Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر این را تغییر ساختار فرهنگی می‌نامم باید دلیل بیاورم که چرا در سیاسی‌ترین عرصه هم بنده به دنبال طرح موضوع فرهنگی هستم. مگر مجلس چه می‌کند که اینقدر جلوه کرده و آن را می‌شود ستود و اسم آن را تغییر یا دگرگونی ساختار فرهنگی نامید؟
روزی که دولت جدید بحث بازنگری در یارانه‌ها را مطرح کرد، مدام سخن از حذف یارانه‌های دهک‌های بالا بود و دولت در همان اول سیاستش می‌گفت که کسی در حساب‌های مردم سرک نمی‌کشد چراکه «ضررش بیش از منفعتش به نظر می‌رسید»*.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی دولت این نکته را تایید کرد که قرار نیست حساب‌های خود مردم به صورت اجباری شفاف باشد. اما گفتمان شفافیت به خصوص بعد از انتخاب شورای شهر اخیر تهران هر روز بیشتر تقویت شد و اینک به جایی رسیده که حتی مجلس هم در رای‌گیری داخلی خود به دنبال شفافیت است. چگونه ممکن است برای ملتی که نمی‌خواهد حساب‌های بانکی‌اش شفاف باشد، دولت و مجلس و همه جهان باید برایش شفاف باشد؟
مردمی که در پروفایل‌های خود به جای عکس خودشان عکس گل و بلبل می‌گذارند تا کسی آنها را نبیند و صاحب نظرات جدی و جک‌ها را نشناسد و برخی هم ده‌ها پروفایل گوناگون برای ساختن اطلاعات نابسامان دارند، چگونه می‌خواهند در کشور آنها دولت‌ها و مدیران شفاف و عین کف دست باشند؟
آیا تا کنون فکر می‌کردیم که دولت‌ها و مدیران و مردمان ناپیدا از کران تا کران جهان سر ما کلاه می‌گذاشتند؟ خیر! اینها همه‌اش کلاه خودمان است. برای ملتی که خودشان شفاف نیستند و خود را از همسایه و حتی در و پنجره می‌پوشانند تا کسی از راز، حساب و ملکیت‌های آنان خبر نداشته باشد، که خدای نکرده یکی برایش مالیات می‌برد و ...

دیگری از او قرض می‌خواهد، طبیعی است که شاه‌دزدهایی پیدا شوند که همه ‌چیز را از خود جماعت پنهانگر پنهان کنند. صورت ساده این همه استدلال این است که آیا خودمان تا جایی شفاف هستیم که از دولت‌ها و حتی خارجی‌ها می‌خواهیم شفاف باشند؟ یقین این است که اگر ملتی شفاف باشد، شفافیت آن بر جهان سرایت خواهد کرد. یک گفتمان انتخابی از شورای شهر تهران چگونه به مجلس سرایت کرده که آن را در انتخاب‌های خود شفاف می‌کند اما نکته این است که غالب تحولات ساختاری و فرهنگی ما از همان رده میانی و بالا شروع شده و در همان رده هم از یاد رفته است و تا وقتی که از سوی جامعه برنخیزد عملا راه به جایی نخواهد برد.

* منتشر شده در روزنامه اعتماد مهر 98

کد خبر 1311130

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: جامعه شناسی آسیب اجتماعی مجلس شورای اسلامی دولت ترکیه سوریه کردهای سوریه اربعین ایالات متحده آمریکا روح الله زم تیم ملی فوتبال ایران پیاده روی اربعین دونالد ترامپ سپاه پاسداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۶۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شفافیت» یکی از مهمترین موضوعات مورد نیاز در مجلس آینده است

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف کار انتخاب نماینده مجلس به دور دوم رسید که در این راستا مردم در ۲۱ اردیبهشت ماه دوباره پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد.

یکی از نامزدهایی که در انتخاب ۲۱ اردیبهشت ماه در گردونه انتخاب مردم بیرجند، درمیان و خوسف قرار دارد، سید حسن هاشمی است که برای آشنایی با دیدگاه‌های این نامزد خبرگزاری مهر مصاحبه‌ای با وی در قالب چند سوال انجام داده است.

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

از حیث گرایش سیاسی اصولاً دعوای بین اصولگرایان و اصلاح طلبان که باعث دوقطبی شدن جامعه شده را قبول ندارم و از همه نیروهای شایسته و توانمند استان همواره استفاده و استقبال می‌کنم و در کشور و گرایش مجلس آینده نیز همین نظر را دارم.

*مهمترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد چیست؟

به نظرم یکی از مهمترین مسائل بحث شفافیت است. نماینده مجلس نه تنها باید شفاف باشد بلکه باید ارتباط خوبی با موکل داشته و مشکلات را رصد و مطرح کند همچنین با بیان اقدامات خود، پاسخگوی مردم و موکلین حوزه انتخابیه خود باشد.

معتقدم نمایندگان مجلس در خصوص شفافیت‌ها هنوز هم کوتاهی کرده‌اند اما لازمه شفافیت پاسخگو بودن است، در همه سیستم‌ها از حیث تطبیقی استثناهایی هم وجود دارد لذا گاهی ممکن است شفافیت با منافع و امنیت ملی مغایرت داشته باشد که اصل بر شفافیت است مگر اینکه امنیت ملی اقتضا کند شفاف نباشد.

همچنین معتقدم که قوانین بدون ابهام و نقص باید تصویب شود

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

با توجه به سوابق علمی، پژوهشی و عملی خود در حوزه‌های حقوقی، اقتصادی و وکالت ترجیح می‌دهم در کمیسیون برنامه و بودجه، اقتصادی و قضائی و در کمیسیون‌های مشترکی مانند تلفیق و کمیسیون اصل ۹۰ حضور داشته باشم.

*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و چه راهکاری برای رفع آن دارید؟

در حوزه انتخابیه به نظر من باید نماینده مجلس با نظارتی که در حوزه انتخابیه خود بر دستگاه‌های اجرایی و مدیران آنها از سطح کلان تا پایین دارد وضعیت را رصد کرده و ایرادات را بدون حق مداخله مستقیم حل کند.

نماینده مجلس باید وضعیت در حوزه انتخابیه خود کشاورزان اعم از خرده مالک یا کلان، اراضی، مشکلات دامداران، مرغداران، معادن، راه‌ها، صنوف، بازنشستگان، معلمان و سایر اقشار در حوزه انتخابیه خود را رصد کرده و بتواند در لوایحی که دولت ارائه می‌دهد، پیشنهاد بدهد.

یکی از مهمترین موضوعات اولویت دار در خراسان جنوبی بحث گرفتن اعتبارات است. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف باید با استفاده از ظرفیت سایر نمایندگانی که وجوه مشترک دارند شبکه سازی کرده و در گرفتن اعتبارات برای استان و حوزه انتخابیه خودش فعال و کوشا باشد.

کد خبر 6082952

دیگر خبرها

  • مساله اتباع بیگانه، امنیت، کم آبی و بیکاری چالش‌های اصلی فارس است
  • نقش دولت در دریافت زیرمیزی توسط پزشکان
  • «شفافیت» یکی از مهمترین موضوعات مورد نیاز در مجلس آینده است
  • دستگاه‌های مشمول شفافیت در مشترک قوای ۳گانه مشخص می‌شود
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مساله غزه در اجلاس باکو
  • شفافیت حقوق مدیران در راستای دانستن مردم است
  • افشاگری مسعود پزشکیان درباره نقش دولت در دریافت سکه و زیرمیزی توسط پزشکان
  • شفاف سازی بودجه محقق شد؟
  • شاکری: تامین اجتماعی آمار بیمه کارگران ساختمانی را شفاف ارائه دهد + فیلم
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور