Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@08:13:47 GMT

مقابله با آتش‌سوزی جنگل به کمک پتو!

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۶۴۱۸

مقابله با آتش‌سوزی جنگل به کمک پتو!

آزمایش‌های بسیاری تایید کرده‌اند که پیچیدن ساختارهای چوبی مانند خانه‌ها در پتوی اطفاء حریق، می‌تواند آنها را در برابر آتش‌هایی که سرعت گسترش بالایی دارند، حفظ کند. در جدیدترین آزمایشی که در این زمینه انجام شد، یک کلبه چوبی پیچیده شده در پتوی اطفاء حریق توانست از آتش‌سوزی جنگل نجات یابد.

"فومی تاکاهاشی"(Fumi Takahashi)، پژوهشگر دانشگاه "کیس وسترن رزرو"(Case Western Reserve) گفت: ایده پیچیدن خانه‌ها در مواد ضد حریق برای محافظت از آنها، به سال ۱۹۴۴ بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پتوهای اطفاء حریق در حال حاضر، به صورت تجاری به فروش می‌رسند.

آتش‌نشانان "سازمان جنگل‌داری آمریکا"(USFS) نیز معمولا پناهگاه‌های شخصی شبیه به چادرهای کوچک را با خود حمل می‌کنند که از مواد ضد حریق ساخته شده است. آنها هنگام محبوس شدن در آتش می‌توانند از این چادرها به عنوان آخرین پناهگاه استفاده کنند. در برخی موارد، هنگامی که آتش‌سوزی جنگل، آتش‌نشانان را تهدید می‌کند، آنها کلبه‌های جنگلی را نیز در این چادرها می‌پیچند.

تاکاهاشی ادامه داد: اگرچه به نظر می‌رسد که پتوهای اطفاء حریق، کاربرد دارند اما تاکنون هرگز از نظر علمی آزمایش نشده‌اند.

تاکاهاشی برای انجام دادن این آزمایش‌ها، با سازمان جنگلداری آمریکا و پژوهشگران دیگر آغاز کرد. این گروه پژوهشی، کار خود را با خانه چوبی پرنده‌ها شروع کردند. آنها خانه‌های چوبی پرنده‌ها را در معرض آتش قرار دادند و پتوهای اطفاء حریق را روی آنها آزمایش کردند.

پتوهایی که از جنس پشم شیشه یا "سیلیکا آمورف"(amorphous silica) بودند، بهترین عملکرد را در این آزمایش داشتند. این پتوها می‌توانند امکان محافظت در برابر گرمای شدید آتش را تا ۱۰ دقیقه فراهم کنند که زمان مناسبی برای حفظ یک ساختار در برابر آتش‌سوزی جنگل با سرعت بالا است.

تاکاهاشی امیدوار است که یافته‌های این پژوهش بتوانند به پیشرفت پتوهای اطفاء حریق و محافظت از ساختمان‌ها در برابر آتش‌سوزی‌های شدید کمک کنند. در هر حال، باید روش‌هایی برای پوشاندن خانه‌ها ابداع شوند تا به کارآیی پتوها کمک کنند. یکی از مشکلات استفاده از پتوهای اطفاء حریق این است که پوشاندن خانه با آنها، چندین ساعت زمان می‌برد، در حالی که ممکن است ساکنان خانه، زمان لازم را در اختیار نداشته باشند.

این پژوهش در مجله "Frontiers in Mechanical Engineering" به چاپ رسید.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری آتش سوزی آتش سوزی جنگل پتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۶۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره شهادت یک آتش‌نشان

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین، داریوش مرادی اظهار کرد: با تشکیل کارگروه علت‌یابی، تمامی جوانب آتش‌سوزی و انفجار انبار مواد دخانی در خیابان شهید انصاری قزوین به‌صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: مرکز پیام سازمان آتش‌نشانی قزوین زمان اعلام آتش‌سوزی را در ساعت ۱۵:۳۰ ثبت کرده که بلافاصله و در ابتدا نیروهای آتش‌نشانی ایستگاه ۳ مولوی و یک باغ‌دبیر در فاصله زمانی ۴ دقیقه در محل حاضر دند و با توجه به وسعت حریق و موقعیت ساختمان، تعداد ۷ گروه دیگر شامل ۲۰ دستگاه خودرو ویژه اطفایی و ۴۰ نفر آتش‌نشان به محل حادثه اعزام شدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین بیان کرد: بنا بر اظهارات مالک حوالی ظهر چهارشنبه، ۲۲ فروردین ماه، پیام کوتاهی از سیستم دزدگیر مغازه، مبنی بر به صدا درآمدن آژیر در طبقه زیرزمین برای او ارسال شده است.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده دقایقی قبل از ورود آتش‌نشانان، چندین کپ انفجاری در محل حادثه اتفاق افتاده که منجر به دفرمه شدن درب آهنی اصلی مجموعه شده و با حضور آتش‌نشانان بلافاصله نسبت به بررسی اولیه محل اقدام شده و با توجه به عدم حضور مالک در محل و عدم اطلاع‌رسانی مناسب و به موقع در خصوص ماهیت محصولات دپو شده و خطرات آن، در ابتدای عملیات، اطفای حریق و تخلیه دود طی حدود ۱۵ دقیقه انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرادی تصریح کرد: در ادامه و حین عملیات تهویه و اطفای حریق قسمت‌های داخلی محل، به یک باره انفجار مهیبی رخ داده که منجر به شهادت آتش‌نشان محمدجواد چگینی و مصدومیت ۶ نفر از پرسنل شد.

وی در خصوص علت آتش‌سوزی با رد عواملی چون اتصالی در سیستم برقی و انشعاب گاز محل به‌عنوان دلایل اولیه، کانون آتش‌سوزی را در نزدیکی راه‌پله عنوان کرده و گفت: تمامی جزئیات و مستندات پرونده به منظور پیگیری تحویل مسئولین حقوقی و دستگاه قضایی شده است.

این مسئول در پایان اظهار کرد:امیدواریم با پیگیری مسئولان امر نسبت به خارج شدن انبارهای متعدد و خطرناک از سطح شهر اقدام جدی و فوری صورت گیرد تا با رعایت ایمنی و اجرای استانداردها و اصول انبارداری توسط مالکین، شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم.

دیگر خبرها

  • اطفاء حریق مغازه شیرینی فروشي در قزوین
  • آتش سوزی مغازه شیرینی فروشی در قزوین
  • حریق گسترده انبار کالا در جنوب تهران
  • عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی 
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره شهادت یک آتش‌نشان
  • مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز
  • آتش سوزی یک مدرسه دخترانه در اهواز + جزییات
  • آتش سوزی در یک مدرسه دخترانه
  • حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم
  • (ویدیو) آتش‌سوزی گسترده در شهرک شکوهیه قم