Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@05:13:09 GMT

ترامپ، آمریکا را به "محور شرارت" وارد کرده است

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۴۲۱۰

آفتاب‌‌نیوز :

دیوید راتکوف، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی "دیلی بیست" تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای خروج از سوریه همزمان با حمله ترکیه به کردها را اقدامی توصیف کرده که آمریکا را در موضع دشمنان این کشور قرار می‌دهد و واشنگتن را به "محور شرارت" پیوند می‌زند: «آمریکایی‌ها در زمینه مداخلات خارجی کمی مغرور و تهاجمی به نظر می‌رسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما این مداخلات را معمولا با الفاظی حماسی توصیف می‌کنیم. می‌گوییم از خودمان دفاع می‌کنیم، در کنار متحدانمان می‌ایستیم، دموکراسی را ترویج می‌کنیم یا از نظام بین‌المللی حفاظت می‌کنیم اما مسلما انگیزه‌هایمان همیشه تا این حد خالصانه نبوده‌اند. ما جان مردم را با نفت تاخت زده‌ایم، پا به میدان گذاشته‌ایم تا از متحدانی دفاع کنیم که خودشان ستمگر، مستبد یا فاسد و گاهی هر سه این‌ها بوده‌اند. علاوه‌ بر این ما معمولا به لطف خطاهای متعدد، گوناگون و فاحشمان وضعیت را در خاورمیانه وخیم‌تر کرده‌ایم.

ناظرانی که چندان با دقت امور آمریکا را زیر نظر ندارند هم می‌توانند به تعدادی از این فجایع اشاره کنند. ما از شاه فاسد ایران حمایت کردیم تا آن‌جا که به انقلاب اسلامی آیت‌الله خمینی انجامید. این ماجرا بحران گروگان‌گیری آمریکایی‌ها را به دنبال داشت و واکنش ما به آن تلاشی نافرجام برای نجات آن‌ها بود که به عملیات خونین طبس انجامید. چند سال بعد ماجرای "ایران کنترا" مطرح شد. پس از آن‌ هم حمایت اطلاعاتی دولت ریگان، به صدام حسین اجازه داد که علیه ایران و شهر کردنشین حلبچه دست به حملات گاز خردل و عوامل عصبی بزند. وقتی گزارش‌های این جنایت پخش شد ما تصمیم گرفتیم صدام را که به عنوان عامل ایجاد تعادل در برابر ایران از آن حمایت می‌کریم، تحریم نکنیم.

این رویه اما در زمان حمله صدام به کویت تغییر کرد و ما فورا رویکرد خود را از نادیده گرفتن جنایات او به بدنام کردنش تغییر دادیم.

بزرگ‌ترین شکست مفتضحانه ما و در واقع بزرگ‌ترین خطایمان در سیاست خارجی در تاریخ اخیر آمریکا حمله به عراق بود که به قیمت از دست رفتن جان صدها هزار تن و هدر رفتن بیش از دو تریلیون دلار تمام شد. از آن زمان تاکنون ما شاهد خطاهایی از جمله بی‌عملی یا اقدام ناچیز و دیرهنگام بوده‌ایم؛ رویه‌ای که در دوران اوباما در سوریه و لیبی نیز در پیش گرفته بودیم.

ما در دوران ترامپ، پیش از این نمایش وحشتناک اخیر، شاهد حمایت کورکورانه او از دولت اسرائیل و خروج بی‌منطق و یک‌جانبه‌اش از توافق هسته‌ای ایران بوده‌ایم.

مداخله نظامی پرهزینه، نقض حاکمیت کشورها با حملات پهپادی و حمایت از بدترین نوع انسان‌ها (بله، منظورم دقیقا محمد بن سلمان، قاتل جمال خاشقجی است) نیز دیگر اقدامات او در زمینه سیاست خارجی بوده‌اند اما با دلایل متعددی می‌توانیم ترک سوریه و چراغ سبز نشان دادن به ترکیه برای حمله به کردها را از تمام خطاهای پیشینمان در خاورمیانه جدا کنیم و اولین دلیل این است که این اشتباه فقط برخی از خطاهای گذشته‌مان را در بر نمی‌گیرد، بلکه همه آن‌ها را، از روش نادرست تصمیم‌گیری و خواندن نادرست اطلاعات تا مدیریت اشتباه دستگاه امنیت ملی، یک‌جا در خود دارد.

ترامپ علاقه خود را به حاکمان مستبد نشان داده و این مساله نه تنها قضاوت نادرست از سوی او را نه تنها ممکن، بلکه اجتناب ناپذیر می‌کند. علاوه بر این، این قضاوت معمولا به رنگ و بوی منافع اقتصادی شخصی ترامپ نیز آغشته است؛ چیزی که او را به بازیگرانی مانند رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ترکیه و روسیه نزدیک‌تر می‌کند.

این همان جاییست که تصمیم ترامپ درباره سوریه جلوه کریهی به خود می‌گیرد. در حالی که در گذشته نیز اشتباهاتی داشته‌ایم، همواره منافعی ملی وجود داشته‌اند که می‌توانستند دست‌کم برای توجیه تصمیماتمان استفاده شوند. معمولا نیز آن را با ایده‌آلی مانند حمایت از دموکراسی، دفاع از متحدانمان، مبارزه با تروریسم، شکست تهاجم یا مبارزه با نفوذ رقبای ژئوپولیتیکی مانند روسیه همسو جلوه می‌دادیم. حالا اما به این مورد نگاه کنید؛ ما از اردوغان، یک دشمن دموکراسی، حمایت می‌کنیم تا به او در شکست دادن یکی از متحدانمان یعنی کردها کمک کنیم؛ کاری که به احیای داعش که دشمن تروریستی شماره یک ما است، کمک خواهد کرد و پاداشی برای ایران، روسیه و بشار اسد خواهد بود.

خلاصه اینکه ترامپ برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، ما را در صف دشمنانمان و در مقابل هر چیزی قرار داده که همسو با منافعمان است و باید از آن حمایت کنیم. ترکیه که به ظاهر یک متحد ناتو است، سال‌هاست که مانند یک متحد ناتو عمل نکرده است. هدف اردوغان روشن است؛ نابودی کردها که نقشی مرکزی و دلاورانه در کمک به آمریکا برای شکست داعش داشتند. تمام این‌ها به این معنی است که وضعیت ما در خاورمیانه به لطف ترامپ از بد به بدتر تغییر یافته است.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ترامپ کردهای سوریه سیاست امریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۴۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، درباره کمک آمریکا به اوکراین در صورت بازگشت به کاخ سفید گفت: «در بازگشت به کاخ سفید به کی‌یف کمک خواهم کرد اما به این شرط که اتحادیه اروپا نیز باید هزینه را پرداخت کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که اروپا نیز باید سهم خود را در کمک به اوکراین بپردازد.

ادعای ترامپ در حالی صورت گرفته است که گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

به تازگی نیز، «میخائیل اونوفر» معاون فرمانده گردان تیپ ۵ تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه اوکراینسکایا پراودا گفته است که اوکراین به شدت با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی مواجه است.
به گفته وی، پس از اینکه تجهیزاتی صدمه می بیند از قطعات آن برای تعمیر انواع دیگر استفاده می شود.

روز سه‌شنبه نیز «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093682

دیگر خبرها

  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • خیزش دانشگاه‌های آمریکا علیه محور شرارت آمریکایی-اسرائیلی
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید