Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@06:04:03 GMT

مافیا با بودجه کم سینمای ایران معنی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۰۶۳۱

مافیا با بودجه کم سینمای ایران معنی ندارد

حبیب اسماعیلی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان این‌که باندبازی در اکران اتفاق جدیدی نیست، اظهار کرد: من با عنوان‌هایی چون؛ مافیا در سینما مخالفم، چون سینمایی که کل بودجه‌اش ۲۰۰ میلیارد تومان است، دیگر به آن مافیایی نمی‌گویند، پس بهتر است حداقل نام مافیا را خراب نکنیم، اما یک نکته را نمی‌توان کتمان کرد، آن هم این‌که در شبکه نمایش، باندبازی وجود دارد و سال‌هاست نیز درباره این موضوع حرف زده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در این رابطه من نیز بار‌ها حرف زدم، اما متاسفم که مجموع این گفته‌ها هیچگاه مفید فایده واقع نشده است.

وی افزود: جالب است حتی افرادی که منتقد اکران هستند هم اقدامی در جهت بهبود آن انجام نمی‌دهند. برای مثال من چند سال پیش مطلبی درباره شرایط سنی در اکران حرف زدم که به نوعی در اکران بهتر تاثیر داشت. در آن زمان همه از این موضوع دفاع و حمایت کردند، اما با تغییر وضعیت، همه افرادی که حمایت کرده بودند، منتقد شده بودند، حتی افرادی که منتقد شرایط اکران بود. این مسئله در شرایطی است که طرح من در جهت بهبود وضعیت اکران بود.

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که باندبازی حاکم بر اکران آیا موجب رواج یک شکل از سینما نشده است؟ اظهار کرد: می‌دانم منظورتان از این سوال چیست. می‌خواهید بگوید حمایت از یک شکل فیلم در اکران، باعث رواج این دست آثار شده است. این نظر درست است، ولی دلیل اصلی نیست. چون اولاً سرمایه‌گذار سعی می‌کند به موضوعاتی بپردازد که مسئولان نسبت به آن حساسیت ندارند و کارشان بدون دردسر اکران می‌شود، چون تجربه به آن‌ها ثابت کرده فیلم‌های اجتماعی به انگ‌هایی، چون سیاه‌نمایی بایکوت می‌شود، پس چرا باید سرمایه خود را به خطر بیندازند؟

بازیگر فیلم سینمایی «حریم مهرورزی» تاکید کرد: دلیل دیگر که باعث رونق تولیدات طنز در سینما شده، فضای عمومی جامعه است. در کلام دیگر مشکلات عدیده‌ اقتصادی، دیگر به مردم حوصله این را نمی‌دهد که کار‌های جدی ببینند. برای همین ترجیح می‌دهند وقت خود را در سالن‌هایی بگذرانند که دو ساعت در آن رها از ناراحتی باشند. با این توضیح بهتر است رایج شدن اکران را به سینما ربط ندهیم و دلیلش را ریشه‌ای‌تر بنگریم، اتفاقی که اگر رخ دهد معضلات دیگری، چون دلایل رواج ماهواره‌ها هم شناسایی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که فیلم‌هایی نظیر «تبعیدی‌ها»، «حریم مهرورزی» و... که خود نیز در آن‌ها بازی کرده‌اید و در آن‌ها به موضوعات انقلابی پرداخته شده، چرا کمتر تولید می‌شود؟ اظهار کرد: فیلم‌هایی که نام بردید هم با موانعی رو‌به‌رو شد که در ادامه مسیر، دیگر فردی به خود اجازه نداد به این حوزه‌ها نزدیک شود. بگذارید مثالی بزنم. وقتی حریم مهرورزی را ساختیم ایراد گرفتند که چرا فیلمی ساخته‌ایم که در آن تصویر سیاه از جنگ ترسیم کرده‌ایم؟ درصورتی‌که ما تنها واقعیات را بیان کرده بودیم. حال خود قضاوت کنید در چنین شرایطی که هزینه‌های تولید بسیار بالاست می‌توان کاری متفاوت در حوزه دفاع مقدس تولید کرد.

این کارگردان متذکر شد: بی‌مهری به فیلم‌هایی نظیر حریم مهرورزی در حالی بود که سال‌ها این فیلم در سالروز آزادسازی خرمشهر روی آنتن یکی از شبکه‌های سیما می‌رفت! حال در این شرایط باید از مدیران آن زمان سینما سوال کرد وقتی فیلمی سال‌ها از تلویزیون پخش می‌شود، چرا از دید آن‌ها مذموم بوده است؟ آیا برخورد آن‌ها نشان از این امر نیست که مسئولان از هنرمندان عقب‌تر حرکت می‌کنند؟ انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: اسماعیلی بازیگر اکران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۰۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی برنامه، «سینما زاویه» به تهیه‌کنندگی رقیه زهرا پرندآور امشب شانزدهم اردیبهشت ماه با نگاهی به فیلم «مست عشق» به بحث و بررسی درباره تعلیم و تربیت از نگاه سینما می‌پردازد.  

اجرای این برنامه به عهده وحید رونقی است و در میز سینمای ایران فیلم «مست عشق» با حضور زینب احقر مدرس دانشگاه و محمد قربانی منتقد سینما مورد بحث قرار می‌گیرد.   

در بخش دیگری از این برنامه حسام آبنوس با واکاوی «مست عشق» و «کیمیا خاتون» روایت سینما از معلم عشق را بررسی می‌کند.  

میز سینمای جهان این هفته «سینمازاویه» به فیلم «جاماندگان» محصول ۲۰۲۳ می‌پردازد.  

فاطمه دلاوری پاریزی در بخش دیگری از برنامه با عنوان «تعلیم و تربیت به سبک پاندای کنگ‌فوکار» موضوع تعلیم و تربیت را در سینمای کودک و برای کودکان بررسی می‌کند.  

بحث‌ و گفت‌وگو درباره اخبار سینمای ایران در این هفته بر عهده الهه زواره‌ئیان خبرنگار سینمایی است.  

«سینما زاویه» به سردبیری مریم شوندی و پیمان خزلی و تهیه‌کنندگی رقیه پرندآور، یکشنبه شب‌ها از ساعت ۲۲ روی موج رادیو گفت‌وگو می‌رود.

دیگر خبرها

  • تصاویر کمتر دیده شده از مصطفی زمانی و خانم بازیگر در یک فیلم سینمایی |‌ زمان اکران اعلام شد
  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • رقابت ستاره‌ها در سینما و آغاز اکران یک اکشن
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی