Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سال هاست که تولید سریال‌هایی با فصل‌های متعدد در شبکه‌های تلویزیونی مختلف جهان مرسوم شده است. امروزه کمتر سریال محبوب و پرتماشاگری را می‌توان یافت که در قالب فصول دوم، سوم و ... ادامه پیدا نکند. اما ساخت فصل‌های بعدی آثار موفق، همواره یک ریسک محسوب می‌شود. چون ممکن است، قوت فصل اول را نداشته باشند و حتی خاطره خوب گذشته را نیز از بین ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ستایش» از نمونه‌های استثنایی است که قسمت‌های دوم و به ویژه سوم آن، نسبت به فصل اول به مراتب هم جذاب‌تر و هم پرمحتواتر است.

«ستایش» به کارگردانی سعید سلطانی یک تریلوژی یا سه گانه ایرانی با محوریت خانواده و اخلاق است؛ سریالی که همچون یک رمان بلند و تصویری، زندگی یک خاندان و فراز و فرود‌های آن را طی چهار دهه نشان می‌دهد. محور اصلی این سریال زن جوانی با نام ستایش (نرگس محمدی) است.

در فصل اول این سریال دیدیم که وی با جوانی با نام طاهر فردوس (مهدی پاکدل) ازدواج کرد، اما پدر طاهر یعنی حشمت فردوس (داریوش ارجمند) با این ازدواج مخالف بود و در نتیجه این زوج جوان مورد غضب او قرار گرفتند.

کینه‌ای که نتیجه اش از بین رفتن طاهر و آوارگی ستایش بود. این تضاد و تقابل در فصل دوم به اوج خودش رسید. تا آنجا که حشمت فردوس، عروس خود را می‌راند و از طرفی نیز دیگر پسرش یعنی صابر، همه اموال وی را تصرف می‌کند. در فصل سوم، اما مسیر داستان سریال تغییر پیدا می‌کند. این بار، حشمت فردوس، خسته و شکسته، به ستایش و فرزندان او پناه می‌آورد.

درحالی که عروس دیگرش، یعنی همسر صابر او را به شکست کشانده، این یکی عروس ستایش- منجی او می‌شود. درحالی که بخشی از داستان سریال نیز وارد فاز پلیسی شده است. چون همسر صابر، او را به قتل رسانده و برای تصاحب اموالش، حتی در پی به اعتیاد کشاندن دختر و کشتن همسر اولش هم هست.

آنچه باعث گرم‌تر شدن فضای درام در «ستایش ۳» شده، تقابل دو جبهه خیر و شر در این سریال است. معمولا در آثاری که محور درام را چنین مقابله‌ای تشکیل دهد، روایتی پر جاذبه و مخاطب پسند شکل می‌گیرد.

همچنین این شیوه، دستاورد‌های محتوایی قابل توجهی نیز در بر دارد. درحالی که خانواده ستایش، نماد یک خانواده اصیل و شریف ایرانی هستند، خانواده صابر، استعاره‌ای از دنیا طلبی و مادی گرایی شده است. مخاطب در این سریال می‌بیند که زندگی در سایه اخلاق و دین و شرافت چگونه سبب رستگاری و خوشبختی یک خانواده و در طرف مقابل، پول پرستی و فراموشی ارزش‌های انسانی، چطور موجب سقوط و تباهی می‌شود.

«ستایش ۳» دو روی تاریک و روشن زندگی را در قالب این دو گروه نمایش می‌دهد. حشمت فردوس ابتدا در گروه سیاه بود و زندگی اش از هم پاشید.

اما در فصل سوم، او روی دیگر زندگی که سپیدی هست را انتخاب کرده. در فصل سوم ستایش، شکاف نسل‌ها از بین رفته است. حشمت، ستایش و فرزندان او، هر یک نماینده نسلی دیگر هستند، اما به جای درگیری و تنش، به هم می‌پیوندند و آشتی بین آن‌ها به زندگیشان زیبایی و نور می‌بخشد؛ همه این‌ها نیز به خاطر قرار گرفتن در سایه ارزش‌های دینی است.

ستایش نمادی از نسل مادران اصیل و متدین ایرانی است که با حفظ حجاب و تکیه بر عفت و عزت، نه تنها از تنهایی رهایی می‌یابد و خانواده اش را از مشکلات نجات می‌دهد، بلکه پدر شوهرش را هم که زمانی با او دشمن بود، احیا می‌کند و در سایه خودش به او آرام و قرار می‌بخشد. این سریال، طعم خوش خانواده و پیوند نسل‌ها و اعضای خانواده را به مخاطب خودش می‌چشاند.

از آن طرف، طمع و زیاده خواهی به عنوان عامل مرگ اخلاق و انسانیت نیز به خوبی در این سریال به نمایش درآمده است. سیما، سومین عروس حشمت و همسر دوم صابر، نقطه مقابل ستایش قرار دارد. او فردی شیطان صفت است که میلی سیری ناپذیر به ثروت اندوزی دارد و در این راه ابتدا اطرافیانش را و سپس خودش را به نابودی می‌رساند.

همچنین راننده سیما با نام حمید نیز نماد افرادی است که به خاطر فریب خوردن برای زرق و برق و مال بیشتر، به قهقرا می‌روند و به یک جانی تبدیل می‌شوند.

درواقع، سریال ستایش ۳» بدون شعار زدگی و اشاره مستقیم، با این تقابل، تأثیر مال حلال و حرام را بر زندگی دو خانواده از یک خاندان را نشان می‌دهد. یکی با حفظ پاکیزگی در نان و سفره به مرتبه‌ای بالا در جامعه می‌رسد و دیگری به خاطر مال آلوده، رو به انحطاط و تباهی می‌رود.

نقد و نهی غرور کاذب، از محور‌های محتوایی «ستایش ۳» است. حشمت فردوس تا موقع غرق بودن در ثروت و مکنت، خود را قائل و مجاز به انجام هر ستمی می‌دید. اما وقتی فهمید در این دنیا هیچ ثروتی مانا نیست و انسان در همین دنیا نیز ثمره مظالم خود را پس می‌دهد، غرورش شکست. از بین رفتن تکبر، باعث می‌شود تا او دچار تحول شود و بتواند خوب و بد را بهتر از قبل تشخیص دهد.

امید، دیگر مضمونی است که فصل سوم ستایش را جلا داده است. فردوس با اینکه همه زندگی خود را از دست رفته می‌بیند، اما دست از تلاش بر نمی‌دارد. او با استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های اطرافش برای خود شغل ایجاد می‌کند و با راه اندازی یک خط صادرات پرتقال، زندگی اقتصادی اش را پا بر جا می‌کند. حتی پس از نابود شدن محموله هایش در یک طوفان، باز هم دست از امید بر نمی‌دارد و راهی که آغاز کرده را در پیش می‌گیرد و به مقصودش می‌رسد.

نمایش هیولای اعتیاد نیز از دیگر شاخصه‌های مثبت سریال «ستایش ۳» است. این سریال به خوبی نشان می‌دهد که مصرف مواد مخدر، چه درد و رنج‌هایی در پی دارد و چگونه می‌تواند موجب اضمحلال روح و جسم یک دختر جوان شود.

منبع: میزان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سریال تلویزیونی اخبار هنرمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۹۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه حواشی جنجالی یک پلتفرم/ «محفل» در صدر دیگر نظرسنجی‌ها

خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه می‌توانید با شماره ۱۴۶ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ مسعود ده نمکی

این هفته مسعود ده نمکی مهمان برنامه «برمودا» شد و با کامران نجف زاده درباره مسایل مختلفی گفت و گو کرد که بخش هایی از آن در رسانه ها بازتاب پیدا کرد. برخی از صحبت های ده‌نمکی تبدیل به خوراک برای رسانه ها شد مثل این مورد که گفته بود در دوره احمدی نژاد پیشنهاد وزیری فرهنگ و ارشاد را نپذیرفته است. بخشی هم باعث کنش های انتقادی شد مثل جوابش به سوالی درباره نقدها به خود که با استفاده از احادیث درباره نقدها بیان کرد که مومن همیشه در معرض آزار قرار دارد. او همچنین در این برنامه به برخی تخریب کنندگان همیشگی اش اشاره کرد که به او حسادت دارند. این بخش از حرف های او هم در برخی رسانه ها بازتابی منفی پیدا کرد.

ده نمکی در ماه رمضان و نوروز امسال سریال «رستگاری» را روی آنتن داشت که در میان چهار سریال پخش شده رتبه آخر را به دست آورد. فصل سوم سریال «جومونگ» در میانگین بازدیدهای تلوبیون که توسط مدیر این سرویس طی نشستی اعلام شد با فاصله ای بالاتر از این سریال قرار گرفته بود. هرچند ده نمکی در سینما فیلم های پرفروش و رکورداری ساخته است با این حال این سال ها سریال های او نتوانسته اند رتبه بالای پربازدیدها را کسب کنند.

جنجال هفته؛ نماوا و مصاحبه حاشیه دار یک مدیر

مصاحبه جنجالی محمدحسن شانه‌ساززاده مؤسس گروه «شاتل» و نایب رییس هیات مدیره نماوا تقریباً در چند روز اخیر بحث روز شبکه های اجتماعی و حتی فضای رسمی اخبار فرهنگی و هنری بود. مصاحبه ای که در آن به ارزان ترین و گران ترین هزینه ساخت یک قسمت سریال در شبکه نمایش خانگی اشاره کرده بود. یا در بخشی از سخنانش با واژگانی چون «بی اخلاق» قشر هنرمند و تهیه کننده را یاد کرده بود. مصاحبه ای که خیلی بی‌محابا و در جایی هم عصبی نه فردی مشخص بلکه همه افراد یک قشر را خطاب قرار داده بود.

این مصاحبه نه تنها واکنش های فردی و اشخاص حقیقی که بیانیه ها و پاسخ های صنفی و حقوقی را هم به دنبال داشت. برخی از این انتقادات صرفاً واکنشی به بی احترامی ها بود و برخی به واکنش های عملی تهیه کننده و کارگردان مثل قطع همکاری هم کشیده شد.

درنهایت این واکنش ها پلتفرم نماوا را هم وادار کرد که عذرخواهی کند. ترکش های ماجرا البته همچنان باقی ماند و روز چهارشنبه پیمان جبلی رییس صداوسیما در پاسخ به خبرنگاران درباره فرایندهای اقتصادی تولید و دستمزد در شبکه خانگی بیان کرد که ساترا وظیفه پیگیری این فرایندهای اقتصادی را بر عهده دارد و در حال بررسی ماجراست.

آمار هفته؛ باز هم محفل در صدر نظرسنجی ها

۲ برنامه «زندگی پس از زندگی» و «محفل» از ابتدای ماه مبارک رمضان در صدر انتخاب های مردم و پربیننده ها بوده اند. این ۲ برنامه در چند مرحله نظرسنجی های سازمان حتی در ایام نوروز هم رتبه اول پربیننده ها را در اختیار داشته اند و با اختلافی میلیونی بالاتر از تاک شو و برنامه های چهره محور قرار داشتند. نکته ای که شاید در چند سال اخیر کمتر پیش آمده است که برنامه های معارفی بتوانند گوی سبقت را از برنامه های سرگرم کننده و تاک شو بربایند.

شاید چنین نظرسنجی هایی حتی از طرف مخاطب هم باورپذیر نباشد و استنباط کند که سفارشی است. با این حال در تلوبیون که سرویس کاربرمحور است هم «محفل» و «زندگی پس از زندگی» با فاصله ای یک درصدی و صدهزار تایی توانسته بودند در نظرسنجی های پایانی ماه رمضان در صدر قرار بگیرند.

اخیراً نظرسنجی دیگری هم منتشر شده است که براساس آمار ایسپا که یکی از نظرسنجی های معتبر است در این نظرسنجی بعد از «مردان آهنین» شبکه سه این دو برنامه یعنی «زندگی پس از زندگی» و محفل یک بار دیگر به عنوان پربیننده ترین برنامه ها معرفی شده و درخشیده اند.

درخشش این برنامه ها یک بار دیگر نشان از اهمیت برنامه سازی و طراحی و تحقیق و پژوهش می‌دهد که اگر محتوا با طراحی درست و جذابیت های بصری و تیم حرفه ای همراه شود می تواند مخاطب را جذب کند و در غیر این صورت بقیه موارد فرع ماجراست.

مناسبت هفته؛ روز رادیو

چهارم اردیبهشت روز رادیو بود و رادیو امسال ۸۴ ساله شد. رادیو تریبونی برای بسیاری از پیروزی ها و اتفاقات خوشایند و ناخوشایند بوده است. صدایی برای همبستگی ها و اطلاع رسانی ها در روزگاری که مردم کمتر وسیله ارتباطی از یکدیگر داشته اند.

با گسترش انواع ابزار و وسایل ارتباطی در دنیای امروز و پیشرفت تکنولوژی های گوناگون، رادیو هنوز نفس می کشد و هنوز بسیاری از پیشکسوت های رادیو به این رسانه گرم دلبستگی دارند.

چهره هایی که با این رسانه بزرگ شده اند و بزرگانی را تربیت کرده اند و باوجود گسترش شبکه های تلویزیونی، شبکه خانگی و دیگر مدیوم ها باز هم همه تعلق خاطرشان به میکروفن های دیده ناشده رادیو بوده است.

اما در کنار اینها لازم است یادآوری کنیم که بودجه رادیو و برنامه های رادیویی و مجریانش همچنان به شکل تبعیض آمیزی نمی تواند با تلویزیون برابری کند. پیمان جبلی رییس صداوسیما چند باری برای رفع این تبعیض ها وعده داد اما هنوز اتفاقی رخ نداده است. برخی از پیشکسوت های رادیو دیگر برنامه ندارند و تمهیدی برای حضور دوباره شان برای برندهای رادیویی در نظر گرفته نشده است همچون عذرا وکیلی که بیش از نیم قرن برنامه «سلام کوچولو» را در رادیو داشت. رادیو از طرف مدیرانش هنوز جدی گرفته نمی شود اما گویندگان و برنامه سازانش هنوز عاشقانه دوستش دارند.

کد خبر 6088592 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • ادامه حواشی جنجالی یک پلتفرم/ «محفل» در صدر دیگر نظرسنجی‌ها
  • تاریخ و ساعت دقیق پخش سریال بدل علی مشهدی
  • سریال مشاور و روایتی از باز کردن کلاف‌های پیچیده زندگی
  • نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
  • نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون
  • 10 سریال گانگستری تماشایی که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند(+عکس)
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • میل مضر تکیه‌زدن بر رأس هرم
  • یک قصه خیالی به روایت فراری