Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل و ابعاد حمله رسانه‌های آمریکا به «رودی جولیانی» وکیل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل هدف قرار گرفتن توسط رسانه‌های ایالات متحده به پرونده استیضاح ترامپ برمی‌گردد. باید توجه داشته باشیم که دموکرات‌ها تمام توان خود را برای استیضاح دونالد ترامپ گذاشتند تا بتوانند او را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با چالش‌های جدی روبه‌رو کنند اما واقعیت این است که نتوانستند آنگونه که انتظار داشتند پاسخ مثبت دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون حقوقی، کمیسیون سیاست خارجی و همچنین کمیسیون امنیتی از ادامه روند استیضاح تا حدودی عقب‌نشینی کردند؛ چراکه آنها معتقدند که عملیاتی شدن استیضاح می‌تواند حیثیت آمریکا را زیر سوال ببرد. از سوی دیگر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم تا حد زیادی از موضع خود عقب رفته و مجموع این مسائل نشان می‌دهد که ترامپ نسبت به هفته‌های اخیر تا حد زیادی نفس راحت می‌کشد.

وی ادامه داد: این مولفه‌ها بازگو کننده آن است که اگرچه در کاخ‌سفید و کنگره، نزاع میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان پایان نیافته است اما این مساله باید یک قربانی داشته باشد تا لیبرال‌ها بتوانند آرام بنشینند. به همین دلیل است که شاهد هستیم از چند هفته اخیر تا به امروز وکیل دونالد ترامپ بارها مورد هجمه رسانه‌ای قرار گرفته و تحلیل‌های مختلف از سوی مطبوعات آ‌مریکا در مورد او به رشته تحریر درآمده است. به عنوان مثال در فضای رسانه‌ای ایالات متحده این موضوع مطرح شده که رودی جولیانی در اصل وزیر خارجه ایالات متحده است و همین موضوع باعث شده پمپئو وجهه قبلی خود را حداقل در سطح رسانه‌ای از دست بدهد. باید توجه داشته باشید که مایک پمپئو به دلیل داشتن ریشه یهودی مورد هجمه‌ها قرار نخواهد گرفت اما این رودی جولیانی است که قربانی جدید کاخ سفید خواهد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به ردپای جولیانی در پرونده اوکراین گفت: با توجه به اینکه پرونده استیضاح ترامپ در وضعیت فعلی برای دموکرات‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است این مساله وارد فاز دیگری شده، آنها نتوانستند دونالد ترامپ را رسماً مورد هدف قرار دهند اما در این میان مولفه‌هایی وجود دارد که جولیانی در بسیاری از پرونده‌ها بخصوص در مورد مسائل مربوطه به اوکراین در وسط ماجرا قرار داشته است. بسیاری از مقام‌های اسبق و فعلی ایالات متحده مانند «جان ‌بولتون» از ماجرای اوکراین گیت نگران هستند؛ چراکه آنها می‌دانند دستیاران جولیانی و خود او از سوی ترامپ نه تنها مبالغی را به بسیاری از مقاماتِ کشورهای دیگر پیشنهاد دادند بلکه از سوی رئیس جمهور مامور شدند تا برای بایدن تله‌گذاری سیاسی کنند. به همین جهت است که برای فروکش کردن هجمه علیه ترامپ و استیضاح او باید یک مهره دیگر قربانی شود که به نظرم جولیانی خواهد بود.

بیگدلی افزود: تمامی اسناد نشان می‌دهد که جولیانی طی سال‌های اخیر نه تنها با سازمان منافقین بلکه با بسیاری از کشورها در زمینه پرونده‌های خارجی که ایالات متحده در آن دخیل بودند رایزنی کرده و به نوعی از او به عنوان یک «لابی‌من» قهار نام برده می‌شود. در آمریکا لابی‌گری کاملاً وجهه قانونی دارد و بخشی از اقدامات جولیانی در این چارچوب قابل هضم است اما شرایط فعلی و دعوا میان دو جریان اصلی سیاسی ایالات متحده باعث شده تا این لابی‌گری او زیر قوی‌ترین ذره‌بین‌ها قرار بگیرد و کاملاً مشخص است که قصد حذف وی از تیم ترامپ را دارند. او نه تنها وکیل ترامپ به حساب می‌آید بلکه در گذشته شهردار نیویورک بوده و در زمان کمپین انتخاباتی وی بسیاری از خط و خطوط از طریق جولیانی داده می‌شد و همانطور که گفته شد در برخی مقاطع نفوذش از پمپئو هم بیشتر است. با این تفاسیر باید بگوییم یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های ترامپ که به نوعی صندوق اسرار او به حساب می‌آید در معرض چالش جدی قرار گرفته است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: عده‌ای معتقدند که حذف جولیانی و افشای پرونده‌های مربوط به او و تیمش می‌تواند تاثیر زیادی بر آرای انتخاباتی ترامپ در انتخابات پیش رو داشته باشد اما باید توجه داشته باشیم که طیف عظیمی از سرمایه‌داران ایالات متحده همچنان حامی ترامپ هستند. بخش دیگری از هواداران ترامپ به کشاورزان و عوام اختصاص دارد که با شعارهای ترامپ تحریک می‌شوند و آنها هم میزان رای مشخصی دارند اما اصل ماجرا این است که به طور سنتی حزب جمهوری‌خواه و ترامپ ۳۵ درصد آ‌رای نواحی شمالی ایالات متحده را در سبد خود دارند و به نظرم کنار گذاشته شدن جولیانی تاثیری در این روند نخواهد داشت. از سوی دیگر باید توجه کرد آ‌نچه باعث پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ شد، کارت‌های الکترال بود و از این منظر او در انتخابات پیش‌رو هم سعی می‌کند تمام تلاش خود را بر کسب این کارت‌ها معطوف کند. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ حزب جمهوریخواه آمریکا مایک پمپئو رودی جولیانی حزب دموکرات آمریکا انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۷۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز (جمعه) در جریان گفت‌وگوی با همتای آمریکایی خود «آنتونی بلینکن» که با هدف حل و فصل اختلافات تجاری و سیاسی میان دو قدرت به پکن سفر کرده است، اظهار داشت: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وانگ یی به آنتونی بلینکن گفت که «کشتی غول پیکر» روابط چین-آمریکا، متعادل و استوار شده بود، «اما عوامل منفی در رابطه ۲ کشور همچنان در حال ایجاد و افزایش است».

وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه روابط پکن-واشنگتن با اختلالات مختلفی مواجه است، تصریح کرد: حقوق توسعه مشروع چین بی‌جهت سرکوب شده است و منافع اصلی ما با چالش‌هایی مواجه است.

بلینکن پاسخ داد که برای پیشبرد دستور کار تعیین شده توسط جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین هنگام دیدار آنها در سانفرانسیسکو در ماه نوامبر (آبان/آذر)، به «دیپلماسی فعال» نیاز است.

وی با اشاره اینکه «در تصمیم‌گیری ما هیچ جایگزینی برای دیپلماسی رودررو وجود ندارد»، اضافه کرد که می‌خواهد اطمینان حاصل کند چین و آمریکا در مورد زمینه‌هایی که با هم اختلاف دارند، حداقل برای جلوگیری از سوء تفاهم و اقدامات نسنجیده، تا حد امکان شفاف هستند.

بر اساس این گزارش، بلینکن قرار است چندین ساعت با وانگ یی پشت در‌های بسته در «مهمانخانه دولتی دیائویوتای» جلسه برگزار کند، زیرا طرفین تلاش می‌کنند با وجود دستور کار گسترده و پیچیده، پیشرفت در روابط ۲ کشور را حفظ کنند.

بلینکن اولین وزیر خارجه آمریکا است که در طول ۱۴ سال گذشته به شانگهای سفر می‌کند، وی سفر خود به چین را روز چهارشنبه از این شهر اقتصادی آغاز کرد.

روابط پکن و واشنگتن در سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی از جمله حادثه بالن‌های بدون سرنشین و دیدار مخفیانه تسای اینگ ون رهبر سابق تایوان در آمریکا همراه بوده است.

واشنگتن که در حال حاضر روابط پر تنشی را با پکن به ویژه بر سر موضوع تایوان سپری می‌کند، بار‌ها از متحدان اروپایی‌اش خواسته است که فشار بر چین را افزایش دهند تا مانع کمک آن به روسیه شوند.

ایالات متحده مدعی است که کمک چین به روسیه شامل مواد و فناوری برای ساخت موشک، پهپاد، تانک و هواپیما و سایر افزار‌های کلیدی دیگر است.

این درحالی است که آمریکا و کشور‌های غربی از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صد‌ها میلیارد دلار کمک به کی‌یف ارائه کرده‌اند. کمک‌های نظامی به اوکراین با مهمات توپخانه و آموزش آغاز شد و اکنون این کمک‌ها به تانک، سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته، موشک‌ها و مهمات خوشه‌ای گسترش یافته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیشتر اعلام کرد که این کشور قاطعانه اتهامات بی‌اساس آمریکا را درباره مبادلات تجاری و اقتصادی معمول خود با روسیه رد می‌کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • هاله غریط استعفا داد + جزئیات
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • جنگ داخلی؛ فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!
  • ویدیو/ گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا در حمایت از فلسطین
  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • تحولات اوکراین| کاخ سفید: روند اوضاع به نفع کی‌یف نیست
  • «تتر» جایگزین دلار می شود؟
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است