Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@05:22:09 GMT

رو آوردن به ادبیات برای امور مالی‌

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۰۱۴۴

رو آوردن به ادبیات برای امور مالی‌

محمود معتقدی که معتقد است کافی‌شاپ‌ها برای این‌که امورات مالی‌شان را بگذرانند به سمت برگزاری نشست‌های ادبی روی می‌آورند، از دلایلی که سبب روی آوردن انجمن‌های ادبی به فضاهای خصوصی می‌شود، می‌گوید.

این شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت برگزاری نشست‌های انجمن‌های ادبی در مکان‌هایی مثل کافه‌ها اظهار کرد: کافی‌شاپ‌ها برای این‌که امورات مالی‌شان را بگذرانند به این سمت روی می‌آورند و جلسه نقد و بررسی کتاب می‌گذارند، اما دستاورد لازم از آن‌ها به‌دست نمی‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این فضاها تیپ‌های خاصی وجود دارند که بیشتر از آن‌که اهل ادبیات باشند، کافه‌نشین و دور هم‌نشین هستند و تا آن‌جا که من اطلاع دارم سعی کرده‌اند شعر و داستان را هم در کارهای‌شان بگنجانند تا هم جوابگوی بازار اقتصادی خودشان باشد و هم کار فرهنگی انجام دهند اما به جز عده‌ای معدود، بقیه دستاورد لازم را ندارند. جوانان آن‌جا می‌نشینند،  با هم گپی می‌زنند، قهوه می‌خورند، همدیگر را می‌بینند و شاید به دو شعر هم گوش دهند. 

او با اشاره به تعدد انجمن‌های ادبی در سال‌های اخیر، درباره وضعیت این روزهای این نشست‌ها گفت: آن‌چه از ارتباط با برخی از انجمن‌ها به‌دست آورده‌ام این است که در این سال‌ها انجمن‌های ادبی از نظر عددی زیاد شده‌اند، اما از نظر کیفی و جذب شاعران بخصوص شاعران جوان کمتر دیده می‌شود که با موفقیت و محتوای جدی‌تری همراه باشند. در فرهنگسراها و فضاهای فرهنگی دولتی کیفیت این نشست‌ها نازل‌تر دیده می‌شود.

معتقدی ادامه داد: به جز آن‌ها که در فضاهای دولتی برگزار می‌شوند، دیگر انجمن‌ها هم درجه‌بندی خاصی می‌توانند داشته باشند، بعضی‌ها با کیفیت بیشتر و تعداد کمتر و بعضی‌ها با کیفیت کمتر و تعداد بیشتر برگزار می‌شوند. اما بیشتر در حوزه شعر هستند - خصوصا شعر نو و بعضا هم شعر کلاسیک - و در حوزه ادبیات داستانی جلسات کمتری برگزار می‌شود. اگر هم باشند بیشتر به صورت کلاس‌هایی هستند که هنرآموز به آن‌جا می‌رود و شیوه نگارش داستان را به صورت کارگاهی آموزش می‌بیند. نشست‌های انجمن‌هایی که در فضاهای خصوصی برگزار می‌شوند چون خیلی از سوی فضاهای فرهنگی دولتی حمایت نمی‌شوند در نتیجه با امکانات محدودی کار می‌کنند و هزینه‌هایی هم دارند، این خودش نشان می‌دهد که علی‌رغم تعدد این جلسات، با کیفیت فوق‌العاده‌ای همراه نیستند. 

این شاعر همچنین در پاسخ به پرسش مطرح‌شده درباره نحوه چگونگی انتخاب انجمن‌های کارآمدتر توسط جوانان بیان کرد: فضای مجازی و دوستان می‌توانند به آن‌ها در این امر کمک کنند، همچنین جشنواره‌های فرهنگی می‌توانند تا حدی شاعران جوان را به سمت این فضاها سوق دهند تا خودشان را در جاهای جدی‌تر و پرمحتواتری جای دهند. جوایز ادبی هم می‌توانند سبب شوند تا جوانان در این فضاها شرکت کنند تا کارشان داوری شود و جوایزی هم به‌دست بیاورند یا در کنار کسانی بنشینند که منتقدند. 

او افزود: ولی به نظرم فضای اقتصادی، گرانی کاغذ، شرایط دشوار پخش کتاب و ... باعث می‌شود جامعه شعرخوان کمتر به سمت نگرش‌های باورمندانه‌ از شعر امروز برود. این‌ها همه نکته‌هایی است که به گمان من از دید آسیب‌شناسی فرهنگی محل گفت‌وگوست، که چرا این رخداد معمولی در فضای ادبیات و کتاب دیده نمی‌شود یا اگر دیده می‌شود، ضعیف و کمرنگ است. این از منظر فرهنگی باید آسیب‌شناسی شود و از فرهنگسراها و انجمن‌های ادبی خصوصی باید گزارشی تهیه و آماری از کیفیت آن‌ها ارائه شود. 

این منتقد ادبی در پایان گفت: این‌که کتاب و کتابخوانی دچار بحران فرهنگی‌ است بحثی ندارد. جامعه با شرایطی که الان دارد، این‌که جوانان آن اشتیاق لازم را ندارند که بنشینند، هزینه کنند و زمان بگذارند به ساختارها و زیرساخت‌های اجتماعی امروز ما برمی‌گردد. این‌ها باید بررسی و داوری شود تا فضاهای ادبی بانشاط‌تر و ساختمندتر باشند ولی تا آن‌جایی که احساس می‌شود وزارت ارشاد هم مشغول کارها و سیاست‌های خودش است. درنتیجه وقتی توجهی به این فضاها نمی‌شود سوق یافتن به سمت فضاهای خصوصی بیشتر می‌شود. انجمن‌ها برای این‌که ادبیات، کتاب و کتابخوانی را توسعه دهند، می‌روند که خودشان فضایی را فراهم کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انجمن های ادبی محمود معتقدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۰۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد فضاهای آموزشی بَردَسکَن خراسان رضوی در طرح نوسازی قرار گرفته‌ است

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر آموزش و پرورش شهرستان بردسکن در آیین گرامیداشت روز معلم در دبیرستان شهید مطهری بردسکن به افتخارات این مجموعه اشاره کرد وگفت :در حوزه اقامه نماز مدارس شهرستان بردسکن در سطح استان به عنوان شهرستان برتر شناخته شد و هرچند تنها در ۶۰ فضای آموزشی نمازخانه شهرستان احداث شده است ولی در اکثر مدارس شهرستان بردسکن حتی با جمعیت پایین دانش‌آموزی نماز به جماعت اقامه می‌شود.

وی به کسب رتبه نخست دانش آموزان پایه دوازدهم در آزمون پایش استان و رتبه نخست لیگ پایا در کشور اشاره و اضافه کرد : در عملکرد و ارزیابی که اداره کل آموزش و پرورش استان انجام داد، آموزش پرورش بردسکن در بین ۴۷ ناحیه آموزش و پرورش استان رتبه دهم را از آن خود کرد.

مدیر آموزش و پرورش بردسکن کمبود اعتبارات را یکی از علل اصلی اجرا نشدن برخی از طرح‌های آموزش و پرورش در این شهرستان دانست و اظهار داشت: ایجاد یک مرکز خدمات رفاهی برای فرهنگیان یکی از ضروریات برای جامعه فرهنگیان بردسکن است که متاسفانه جای آن در شهرستان خالی است.

چراغیان به طرح استخر شنای دانش‌آموزی این شهرستان اشاره کرد و افزود: متاسفانه این طرح بیش از ۱۰ سال است که به خاطر کمبود اعتبارات در حد پی سازی (فونداسیون) باقی مانده است که حداقل برای ساخت این طرح ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

شهرستان بردسکن با ۸۵ هزار نفر جمعیت و ۱۷ هزار دانش آموز و سه شهر "بردسکن، شهرآباد و انابد" و ۷۳ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار در فاصله ۲۸۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

دیگر خبرها

  • حضور ۱۵۰۰ نفر در جشنواره قرآنی، فرهنگی، هنری و ادبی شهید آوینی
  • بازگشایی بیشتر محور‌های مسدود شده عشایری و روستایی در خوزستان
  • اعطای «گرنت» به تشکلهای دانشجویی تصویب شد
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها بر دوش مردم است
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها بر دوش مردم عادی است
  • ۴۰ درصد فضاهای آموزشی بَردَسکَن خراسان رضوی در طرح نوسازی قرار گرفته‌ است
  • تاثیر لاین نوری بر دکوراسیون داخلی 
  • باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم
  • مشعل المپیک در فرانسه تحریم شد
  • مشعل المپیک درفرانسه تحریم شد