مرگ یک هشدار برای تمام انسانهاست
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۶۷۳۳
به گزارش ایکنا از گیلان، آیتالله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان امروز، 23 مهرماه در جلسه تفسیر آیه 99 سوره حجر، با اشاره به اینکه خدای متعال به پیامبر(ص) میفرماید «وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ؛ خدا را عبادت کن تا یقین به تو برسد»، اظهار کرد: از آغاز بلوغ تا هنگام مرگ انسان باید بندگی خدا را بجا آورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی به دو احتمال آیه مذکور نسبت به یقین اشاره کرد و افزود: احتمال نخست از یقین مرگ است و احتمال دوم از یقین رسیدن انسان به یقین محسوب میشود، زیرا بسیاری از اموری که در این دنیا وجود دارد به آن باور و یقین نداریم.
امام جمعه رشت با بیان اینکه منحرفان از اسلام معنای دیگری را در مورد یقین بیان کردند، متذکر شد: این افراد میگویند هدف از نماز و عبادت این است که انسان به یقین برسد و خدا، بهشت و جهنم را باور کند و زمانی که به یقین رسید دیگر نیاز به نماز و عبادت نیست.
آیتالله فلاحتی ادامه داد: بعضی از افراد منحرف معنای مذکور را توسعه دادند و بیان کردند هر کاری که موجب شود انسان به یقین برسد و خدا، قیامت و بهشت و جهنم را باور کند باید همان کار را انجام دهد.
وی به وجود برخی افراد انقلابی در مبارزات قبل و پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: برخی افراد تفکر لیبرالمنشانه داشتند و به مرور ریزش کردند.
نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه اکنون نیز بعضیها از بنیه علمی برخوردارند، اما بیبصیرت و ناآگاه هستند، خاطرنشان کرد: معنای مشهور یقین در بین مفسران مرگ است و انسان از آغاز تکلیف تا هنگام مرگ باید بندگی خدا را بجا آورد.
آیتالله با بیان اینکه کسانی که خدا را عبادت میکنند اگر به یقین برسند دست از عبادت خدا برنمیدارند، اظهار کرد: اعتکاف روح انسان را صیقل میدهد.
امام جمعه رشت به فرمان خدای متعال به پیامبر(ص) مبنی بر اینکه خدا را عبادت کن اشاره کرد و افزود: رسیدن به یقین موجب قطع عبادت نمیشود.
وی بندگی خدا را از نخستین روز تکلیف تا پایان حیات مادی انسان عنوان کرد و متذگر شد: انسان به محض اینکه پس از مرگ جهان جدید را مشاهده میکند، تمام اعمالی که از آغاز تکلیف انجام داده را میبیند.
آیتالله فلاحتی با بیان اینکه مرگ یک هشدار برای تمام انسانهاست، تصریح کرد: این مرگ است که به سراغ انسان میآید؛ ضمن اینکه هیچکس نمیداند مرگ چه زمانی سراغ او میآید. در واقع مرگ و حیات یک پدیده و مخلوق خدا هستند؛ بنابراین خیلی باید دقت داشته باشیم، زیرا این مرگ است که به سراغ انسان میآید.
وی با بیان اینکه اهل اخلاص در خطرند؛ مگر اینکه اهل تقوا باشند، اظهار کرد: اهل تقوا نیز در معرض خطر هستند؛ مگر اینکه به یقین برسند.
نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به رایج شدن پدیده شوم، غلط و خلاف شرع حک کردن تصویر بانوان روی سنگ قبرها، بیان کرد: حک کردن تصویر زنان روی سنگ قبر خلاف اخلاق و احکام دین خدا است و در دینداری اینگونه افراد باید شک کرد.
انتهای پیام
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن آیت الله فلاحتی تفسیر قرآن حجر مرگ حیات یقین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۶۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
باورهای توحیدی امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل
«دعا» راهی برای سخن گفتن مخلوق با خالق است و انبیای الهی و اهل بیت مکرم(ع) به آن اهمیت فراوانی میدادند. بر اساس روایات، در میان ادعیه وارده، دعای کمیل از افق دانش نبوت پیامبری چون حضرت خضر(ع) و امامت معصومی چون امیرالمؤمنین(ع) طلوع کرده و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز به این دعا عنایت ویژهای داشتند. دعایی جامع و سرشار از مسائل عالی الهی، اعتقادی، اخلاقی و عرفانی که اهل بیت(ع) جایگاه این دعا را میان تمام دعاها، چون جایگاه انسان در میان همه موجودات دانسته و از آن به «انسان الادعیه» تعبیر کردهاند.
برای پی بردن به حقایق مطرح شده در این دعا به زبان روز، با حجتالاسلام محمدرضا غریبی، دبیر کمیسیون مسائل حوزه شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به گفتوگویی مبسوط پرداختیم. آنچه در ادامه میخوانید نخستین بخش از شرح این دعاست.
دعا مغز عبادت است
حجتالاسلام غریبی با اشاره به اهمیت دعا میگوید: در میان تمام عبادات؛ نماز، روزه، حج و جهاد، از «دعا» با عنوان مغز عبادت یاد شده است. در روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) داریم «الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ، و لا یَهلِکُ مَعَ الدُّعاءِ أحَد». به این معنا که دعا مغز عبادت است و با وجود دعا هیچ شخصی هلاک نمیشود. به بیانی دیگر، اگر شخصی از اعماق وجودش از خدای بزرگ درخواستی داشته باشد و درِ خانه او برود، مورد عنایت قرار میگیرد. اینکه دعا مغز عبادت یا عین عبادت ذکر شده نیز به حقیقت مفهوم دعا اشاره دارد. دعا مرکز راهبردی و راهبری خالص هر عبادتی است. همچنان که خداوند در آیه 56 سوره ذاریات فرموده «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» و جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه عبادت کنند. این عبادت عنصر خالصی دارد به نام دعا. همچنین خداوند متعال در آیه60 سوره غافر میفرماید «وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعونی اَسْتَجِبْ لَکُمْ اِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین» پروردگار گفته است: مرا بخوانید تا دعای شما را بپذیرم. کسانی که از عبادت من تکبر میورزند بهزودی با ذلت وارد دوزخ می شوند. ما مأمور هستیم درِ خانه خدا رفته و دعا کنیم.
این فعال فرهنگی حوزوی ادامه میدهد: گاهی ادعیهای که به وسیله آنها با خدای متعال صحبت میکنیم، مأثور است، یعنی دعایی که از معصومین(ع) نقل شده است. دعای غیرمأثور هم یعنی دعایی که خودمان بیان میکنیم که مضمون و قالب اینها، ربطی به دعاهای مأثور یا احادیث معصومین ندارد. مثلاً اینکه میفرمایند در فلان مکان آن نماز را بخواند و در فلان زمان این دعا را بخواند، همه اینها نقلهایی است که از حضرات معصومین(ع) به ما رسیده و بدیهی است صحبت کردن با خدا همانگونه که بهترین بنده خدا با او صحبت میکرد، بهتر است.
دعایی مأثور از حضرت امیرالمؤمنین(ع)
پژوهشگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآور میشود: یکی از این ادعیه مهم و با مضامین عالی «دعای کمیل» است که دعای مأثور و مشهور رسیده از اهلبیت(ع) است. این دعا در حقیقت دعای حضرت خضر(ع) بوده که امیرالمؤمنین(ع) آن را به کمیل که از خواص اصحاب خود در امور معرفتی بود، تعلیم داده است. توصیه شده شیعیان این دعا را در شب نیمه شعبان و در هر شب جمعه بخوانند. براساس آنچه در روایت آمده، دعای کمیل برای کفایت از شر دشمنان و گشایش رزق و آمرزش گناهان نافع است. شیخ عباس قمی، صاحب مفاتیحالجنان این دعا را از کتاب «مصباح المتهجد» شیخ طوسی نقل کرده است.
حجتالاسلام غریبی اظهار میکند: دعای کمیل دارای مضامین بلند عرفانی در شناخت خداوند و درخواست بخشش گناهان است. این دعا با درخواست از خدا آغاز میشود «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ...». استاد جوادی آملی میفرماید وقتی دعا با اسم خدا آغاز میشود دیگر نیازی به گفتن بسمالله... نیست و اینگونه نیست که این دعا با نام خدا آغاز نشده است. وقتی میگوییم اللهم یعنی با نام خدا شروع میکنیم و طبیعتاً نیازی به اینکه بسم الله الرحمن الرحیم گفته شود نیست. امیرالمؤمنین علی(ع) این دعا را با نام خداوند آغاز کرده و سپس در چند فقره به رحمت، قوت، جبروت، عزت، عظمت، سلطنت، ذات، اسما، علم و نور الهی خداوند را قسم میدهد.
«طلب آمرزش» نخستین درخواست امیرالمؤمنین(ع) در دعای کمیل
این استاد حوزه و دانشگاه به دعای ابوحمزه اشاره کرده و تشریح میکند: در دعای ابوحمزه ثمالی، از ادعیه پرفضیلتی که امام سجاد(ع) آن را در سحرهای ماه مبارک رمضان میخواندند، آمده «وَاسْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ انَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحیماً» یعنی از فضل خدا بخواهید که خدا به شما مهربان است و بلافاصله در فراز بعدی میخوانیم: «وَلَیْسَ مِنْ صِفاتِکَ یا سَیِّدی ان تَاْمُرَ بِالسُّؤالِ وَتَمْنَعَ الْعَطِیَّةَ، وَانْتَ الْمَنّانُ بِالْعَطِیَّاتِ عَلی اهْلِ مَمْلَکَتِکَ، وَالْعائِدُ عَلَیْهِمْ بِتَحَنُّنِ رَاْفَتِک» یعنی ای آقای من از ویژگیهای تو نیست که فرمان به خواستن داده و از بخشش دریغ کنی و تویی بخشنده مواهب بر مخلوقاتت و توجهکننده بر ایشان با مهربانی دلسوزانهات. وقتی امیرالمؤمنین علی(ع) شروع به خواندن دعای کمیل میکند، با واسطه قرار دادن رحمت و قوت، جبروت، عزت، عظمت و... خدای متعال، در مقام درخواست است و بعد وارد بخش بعدی شده و به پیشگاه خداوند عرض میکند: «اَللٌهُمٌ اغْفِر لیَ الذٌنُوبَ الٌتی تَهْتِکُ الْعِصَمَ... اَللٌهُمٌ اغْفِر لِیَ الذٌنُوبَ الٌتی تَحْبِسُ الدٌعاءَ... اَللٌهُمٌ اغْفِر لِی کُلٌ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ وَ کُلٌ خَطِیئَةٍ أَخْطَأْتُها». حضرت(ع) از خدا درخواست میکند گناهانی که سبب میشود رابطه او با خداوند قطع و از فیوضات بیبهره شود، ببخشد و همینطور هر گناه و خطایی که از او سر زده، همه را بیامرزد.
حجتالاسلام غریبی میگوید: اگر میخواهیم در معرض اجابت دعاهایمان قرار بگیریم باید موانع برطرف شود و از مهمترین موانع، گناه است. حضرت علی(ع) پس از واسطه قرار دادن رحمت خداوند، از او آمرزش طلب میکند و میخواهد قید و بندها باز شود تا بتواند به سمت خداوند پرواز کند. در روایتی از امام علی(ع) در منتخب میزان الحکمه آمده است «لرجل قال له: انی حرمت الصلاه باللیل: انت رجل قد قیدتک ذنبوک». حضرت به مردی که عرض کرد من از نماز شب محروم شدهام، فرمود تو مردی هستی که گناهانت تو را به بند کشیده است. به همین دلیل نخستین درخواست امیرالمؤمنین(ع) در دعای کمیل، طلب آمرزش است. انشاءالله مشمول عنایات ویژه حضرات ائمه معصومین(ع) شویم.
مریم احمدی شیروان