Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-26@21:02:41 GMT

زنان که به جنگ ترامپ رفته اند

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۶۹۹۹

به گزارش جام نیوز، در چند روز گذشته شهادت دو مقام زن در برابر نمایندگان کنگره موضوع "دیپلماسی موازی" ترامپ در قبال اوکراین را بازتر کرده و همزمان رویارویی ترامپ با نانسی پلوسی، قدرتمندترین چهره دموکرات‌ها در کنگره، باز هم زمینه‌ساز یک مشاجره جنجالی در کاخ‌سفید شده است. در نهایت، آن طور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند تلاش‌های ترامپ برای جمع‌آوری اطلاعات مخرب علیه جو بایدن، ممکن است از بنیان بیهوده بوده چرا که حالا الیزابت وارن، سناتور چپ‌گرای اهل ماساچوست از نظر بسیاری پیشتاز رقابت‌های درون حزبی برای کاندیداتوری دموکرات‌ها در انتخابات سال آینده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نام ماری یووانوویچ از ابتدا در متنی که کاخ‌سفید از محتوای مکالمه ۲۵ ژوئیه ترامپ با ولودیمیر زلنسکی منتشر کرد، وجود داشت. آنجا که ترامپ بدون نام بردن از او، سفیر سابق آمریکا در اوکراین را "خبر بد" توصیف کرد. ‌اصطلاحی که معمولا به افرادی نامطبوع، دردسرساز و بداخلاق اطلاق می‌شود.

 

اما برای آنهایی که تحولات اوکراین و سیاست خارجی آمریکا در این کشور را دنبال می‌کردند، نام یووانوویچ دست کم دو ماه پیش از تماس تلفنی ترامپ با همتای اوکراینی‌اش خبرساز شده بود.

 

ماری یووانوویچ که دیپلماتی با ۳۳ سال سابقه در وزارت خارجه آمریکاست و سابقه سفارت در سه کشور را دارد، ماه مه گذشته و تنها دو ماه مانده به پایان دوره سفارتش در اوکراین به واشنگتن فراخوانده شد.

 

این احضار غیرمترقبه در حالی صورت گرفت که تنها چند ماه قبل از آن از یووانوویچ درخواست شده بود که با توجه به نزدیکی پایان دوران خدمتش، در صورت تمایل باز هم در مقام سفارت اوکراین دست کم برای یک سال دیگر بماند.

 

او که در چند ماه گذشته علنا درباره دلایل برکناری‌اش اظهارنظر نکرده بود، روز جمعه برخلاف آنچه انتظار می‌رفت به دعوت کنگره آمریکا برای ادای توضیحات پاسخ مثبت داد و برای ۹ ساعت برابر نمایندگان درگیر تحقیقات استیضاح نشست.

 

حضور او در کنگره در حالی روی داد که هم مایک پومپئو، وزیر خارجه علنا از عدم تمایل خود برای همکاری دیپلمات‌های زیردستش با تحقیقات استیضاح گفته بود و هم کاخ‌سفید با ارسال نامه‌ای به رهبران کنگره با "غیرقانونی" خواندن روند تحقیقات استیضاح اعلام کرده بود که قصد همکاری با این تحقیقات را ندارد.

 

به همین دلیل هم خیلی‌ها انتظار داشتند یووانوویچ همچون گوردن ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، از رفتن به کنگره منع شده باشد.

 

اما او صبح جمعه از میان صدها دوربین تلویزیونی گذشت و وارد ساختمان کنگره شد و پشت درهای بسته به سوالات نمایندگان سه کمیته اطلاعات، قضایی و روابط خارجی کنگره جواب داد.

 

آبیگال تریسی در نشریه ونتی‌فیر (Vanity Fair) به نقل از یکی از مدیران ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا نوشت: "وقتی فهمیدیم که مایک پومپئو هم در هنگام مکالمه آقای ترامپ با رهبر اوکراین روی خط بوده و به بدگویی‌های آقای ترامپ درباره خانم یووانوویچ گوش داده و هیچ نکرده، همه شوکه شدیم. نه این که انتظار داشتیم آقای پومپئو همان موقع در گفتگوی تلفنی دو رهبر وارد می‌شد و چیزی می‌گفت اما بالاخره بعد از آن باید در جایی از کارمند خود دفاع می‌کرد."

 

آبیگال تریسی در این گزارش به نقل یک دیپلمات دیگر وزارت خارجه نوشت: "همه آرزو می‌کردیم که ماری شانس رفتن به کنگره را پیدا کند... از وقتی که او این کار کرده من از خیلی‌ها، از دیپلمات‌ها و همکارانمان در گوشه و کنار جهان پیغام‌هایی در حمایت از او دریافت می‌کنم که می‌خواهند به ماری بگویند چه قدر به او افتخار می‌کنند... او بدون شک حالا در چشم ما یک قهرمان است."

 

با حضور یووانوویچ در کنگره، اکنون نقش او در تحقیقات استیضاح بسیار برجسته‌تر شده است چرا که حالا آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان که به نوعی رهبری این تحقیقات را در دست گرفته، به دنبال اثبات این تئوری است که چرا رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ از سال گذشته کمپینی برای برکناری یووانوویچ به راه انداخته بود و این که آیا برکناری او اقدامی بوده برای هموار کردن مسیر جمع‌آوری اطلاعات مخرب علیه جو بایدن و پسرش؟

 

این تئوری موقعی جالب‌تر شد که تنها دو شب مانده به جلسه استماع یووانوویچ در کنگره، پلیس فدرال آمریکا دو تاجر آمریکایی که اوکراینی و بلاروس‌ تبارند را در فرودگاه و در حالی که با یک بلیت یک طرفه قصد ترک خاک آمریکا به مقصد اتریش را داشتند، بازداشت کرد.

 

لو پارناس و ایگور فرومن که هر دو شهروند آمریکا هستند از سوی دادستانی نیویورک متهم شده‌اند که در "جور کردن انتقال پول از خارج از آمریکا به ستاد انتخاباتی کاندیداها در سطح ملی و ایالتی نقش" داشته‌اند و برای این کار مرتکب پولشویی هم شده‌اند.

 

آن طور که گزارش شده این دو نفر در جریان تحقیقات رودی جولیانی برای یافتن سرنخی از فساد ادعایی هانتر بایدن در اوکراین بسیار فعال بوده‌اند.

 

یکی از اتهام‌های آنها این است که با کمک به جمع آوری پول برای ستاد انتخاباتی یک نماینده جمهوری خواه در تگزاس، از پت سشنز خواسته‌اند که برای برکناری ماری یووانوویچ به کاخ سفید و وزارت خارجه فشار بیاورد.

 

روز چهارشنبه (۱۶ اکتبر) همچنین گزارش شد که رودی جولیانی هم موضوع تحقیقات قضایی قرار گرفته و قانونی بودن فعالیت‌های او در اوکراین و دستمزدی که دفتر وکالت او در این رابطه دریافت کرده در حال بررسی از سوی کارآگاهان پلیس فدرال است.

 

فیونا هیل، مشاور سابق کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید دیگر نامی بود که خیلی‌ها از همین چند روز پیش با آن آشنا شدند.

 

هیل که از کارشناسان قدیمی سیاست خارجی به ویژه در مسایل روسیه و آسیای میانه است تنها چند روز پیش از تماس تلفنی معروف میان دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی از مقام خود در کاخ‌سفید استعفاء داد.

 

او این هفته برای ۱۰ ساعت در کنگره حاضر شد و به سوالات اعضای سه کمیته اطلاعات، قضایی و نظارت و محاسبات که وظیفه تحقیقات استیضاح را برعهده گرفته‌اند، پاسخ داد.

 

آن طور که شبکه ملی رادیوهای آمریکا، ان‌پی‌آر، گزارش کرده هیل از فرآیند اخراج ماری یووانوویچ، سفیر سابق اوکراین، ناراضی بوده و همزمان اختلاف جدی میان جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ و رودی جولیانی، وکیل شخصی رئیس جمهوری آمریکا را از نزدیک شاهد بوده است.

 

ان‌پی‌آر گزارش کرده که هیل در جلسه استماع خود در کنگره یکی از این مشاجره‌ها را یادآوری کرده که طی آن، جان بولتون گفته بوده از نظر او رودی جولیانی همچون یک نارنجک دستی‌است که عاقبت همه را "به باد فنا" خواهد داد.

 

بنابراین گزارش هیل همچنین انتقاد شدید جان بولتون از گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا را هم به نمایندگان کنگره منتقل کرده است و این که چه طور او و جان بولتون از شکل‌گیری یک کانال دیپلماتیک موازی و خارج از کاخ‌سفید به رهبری رودی جولیانی و گوردون ساندلند ناراضی بوده‌اند.

 

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ ماه گذشته کاخ‌سفید را ترک کرد و در حالی که ترامپ مدعی بود او را اخراج کرده، بولتون به رسانه‌ها گفته که او شخصا استعفاء داده است.

 

حضور فیونا هیل در کنگره که گفته شده یکی از خبرگان برجسته مسایل روسیه است، امکان دارد زوایای جدیدی از اقدامات رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ و گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا را در جهت جمع آوری اطلاعات مخرب علیه جو بایدن در اوکراین آشکار کند.

 

پس از شهادت او در کنگره زمزمه‌هایی هم از علاقه کنگره برای فراخواندن جان بولتون شنیده شد که در صورت تحقق یافتن، به مهمترین خبر چند روز آینده بدل خواهد شد چرا که بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید بوده و ارشدترین مقامی خواهد بود که می‌تواند درباره نحوه عملکرد سیاست خارجی ترامپ به کنگره توضیح دهد.

 

در همین حال گزارش شده گوردون ساندلند هم که ابتدا قرار بود هفته گذشته برابر کنگره حاضر شود اما در آخرین لحظات در پی مخالفت علنی مایک پومپئو، وزیر خارجه، از رفتن به کنگره منع شد، آماده حضور در برابر کمیته‌های پی‌گیر تحقیقات استیضاح شده است.

 

متن پیامک‌هایی که میان ساندلند، کورت ولکر (نماینده ویژه آمریکا در اوکراین) و بیل تایلر (سرپرست سفارت آمریکا در اوکراین) بر سر ترغیب دولت اوکراین برای آغاز تحقیقات درباره هانتر بایدن، پسر جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما و نامزد پیشتاز دموکرات برای انتخابات سال آینده، رد و بدل شده، یکی از اصلی‌ترین مدارکی است که در کانون تحقیقات استیضاح قرار دارد.

 

بسیاری محتوای این پیامک‌ها را سندی آشکار از این می‌دانند که قضیه اوکراین به یک مکالمه ساده میان ترامپ و زلنسکی محدود نبوده بلکه یک "تلاش سیستماتیک و حساب شده" برای وادار کردن اوکراین به تحقیقات علیه بایدن‌ها بوده است.

 

به نوشته بی بی سی، عصر روز چهارشنبه ۱۶ اکتبر گزارش شد که بیل تایلر، سرپرست سفارت آمریکا در اوکراین هم حاضر شده برای ادای توضیحات به کنگره برود.

 

بدین ترتیب هر سه نفر، یعنی کورت ولکر، گوردون ساندلند و بیل تایلر، که نام " سه آمیگو" (سه رفیق) را برای گروه خود انتخاب کرده، برای ادای توضیحات به دعوت کنگره (و با وجود مخالفت علنی کاخ‌سفید و مایک پومپئو) پاسخ مثبت داده اند.

 

روز چهارشنبه قرار بود که رهبران کنگره به کاخ‌سفید بروند تا با دونالد ترامپ درباره نحوه مواجهه با حملات ترکیه علیه کردها در مرز سوریه رایزنی کنند.

 

با این حال، حضور رهبران کنگره در کاخ‌سفید خیلی زود به جنجال رسانه‌ای دیگری بدل شد چرا که ظاهرا ترامپ در این جلسه خطاب به پلوسی گفته او یک سیاستمدار درجه‌سوم است. اظهاراتی که موجب شده رهبران دموکرات‌ها ضمن توهین‌آمیز خواندن این رفتار رئیس جمهور آمریکا، جلسه را زودتر ترک کنند.

 

آدری مک‌نامارا در نشریه دیلی بیست نوشته ترامپ در این جلسه نانسی پلوسی را "سیاستمداری درجه سه" خطاب کرده است.

 

این ادعا را در حقیقت چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا به خبرنگاران گفت و در ادامه هم پلوسی گفته در کاخ‌سفید او و همکارانش شاهد "عصبی‌شدن" رئیس جمهوری بوده‌اند.

 

رهبران دموکرات‌ها گفته‌اند در این جلسه که دستور کارش موضوع سوریه و حملات ترکیه بوده هرگز حرفی از موضوع استیضاح و تحقیقات مربوط به آن پیش نیامده اما آنها "به وضوح شاهد این بوده‌اند که قضیه استیضاح یک پیش زمینه ذهنی" برای ترامپ ایجاد کرده بوده است.

 

در واکنش به این اظهارات ترامپ هم عکسی را در توییتر منتشر کرده و مدعی شده که این در حقیقت نانسی پلوسی بوده که عصبی و متشنج شده بوده است.

 

اما دقایقی بعد از این توییت ترامپ، پلوسی این عکس را به عکس پروفایل توییتر خود تبدیل کرد و بسیاری از حامیان او هم در توییتر نوشتند که از نظر آنها این عکس نشانه قدرت پلوسی و جرات او برای ایستادن در برابر ترامپ را نشان می‌دهد.

 

با وجود این، در واشنگتن این روزها در رسانه‌های محافظه‌کار و راست‌گرا صدها آگهی علیه نانسی پلوسی منتشر می‌شود و حامیان سفت و سخت ترامپ از او به عنوان دشمن درجه یک جمهوری‌خواهان یاد می‌کنند و حتی خواهان استیضاح او هستند.

 

جمهوری‌خواهان می‌گویند پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان و ارشد‌ترین چهره دموکرات در نظام فعلی آمریکا، تنها ماموریت خود را ساقط کردن دولت ترامپ تعریف کرده است.

 

این در حالی است که پلوسی که یکی از کهنه‌کار‌ترین سیاستمداران در کنگره آمریکاست، چند روز پیش در یک مصاحبه زنده با مجله نیویورکر تاکید کرد که ترجیح می‌داده کار به جایی نمی‌کشیده که تحقیقات استیضاح کلید بخورد: "ترجیح من این است که این روزها دموکرات‌ها به جای صحبت دایمی درباره استیضاح از برنامه‌های حزب برای آینده کشور و این که چه گونه می‌خواهند با این برنامه‌ها مردم را برای حضور در انتخابات سال آینده ترغیب کنند، سخن بگویند".

 

سه‌شنبه شب چهارمین مناظره تلویزیونی نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برگزار شد.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: هیل هیل هیل هیل دیلی بیست توییتر توییتر توییتر دونالد ترامپ آمریکا استیضاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۶۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه «ای بی سی نیوز» روز چهارشنبه به نقل از مقامات آگاه گزارش داد که با توجه به اینکه امکان حبس کوتاه مدت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل اتهامات قضائی وجود دارد، سرویس مخفی این کشور چند جلسه برای برنامه ریزی اقدامات مرتبط برگزار کرده است.

منابع آگاه اعلام کردند با این حال سرویس مخفی آمریکا هنوز برنامه مشخصی در این باره ندارد.

سرویس مخفی آمریکا مسئول محافظت از روسای جمهور فعلی و سابق این کشور (و همچنین خانواده‌های آنها) است، اما حفاظت از رئیس جمهور سابق در زندان یک مورد بی سابقه خواهد بود.

نامزد احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یکی از پرونده‌های قضایی خود به جعل سوابق تجاری مربوط به پرداختی سال ۲۰۱۶ به استورمی دنیلز، ستاره سابق فیلم‌های غیراخلاقی، متهم شده است.

کد خبر 6088028

دیگر خبرها

  • استولتنبرگ: وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • روسیه از حضور بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن