Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر برگزاری نوزدهمین سوگواره استانی کاشمر پنج شنبه شب در مراسم پایانی این  سوگواره که در امام‌زاده سید حمزه (ع) برگزار شد گفت: این سوگواره با حضور گروه‌های تعزیه از شهرستان‌های مشهد، سبزوار، نیشابور و کاشمر از  ۲۱مهر ماه به مدت پنج شب با پنج اجرا برگزار شد.

جواد خاکسار گفت: تعزیه فاطمه زهرا(س) از روستای فرح آباد کاشمر، تعزیه قانیای فرنگ از مشهد مقدس، تعزیه امام حسین(ع) از نیشابور، تعزیه پشیمانی یزید از کاشمر و تعزیه بازار شام از سبزوار توسط پنج گروه تعزیه در این سوگواره اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نوزدهمین سوگواره تعزیه با همت مؤسسه هنر معاصر ترشیز به عنوان تنها مؤسسه هنرهای نمایشی شهرستان کاشمر برگزار شد.

دبیر برگزاری نوزدهمین سوگواره استانی کاشمر گفت: تعزیه خوانی در روستای فرح‌آباد این شهرستان  قدمتی قریب به ۲۰۰ سال دارد و سابقه دیرینه اجرای تعزیه در این روستا، موجب شده کاشمر مهد تعزیه‌خوانی خراسان رضوی محسوب شود.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم با قدردانی از برگزار کنندگان نوزدهمین سوگواره استانی تعزیه ابراز امیدواری کرد که سال‌های بعد این مراسم با رویکرد بهتری برگزار شود.

محمدرضا محمدی گفت: با توجه به تاریخچه تعزیه خوانی در منطقه، می‎توان از کاشمر به عنوان مهد تعزیه کشور نام برد.

وی افزود: هم اکنون نام دو شهر در کشور به عنوان پایه‏ های اصلی تعزیه ایران در یونسکو ثبت شده که یکی کاشمر و دیگری تفرش است.

او ادامه داد: هنر تعزیه در زنده نگه داشتن حماسه کربلا و واقعه عاشورا در اذهان جامعه موثر بوده است.

 ۱۰۰ هنرمند آیینی در قالب ۱۲ گروه تعزیه در کاشمر فعالیت دارند.  

کاشمر در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: يونسكو تعزیه خراسان رضوی کاشمر فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۹۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین محفل قرآنی استانی در روستای تمنک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، بزرگترین محفل قرآنی استان توسط سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان دنا در روستای تمنک برگزار شد. عمویی نسب رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دنا گفت: این محفل نورانی انس با قرآن باحضور قاریان بین المللی و استانی مسیحیان و محسن رضایی با حضور مردم شهید پرور روستای تمنک همراه با برنامه‌های متنوع برگزار شد. عمویی نسب از تلاش‌های مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی، امام جمعه شهرستان دنا، صدا وسیمای استان، دارالقران استان، هیئت‌های مذهبی و مردم شریف روستای تمنک وهمه عوامل اجرایی این برنامه تشکر کرد.

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد استانی اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم
  • برگزاری همایش جایزه استانی جوانی جمعیت ۲۶ اردیبهشت در قم 
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی
  • بزرگترین محفل قرآنی استانی در روستای تمنک
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • دوره آموزشی استانی طرح ملی طوبی برگزار می‌شود
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • چهار هزار معلم برای طرح معلم ماندگار توسط مردم معرفی شدند
  • دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود