«تولید رانتی» بزرگترین بحران سینمای ایران
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۸۹۹۱
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی با عنوان «چالشها و راهکارهای رونق تولید در سال ۱۳۹۸» با انتقاد از فراگیری تولید رانتی، به بحرانهای صنعت سینمای ایران پرداخته است.
به گزارش مشرق، مرکز پژوهشهای مجلس با انجام پژوهشی درباره صنعت سینمای ایران به این جمعبندی رسیده است که تولید رانتی، بزرگترین بحران امروز سینمای ایران است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این گزارش اساسیترین بحران را در سینمای ایران، وابستگی سینما به بودجههای بیرونی و فقدان بازار سینما عنوان کرده و مدعی است: «غالب تولیدات سینمایی در ایران با بودجۀ دولتی و یا با بودجههای خصوصی (بدون در نظر داشتن نیاز مخاطب و به دلایل عارضی) صورت میگیرد. بنابراین در سینمای ایران، عرضه و مصرف محصول سینمایی از قواعدی خارج از قواعد داخلی سینما پیروی میکند، در نتیجه بازار سینما کوچک مانده و شکل قدرتمندی پیدا نمیکند. همچنین فقدان بازار سینما باعث بروز نوعی نظامی رانتی و فرصت طلبانه (با سود کوتاه مدت و مقطعی) در تولید فیلم ایران شده است.»
با این طرح مسئله گزارش در فصلهای متعدد به بررسی ابعاد وضعیت نظام تولید فیلم در ایران و شکل کنونی نظام عرضه و مصرف محصول سینمایی پرداخته است.
وضعیت بازار سینما در دهه ۹۰
در توصیف وضعیت اکران فیلم و مخاطب سینما در ایران در بخشی از گزارش آمده: «در فاصلۀ سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ تعداد سینماروها در ایران از ۱۴ میلیون نفر در سال به ۲۸ میلیون نفر رسید. با وجود افزایش قابل توجه تعداد سالنهای سینما در ایران طی این سالها، رقم تولید فیلم در ایران افزایش چشمگیری نداشته است. در ایران هنوز سالانه کمتر از ۸۰ فیلم فرصت اکران مییابند و تعداد تولیدات نیز در همین حدود است. نکته قابل توجه دیگر در اکران سینمایی ایران تعداد پایین فیلمهای سودده به نسبت کل تعداد فیلم اکران شده است. طبق آمار رسمی در سال ۱۳۹۷، ۷۹ فیلم در سینماها اکران شدند و رقم کل فروش آنها رقمی بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان معادل ۵ میلیون ۹۰۰ هزار دلار (با احتساب قیمت کنونی دلار) بوده است. اما از ۷۹ فیلم اکران شده در سال ۱۳۹۷ تنها ۸ فیلم توانستند بیش از یک میلیون تماشاگر و رقم نزدیک به ۵ میلیارد تومان فروش کنند. با توجه به هزینههای تولید در سینمای ایران میتوان گفت؛ تنها همین تعداد فیلم شاید توانسته باشند به سود در فروش برسند.» این استدلالها برخی از نکاتی هستند که عدم توازن در نظام تولید و مصرف فیلم در ایران را نشان میدهند.
در فصلهایی از این گزارش با مقایسۀ وضعیت تولید و عرضۀ فیلم بین اروپا و آمریکا اشاره شده که هالیوود با اتکا به سیستم متشکل و متمرکز سرمایهگذاری، تولید و بازاریابی فیلم موفق شده بازار سینمایی جهان را به دست آورد و از منافع سیاسی آن بهرهمند شود
در متن این گزارش، عدم توازن در نظام تولید، توزیع و نمایش فیلم در ایران در نتیجۀ شکل تولید رانتی و وابستگی سینما به بودجۀ بیرونی به وجود آمده است، این شکل تولید باعث شده سینمای ایران نحیف و کوچک باقی بماند و در حد فرصتی کوچک برای عدهای خاص باقی بماند.
بر اساس این مسئله، گزارش «چالشها و راهکارهای رونق تولید در سال ۱۳۹۸» (بخش سینما) معتقد است؛ «تأسیس بازار سینما» باید مهمترین اصل در سیاستهای سینمایی کشور باشد.
بازار سینما نیازمند ساختار پایدار تولید فیلم
در جایی از گزارش در توضیح اهمیت ایجاد ساختار پایدار تولید فیلم در رسیدن به بازار سینما در و قدرت یافتن نظام عرضه و تقاضا آمده است: «آنچه درباره بازار سینما قابل توجه مینماید، امکانی است که برای برنامهریزی بلند مدت در کسب و کار فیلمسازی فراهم میآورد. کمپانی سینمایی ساز و کار مداوم و طولانی مدت متشکل از سرمایههای تجمیعشده است که بر کیفیتِ تولید، توزیع و اکران آثار خود نظارت میکند. ساختار تولید کمپانی سینمایی به جای توجه به سود کوتاهمدت و تولید آثار نازل که در همان لحظه ممکن است مخاطب داشته باشند، به سود و اعتبار بلندمدت خود میاندیشد و برای آن برنامهریزی میکند. آنچه یک کمپانی با ایجاد برند خود به دست میآورد، فروش «ارزش مازاد کیفیت» محصول است. اگر یک برند تجاری نتواند به کیفیت ارائه محصول خود پایبند باشد در طول زمان اعتبار، یعنی سرمایهاش را از دست خواهد داد و ضرر خواهد کرد.»
در فصلهایی از این گزارش با مقایسۀ وضعیت تولید و عرضۀ فیلم بین اروپا و آمریکا اشاره شده که هالیوود با اتکا به سیستم متشکل و متمرکز سرمایهگذاری، تولید و بازاریابی فیلم موفق شده بازار سینمایی جهان را به دست آورد و از منافع سیاسی آن بهرهمند شود.
فصل پایانی این گزارش به جمعبندی و ارائه پیشنهاداتی در زمینه بهبود وضعیت اقتصاد سینما در ایران اختصاص دارد. پس از بحث درباره سیاست اصلی که «تأسیس بازار سینما» است، سه راهبرد مهم در ذیل این سیاست پیشنهاد شدهاند که عبارتند از؛ «تأسیس ساختار پایدار تولید فیلم»، «ساماندهی پولهای ورودی به سینما» و «گسترش و کشف مخاطب».
این راهبردهای سهگانه همچنین با برخی تصمیمات به صورت کوتاهمدت و بلند مدت قابل پیگیری هستند که در جدولی در این گزارش طراحی و ارائه شدهاند.
گفتنی است گزارش «چالشها و راهکارهای رونق تولید در سال ۱۳۹۸» (بخش سینما) توسط سید باقر نبوی ثالث تهیه و تدوین شده و متن مشروح آن روی وبسایت مرکز پژوهشهای مجلس در دسترس عموم قرار دارد.
منبع: مهرمنبع: مشرق
کلیدواژه: بازار سکه و ارز اربعین تحولات عراق تحولات یمن سازمان سینمایی سینمای ایران آمریکا ایران مرکز پژوهش های مجلس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۸۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
انجمن سینمای جوانان سقف حمایتهای خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد.
انجمن سینمای جوانان ایران بهعنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفهای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران میداند، از طریق پیچینگ به بررسی طرحها و فیلمنامههای کوتاه سینمایی میپردازد و بنابر سطح فیلمساز و فیلمنامه، در سه قالب «فیلم اولی»، «نیمه حرفهای» و «حرفهای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت میکند.
طبق مصوبه هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامهها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلماولیها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلمهای نیمهحرفهای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلمهای حرفهای میتوانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند.
پیش از این انجمن سینمای جوانان ایران از فیلم اولیها تا سقف ۱۵ میلیون تومان، فیلمهای نیمه حرفهای تا سقف ۷۵ میلیون تومان و فیلمهای حرفهای تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان حمایت میکرد.
همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالا بودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد بعلاوه متمم) برای فیلماولیها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمهحرفهایها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفهایها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
فیلمسازان جوان ایران از سراسر کشور میتوانند از طریق سامانه «پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران» به نشانی مورد نظر اقدام به ثبت طرحها و فیلمنامههای خود کنند.
در آئین نامه جدید تولید، اولویتهای مضمونی انجمن طبق سنوات گذشته اعلام شده است که مهمترین آن در سال جدید توجه ویژه به موضوع فلسطین و کودکان مظلوم غزه است.
از عموم هنرمندان و متقاضیان جلب حمایت تولید فیلم کوتاه تقاضامند است جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت دقیق درخواست خود، حتما پیش از اقدام به ارائه درخواست، آیین نامه تولید ۱۴۰۳ انجمن سینمای جوانان ایران را مطالعه فرمایند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر