Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@15:51:54 GMT

تاکید نخست‌وزیر عراق بر پیشبرد روند اصلاحات

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۰۵۰۸

به گزارش فارس، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق روز چهارشنبه تاکید کرد که دولتش در مسیر ایجاد اصلاحات و پاسخ به خواسته‌های معترضان پیش می‌رود.

دفتر رسانه‌ای عبدالمهدی در بیانیه‌ای اعلام کرد: نخست وزیر عراق امروز چهارشنبه در بغداد با «دیوید شنکر»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد  و در این دیدار دو طرف روابط دو جانبه و تازه‌ترین تحولات در سوریه و منطقه و نقش عراق در این خصوص بحث و گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش وبگاه خبری بغداد الیوم، این بیانیه افزود: دو طرف در این دیدار بر ادامه همکاری در راستای منافع منطقه و جهان تاکید کردند.

نخست وزیر عراق هم تاکید کرد که دولت عراق در پاسخ به خواسته‌های تظاهرات کنندگان و ایجاد اصلاحات پیش می‌رود و کمیته مشترک تحقیق درباره حوادث تظاهرات به کار خود عمل می‌کند.

وی افزود: برخی درصدد منحرف کردن تظاهرات از مسیر مسالمت آمیز خود و بهره برداری از تظاهرات و تظاهرات‌کنندگانی بودند که خواسته‌هایی روشن و مشروع داشتند.

دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق امروز چهارشنبه همچنین اعلام کرد که نخست وزیر عراق روسای هیئت‌های دیپلماتیک و نهادهای بین المللی را در جریان تازه‌ترین تحولات جاری در عراق و منطقه قرار داده است.

در این بیانیه آمده است: باید اعتراف کنیم که چهل سال جنگ و ویرانگی بر اوضاع اجتماعی، سیاسی، خدمات رسانی و اقتصادی تاثیر گذاشته است و همچنین سستی‌ها و ضعف‌ها و اتلاف بیت المال وجود داشته است و هزاران پروژه در نتیجه فساد و غیره با افزایش سالانه یک میلیون نفری جمعیت  مختل شده است.

وی افزود: بعد از آزادسازی شهرها، توجه به خدمات و بازسازی معطوف شد و مطالبات واقعی و قانونی را از طرف مردم دریافت کردیم.این تظاهرات نوعی ابراز عقیده است که ما مانند بقیه آزادی‌ها به آن احترام می‌گذاریم و به آن پاسخ می‌دهیم و از پاسخ دادن و مذاکره مستقیم دریغ نکرده و طبیعی است که آنها نماینده و رهبری داشته باشند تا  برخی از آنها سوءاستفاده نکرده و یا آنها را به یک درگیری سوق ندهند، مانند اتفاقی که رخ داد و منجر به خسارات ناگوار برای مردم ما شد.

عبدالمهدی به تشکیل کمیته تحقیق و اختیارات آن برای باز کردن پرونده‌ها به صورت حرفه‌ای و رویه‌ها و  تصمیمات و جلسات و تعامل با مطالبات مشروع اشاره کرد و ادامه داد: دموکراسی‌ها با تظاهرات به عنوان یک حق اساسی رفتار می‌کنند و بنابراین باید یک نیروی تخصصی برای حفظ نظم و نه «ضد شورش» ایجاد شود. این (ضد شورش) یک اصطلاح غیرقابل قبول است. باید نیرویی ایجاد شود که برای رفتار خوب و احترام به حق تظاهرات‌کنندگان و حقوق بشر آموزش ببیند  نه اینکه یک نیروی نظامی باشد، همراه با یکسری طرح‌ها و تصمیمات که باید برای بهبود فضای سیاسی در کشور اتخاذ شود.

تظاهرات و اعتراض خیابانی در بغداد و برخی شهرهای دیگر عراق، از روز نُهم مهر (اول اکتبر) آغاز شد و چند روز ادامه داشت. خواست اصلی معترضان رفع مشکلات اقتصادی و در وهله دوم، مبارزه با فساد سیاسی بود.

رفع بیکاری و پس از آن تأکید بر بهبود خدمات دولتی که شامل آب و برق و سایر امور خدماتی دولت می‌شود، از جمله علل اعتراض‌ها بود.

عراق اما در هفته‌ای که گذشت، شاهد آرام‌تر شدن وضعیت بود به طوری که نخست‌وزیر دستور داد منع آمد و شد در پایتخت، پایان یابد و منطقه سبز در مرکز بغداد هم بازگشایی شود.

در این میان مسئولان عراق از جمله پارلمان و دولت نیز جلسات فشرده خود را برگزار کرده و با اتخاذ تصمیماتی قول بهبود اوضاع را به مردم داده‌اند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۰۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی

مردم یمن در تظاهرات باشکوه امروز خود در صنعاء بار دیگر بر آمادگی خود برای رفتن به غزه و جنگیدن مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرده و خواستار گشوده شدن راه زمینی (از طریق عربستان)برای رفتن به فلسطین اشغالی شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مردم صنعاء نیز همانند دیگر استانهای یمن امروز نیز همانند جمعه های گذشته تظاهرات باشکوهی در حمایت از مردم مظلوم غزه و عملیات مستمر نیروهای مسلح یمن علیه رژیم صهیونیستی و حامیانش برگزار کردند.

الحوثی: بندر ایلات در پی حملات یمن به طور کامل تعطیل شده استحمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی

در بیانیه تظاهرات باشکوه مردم صنعاء بر آمادگی مجدد مردم یمن برای رفتن به غزه و جنگیدن مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی تاکید شد.

در این بیانیه آمده است: بار دیگر درخواست خود را مبنی بر گشوده شدن گذرگاه های زمینی امن(ازطریق عربستان) برای رفتن و مشارکت مستقیم در نبرد در کنار رزمندگان در فلسطین اشغالی مورد تاکید قرار می دهیم.
این بیانیه با تبریک به رزمندگان مقاومت فلسطین به سبب ضربات کوبنده آنها به اشغالگران صهیونیست از ادامه عملیات نیروهای مسلح یمن علیه رژیم صهیونیستی و حامیان آن حمایت شده است.

این بیانیه آورده است بر ادامه بسیج و سرازیر شدن به سمت اردوگاه های آموزشی و آماده سازی با روحیه گسترده و آماده شدن دهها هزار رزمنده تاکید می کنیم.

این بیانیه افزود به نیروهای مسلح خود، عملیات مستمر و تاثیرگذار در نبرد پیروزی وعده داده شده و جهاد مقدس و ورود به رویارویی در دریا را تبریک گفته و خواستار عملیاتهای بیشتر هستیم.
در این عملیات آمده است از ملت های امت اسلام و آزادگان جهان می خواهیم سلاح تحریم اقتصادی کالاهای آمریکایی و اسرائیلی و شرکتهای حامی آنها را فعال کنند.

یمنی ها در این تظاهرات بر حمایت خود از عملیات مستمر و دردناک رزمندگان مقاومت فلسطین، لبنان و عراق علیه رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

دیگر خبرها

  • آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی
  • معرفی برترین‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  • بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها
  • فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • مرور روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو کشور