Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@09:51:56 GMT

گرسنگی تهدیدی برای امنیت جهان

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۴۴۳۲

گرسنگی تهدیدی برای امنیت جهان

مجله مهر: چند سالی است که شانزدهم اکتبر مصادف با ۲۴ مهر ماه به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده است. در این روز مردم در جوامع مخلتف برای مقابله با گرسنگی کمپین‌هایی را راه اندازی کرده و خوهان دسترسی همه مردم جهان به موادغذایی سالم هستند. مردم سراسر جهان گرد هم می‌آیند تا تعهد خود را برای ریشه کن کردن گرسنگی از زندگی همه اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سازمان غذا و کشاورزی (FAO)، رویدادهایی در بیش از ۱۵۰ کشور در سراسر جهان برگزار می‌کند و این روز را به یکی از مشهورترین روزهای تقویم سازمان ملل تبدیل کرده است. این رویدادها آگاهی را درباره کسانی که از گرسنگی رنج می برند و نیاز به اطمینان از امنیت غذایی و رژیم های غذایی مغذی برای همه، ترویج می‌کند.

غذا یک حق اساسی انسان است. با این حال، در جهانی که حدود ۷ میلیارد نفر جمعیت دارد، بیش از ۸۲۰ میلیون نفر دچار کمبود تغذیه مزمن هستند و این درحالی است که  ۶۷۲ میلیون نفر از چاقی رنج می‌برند و ۱.۳ میلیارد نفر دیگر نیز دارای اضافه وزن هستند. سازمان فائو درصدد است که این موضوع را بالانس کرده و به توازن برساند.

 یکی از موضوعاتی که سالهاست سازمان غذا بر روی آن تمرکز دارد مسئله از بین رفتن غذاست. غذاهایی که هر کدامشان میتواند جان یک انسان را در گوشه دیگری از جهان نجات دهد. از دست رفتن مواد غذایی در این زنجیره ممکن است در هر مرحله ای از کاشت تا رسیدن به دست مردم رخ دهد.

 در ادامه این گزارش به برخی از آمارهایی که به تازگی از سوی سازمان فائو منتشر شده می‌پردازیم.

چقدر مواد غذایی از پس از برداشت تا سطح خرده فروشی از بین می رود؟

برآوردهای اولیه انجام شده توسط FAO برای شاخص از دست دادن مواد غذایی می‌گوید ۱۴ درصد مواد غذایی در این پروسه از بین می روند. البته تخمین‌های اولیه نشان می‌داد که نزدیک به یک سوم از مواد غذایی در جهان از بین می‌روند که اخیرا این روند رو به کاهش بوده است.

چند درصد غذاها از بین می‌روند؟

غلات و حبوبات   ۸.۶ درصد

میوه و سبزیجات  ۲۱.۶ درصد

غذاهای گوشتی    ۱۱.۹ درصد

دانه و محصولات روغنی   ۲۵.۳ درصد

دیگر     ۱۰.۱درصد

کجا و چرا مواد غذایی به هدر می‌رود؟

 مزرعه

یکی از علت‌های مهم ضرر و زیان در مزرعه به زمان نامناسب برداشت محصول، شرایط آب و هوایی، روش‌های اعمال شده در هنگام برداشت  و چالش های تولید بازاریابی است که باعث به هدر رفتن بخش عمده ای از محصولات می‌شود.

انبار

در انبارها به دلیل ذخیره نامناسب محصولات، ضرر و زیان قابل توجهی ایجاد می‌شود، همچنین تصمیماتی که در مراحل اولیه زنجیره تأمین گرفته می شود باعث می‌شود محصولات از ماندگاری کوتاه تری برخوردار باشند.

حمل و نقل

زیرساخت‌های خوب و لجستیک برای جلوگیری از اتلاف مواد غذایی مهم هستند. پردازش و بسته بندی در حفظ مواد غذایی نقش مهمی را ایفا می‌کند و ضررها اغلب به دلیل عدم امکانات مناسب، نقص فنی یا خطای انسانی ایجاد می شود.

 فروشگاهها

مواد غذایی در سطح خرده فروشی با عمر مفید محدود مواجه هستند به همین دلیل خیلی زود به مواد دور ریز و زباله تبدیل می‌شوند، همچنین برخی محصولات غذایی از استانداردهای لازم مانند استاندارد زیبایی شناختی مثل رنگ، شکل و اندازه برخوردار نیستند و همین موضوع سبب دور ریختن آنها می‌شود.


خانه‌
ضایعات مصرفی اغلب به دلیل ضعف در خرید و برنامه ریزی وعده‌های غذایی، خرید بیش از حد (تحت تأثیر سهم بندی زیاد و اندازه بسته بندی) و ذخیره سازی ضعیف در منزل ایجاد می شود. این مواد دورریز سهم زیادی در کل محصولات غذایی دارند.

کد خبر 4748716 عارف چراغی شوی

منبع: مهر

کلیدواژه: مواد غذایی رژیم غذایی امنیت غذایی صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه اربعین 98 اربعین حسینی مطبوعات ایران کیوسک مطبوعاتی صفحه اول روزنامه های ورزشی صفحه اول روزنامه های اقتصادی رادیو مهر اینفوگرافیک زائران اربعین روح الله زم سپاه پاسداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۴۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو

به گزارش خبرآنلاین، «خدیجه رحمانی» متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در پاسخ به این سوال که بیشتر کمبود کدام ویتامین در کشور وجود دارد گفت: کمبود ویتامین B۱ در کشور بیشتر دیده می‌شود. با الگوهای مصرفی که وجود دارد باید آن را در غلات گنجاند. مثلا نان‌ها باید برای دریافت این ویتامین تصفیه نشده باشند، اما متلاسفانه بیشتر نان‌های ما تصفیه شده است و برای همین ویتامین B۱ دریافت نمی‌شود.

تاثیر ویتامین B بر خلق و خو

به گزاش ایلنا، رحمانی درباره تاثیر ویتامین‌ها روی کیفیت خلق و خو نیز توضیح داد: ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در کمک به مغز در تولید سطح کافی مواد شیمیایی مورد نیاز برای مدیریت خلق و خو و سایر عملکردها دارند. بنابراین ویتامین‌های گروه ب در خلق و خو به‌ دلیل نقشی که در متابولیسم بدن دارند بسیار تاثیرگذارند. اگر کسی دارای مقادیر کم ویتامین B و به ویژه B۱۲ باشد، احتمال دارد علائم افسردگی را تجربه کند. به ویژه B۱۲ در کاهش خستگی شناخته شده است.

وی افزود: ویتامین B۳ نیز که در تولید سروتونین نقش دارد بسیار اهمیت دارد. در افراد مبتلا به افسردگی، سطح سروتونین آنها پایین است. توزیع ویتامین B۳ در مواد غذایی زیاد است و عمدتا کمبود آن کمتر پیش می‌آید. مگر کسی مشکلات گوارشی داشته باشد. اما جذب ویتامین B۱ و B۲ از طریق مواد غذایی کمتر است. B۲ بیشتر در شیر و لبنیات یافت می‌شود. اگر به این دست لبنیات حرارت زیاد داده نشود و در معرض نورآفتاب قرار نگیرند، چون نور آفتاب آنها را از بین می‌برد، ممکن است با این شرایط بیشتر جذب بدن شوند. چون ویتامین گروه B نسبتا ناپایدارند و در مراحل پخت بین ۳۰ تا ۶۰ درصد آنها از بین می‌رود برای همین کمبود آن بیشتر حس می‌شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902665

دیگر خبرها

  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • کدام محصول غذایی در بازار ایران سمی است؟
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو
  • راز لگد تاریخی آقای مو طلایی بالاخره فاش شد!
  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • گرم کردن غذا در مایکروویو ممنوع/ ۵ دلیل برای استفاده نکردن از مایکروویو
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • فرصت‌های صادراتی محصولات صنایع غذایی