Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@10:27:42 GMT

المنظری:ایران کشور سرآمد منطقه در حوزه سلامت

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۷۷۷۴

المنظری:ایران کشور سرآمد منطقه در حوزه سلامت

احمد المنظری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با موضوع شصت و ششمین اجلاس وزرای کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی، گفت: ایران به عنوان نمونه‌ای سرآمد، در حوزه سلامت در منطقه مطرح است و مثال‌های خوبی می‌توان درخصوص اقدامات انجام شده در ایران مطرح کرد. سازمان جهانی بهداشت تماس‌های خوبی با طرف ایرانی داشته و فکر می‌کنیم در بسیاری از نقاط، اقدامات بسیار خوبی در زمینه بهداشت در ایران انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


المنظری افزود: امروز در اجلاس ۶۶ وزرای بهداشت کشور‌های مدیترانه شرقی، با رییس جمهور ایران دیدار داشتیم. تحقیقاتی که در چندین سال گذشته انجام شده، نشان می‌دهد، اقدامات در زمینه سلامت در ایران با کیفیت خوبی پیش می‌رود البته هر کاری هزینه‌ای دارد و ترجیح ما این است که از تجربه ایران استفاده کنیم، زیرا ایران می‌تواند در حوزه سلامت اقدامات بهتری نیز انجام دهد.

وی ادامه داد: باید از تلاش ایران و مدیریت و برگزاری شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی قدردانی کرد. رییس جمهور و وزارت بهداشت ایران این علاقه و جدیت را دارند که اقدامات بزرگی انجام دهند. انتظارات زیادی از ایران داریم و این موضوع به خاطر فرهنگ غنی ایران، بعید نیست.

المنظری درباره هزینه‌های نظام سلامت بیان کرد: وقتی درباره هزینه‌های سلامت صحبت می‌کنیم، برخی از این هزینه‌ها گران هستند. وضعیت روند بیماری‌ها دچار تغییراتی شده است و آنتی بیوتیک‌ها و برخی دارو‌ها دیگر استفاده نمی‌شوند یا به شکل دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر با بیماری‌های عصر جدید یا برخی بیماری‌های قلبی یا بیماری‌هایی که حاصل تشویش هستند یا بیماری‌های حاصل از تغییرات متابولیک روبه‌رو هستیم؛ در نتیجه مشکلاتی در این زمینه مطرح است.

به چتر حمایتی در حوزه سلامت نیاز داریم
مدیرکل دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد: در زمینه بیماری‌های واگیر گام‌های اساسی برداشته شده است. بیماری‌هایی مانند ایدز به درمان ساختاری نیاز دارد و در برخی موارد مرز‌ها باز است و کنترل مناسبی روی مرز‌ها انجام نمی‌شود. در آفریقا یا برخی کشور‌ها با بیماری ابولا مواجه هستیم و این یعنی در حوزه بهداشت، چالش‌های مختلفی وجود دارد. اگر تلاش‌های خود را افزون و تعاملمان را بیشتر کنیم، قادر خواهیم بود تا سال ۲۰۲۳ بسیاری از انتظارات نظام سلامت را برطرف کنیم. در نتیجه به چتر حمایتی نیاز داریم و موضوع دیگر این است که در وضعیت اضطراری می‌خواهیم بهترین کار را انجام دهیم. وقتی با جمعیتی مواجه هستیم که باید سلامت آن‌ها ارتقا پیدا کند، باید به آن‌ها خدمات ارائه دهیم.

وی درخصوص بیماری‌های غیرواگیر نیز تصریح کرد: طبیعی است که برنامه‌های زیادی در زمینه بیماری‌های غیرواگیر وجود دارد. در سازمان جهانی بهداشت جلسه‌ای با سازمان ملل در این زمینه برگزار کردیم و درباره تعهدات کشور‌ها صحبت شد، زیرا همه کشور‌ها این وظیفه را دارند که در زمینه بیماری‌های غیرواگیر مشارکت کنند تا این بیماری‌ها شیوع پیدا نکند.

المنظری افزود: به طور مثال درباره استعمال دخانیات باید کار‌هایی انجام دهیم که پرهزینه نباشد. باید مالیات بر دخانیات را افزایش دهیم تا رشد مصرف را کنترل کنیم و باید بدانیم یک کشور چه تعداد فرد مصرف کننده دخانیات دارد. تجربه‌های بسیار موفقی از کشور‌های مختلف در این زمینه داریم. وقتی مالیات بر دخانیات افزایش پیدا کند، سیگار به صورت خودکار به دست فرد سیگاری گران می‌رسد. البته در بسیاری از اماکن عمومی، استعمال دخانیات ممنوع شده است. وقتی فرد می‌بیند که شخصی سیگار می‌کشد، از او دوری می‌کنند که این موضوع از لحاظ روانی هم موثر است. آمار‌ها در این زمینه وجود دارد و این کار موثر بوده است. به طور مثال در عمان، مالیات بر دخانیات افزایش یافت و افرادی که سیگار می‌کشیدند کاهش پیدا کردند.

مدیرکل دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: وقتی بدن فرد سالم باشد، شخص به بیماری مبتلا نشده و افسرده نخواهد شد. تمرین‌های فیزیکی، تحرک و ورزش بازدارنده خواهد بود و از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری می‌کند.

وی درخصوص نقص‌های نظام سلامت ایران گفت: برخی از کشور‌ها با مشکل منابع انسانی روبه‌رو هستند. بسیاری از کشور‌ها در منطقه در زمینه پرستاری معیار‌های ضعیفی دارند و وقتی سیستم‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم به نقص‌هایی بر می‌خوریم. این ممکن است به عدم تربیت کافی پرستاران برگردد، اما برخی کشور‌های دیگر آموزش‌های مناسبی دارند و آموزش‌ها بر اساس معیار‌های علمی انجام شده و در نتیجه پوشش بیمه یا پوشش‌های سلامت افزایش یافته است. در برخی موارد کشور‌ها مجبور می‌شوند بیمار را برای درمان به کشور‌های دیگر بفرستند.

اینکه بتوانیم ۹۸ درصد دارو‌ها را در ایران تولید کنیم، بسیار خوب است   دکتر المنظری افزود: اینکه بتوانیم ۹۸ درصد دارو‌ها را در ایران تولید کنیم، بسیار خوب است و دیگر نیازی نیست که دارو را از خارج وارد کنیم. این موضوع می‌تواند به زیرساخت‌ها برگردد، تا ببینیم چگونه می‌توانیم بیماری‌های غیرواگیر و بیماری‌های واگیر را کنترل کنیم. برای بیماری‌های واگیر باید سیستم نظارتی قدرتمند داشته باشیم تا تک تک شهروندان خود را کنترل کنیم. به دنبال این هستیم که کشور‌ها را آماده کنیم تا نظام آموزشی عالی داشته باشند و همچنین منابع مالی خوبی را به حوزه سلامت تخصیص دهند تا کار پیش رود.

مدیرکل دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد: بهداشت به همه مردم مربوط می‌شود و مراقبت‌های بهداشتی فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست. وقتی می‌خواهیم به سلامت دست یابیم، امکان دارد میلیارد‌ها دلار هزینه کنیم، اما چنانچه می‌خواهیم نظام سلامت عالی داشته باشیم باید این کار را از مدرسه آغاز کنیم و معلم‌ها و مسئولان ترافیک و حمل و نقل نیز در این زمینه آگاهی داشته باشند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سازمان جهانی بهداشت اجلاس وزرای بهداشت منطقه ایران بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۷۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز فارس، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با هدف نمایش توانمندی‌های صادراتی کشورمان صبح امروز با سخنرانی رییس جمهور و وزیر صمت در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.
در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ که با حضور استان فارس و ۳۰ استان دیگر کشور برگزار شده است توانمندی‌های صادراتی هر استان به مدت ۵ روز به نمایش درمی آید و قرار است ۲۰ محصول جدید تولید شده در فارس طی روز‌های آتی در این نمایشگاه رونمایی شود.
هدف از برگزاری این نمایشگاه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، شیلات، فرش و صنایع دستی، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات آرایشی، بهداشتی، صنعت ساختمان، خدمان فنی مهندسی و پتروشیمی اعلام شده است.
استان فارس نیز با تاکید بر معرفی زنجیره‌های ارزش در زمینه‌های فولاد و گیاهان دارویی مشارکت جدی در این رویداد مهم اقتصادی دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: ششمین نمایشگاه دستاورد‌ها و توانمندی‌های صادراتی با شعار توجه به زنجیره‌های ارزش آغاز به کار کرده و استان فارس با ظرفیت‌های کم نظیر خود در این رویداد ملی حاضر شده و شعار توسعه زنجیره ارزش درفناوری‌های نوین را در دستور کار خود قرار داده است.
حسن شیخ نیا با اشاره به اینکه استان فارس با ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۳۷ شهرستان به عنوان چهارمین استان پهناور کشور شناخته می‌شود؛ گفت: این استان در زمینه تولیدات باغی رتبه نخست و در زمینه تولیدات زراعی رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.
وی افزود: فارس در تولید محصولات پروتئینی نیز رتبه سوم کشور را در اختیار دارد و در حوزه معدن نیز این استان جایگاه اول به لحاظ سنگ‌های تزیینی، سیمان و خاک نسوز کشور را به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که در حوزه صنعت و صنایع مادر و اساسی نیز از جمله استان‌هایی هستیم که در زمینه سازه‌های فولادی در رده‌های برتر کشور قرار داریم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس به ظرفیت‌های بخش گردشگری و میراث فرهنگی استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در این زمینه توریسم سلامت، گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی و... می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
شیخ نیا مجموعه این ظرفیت‌ها را زمینه ساز کسب عنوان «بهشت سرمایه گذاری برای استان فارس» عنوان کرد و گفت: شعار امسال «بهشت سرمایه گذاری با رویکرد زنجیره ارزش» می‌باشد و از همین جا از همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم تا ضمن بازدید از ظرفیت‌های استان فارس، در این بهشت، سرمایه گذاری کنند.
وی جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را در توسعه بیش از پیش استان موثردانست و گفت: این کار در تقوبت تولید تجاری نیز موثر خواهد بود.
به گفته وی، تولیدات استان فارس در کشور‌های حوزه خلیج فارس و تعدادی از کشور‌های اروپایی بازار مصرف مناسبی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس وضعیت بسیار خوب استان فارس در حوزه تولید گیاهان دارویی و لبنیات را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: تامین زیرساخت‌های صنعتی، معدنی، تجاری و مباحث گمرکی از عمده نیاز‌هایی است که فعالان اقتصادی باید در این زمینه‌ها مورد حمایت قرار گیرند.
شیخ نیا از آمادگی استان فارس برای جذب مشارکت‌ها و توسعه بیش از پیش زیرساخت‌ها برمبنای شعار سال خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ در بحث صادرات وضعیت بسیار خوبی داشتیم، در زمینه سرمایه گذاری خارجی نیز تمام بستر‌های لازم و زیرساخت‌ها فراهم شده؛ کمااینکه مرکز خدمات سرمایه گذاری برای نخستین بار در کشور در استان فارس راه اندازی شد تا بتواند نیاز‌های فعالان اقتصادی در خارج از کشور را پاسخگو باشد.
وی با تاکید براینکه آمادگی لازم برای تامین نیاز‌های سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش‌های اقتصادی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری وجود دارد؛ تصریح کرد: در نمایشگاه اکسپو امسال از ۲۰ محصول جدید در حوزه فرایند‌ها و تولیدات رونمایی می‌شود که بخشی از این محصولات نیاز فعالان اقتصادی در داخل کشور را پوشش می‌دهد و بخشی نیز در حوزه سرمایه گذاری خارجی کاربرد دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس مجموعه اقدامات انجام شده را در راستای کمک به فعالان اقتصادی در زمینه اصلاح فرایند‌ها و معرفی ظرفیت‌ها عنوان کرد.
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران از روز امروز شنبه هشتم اردیبهشت لغایت چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت به میزبانی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند
  • ایران، سرآمد در حوزه دفاعی و امنیتی، با وجود تهدیدات متعدد
  • دبیر کارگروه سلامت مدارس منصوب شد
  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران