Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@11:14:38 GMT

پیشنهاد تفویض اختیار هدایت تحصیلی به استان‌ها

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۸۷۵۰

پیشنهاد تفویض اختیار هدایت تحصیلی به استان‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری در جلسه کمیته هدایت تحصیلی  گفت: آخرین وضعیتی که از وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه دهم به استناد سامانه سناد این شرح است ۹۴۶ هزار و ۹۰۰ نفر در پایه دهم متوسطه دوم ثبت‌نام کردند که از این تعداد۶۱ هزار و ۴۱۲ نفر در شاخه نظری و۳۳۲ هزار و ۸۸۸ نفر در شاخه‌های مهارتی یعنی فنی حرفه‌ای و کاردانش ثبت‌نام کرده‌اند که اگر بخواهیم به شکل درصدی عنوان کنیم شاخه نظری۶۴/۸۴ درصد و شاخه‌های مهارتی۳۵/۱۶ درصد دانش‌آموزان پایه دهم را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تعداد دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای ۱۵/۷، شاخه کاردانش ۱۹/۴۶ و وضعیت درون شاخه‌ای نظری به تفیک رشته‌ها ۱۴/۶ ریاضی فیزیک، ۳۷/۹۶ علوم تجربی، که پایین‌ترین عدد ثبت شده دانش‌آموزان در رشته تجربی از سال ۹۱ تاکنون است و ۴۶/۶ ادبیات و علوم انسانی که عدد هم بالاترین درصد حضور دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی تاکنون است و همچنی ۰/۸۴ از دانش‌آموزان نیز در رشته علوم معارف انسانی ثبت‌نام کردند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری ادامه داد: اگر می‌خواهیم توزیع متوازن براساس نیازهای جامعه داشته باشیم ابتدا باید نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی تصویب و اجرا شود. همچنین وجود مشاوران مجرب در سطح مدارس می‌تواند بسیاری از ضعف‌های موجود در هدایت تحصیلی را برطرف کند. البته کمبود نیروی انسانی، کمبود اعتبارات و نبود تجهیزات از مهم‌ترین موانع توزیع متوازن است بنابراین باید یک هم‌افزایی بین همه بخش‌های مربوط رخ دهد تا بتوانیم در هدایت تحصیلی توزیع متوازن را رعایت کنیم.

سلطانیان گفت: لازم است تا یک آمایش سرزمینی انجام شود تا براساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر استان هدایت تحصیلی صورت گیرد که این موضوع بر عهده شورای آموزش و پرورش استان است. معتقدم اگر قرار است بحث هدایت تحصیلی به شورای آموزش و پرورش استان‌ها واگذار شود باید سیاستگذاری و هدفگذاری در ستاد انجام شود تا به این وسیله بتوانیم استان‌ها را ارزیابی کنیم.

سیدمصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم کاردانش و فنی و حرفه ای نیز در این جلسه گفت: بنده نیز با افزایش اختیار استان‌ها و کاهش تمرکز در حوزه ستادی موافق هستم اما معتقدم اگر قرار است موضوع هدایت تحصیلی به استان‌ها تفویض شود باید ابتدا بلوغ لازم در استان‌ها ایجاد شود. اگر این تکلیف از سوی وزیر کشور بر عهده استاندارها به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان گذاشته شود بهتر کارها صورت می‌گیرد.

در پایان این جلسه شکوهی مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی گفت: به نظر می‌رسد همه موافق این هستند که نمونه برگ ۶ و ۷ هدایت تحصیلی در یک برگ تجمیع شود. از جلسات بعدی باید نماینده‌ای از انجمن اولیا و مربیان نیز در جلسه حضور داشته باشد تا بتوانیم نقشی به آن‌ها برای توجیه اولیا در زمینه توزیع متوازن در هدایت تحصیلی بدهیم. به نظر می‌رسد باید در زمینه هدایت تحصیلی یک آموزش ضمن خدمت برای مدیران و مشاوران مدارس به صورت استانی برگزار شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود موضوع تفویض اختیار هدایت تحصیلی به استان‌ها در چند مدل مختلف را در چند استان به صورت آزمایشی به مدت ۳ سال اجرا کنیم تا در صورت مطلوب بودن نتیجه آن را به سایر مناطق کشور تسری بدهیم و همچنین در این زمینه یک کار پژوهشی صورت گیرد.

کد خبر 4748201 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: هدایت تحصیلی اربعین 98 شهرداری تهران شورای شهر تهران هفته ناجا اربعین حسینی نیروی انتظامی قوه قضاییه محسن هاشمی پیروز حناچی وزارت آموزش و پرورش شهر تهران آتش نشانی ناجا دستگیری سارق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۸۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳هزار و ۴۵۵ دانش‌آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد سراوان هستند

 شهرام رئیسی  با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۴۵۵ نفر دانش‌آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد شهرستان هستند، بیان کرد: ازاین‌بین ۳ هزار و ۶۲۱ نفر دانش‌آموز و ۱۶۷ نفر دانشجو هستند.

وی با بیان اینکه این قشر سالانه از خدمات و مستمری کمیته امداد بهره‌مند می‌شوند، افزود: خدمات تحصیلی مانند کمک‌هزینه تحصیل، توانمندسازی تحصیلی، مشاوره تحصیلی و … به دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد در استان سیستان و بلوچستان داده می‌شود.

رئیس کمیته امداد سراوان با اشاره به ارقام هزینه‌کرد برای توانمندسازی دانش‌آموزان تحت پوشش، بیان کرد: سال گذشته بیش از ۲ میلیارد ۳۸۷ میلیون ۱۰۰ هزار تومان کمک‌هزینه‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان و دانشجویان تحت حمایت هزینه شد.

رئیسی با بیان اینکه تعداد ۲۵۰ نفر حامی معلم حمایت از کودکان نیازمند شهرستان سراوان را برعهده دارند، خاطرنشان کرد: تجلیل از معلمانی که حامی ایتام هستند در روز معلم یکی از برنامه‌های کمیته امداد شهرستان سراوان خواهد بود.

وی افزود: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های دوجانبه باهدف حمایت هر چه بیش‌تر از کودکان و دانش‌آموزان نیازمند و سپرده‌گذاری قرض ماندگار در صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت از دیگر نکاتی است که می‌تواند تعامل بین کمیته امداد و آموزش‌وپرورش را تقویت سازد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سنجش سلامت بیش از ۱۸ هزار نوآموز استان همدان
  • سنجش ۲۴هزار نوآموز در کردستان
  • سؤالات امتحانات نهایی سخت بوده است؟
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • نمایشگاهی از معرفی هفته مشاغل در آران وبیدگل
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود
  • ۳هزار و ۴۵۵ دانش‌آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد سراوان هستند
  • مهاجرت با ویزای جعلی