Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@22:45:27 GMT

مهاجرت‌ چه تاثیری بر تاب آوری شهر دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۰۶۶۰

مهاجرت‌ چه تاثیری بر تاب آوری شهر دارد؟

یک دکترای برنامه‌ریزی شهری گفت: تاب آوری باید در تمامی جنبه‌های حیات یک شهر مدنظر قرار بگیرد، انضباط و تاب آوری در حوزه کالبدی و اجتماعی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و اقدام به موقع و سنجیده مسئولان شهری است.

مهدی ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرهایی به عنوان شهرهای تاب آور شناخته می‌شوند که در موقعیت‌های بحرانی و در زمان بروز حوادث انسانی و طبیعی تاب آورده و از حالت پایداری خود خارج نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برای اینکه شهری تاب آوری خود را حفظ کند باید از منظر همه جنبه‌های زندگی هم به لحاظ کالبدی وهم به لحاظ زیستی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از پایداری لازم برخوردار باشد تا در موقع بروزحوادث به سرعت به حیات طبیعی خود برگردد.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: به طور مثال در زمان بروز زلزله، فیزیک و کالبد شهر باید به اندازه‌ای مستحکم و پایدار باشد که چنانچه تعدادی از تاسیسات شهری و خانه‌ها تخریب شد، عملکرد کالبد شهر در کوتاه‌ترین زمان به حالت طبیعی خودش بازگردد و قطعا باید در این راستا برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود.

وی با بیان اینکه تحقق تاب آوری در تمامی جنبه‌های حیات شهری ضرورت دارد، تصریح کرد: تاب آوری در حوزه اجتماعی بدین معنی است که ساکنان شهر باید از فرهنگ شهرنشینی، روابط و آداب و رسوم شهری آگاه و نسبت به پیروی از قوانین پایبند باشند تا جامعه شهری دچار تنش‌های حاد اجتماعی نشود در غیر اینصورت اجتماع شهری از هم گسسته و قانون گریز می‌شود.

ابراهیمی تصریح می‌کند: شهر قانون‌گرا و شهر قانون گریز در مباحث شهری در ارتباط با مبحث تاب آوری است، یک شهر تاب آور باید قانون پذیر و قانون‌گرا باشد تا حیات پایدار اجتماعی به ویژه در شهرهای بزرگ اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: انضباط و تاب آوری در حوزه کالبدی و حوزه اجتماعی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و اقدام به موقع و سنجیده مسئولان شهری است.

تاثیر مهاجرت بر تاب آوری شهر

این دکترای برنامه‌ریزی شهری عنوان کرد: چنانچه مهاجران انسان‌هایی فرهیخته و با سطح آگاهی بالا باشند، تاب آوری شهر افزایش پیدا می‌کند زیرا این افراد می‌توانند به بیان ایده‌هایی جدید برای شهر پرداخته و انرژی و فرهنگ مثبتی را به جامعه شهری القا کنند، اما در صورتی که مهاجران جزو اقشار فقیر باشند به گسترش حاشیه نشینی، زاغه نشینی و اسکان غیر رسمی در شهرها دامن می‌زنند.

وی افزود: این دسته از مهاجران در حاشیه شهرها محلاتی را ایجاد می‌کنند که بعضا محل وقوع ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی،  بدآموزی‌ها و ناامنی است، اینگونه از مهاجرت پایداری اجتماعی شهر را متزلزل و تاب آوری آن را در حوزه اجتماعی کاهش می‌دهد.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری اظهار کرد: برخی سیاست‌های حکومتی در بخش ملی از جمله بی عدالتی، تبعیض، رسیدگی نکردن به مناطق روستایی و دور افتاده موجب شده آن مناطق محروم و فقیر شوند و ساکنان به دلیل نبود اشتغال و شرایط مطلوب سکونت در محل خود، به سایر مناطق از جمله شهرهای بزرگ مهاجرت ‌کنند.

وی ادامه داد: موضوع مهاجرت به شهرها باید در طرح‌ها و برنامه‌های توسعه شهری نیز مد نظر باشد، محلاتی ارزان قیمت برای جذب مهاجران در نظر گرفته شده و در آنجا خدمات و امکانات مورد نیاز در بخش‌های مختلف آموزشی و بهداشتی برای آنان تامین شود؛ چنانچه این مهاجران به رسمیت شناخته نشده و به حال خود رها شوند تاب آوری شهری کاهش پیدا می‌کند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: احساس بی عدالتی و تبعیض در مهاجرانی که امکانات و خدمات دریافت نمی‌کنند، به وجود ْآمده و موجب شکل گیری بحران‌های اجتماعی می‌شود بنابراین تاثیر مهاجرت بر تاب آوری شهری می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری عنوان کرد: سیاست‌های کلان در زمینه مهاجرت، جذب مهاجران به شهرهای متوسط و جدید است زیرا مهاجرت به شهرهای بزرگ ناهنجاری‌های اجتماعی گسترده‌ای به دنبال دارد.

کد خبر 393456

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مهاجرت تاب آوری شهر شهر کلانشهر شهروند خدمات شهری سکونتگاه غیر رسمی حاشیه نشینی تبعیض خدمات بهداشتی ناهنجاری اجتماعی حادثه بحران قانون شهرنشینی فرهنگ شهروندی حوادث فقر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۰۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع امام رضایی‌ها در کرج برگزار می‌شود

ایسنا/البرز رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج از برنامه‌ریزی برای برگزاری اجتماع امام رضایی‌ها در ورزشگاه انقلاب کرج خبر داد.

به گزارش ایسنا، امیر اشتری روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در نشست خبری «اجتماع ۲۰ هزار نفری امام رضایی‌های کرج» اظهار کرد: این اجتماع جمعه  ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۴ الی ۷ عصر در زمین چمن ورزشگاه انقلاب برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برای برنامه ریزی جهت برگزاری هرچه بهتر این رویداد فرهنگی- مذهبی ۱۲ کمیته تشکیل شده و از نمایندگان تشکل‌ها و ادارات مختلف کرج دعوت به عمل آمده تا در جلسات مربوطه شرکت کنند.

وی توضیح داد: البته با توجه به اینکه همه مردم علاقه خاصی به امام هشتم شیعیان دارند، بیشتر بر مشارکت گروه‌های مردمی در این اجتماع متمرکز شده است و قطعا شاهد حضور اقشار مختلفی در این رویداد خواهیم بود.

این مسئول اضافه کرد: برنامه ریزی لازم برای برقراری امنیت، شکل پذیرایی، نحوه حمل و نقل شرکت کنندگان و ... صورت گرفته و امیدواریم شاهد حضور حداکثری مردم در این اجتماع باشیم.

رئیس ستاد مردمی اجتماع ۲۰ هزار نفری امام رضایی‌ها توضیح داد: در این رویداد شاهد بخش‌های مختلفی چون برپایی غرف فرهنگی، نقاشی، عکاسی و ... هستیم و علاوه بر این، از مهمانان ویژه برای حضور در این اجتماع دعوت می‌شود

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امسال برای اشتغال فارغ‌التحصیلان برنامه ریزی شده است
  • اجتماع امام رضایی‌ها در کرج برگزار می‌شود
  • هشدار مشاور قالیباف در واکنش به گشت ارشاد: «وقوع واقعه برنامه ریزی شده کف خیابان»
  • چهار هزار میلیارد ریال صرف احداث طرح های جمع آوری آبهای سطحی و ساماندهی آبگرفتگی معابر کرج شده است.
  • آسفالت معابر از اولویت‌های شهرداری است
  • توزیع ۱۴ هزار تن آسفالت در معابر شهری تبریز
  • شوک بزرگ به کمیته المپیک در سال المپیک!
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور
  • معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر