Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، سفر چند روز پیش عمران خان نخست وزیر پاکستان از یک طرف و سفر اخیر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به عربستان و امارات از طرف دیگر زمینه ای را فراهم ساخت تا بحث میانجیگری این کشورها به منظور بهبود روابط ایران و عربستان پس از چهار سال قطع روابط دیپلماتیک مطرح شود. روز گذشته هم حسن روحانی رییس جمهوری در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با اشاره به این موضوع عنوان داشت: دست برادری و دوستی به طرف همه همسایگان دراز می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب عنوان داشتند: پاکستانی‌ها معتقدند که در زمینه کاهش تنش ایران و عربستان به‌عنوان میانجی‌گر وارد مذاکره شوند، از طرف دیگر چراغ سبزهایی که عربستانی‌ها نشان داده‌اند می‌تواند راه حل مفید باشند و آن‌ها را از برخی از بحران‌های منطقه‌ای دور کند.

رسانه های اصولگرا هم نوشتند: عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا از او خواسته گفت‌وگو میان آمریکا و ایران را تسهیل کند.


روزنامه همدلی: به هر روی در وضعیت کنونی، گویی حاشیه‌ها و مقدمات آغاز گفت وگو میان ایران و عربستان روی موجی سینوسی، متاثر از وقایع گوناگونی قرار گرفته است که امکان یا عدم امکان چنین امری را با اما و اگرهای بسیاری روبرو کرده است. اما و اگرهایی که مانع از آن می شود تا زمان دقیقی را برای آغاز این مذاکرات احتمالی متصور بود.

رسانه های اصلاح طلب

میانجیگری پاکستان

فرزاد رمضانی بونش کارشناس ارشد مسایل منطقه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: پاکستانی‌ها تنش میان ایران و عربستان را خلاف منافع امنیتی، سیاسی و اقتصادی خود تلقی می‌کنند در عین حال به دنبال نقش میانجی و انجام دادن مذاکره برای کاهش تنش میان ایران و عربستان هستند.  وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پاکستانی‌ها معتقد هستند که در زمینه کاهش تنش ایران و عربستان به‌عنوان میانجی‌گر وارد مذاکره شوند از سوی دیگر چراغ سبزهایی که عربستانی‌ها نشان داده‌اند می‌تواند راه حل مفید بوده و آن‌ها را از برخی از بحران‌های منطقه‌ای دور کند و عمران خان هم در جریان سفری که به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل داشته به این نتیجه رسیده که می‌تواند در خلال مباحث مربوطه به‌عنوان میانجی‌گر نقش ایفا کند.

به گزارش این خبرگزاری،  به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی آج نیوز، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان گفت که سفر اخیر عمران خان، نخست‌وزیر این کشور به ایران و مذاکرات میان سران این دو کشور در فضایی خوشایند انجام گرفت.  وی در گفت‌وگویی بر ادامه تلاش اسلام‌آباد برای کاهش تنش در روابط ایران و عربستان تاکید کرد.  وی در پاسخ به سوالی درباره روابط عربستان سعودی و ایران گفت که سوء تفاهم‌های میان این دو کشور باید رفع شود.  رییس دستگاه دیپلماسی پاکستان در ادامه اظهار کرد که برخی عوامل نمی‌خواهند امت اسلامی را در منطقه به شکلی متحد و در صلح ببینند. وی علاوه بر این تاکید کرد که پاکستان به تلاش در راستای صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد.

تارنمای انتخاب به نقل از تارنمای روسی اسپوتنیک آورد: عمران خان نخست وزیر پاکستان پس از سفر خود به ایران، هم اکنون وارد عربستان سعودی شده است. وزارت خارجه پاکستان در این خصوص اعلام کرد: «عمران خان» در جریان این سفر قرار است با سران عربستان به گفتگو و تبادل نظر بپردازد. گفتنی است، پیشتر رسانه های اعلام کرده بودند که وی قرار است به عنوان بخشی از تلاش ها برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و ایجاد صلح و دوستی میان تهران و ریاض امروز سه شنبه به عربستان سعودی سفر کند.

احتمال گفت و گو میان ایران و عربستان

روزنامه همدلی با تیتر چراغ سبز گفت‌وگوی تهران و ریاض می نویسد: به هر روی در وضعیت کنونی، گویی حاشیه‌ها و مقدمات آغاز گفت وگو میان ایران و عربستان روی موجی سینوسی، متاثر از وقایع گوناگونی قرار گرفته است که امکان یا عدم امکان چنین امری را با اما و اگرهای بسیاری روبرو کرده است. اما و اگرهایی که مانع از آن می شود تا زمان دقیقی را برای آغاز این مذاکرات احتمالی متصور بود. نباید از نظر دور داشت که طولانی شدن این زمان می تواند منطقه را آبستن حوادث جدیدی سازد که دامنه دومینو وار آن تا مدت‌ها ادامه یافته و خود ایجاد کننده حوادثی غیرقابل پیش بینی در منطقه باشد.

آمریکا دلیل مهم مناقشه ایران و عربستان

به گزارش روزنامه آفتاب یزد، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه صد و چهل و یکمین نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) در صربستان گفت: ایران مخالف حل مسایل میان ایران و سعودی‌ها نیست بلکه آمریکایی‌ها نمی‌گذارند و چنین فرصتی نمی‌دهند چرا که نفع آنها در این درگیری‌ها است و آمریکا دلیل مهم مناقشه ایران و عربستان به شمار می‌رود.

کاهش تنش زدایی

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با بیان این که روح حاکم بر نخبگان عربستان تنش زدایی با ایران است،  گفت: در شرایطی که ایران سال‌ها است اعلام می‌کند آماده مذاکره با عربستان است، این عربستانی‌ها هستند که نیامدند و در عین حال رفتار و گفتارشان با یکدیگر متفاوت است و دنبال میانیجگری هستند.

خبرگزاری فارس: «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا از او خواسته گفت‌وگو میان آمریکا و ایران را تسهیل کند.

رسانه های اصولگرا

میانجیگری پاکستان

سعدالله زارعی کارشناس مسایل بین‌المللی در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان گفت: «اینکه چه کسی برای میانجی‌گری پیش‌قدم شده در اولویت اصلی نیست، چراکه مهم‌تر از اینکه عمران‌خان یا فرد دیگری امروز در تهران باشد، این است که ایران و عربستان چقدر برای بهبود روابط و آغاز مذاکرات جدی هستند و توانمندی میانجی در اولویت‌های بعدی قرار دارد.» وی با بیان اینکه تهران و ریاض، نخست‌وزیر پاکستان را برای میانجی‌گری پذیرفته‌اند که او اکنون در ایران حضور دارد، گفت: «وقتی نخست‌وزیر پاکستان به تهران می‌آید به این معنی است که از قبل هیات‌هایی به‌صورت محرمانه رفت‌وآمد کرده‌اند و بخشی از کار آماده شده و بعد از آن سفر در چنینی سطحی انجام شده است. لذا باید گفت بخشی از مسیر مذاکره پیش رفته که عمران‌خان به ایران آمده است و اگر پیش نرفته بود، طبیعتا عمران‌خان اینجا نبود.»

به گزارش خبرگزاری مهر، علا الدین بروجردی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش پاکستان برای میانجی گری میان ایران و عربستان اظهار داشت: مشکلات ایران و عربستان مسئله ای است که باید راه حل آن را در خود عربستان جستجو کرد.  وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در ابتدا سیاست شفاف خود را اعلام کرد، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران داشتنارتباط خوب با همه همسایه‌های جمهوری اسلامی ایران است، بنابراین مسئله ایران و عربستان مشکلِ ایران نیست.  وی تصریح کرد: عربستان راه اشتباهی را در حمله به کشور اسلامیِ یمن انتخاب کرده است. عربستان فکر می‌کرد، با توانمندی نظامی می‌تواند مشکل یمن را ظرف چندماه حل کند اما با گذشت پنج سال از حمله عربستان و امارات به یمن به نظر می رسد در این باتلاق گیر کرده اند و امروز به دنبال خروج آبرومندانه از یمن می باشند.  عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی علاقمند است بحران یمن هرچه زودتر پایان یابد، اگر تلاش‌های ما بتواند به پایان یافتن این بحران کمک کند طبیعتاً ما از برداشتن هیچ گامی فروگذار نخواهیم کرد و تلاش می کنیم این اتفاق بیفتد.

خبرگزاری فارس نوشت: عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگویی با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا از او خواسته گفت‌وگو میان آمریکا و ایران را تسهیل کند.  وقتی من در نیویورک بودم رییس‌جمهوری ترامپ به من گفت که باید تلاش کرده و بین ایران و ایالات متحده، میانجی‌گری کنم؛ من وقتی در ایران بودم با رییس‌جمهوری روحانی درباره پیشنهاد آمریکا گفت‌وگو کردم؛ در وضعیتی قرار داریم که تحولات جدید به آن اضافه می‌شوند، بنابراین باید منتظر باشیم ببینیم که [میانجی‌گری‌ها] به جایی می‌رسند یا خیر.»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یمن عربستان سعودی عمران خان ولادیمیر پوتین خاورمیانه حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۱۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمیله علم‌الهدی، «بانوی اول ایران» در پاکستان! (+عکس)

جمیله علم الهدی که رئیس جمهور را در سفر به پاکستان همراهی کرد در دانشگاه اقتصاد لاهور به سخنرانی پرداخت و و گفت که استقلال زنان به معنای حفظ فرهنگ آنهاست.

به گزارش فرارو، جمیله علم الهدی که در رسانه‌های پاکستان به عنوان "بانوی اول ایران" معرفی شده در سخنرانی خود در دانشگاه لاهور گفت: پاکستان و ایران روابط دوجانبه تاریخی، فرهنگی و مذهبی قوی دارند.

وی با بیان اینکه ایران یک دستور کار بزرگ برای افزایش همکاری در روابط، تجارت، اتصال و انرژی دارد، افزود که ایران دستور کار بزرگی برای افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله روابط مردمی دارد.

همسر رئیسی گفت که رهبری دو کشور باید روابط دوجانبه را برای مقابله با تحولات منطقه‌ای و جهانی و تهدید مشترک تروریسم تقویت کنند.

علم الهدی همچنین گفت: این سفر فرصتی مهم برای تقویت بیشتر روابط ایران و پاکستان است. پاکستان و ایران نه تنها همسایه بلکه دوستان خوبی هم هستند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد
  • جمیله علم‌الهدی، «بانوی اول ایران» در پاکستان! (+عکس)
  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری
  • رئیسی: برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند
  • برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط