Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@18:19:02 GMT

اربعین، نقطه عطف تقابل حق و باطل

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۰۵۶۷

اربعین، نقطه عطف تقابل حق و باطل

اربعین همانند عاشورا عنوانی برآمده از اعداد است که دلالت بر زمانی خاص دارد. این روز در فرهنگ تشیع به روز بیستم ماه صفر و چهلمین روز واقعه عاشورا اطلاق می‌شود. اسماعیل علوی دبیر گروه پایداری

در فرهنگ اسلامی، بویژه سلوک عرفانی، اربعین در معنای عام به طی مراحل و منازل چهلگانه جهت عینیت بخشیدن به استعدادهای درون و دستیابی به ملکات اخلاقی و کمال گفته می‌شود، لکن در معنای خاص خود، نماد عزاداری و زیارت سیدالشهدا(ع) و یاران و همراهانش در سفر شهادت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در نسبتی تکوینی میان «اربعین آیینی» و«اربعین مفهومی» شباهت‌هایی وجود دارد که اربعین با منشأ تاریخی را با اربعین متکی به سیر و سلوک دریک چارچوب معنایی قرار می‌دهد. از این‌رو اربعین در هر دو فرآیند، بستری برای شکوفایی و فعلیت یافتن بلوغ و کمال مطلوب به‌شمار آمده و منجر به درکی وجدانی از حق و حقیقت می‌شود.
دیگر شباهت معنایی این دو فرآیند، عبور از لایه‌های پوشاننده حق و رسیدن به جوهره حقیقت است که منتج به شناخت یقینی و فراباور می‌شود. به تعبیری دیگر در هر دو تکاپو، سالک با کنار زدن پرده‌های تاریکی به حقیقتی ناب و خالص دست می‌یابد که دیگر قادر نیست دست از آن بشوید. بدین سبب اربعین حسینی(ع) را نقطه عطف نهضت عاشورا دانسته و بیداری وجدان‌ها و پی بردن به مظلومیت عاشورائیان را به این مقطع نسبت می‌دهند.
نخستین اربعین پس از واقعه عاشورا، در نتیجه آشکارشدن حقانیت راه اباعبدالله الحسین(ع) زمینه پرسشگری و بازگشت به حق و حقیقت را برای عده زیادی که از فطرتی پاک برخوردار بودند فراهم آورد و به شکل‌گیری موج بیداری و ندامت دامن زد. نقطه عزیمت اربعین با «حزن مقدس» و«خود سرزنش‌گری» آغاز شد که در نتیجه آن سرهای شهدا به پیکرشان ملحق شد. در اربعین فضایی که مظلومیت را به اهل بیت رسول خدا(ص) تحمیل کرده بود شکست و به تدریج افراد منفعل را نیز از بی‌طرفی بیرون آورد. زیارت رکن اربعین است، از این‌رو جابر با هوشمندی از همان ابتدا آداب آن را آموخت. وی پس از رسیدن به کربلا نخست به سوی نهر فرات رفت و در جاری آن غسل نمود و با لباسی پاکیزه و ذکرگویان به سوی مدفن شهدا شتافت و در آنجا آنقدر گریست تا از حال رفت. او در جملاتی سنجیده راهی به عظمت سیدالشهدا(ع) گشود و با عباراتی سترگ به وصف امام شهید(ع) پرداخت. جملات جابر خطاب به اباعبدالله الحسین(ع) برگرفته از معارف غنی مکتب اسلام نسبت به منادیان هدایت و اهل بیت عصمت و طهارت است که درس‌آموز می‌باشد. او در قالب عباراتی معنادار ضمن معرفی امام حسین(ع) و ذکر فضایل و مناقب آن حضرت، پدر و برادرش(ع)، نسبتش با خاندان رسالت را یادآور و فراتر از آن ارتباط فرزند رسول خاتم(ص) با چهره‌های برجسته سایر ادیان الهی را نیز ترسیم نمود. وی با ملحد خواندن قاتلین اباعبدالله الحسین(ع) و حکومتگران غاصب، موضعی صریح علیه جریان حاکم اعلام کرد و پرده ریا و نفاق را از چهره آنان کنار زد. در نتیجه موجی که با نخستین اربعین ایجاد گردید یزید و حامیانش دانستند خطای بزرگی را مرتکب شدند و سعی در پوشاندن آن کردند. از این‌رو به‌رغم سخت‌گیری در سفر بازماندگان واقعه عاشورا به سوی شام در بازگشت از شدت آن کاسته و به ظاهر‌سازی پرداختند. لکن موج حق‌طلبی و ظلم‌ستیزی که از افق نخستین اربعین سرزده است تا امروز و تا ساحل ابدیت امتداد یافته و آرام نخواهد گرفت.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۰۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملوان-سایپا، به یاد دوران پرستاره! (عکس)

به گزارش ورزش سه، ملوان و سایپا دو تیمی که حدود 8 سال پیش آخرین تقابل لیگ برتری را مقابل هم برگزار کردند امروز در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی مقابل هم قرار خواهند گرفت و یک دیدار کلاسیک را برگزار خواهند کرد!

تیم‌های باسابقه لیگ برتر ایران که در سال‌های هر دو آنها به لیگ آزادگان سقوط کردند و نتوانستند دیگر در سطح اول فوتبال ایران مقابل هم قرار بگیرند و امروز فرصت این را خواهند داشت تا در جام حذفی به مصاف هم بروند!

از آخرین تقابل آنها در لیگ برتر تغییرات زیادی در دو تیم صورت گرفته و با شکل و شمایلی کاملا متفاوت به میدان خواهند رفت، در تیم سایپا ستاره هایی چون مهدی ترابی، علی قلی زاده، ابراهیم صادقی، غلامرضا رضایی،میلاد میداووی حاضر بودند و در تیم ملوان هم حسین حسینی، محمدحسین کنعانی زادگان،عزت پورقاز،حسین ماهینی، مازیار زارع و جلال رافخایی حضور داشتند و بسیاری از این بازیکنان از فوتبال خداحافظی کردند و تعدادی دیگر در سطح اول فوتبال ملی ایران حضور دارند.

آخرین تقابل آنها هم به بازی در لیگ آزادگان در اردیبهشت 1401 باز می‌گردد که در نهایت به صعود ملوان به لیگ برتر ختم شد و در آن مسابقه هم ملوان دو بر صفر سایپا را شکست داد و یک گام دیگر به صعود و صدرنشینی نزدیک شد.

این دو تیم امروز در شرایط متفاوتی مقابل هم قرار خواهند گرفت، ملوان با عملکرد خوبی که در لیگ برتر داشته در رتبه های بالای جدول حضور دارد و سایپا در لیگ آزادگان شانسی برای صعود به لیگ برتر نخواهد داشت و یک فصل دیگر برای بازگشت به لیگ باید منتظر بماند.

دیگر خبرها

  • لیگ قهرمانان زنان اروپا؛ تقابل بارسلونا و لیون در فینال
  • لیگ قهرمانان زنان اروپا | تقابل بارسلونا و لیون در فینال
  • مشکلات ۴۱۲ نقطه حادثه خیز پرتصادف مرتفع شد/ پیش‌بینی ۴ میلیون زائر برای اربعین امسال
  • رضا اسدی تقابل با پرسپولیس را از دست داد
  • بازداشت دانشگاهیان باطل السحر ادعای آزادی بیان در آمریکاست
  • رجب زاده: بازیکن لالیگایی، نقطه ضعف تیم ما بود
  • سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند
  • گسترش بحران تقابل ارزش‌های لیبرال با آزادیخواهان
  • ملوان-سایپا، به یاد دوران پرستاره! (عکس)
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)