Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@01:13:12 GMT

سینمای اجتماعی مهم‌ترین نیاز جامعه امروز ماست

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۹۱۴۱

سینمای اجتماعی مهم‌ترین نیاز جامعه امروز ماست

رسول صدرعاملی گفت: سینمای اجتماعی از حوزه‌های مهم سینماست و مهم ترین نیاز جامعه امروز ماست.

به گزارش ایسنا، کارگردان فیلم« سال دوم دانشکده من» در نشست خبری این فیلم در سالن کنفرانس روزنامه شهرآرا در جمع خبرنگاران در خصوص گذر از سینمای اجتماعی به سینمای انسانی اظهار کرد: من سعی کردم تا در این فیلم نشان دهم که باید اصلاح و درک از خودمان شروع شود و بعد به اطرافیان و در نهایت به دیگران برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من به این، سینما انسانی می‌گویم  که جدا از سینما اجتماعی نیست.

وی ادامه داد: در« سال دوم دانشکده من» اتفاقی درون ذهن شخصیت محوری داستان پیش می‌آید. من این تجربه را قبلاشروع کردم؛ مانند «شب» و «هر شب تنهایی». در این نوع فیلم دوربین به داخل ذهن شخصیت وارد می‌شود که در تنهایی و گوشه های پنهان خودش چه دغدغه‌هایی دارد در حالی که او را هم نمی‌توان قضاوت کرد.

صدرعاملی اضافه کرد: فاصله گرفتن این فیلم از حوزه اجتماعی تلاش برای تجربه جدید بوده است. اکنون سینما اجتماعی بر خلاف دهه شصت و حتی دهه هفتاد خیلی باب شده است و همه فیلم اجتماعی می‌سازند و من به نوعی این نیت را با خودم کردم که از سینمای اجتماعی عبور کنم و به سینمای انسانی برسم؛ سینمایی که قائل به فرد باشد و انسان درون خودش و با مسائل ذهنی‌اش تعریف شود برای همین دراماتیک شدن این فیلم سخت است.

این کارگردان سینما خاطر نشان کرد: سال دوم دانشکده من یک تجربه تازه و سخت برای من بود و مخاطب نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. این فیلم یا شما را عصبی می‌کند و دوستش ندارید یا خیلی دوستش دارید. دلیل این امر آن است که به زوایایی از زندگی یک نسل می‌پردازد که کمتر دیده و شنیده شده است گرچه بین خود افراد این نسل گفته می‌شود اما اینکه این معضلات و مشکلات بر روی پرده سینما تصویر شود تجربه کاملا تازه‌ای بوده است.

وی اضافه کرد: این فیلم سعی می‌کند به فردیت انسان بپردازد و انسان را در قبال آزمایشی که می‌شود، محک بزند. در این فیلم غریزه و لذت‌جویی در کنار وفاداری قرار می‌گیرند و شرایط سختی که کمابیش همه ما امتحانش کردیم.

صدرعاملی با بیان اینکه قصه این فیلم به ظاهر محرمانه و خصوصی است اما برای مخاطبین قابل فهم و ملموس است، تاکید کرد: ما در این فیلم قصد نمایش دوربین نداشتیم و تمام تلاشمان را کردیم که وقتی ده دقیقه از فیلم می‌گذرد تماشاگر به کلی فراموش کند که فیلم می‌بیند و متوجه دوربین و میزانسن و فرم‌ها نشود.

این کارگردان سینما با بیان اینکه همواره تلاش کرده است تا باب تازه‌ای را در سینما باز کند، گفت: من، تهیه کننده و تمام عوامل فیلم نیت‌مان این بود که برای مخاطب ارزش و احترام قائل شویم و با توجه به تحقیقات انجام شده، مسائل روانشناسی و روانشناختی، روح و روان نسلی را که بسیار سرگشته است و هیچ آینده روشنی را برای خود متصور نیست، ترسیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه فیلم از زندگی روزمره الهام گرفته شده است، تصریح کرد: فیلمنامه را آقای پرویز شهبازی نوشتند و طی صحبتی که باهم داشتیم قرار شد برای اینکه من فیلم را بسازم فیلمنامه با توجه به نقطه نظرات من بازنویسی شود و همین اتفاق هم افتاد.

صدرعاملی بیان کرد: آقای شهبازی فیلمنامه را در سال ۹۳ نوشته بود و بعد از چند سال چند طرح و این فیلمنامه را به من ارائه داد و من این فیلمنامه را انتخاب کردم چرا که فکر کردم با توجه به شرایط خاصی که در این فیلمنامه وجود دارد می‌تواند فیلم بعدی من باشد و در این فیلم به جهانی بپردازم که گوشه نسبتا تاریک بچه های این نسل بپردازم که فرد را به فکر وادارد. این فیلم از شرایط اجتماعی ما نشأت گرفته است.

این کارگردان سینما در خصوص انتخاب بازیگران جوان در نقش های اول و دوم اظهار کرد: من طراوت و تازگی را به تکراری بودن یک چهره ترجیح می‌دهم. ما بازیگران جدید را به سختی انتخاب کردیم به نظرم با این کار تماشاگر با چهره های جدید آشنا می‌شود. خوشحالم که هم من و هم تهیه کننده این ریسک حرفه ای را پذیرفتیم و نقش های اول و دوم کار را به بازیگر های جدید سپردیم‌.

وی افزود: این ماجراجویی برای انتخاب بازیگران جوان نیاز سینماست. از دهه هفتاد به بعد بسیاری از بازیگران مطرح با کار های من شروع کردند و من نمی‌توانم ببینم که همان بازیگران به طور مداوم تکرار می‌شوند گرچه آن‌ها موفق شده اند ولی نیاز این فیلمنامه چهره های با طراوت بود ضمن اینکه باید توانایی اجرای نقش و مسئولیت‌پذیری را می‌داشتند.

صدرعاملی در خصوص استفاده از بازیگران مطرح در نقش های فرعی گفت: بازیگرهای خوب ما همه نشان دادند که وقتی فکر می‌کنند یک اثر متفاوتی خلق می‌شود با کمال میل می‌آیند و در آن مجموعه شرکت می‌کنند حتی اگر یک سکانس بازی کنند.

این کارگردان سینما با بیان اینکه سوابق روزنامه نگاری برای این نوع سینما به او کمک کرده است، تصریح کرد: من هنوز دارم یاد می‌گیرم و بر سر هرفیلمی خودم را صفر می‌کنم و در تلاشم از اول تجربه کنم. اگر به بیست سال گذشته فکر کنید و قرار باشد ده فیلم در ذهنتان بماند قطعا دوتا از آن ها فیلم من است.

وی ادامه داد: من سعی می‌کنم فیلم ایرانی بسازم. من سعی می‌کنم از جامعه خودم حرف بزنم، خودم و دیگران را تکرار نکنم و هم از الگوهای موفقی که به راحتی می‌توان رفت سراغش و گیشه را پر کرد، پرهیز کنم.

صدر عاملی در خصوص اظهارات منتقدان خاطر نشان کرد: بر سر همه فیلم های من این صحبت بود که فیلم های قبلی من بهتر بوده است، وقتی منتقد به خود فرصت دوبار دیدن فیلم را نمی‌دهد و تنها با یکبار دیدن فیلم در شلوغی و ازدحام جشنواره آن را نقد می‌کند حق دارد که هر چیزی را می‌خواهد، بنویسد. گرچه منتقدینی هم مانند دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپورتر برداشت متفاوتی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سینما فیلم سال دوم دانشکده من رسول صدرعاملي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۹۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سینماگران به سخنان جنجالی مدیر یک پلتفرم و عذرخواهی نماوا

به گزارش قدس آنلاین، اظهاراتی که هرچند حالا با پاسخ روابط عمومی پلتفرم مذکور و عذرخواهی همراه بوده اما به نظر می رسد در ادامه، این سکوی نمایش فیلم و سریال را حداقل برای همکاری با جمعی از هنرمندان، با چالش جدی مواجه کند.

شامگاه یکشنبه ـ دوم اردیبهشت ماه ـ بخش کوتاهی از یک گفتگوی ویدیویی با محمدحسن شانه‌ساززاده ـ نایب رییس هیات‌مدیره پلتفرم وی‌اودی نماوا ـ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن با لحنی که به مذاق جمع گسترده ای از اهالی سینما خوش نیامده، درباره  سینما و نمایش خانگی سخن می‌گفت.

او در بخشی از سخنانش در این برنامه گفته بود: همه بازیگرها و تهیه‌کننده‌ها بی‌اخلاقی‌های خاص خودشان را دارند؛ نه به قرارداد و نه به حرفشان متعهدند. من در چند صنعت مختلف بوده‌ام و به بی‌اخلاقیِ این‌ها هیچ‌جا ندیده‌ام. اسمشان هم هنرمند، فرهیخته و فرهنگی است، ولی بسیار بی‌اخلاقند.

این مدیر نمایش خانگی در پاسخ به این پرسش که از بابت تحریم هنرمندان نگرانی ندارد، با خنده پاسخ داده بود: برای آن‌ها اول و آخرش پول است. شما پول بده، هر کاری می‌کنند.

حالا این صحبت ها موجی از واکنش‌ها را در میان سینماگران به راه انداخته است. عده زیادی در صفحات اینستاگرام خود نسبت به این سخنان واکنش انتقادی نشان دادند و خواهان عذرخواهی وی شدند.

در این میان چند واکنش ویدیویی نیز بیشتر دیده شد که در رأس آن‌ها واکنش خالقان دو مجموعه «خسوف» و «شریک جرم» ـ محصول پلتفرم مذکور ـ قرار گرفت.

همایون اسعدیان، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که پیشتر تهیه‌کنندگی این دو مجموعه را بر عهده داشت، با انتشار ویدیویی گفت: آقای شانه‌ساززاده مدیرعامل قبلی و یکی از مدیران ارشد فعلی نماوا با حرف‌هایی که بیشتر زیبنده خودشان است، بازیگران و تهیه‌کنندگان سینمای ایران را مورد نوازش قرار دادند. من در ۴۰ سال گذشته، این میزان وقاحت در بیان الفاظ را به یاد ندارم و به نظرم بی‌سابقه است.

او در بخش دیگری با اشاره به جمله آخر شانه‌ساززاده تاکید کرد: قیاس به نفس می‌فرمایید جناب شانه‌ساز! حداقل برای منی که در یکی دو پروژه، یکی دو سال با شما کار کردم و چیزهای بسیاری از شما دیدم، باعث تاسف است. جناب شانه‌ساز! برای حفظ حرمت سینمای ایران و برای حفظ حرمت و شأن بازیگران و تهیه‌کنندگان سینمای ایران، من همایون اسعدیان عضو کوچک این سینما تا زمانی که شما در این مجموعه (نماوا) حضور داشته باشید، در هیچ سمتی و به هیچ عنوان با این مجموعه همکاری نخواهم داشت.

اما مازیار میری، کارگردان دو سریال یادشده نیز در ویدیویی کوتاه گفته است: روز گذشته جناب آقای شانه‌ساز از مدیران ارشد پلتفرم نماوا فرمایشاتی فرمودند که واقعا باعث تاسف است. البته از نظر من تاسف بزرگتر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی را به وجود می‌آورند که افراد کاسبکاری چون ایشان عهده‌دار تصمیم‌گیری در امور فرهنگی می‌شوند که واقعا باعث تاسف است. از آن جایی که به خلاف نظر ایشان معتقدم اخلاق و شرافت بیشتر از هر حرفه‌ای نزد اهالی سینماست، تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکنند، از تمام پروژه‌هایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم، رسما انصراف می‌دهم.

هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما دیگر فردی است که واکنش نشان داده و این‌طور نوشته است: در جبهه «قدرت و سرمایه»، اغلب بی‌اخلاقی و بی‌تعهدی، با ستم و فساد مالی و رانت‌خواری و حق‌کشی نیز همراه است. ای کاش کسانی هم از بی‌اخلاقی جبهه «قدرت و سرمایه» بگویند؛ کسانی که خود درگیر آن بوده‌اند. ولی ما به عنوان اهل رسانه، فقط یک قلم از بی‌اخلاقی را در کسب درآمد بی‌قرارداد از فیلم‌ها و سریال‌های خارجی می‌توانیم یادآوری کنیم. استفاده غیرمجاز از تولیدات صاحبان آثار و پول گرفتن از کاربران برای تماشای آن‌ها.

در واکنش به سخنان محمدحسن شانه‌ساززاده، محمدحسین فرحبخش، تهیه‌کننده سینما با اشاره به پخش بدون مجوز فیلم او در پلتفرم نماوا، مدیران این پلتفرم را بی‌اخلاق خواند و نوشت: اگر یک فرد لمپن و باج‌خور تحت عنوان تهیه‌کننده کاری کرده، ربطی به جامعه تهیه‌کنندگان ندارد. به این مدیر پلتفرم توصیه می‌کنم به سراغ فروش سرامیک برود و عرصه هنر را برای اهالی هنر بگذارد. شأن خود را باید خودتان حفظ می‌کردید و با افراد معتبر هنرمندان کار می‌کردید چون بخش عمده اهالی سینما افراد باشخصیت هستند، حتی آن آبدارچی صحنه. پس بهتر است هرچه زودتر از اهالی هنر بابت این ادعاها عذرخواهی کنید.

از میان هنرمندانی که محصولی در حال انتشار در پلتفرم نماوا دارند، اسماعیل عفیفه، تهیه‌کننده سریال «جنگل آسفالت» نیز به سخنان مدیر این پلتفرم واکنش نشان داد. او در بخشی از یادداشت خود نوشت: ما به اندازه جناب شانه‌ساززاده درگیر پول نیستیم که به خاطرش هر کاری بکنیم. ما مانند ایشان ابوالمشاغل نیستیم و شغل و میزان درآمد و سابقه و سطح زندگی ما چیز پنهانی ندارد.

او افزود: تهمت های ایشان قابل پیگرد قانونی است اما در حال حاضر تیم ما و مجموعه نماوا فصل مشترکی به نام «جنگل آسفالت» دارد، پس ما مانند ایشان مصداق این بیت سعدی نمی‌شویم که یکی بر سر ِشاخ بُن می‌برید ... .

همچنین مهدی امینی، دوبلور و مدیر استودیو کوالیما که همکار پلتفرم نماوا در دوبله و صداگذاری محصولات سینمایی است، با انتشار ویدیویی خطاب به شانه‌ساززاده گفت: عدم آگاهی شما نسبت به سینما و هنر باعث شد مجموعه‌هایی که با شما تعامل و همکاری دارند، آسیب‌های جدی ببینند. در طی ۲۰ سال فعالیتم در حوزه سینما، مدیری به ناآگاهی شما ندیدم و تا زمانی که افرادی از نوع و تفکر شما در مجموعه نماوا باشند، اعلام می‌کنم که همکاری مجموعه کوالیما و بنده با آن مجموعه قطع خواهد شد.

در کنار این سینماگران، انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران هم در بیانیه‌ای ضمن اعلام آمادگی برای بررسی موارد نمایش بی‌مجوز محصولات خارجی و گاه ایرانی در نماوا، نوشت: انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران مراتب تاسف و انزجار خود را از اظهارات توهین‌آمیز نایب‌رییس پلتفرم نمایش خانگی نماوا اعلام می‌دارد. اظهارات توهین‌آمیز این مدیر پلتفرم نشان از عدم شناخت، عدم توانایی در این عرصه، مدیریت غلط و عدم شناخت روش‌های تولید حرفه‌ای دارد.

در واکنش به سخنان این مدیر پلتفرم نماوا، روابط عمومی خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران) هم اعلام کرد هیئت‌رییسه این نهاد، بررسی موضوع سخنان محمدحسن شانه‌ساززاده را به شورای صیانت خانه سینمای ایران ارجاع داده و در این شورا، درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

روابط عمومی انجمن صنفی بازیگران سینما نیز با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن محفوظ دانستن حق اقدام حقوقی علیه این اظهارات نوشت: این نگاه ناعادلانه قیم‌مآبانه از بالا به پایین نسبت به کسانی که موجودیت همان پلتفرم از وجود آن‌ها شکل گرفته، نشانگر چیست؟ توجیه سوءمدیریت‌های غیرمتخصصانه با تهمت‌زدن‌های بی‌ادبانه بیش از هر چیز زیر سوال بردن هویت تشکیلاتی است که متاسفانه با عنوان فرهنگی و هنری، اخلاق و ادب را قربانی اهداف اقتصادی خود می‌کند.

اما با گذشت حدود ۲۴ ساعت از انتشار سخنان محمدحسن شانه‌ساززاده و در حالی که این مدیر نمایش خانگی، شخصا از اهالی هنر عذرخواهی نکرده است، روابط عمومی پلتفرم نماوا در اطلاعیه‌ای رسمی، نسبت به این سخنان توضیح داد و بابت آن عذرخواهی کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودت‌آمیز و محترمانه با سرمایه‌های گران‌سنگ سینمای ایران هم‌چنان مهم‌ترین سرمایه او خواهد بود.

در بخش دیگری از این اطلاعیه، این توضیح آمده است: هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعه‌های نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعه‌ای علی‌رغم صرف هزینه‌های گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه‌ اخیر نایب رئیس هیئت‌مدیره نماوا را می‌باید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • شترسواری گلاره عباسی در جنوب ایران | عکس
  • واکنش گسترده سینماگران به سخنان جنجالی مدیر پلتفرم نماوا
  • واکنش سینماگران به سخنان جنجالی مدیر یک پلتفرم و عذرخواهی نماوا
  • برگزاری یادواره شهدا نیاز امروز جامعه ما است