Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-یک عضو حزب اتحاد ملت گفت: شورای نگهبان تفسیر خویش را از عنوان « مسولیت اجرای قانون اساسی » به صراحت اعلام کند تا مردم تکلیف خویش را بدانند و بدانند به چه کسی و با چه اختیاراتی قرار است به عنوان رییس جمهور رای دهند .

محمد کیانوش راد اظهار کرد: رئیس جمهور در آخرین نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به انتقاداتی که در مورد عملکرد دولت وی شده بود، به عدم اجرایی شدن اصل۱۱۳ قانون اساسی و موضوع اختیارات رئیس جمهور اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از بهترین مواضع اخیر روحانی اشاره به رای مردم به رییس جمهور و اختیارات رییس جمهور طبق قانون اساسی برای اجرایی نمودن این خواسته ها بود. طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی ، پس از مقام رهبری ،  رئیس جمهور، عالی‌ترین مقام رسمی کشور است . بدین ترتیب ، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام  ، ریاست قوه قضاییه ، رییس مجلس خبرگان ، اعضای شورای نگهبان و رییس مجلس شورای اسلامی و ... همه در جایگاهی پس از ریاست جمهور قرار دارند .

وی ادامه داد: علاوه بر این رییس جمهور ، مجری قانون اساسی است و در ادای این مسولیت ، همه نهادهای نظام ، از صدر تا ذیل  در اجرا  و یا عدم اجرای مسئولیت‌های خویش می‌توانند مورد خطاب رییس جمهور قرار گیرند و این‌نکته  مهمی است .

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که اجرایی شدن این اصل به طور کامل چه نتایج مثبتی دارد و در مقابل عدم اجرایی شدنش چه آثار سوئی در پی خواهد داشت نیز گفت: طبق قانون اساسی رئیس جمهور تنها رییس قوه مجریه نیست .اولا همان‌طور که گفتم پس از رهبری ، عالی ترین مقام رسمی کشور است . ثانیا ، رییس جمهور ، مسول اجرای قانون اساسی است و در انجام این مسولیت هیچ شخص و نهادی مستثنی نشده است .

وی یادآور شد:‌ از جمله اشکالات  و ابهامات موجود در قانون اساسی فعلی، یکی این است که تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان  است و راه را برای ارایه تفاسیری -ولو - مخالف روح قانون اساسی و اصل محوری حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش می بندد .

کیانوش‌راد گفت: آنچه بطور مشخص در اصل ۱۱۳ برای رییس جمهور مستثنی شده است ، تنها مربوط به ریاست بر آن بخش از امور اجرایی است که مستقیما قانون اساسی آن را ذیل اختیارات رهبری احصاء و تعیین نموده است . پیشنهاد اخیر رییس جمهور ، پیشنهاد درستی است . شورای نگهبان تفسیر خویش را از عنوان « مسولیت اجرای قانون اساسی » به صراحت اعلام کند تا مردم تکلیف خویش را بدانند و بدانند به چه کسی و با چه اختیاراتی قرار است  به عنوان رئیس جمهور رای دهند .

وی ادامه داد: رئیس جمهور بنا  به وظیفه‌ تصریح شده  در اصل  ۱۱۳ قانون اساسی ، به شورای نگهبان و حتی به رهبری ، در مورد اجرای قانون اساسی می تواند تذکر دهد و خواستار پاسخگویی حقوقی آنان باشد، در شرایط کنونی و پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و در دوران بلوغ انقلاب ، هیچ امری بالاتر از رعایت و اجرای قانون اساسی ، به عنوان تنها حَکم، برای رفع اختلافات در کشور نیست ، ارجاع همه به قانون اساسی و عمل به آن ، انقلابی ترین رفتار سیاسی است که همه باید تابع آن باشند .

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۹۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور را پیگیری کنند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی  در جلسه شورای اداری استان سمنان با قدردانی از مردم و عوامل اجرایی دور دوم سفر رییس جمهور ابراز امیدواری کرد: همانگونه که مصوبات و اعتبارات دور نخست سفر رییس جمهور به خوبی اجرایی شد ؛ مصوبات و اعتبارات دور دوم سفر هم بخوبی محقق و اجرایی شود
استاندار سمنان هم با قدردانی از استقبال پرشور مردم و تمام عوامل اجرایی ورسانه‌ها گفت: با توجه به گزارش سامد مبنی بر حدود ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ در خواست مردمی ثبت شده ،  افزایش بیش از ۴ برابری درخواست‌های مردمی در مقایسه با دور نخست سفر بیانگر افزایش اعتماد مردم به دولت و افزایش وظایف دولت در قبال مردم است
سید محمدرضا هاشمی تحقق شعار سال و تامین منابع آب را از اولویت‌های امسال استانداری اعلام و از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست برای جذب کامل اعتبارات تخصیصی استان تا اول شهریور ماه امسال سریعتر اقدام کنند
حمیدی معاون امورعمرانی استاندار سمنان با اشاره به ۱۴۵ پروژه مصوب دور دوم سفر با اعتبار هشت هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان گفت: اعتبار عمرانی دور دوم سفر رییس جمهور بیش از سه برابر و از رقم سه هزار میلیارد تومان سفر اول به رقم بیش از ۱۰  هزار میلیارد تومان رسیده است و اختصاص این رقم برای امسال از نکات قابل توجه در اعتبارات عمرانی دور دوم سفر است
معاون امور عمرانی استاندار با اشاره به نیمه تمام بودن ۵۵۵ پروژه استان افزود: برای اتمام این تعداد ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در جلسات دور دوم سفر پیشنهاد شدکه بنا به پیشرفت فیزیکی هر پروژه این رقم پیشنهادی هزینه خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • اجرای قانون اساسی در حوزه‌های مختلف مدنظر باشد
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • مدیرعامل استقلال ملاثانی: شورای تأمین تکلیف دیدارهای خانگی ما را مشخص کرد
  • مسئولان مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور را پیگیری کنند