Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@12:02:27 GMT

چه کسی زم را به ایران هدایت کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۲۲۶۸

چه کسی زم را به ایران هدایت کرد؟

بعدازظهر روز بیست و دوم مهرماه ۹۸ یک خبر تمام فضای مجازی را پر کرد. خبری که سرتیتر فوری داشت و زودتر از همه روی کانال سوژه خبر نشست. سعیده اسلامیه

این تازه شروع ماجراست...«روح الله زم» دستگیر شد. یک پست تلگرامی با آرم سپاه پاسداران و اطلاعیه روابط عمومی سپاه که میگفت دستگیری سرشبکه «آمدنیوز» توسط سازمان اطلاعات سپاه انجام شده و این به معنی شکست سرویسهای اطلاعاتی امریکا و اروپا  که طی عملیات پیچیده و حرفهای توسط پاسداران گمنام امام زمان(عج) انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرتیپ پاسدار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بینالملل نیروی انتظامی روز هفتم مهرماه سالجاری از تلاش برای تحت پیگرد قرار گرفتن روحالله زم، مؤسس کانال تلگرامی «آمدنیوز» و محمد حسینی، مجری پیشین سازمان صدا و سیما و مجری برنامه «ریاستارت» از سوی اینترپل خبر داد. این در حالی بود که پیشتر نیز مقامات قضایی کشور در این باره سخن گفته بودند. اما در اطلاعیه سپاه به صراحت عنوان شده بود که روحالله زم طی یک عملیات پیچیده و حربه فریب اطلاعاتی گرفتار و در داخل مرزهای ایران دستگیر شده است.
از زمان انتشار خبر گمانهزنیها و حدس و گمانها بیش از همیشه پیچیده شد.

آیا روح الله زم به هر دلیلی با پای خود به ایران آمده؟ آیا ابتدا دستگیر شده و پس از آن به ایران منتقل شده است؟ اصلاً او قصد سفر به کدام کشور را داشته؟ ترکیه؟ امارات؟ یا حتی عراق؟ کسی در فضای مجازی نوشت که او قصد سفر به کشور امارات را داشته و شواهد نشان میدهد این هواپیما در شیراز به زمین نشسته است. کسی دیگر نوشت او در خانهای در یکی از محلههای استانبول ترکیه بوده و آنجا دستگیر شده است. در این میان نام اربیل عراق هم به میان آمد اما در همین حد باقی ماند. حتی درباره زمان دستگیری هم نکاتی مطرح شد از جمله آنکه شواهد نشان میدهد زمان دستگیری با روز اعلام آن همزمانی ندارد و ظاهراً چند روز پیشتر این دستگیری انجام شده است.

جزئیات تا زمان نوشتن این گزارش منتشر نشده و تنها چیزی که مشخص است این است که در کانال «آمدنیوز» یک پست دیگر با عکس زم دیده میشود که: «این تازه شروع ماجراست...»

روح الله زم؛ پسر ناخلف خانواده
روحالله یکی از دو پسر و چهارفرزند محمدعلی زم است. به واسطه ارتباطات پدرش در دستگاه فرهنگی کشور، وارد این حوزه شد و در اداره مؤسسه سینمایی در کنار او بود. اما این، او را قانع نکرد و در سال ۸۴ وارد ستاد انتخاباتی هاشمی برای انتخابات ریاستجمهوری شد. در سالهای بعد جسته و گریخته نامی از او در حوزههای فرهنگ شنیده میشد ولی اتفاقات سال ۸۸ مسیر زندگی او را تغییر داد. پس از دستگیری در تیرماه آن سال، مدتی در زندان بود و در آن مدت  از فرصت مرخصی استفاده کرد و از ایران خارج شد. ابتدا به مالزی رفته و پس از آن مقیم فرانسه شد. در سالهای پس از آن بیشتر بهعنوان مفسر و تحلیلگر سیاسی در برخی از شبکههای تلویزیونی دیده میشد و بعد از سال ۹۵ با تأسیس سایت و کانال «آمدنیوز» وارد عرصه خبررسانی شد. نام روحالله زم بیش از هر زمان دیگر در اعتراضات ۹۶ شنیده شد. آن زمان که کانال خبری «آمدنیوز» به ناگاه سرخط خبرها را به دست گرفت و مردم را برای حضور در سطح خیابانها تهییج کرد. هر چند که از قبل پروندههای فساد و اختلاسهایی را از منابع گمنام منتشر میکرد. آنچه «آمدنیوز» خود را با آن معرفی میکرد این بود که آمد مخفف سه کلمه آگاهی، مبارزه و دموکراسی است و با هدف مبارزه و افشای مفاسد آغاز به کار کرده است؛ اما آنچه در ادامه شواهد نشان میداد اهداف دیگری در سر داشت.

از پرونده سازی ها گرفته تا تشویق به خشونت. کانال «آمدنیوز» یکی از مسببان اصلی فیلترینگ تلگرام در ایران بود. سال ۹۶ این کانال توسط خود تلگرام مسدود شد اما با تأسیس یک کانال دیگر بهنام صدای مردم به کار خود ادامه داد. «آمدنیوز» تنها در عرصه خبری حاشیهساز نبود بلکه ادارهکنندگان آن هم دچار حواشی زیادی بودند. انتشار هر از گاه چتهای خصوصی از آنان یا دعواهای بینشان همیشه از پرده به در میافتاد و بخشی از آنچه در پشت آن میگذرد را نشان میداد. با آنکه روحالله زم یک بار اعلام کرد که مدیریت «آمدنیوز» به عهده او نیست و گروهی و توسط ادمین های خبری اداره میشود اما کسی حرف او را باور نکرد. شواهد و چتهای بعدی نیز همین را نشان میداد که نباید باور کرد. تا اینکه روز بیست و دوم مهرماه روحالله زم با عنوان مدیر سایت و کانال «آمدنیوز» توسط اطلاعات سپاه دستگیر شد.
خبری که باعث شد پس از سالها رسانهها را متوجه زمِ پدر کنند. کسی که سالها بود دیگر نامی از او در اخبار شنیده نمیشد.

محمدعلی زم؛ پدر روح الله و روحانی گوشه نشین
حجتالاسلام محمدعلی زم، یکی از روحانیان روشنفکر است که سالها ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را به عهده داشت و بسیاری از هنرمندان و سینماگران در زمان تصدیگری او بر این حوزه توانستند رشد پیدا کنند. او علاوه بر کار اجرایی، صاحب چندین عنوان کتاب است و همچنین یک مؤسسه سینمایی داشت که سال ۹۰ در یک آتشسوزی از بین رفت. در این آتشسوزی بیش از دو میلیون دیویدی و دستگاه سوخت و مجرم هیچگاه شناسایی و دستگیر نشد. این اتفاق همزمانی دارد با وقتی که یک سال قبل از آن روحالله زم از ایران خارج شده و فعالیتهای رسانهای خود را آغاز کرده بود.
روحالله زم پس از خروج از ایران، خط فکری و کنش سیاسیاش را از پدر جدا کرد. کارهایی که او پس از رفتن از ایران به مالزی و بعد از آن اقامت در پاریس انجام داد، محمدعلی زم را بیش از هر وقت دیگر به انزوا کشاند. تأسیس وبسایت «آمدنیوز» سرآغاز ماجرای رسانهای بود که بسیاری را گرفتار کرد، برخی را به زندان انداخت و برای بسیاری هزینههای سنگین به همراه داشت.
محمدعلی زم، پدر روحالله سه سال پیش به صراحت اعلام کرد که هیچ ارتباطی با پسرش ندارد و هرآنچه او در خارج از کشور انجام میدهد، ربطی به او ندارد. او بعد از سالها سکوت خود را شکست و از ناملایماتی که با او شده بود ابراز ناراحتی کرد و گفت که حقیقتاً طرح این مباحث مرا آزرده خاطر می کند و فکر میکنم بنده یعنی شخص محمدعلی زم بعد از این همه عمل شفاف، نیازی به توضیح و اثبات خود ندارم. اینکه یک نفر منسوب به من کاری بکند و بهدنبال آن در مورد من قضاوت نادرستی شود، عملی به دور از انصاف و اخلاق است.

او در گفت وگویی که با روزنامه همبستگی داشت، گفت: «اساساً با تندروی مخالفم نه پسرم و نه هیچکس دیگر حق ندارد با تندروی انقلابی و غیرانقلابی، با حکومتی که در به سرانجام رسیدنش مرارتهای زیادی کشیده شده، مخالفت کند.» حجتالاسلام زم در بخش دیگری هم گفته بود: «بارها برای او [روحالله زم] پیغام فرستادم، که در رویه خود تجدیدنظر کن و دلخوریهایم را از برخی حرفها و موضعگیریهای او به گوشاش رساندند. جواب داده که به پدرم بگویید؛ «او فرزندی چون «روحالله گذشته» نــدارد و من بر اساس عقل و تکلیفی متفاوت از گذشته رفتار میکنم.»

زمِ پدر، آزرده تر از آنی بود که شاید آن زمان نشان میداد. او در ادامه این مصاحبه گفته بود: «مگر هر پسری از پدرش تبعیت میکند؟ مگر هر پدری همه فعل و عمل فرزندش را تأیید میکند! هر انسانی در نظام الهی و هستی برای خودش کارنامه و شخصیت مستقلی دارد. بنده از ابتدا گرایش به اعتدال داشته ام. محکوم و حمله کردن از جانب هیچ کسی، خط فکری و مورد تأیید من نیست. با فکر و عمل همواره اطرافیانم را به میانه روی دعوت کردم. البته من فرصت کافی صرف فرزندان خودم نکردهام و ممکن است این نقص از من هم باشد، اما این نقص معلول یک دیدگاه و مسئولیت پذیریای بود که من داشتم و همواره منافع ملی را بر مسائل زندگی شخصی ترجیح دادم.

وفاداری من بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب باید ثابت شده باشد اگر اینطور نباشد با توضیح و اعتراف من هم چیزی عوض نخواهد شد.» تمام تبریجوییهای محمدعلی زم، اما نتیجه نداد و پس از اعتراضات ۹۶ او از مسندهای اجرایی و دولتی کنار ماند. دو سال بعد او از طریق زیرنویس شبکه خبر مطلع میشود فرزندش در عملیات اطلاعات سپاه بازداشت شده و هم اکنون در ایران است. محمدعلی زم، پدر روح الله زم می گوید که در جریان آمدن فرزندش به ایران و بازداشت او نبوده است و موضوع را از زیرنویس تلویزیون متوجه شده است. گفته است که ما تقریباً با ایشان در این مدتها حالت قهر داشتیم و تنها گهگاهی نصیحت و پیغامی برایش میفرستادیم. او در پاسخ به اینکه در فیلم مستند چند ماه پیش صداوسیما آنچه نشان داده شد این بود که با شما در ارتباط بوده است، گفت: «در آن مستند به ما و خانواده ما ظلم شد ولی ما چون نظام را از خودمان میدانیم و دوست داریم، نه اعتراض کردیم و نه چیزی گفتیم؛ معتقد بودیم که این را هم خدا خودش هم میبیند و هم میشنود.» بخشی از واکنش محمدعلی زم درباره دستگیری فرزندش، انگار پیامی فراتر از ماجرای روحالله دارد و پاسخی است به همه نامهربانیهای این چند سال: «دنیا دار مکافات و مجازات است؛ این را خداوند متعال و همه بزرگان گفتهاند. بالاخره این دنیا، دنیای امتحان آدم هایی است که در آن زندگی می کنند. خوب و بد باید امتحان دهند و آنها که بد کردند مجازات شوند.»/ایران جمعه 
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۲۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت

 نویسنده و طنزپرداز معاصر ایرانی در روز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در شهر بم درگذشت. 

علومی در سال ۱۳۴۰ در شهر بم به دنیا آمد. کار مطبوعاتی را از اوایل دهه هفتاد در مجله ادبستان به عنوان مسئول بررسی مقاله‌ها آغاز کرد و در همان زمان مشغول گردآوری مطالب مربوط به فرهنگ مردم شد.

وی شاگرد استاد انجوی شیرازی است. علومی قصه‌ها و آداب و رسوم و فرهنگ مردم را در «ادبستان»، فصلنامه کرمان و ماهنامه سوره به چاپ می‌رساند. گذشته از آن چند مقاله در معرفی شاهنامه و یا نقد کتاب‌های داستانی نظیر «جزیره سرگردانی» و «طبل آتش» و «ساربان سرگردان» در مطبوعات منتشر کرد.

وی در ادامه کار مطبوعات برای مجله مهر، قصه‌های طنز نوشت و همزمان صفحه آموزش داستان برای جوانان را به راه انداخت. تاکنون هفت مجموعه داستان کوتاه و رمان‌های ذیل از او منتشر شده است: «هفت حکایت»، «شاهنشاه در کوچه دلگشا»، «اندوهگرد»، «من نوکر صدامم»، «امید بر دمیدن». رمان «آذرستان» این نویسنده اخیراً در ۵۳۹ صفحه توسط موسسه انتشارات تکا (توسعه کتاب ایران) به همت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روانه بازار شده است. 

محمدعلی علومی رمان‌های معروف سوگ مغان، آذرستان، ظلمات، اندوهگرد، پریباد، داستان‌های غریب مردمان عادی، هزار و یک شب نو، خانه کوچک و عطای پهلوان را در پرونده کاری خود دارد.

علومی فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. او به طور خودآموز، اصول داستان‌نویسی را از کتاب‌های آموزشی معدود آن دوران فرا گرفت و در واقع اولین آموزگارانش مردم عادی کوچه و بازار، روستایی‌ها و عشایر بودند.

در سال ۷۰، با گردآوری قسمتی از فرهنگ مردم استان کرمان در ماهنامه ادبی-فرهنگی ادبستان مشغول به کار شد، و در عین حال چندین سال بخش آموزش داستان‌نویسی در مجله جوانان را بر عهده داشت. در همان سال‌ها شاگرد سید ابوالقاسم انجوی شیرازی (مشهور به پدر فرهنگ مردم) بود و آخرین مصاحبه مطبوعاتی با او مندرج در ادبستان را انجام داد.

علومی که با لهجه شیرین بمی صحبت می‌کند مدت‌ها در تهران با دوست و همشهری هنرمندش ایرج بسطامی (خواننده‌ی اهل بم) همخانه بود. داستان کوتاه «بمانی» نیز اثر اوست که در آخرین شماره ماهنامه «فرجاد» در اواخر دهه ۶۰ یا اوائل ۷۰ چاپ شد.

رمان "آذرستان" وی در سال ۷۷ کتاب برگزیده‌ی سال از سوی وزارت ارشاد وقت و رمان طنز "شاهنشاه در کوچه دلگشا" برنده‌ی سی سال رمان طنز ایران شد، همچنین در آن مراسم استادان نجف دریا بندری در ترجمه طنز، پرویز شاپور در کاریکلماتور، مهدی اخوان ثالث در شعر طنز و کیومرث صابری در طنز مطبوعاتی به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

علومی تا کنون در چندین دوره جشنواره‌های سراسری طنز، در بخش داستان داور بوده و در اولین جشنواره سراسری داستان بیهقی نیز داور بوده است.

همچنین دبیر جشنواره سراسری طنز و کاریکاتور بم در سال ۸۴ بود، که بعد از آن تا کنون تعطیل شده است. در زمینه‌ی پژوهش‌های مربوط به طنز، علومی بنا به توصیه استاد عمران صلاحی تا کنون این آثار را منتشر کرده است: ۱- طنز در آمریکا (جلد اول) با داستان‌هایی از طنزنویسان مشهور آمریکا مانند مارک تواین، ویلیام سارویان، جیمز تربر، ارسکین کالدول به همراه نقد و بررسی آنها. ۲- طنز در مثنوی مولانا جلال‌الدین ۳- انواع طنز در گلستان سعدی ۴- طنز وشیوه‌های داستانی در بوستان ۵- طنز در دوره‌ی پهلوی با نقد و بررسی آثار طنزنویسان آن زمان ۶- طنز ایران از مشروطه به بعد (جلد اول) ۷-بررسی انواع طنز در خارستان اثر حکیم قاسمی کرمانی

رمان‌های طنز علومی عبارت‌اند از: شاهنشاه در کوچه دلگشا، من نوکر صدامم، وقایع نگاری بن لادن، جناب آقای دیو

همچنین در زمینه‌ی ادبیات کودک و نوجوان کتاب گذر از کوه کبود را منتشر کرده است. در تحلیل قصه‌های ایرانی می‌توان به کتاب اساطیر افسون وش او اشاره کرد.

کتاب‌های برگزیده محمدعلی علومی:

شاهنشاه در کوچه دلگشا
آذرستان
من نوکر صدامم
وقایع نگاری بن لادن
جناب آقای دیو
طنز درباره پهلوی
داستان‌های کوتاه طنز

منبع: شهرآرا نیوز

tags # اخبار فرهنگی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز درگذشت
  • پیگیری و تسهیل رفع مشکلات اهالی کلاته محمدعلی پهلوان
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
  • محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت
  • محمدعلی علومی درگذشت
  • روایت اوکراینی‌ها از آموزش خلبان‌های ایران برای هدایت 24 سوخو 35
  • چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر
  • از گزینه هدایت ایران تا تبدیل به مدعی بهترین لیگ دنیا
  • جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم