Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-26@23:01:08 GMT

خوراکی های غیرمجاز در بوفه مدارس را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۱۱۱۴

دکتر عبداللهی در ابتدا گفت: یکی از وظایف کارشناسان بهداشت محیط و تغذیه در پایش ها و نظارت های دوره ای خود، بازدید و نظارت بر محیط بهداشتی بوفه مدارس و اقلامی است که به دانش آموزان توزیع می کنند. از والدین، دانش آموزان و مسئولین مدرسه هم خواسته ایم که موارد تخلف را به وزارت بهداشت و آموزش و پرورش اطلاع دهند که سریعا مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: کارشناسان تغذیه ی ما در مراکز جامعه سلامت در هر منطقه، جلسات آموزشی را برای والدین، دانش آموزان، مسئولین بوفه و مراقبین بهداشت مدارس برگزار می کنند و در مورد تغذیه ی سالم و اینکه دانش آموزان چه تغذیه ای را باید به مدرسه بیاورند حرف می زنند.
او در اینباره ادامه داد: آیین نامه ای را به مدارس داده ایم که اقلام خوراکی مجاز و غیرمجاز در آن آمده و باید در جایی از مدرسه نصب شود که در معرض دید همگان قرار گیرد. از طرفی لیست اقلام مجاز که باید در بوفه مدارس ارائه شود هر سال بازنگری می شود. این بازنگری براساس این است که ببینیم الگوی مصرف دانش آموزان به چه صورت است.
چاقی و اضافه وزن در دانش آموزان
دکتر عبداللهی گفت: متأسفانه وقتی می بینیم اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان شیوع پیدا کرده بنابراین می گوییم در بوفه نباید اقلام غیرمجاز مثل نوشابه گازدار و آبمیوه های با قند افزودنی، چیپس و پفک، سوسیس و کالباس و سالاد اولویه توزیع شود. منطق ما هم این است که این ها حاوی قند و نمک و چربی ترانس بالا بوده و سه عامل خطر برای ابتلای دانش آموزان به چاقی و فشار خون و کبد چرب می باشند.

بچه ها کمتر میوه مصرف می کنند
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به اقلام خوراکی مجاز در بوفه مدارس نیز اشاره کرد: آبمیوه های پاکتی که قند افزودنی ندارد، دوغ بدون گاز و کم نمک، شیر و ماست های تک نفره ی پاکتی و پاستوریزه، خشکبار در بسته بندی های بهداشتی، لقمه های سالم نان و پنیر با رعایت کامل اصول بهداشتی، غذاهای پخته مثل سوپ، حلیم، آش، عدسی و شله زرد در ظروف یکبار مصرف و کاملا بهداشتی. البته این غذاها نیز باید کم نمک، کم چرب و کم شیرین باشند.
وی افزود: متأسفانه بچه ها کمتر میوه مصرف می کنند و برای ترویج فرهنگ مصرف میوه که یک میان وعده سالم است، بوفه ها می توانند در بسته بندی یک نفره یک عدد میوه مثل سیب، پرتقال، سیب و موز شسته شده و تمیز ارائه دهند.
توزیع اقلام خوراکی غیرمجاز در برخی مدارس
دکتر زهرا عبداللهی با بیان اینکه هنوز آیین نامه ارائه شده برای توزیع اقلام مجاز در همه مدارس به طور کامل رعایت نمی شود، گفت: توزیع اقلام خوراکی در مدراس نسبت به سابق بهتر شده است. از طرفی یکی از آموزش هایی که کارشناسان ما در مدارس به والدین می دهند این است که برای تغذیه ی فرزندتان در مدرسه یک لقمه و یک تغذیه سالم تهیه کنید.
او خاطر نشان کرد: حتی در مهدکودک ها هم به مربیان مهد آموزش داده شده که به مادران بگویند که برای تغذیه روزانه ی فرزندتان یک تغذیه سالم در نظر بگیرند. علاوه براین مراقبین بهداشت مدارس هر روز تغذیه بچه ها را کنترل می کنند و اگر ببینند که دانش آموزی اقلام غیرمجاز به مدرسه آورده، اجازه مصرف آن را نمی دهند.
فرهنگ مصرف غذای سالم
دکتر عبداللهی تأکید کرد: آموزش های ما برای بچه ها و والدین باید در خانواده، مدارس و رسانه مستمر باشد چون تغییر رفتار نیاز به زمان دارد. چون وقتی به بچه می گوییم تو نباید تنقلات شور، شیرین و چرب بخوری و برایت مضر است، اهمیت مصرف غذای سالم باید برایش فرهنگ سازی شود چون در غیراینصورت وقتی از مدرسه بیرون بیاید به مغازه رفته و خوراکی ناسالم می خرد.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از برنامه های آموزشی ما برای ترویج تغذیه صحیح در مدارس، برگزاری زنگ صبحانه و میان وعده سالم در مدارس است که بچه ها با تغذیه سالم آشنا شوند. خوشبختانه این طرح در بسیاری مدارس اجرا می شود و موفقیت آمیز هم بوده.
سالاد اولویه فساپذیر است/ اقلام خوراکی سالم برای دانش آموزان
دکتر زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال خبرنگار در رابطه با اینکه چه توصیه ای برای والدین در خصوص تهیه ی تغذیه سالم برای دانش آموزان دارید، گفت: برخی مواد غذایی چون سالاد اولویه و کتلت فساد پذیر است و و اگر سریع مصرف نشوند باعث مسمومیت و بیمار ی خواهند شد خصوصا در اوقات گرم سال، بنابراین از والدین می خواهیم از تهیه این نوع غذاها برای تغذیه ی فرزندشان در مدرسه پرهیز کنند.
وی در اینباره افزود: بهتر است اقلام خوراکی خشک مثل لقمه نان و پنیر، نان و تخم مرغ (البته نه در اوقات گرم) شیر مدت دار، میوه کامل و شسته شده و قابل پوست گیری مثل سیب و موز را در کیف فرزندانشان بگذارند. نکته مهم در مورد میوه هم این است که مادران میوه را خرد می کنند و داخل ظرف می گذارند و این کار اشتباه است چون ویتامین های خود را از دست می دهند. 

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000FkL برچسب ها: خوراکی ، سلامت ، مدارس

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: خوراکی سلامت مدارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۱۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، یک کاربر نوشت: «خانوم ۴۴ ساله با اندام باربی اومده استخر سانس که تموم شد زیر دوش بی‌حال شد افتاد رفتم بالاسرش کمک و فشارشو گرفتم ٧! دوبار غش و تشنج کرد، تا اورژانس برسه خوابوندم و سرم خوراکی دادم اورژانس سرم تزریقی زد باز فشار از ٨ بالاتر نمیومد چرا؟ قندو حذف کردم!»

این توییت در این شبکه اجتماعی بسیار پربازدید و پر کامنت شد. مدتی است که چالش ۲۱ روزه حذف قند در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. در همین‌باره دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران در پاسخ به این سوال که با چالش ٢١ روزه حذف قند می‌توان لاغر شد، به خبرآنلاین می‌گوید: قندهای ساده شامل قند، شکر، شیرینی و شکلات در هرم غذایی و الگوی غذایی سالم هیچ جایگاهی ندارند.

دکتر محمد هاشمی، با اشاره به پر طرفدار شدن استفاده از چالش ٢١ روزه حذف قندهای ساده در فضای مجازی، درباره تاثیرات این چالش کاهش وزن ادامه می‌دهد: مصرف این خوراکی‌ها نه تنها ضرورتی برای بدن ما ندارد بلکه زیان‌های زیادی هم به‌همراه دارد. حذف قندهای ساده بواسط کاهش کالری دریافتی طی ٢١ روز می‌تواند درجاتی از کاهش وزن و آثار مثبت کاهش مصرف مواد قندی را به‌ همراه داشته باشد. اما ٢١روز، برای دستیابی به سلامت پایدار کفایت نمی‌کند بلکه باید یک برنامه مستمر و دراز مدت را برای اصلاح الگوی غذایی خود در نظر بگیریم.

برخی از علائم اولیه ترک مصرف قند

سردرد، هوس‌های وقت و بی‌وقت، نوسانات خلقی، خستگی، سرگیجه، اختلال در تمرکز. به طور مثال، هنگامی که برای اولین بار قند و شیرینی را حذف می‌کنید، احساس خستگی یا بی‌حالی دارید، اما به تدریج و با تنظیم پایدار قند خون در محدوده سالم، بدن افت قند را کمتر تجربه می‌کند و انرژی ثابت‌تری در طول روز دارد. به گفته کارشناسان، یک رژیم غذایی متعادل (با پروتئین کافی، چربی‌های سالم و فیبر) و هم‌چنین نوشیدن آب کافی در طول روز و ورزش منظم می‌تواند به تثبیت سطح قند خون و کاهش علائم ترک قند کمک کند.

حذف قند در مراحل اولیه ممکن است برای افراد سخت باشد، اما زمانی که بدن بتواند این چالش را بپذیرد و بر عوارض آن غلبه کند، مزایای ارزشمندی را کسب خواهد کرد که در راستای ارتقای سلامت کلی مفید است.

در هر حال لازم است بدانید که قند به خودی خود می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشد؛ چرا که منبع اصلی سوخت مغز ما گلوکز (قند) است. اما زیاده‌روی در مصرف قند مشکلات سلامتی بسیاری را در بر دارد. حذف کلی قند از رژیم غذایی بسیار سخت است، زیرا تمام غذاهای حاوی کربوهیدرات درنهایت توسط بدن به قند تجزیه می‌شوند تا به عنوان انرژی از آن استفاده شود؛ از همین رو تمرکز بر کاهش مصرف قندهای مصنوعی اقدامی هوشمندانه‌تر است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899996

دیگر خبرها

  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها