Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روش جدید و کم‌هزینه‌ای برای تشخیص تومور ابداع کرده‌اند که می‌تواند تومورهای ناهمگون حاد را شناسایی کند و نیاز به درمان‌های تهاجمی را از بین ببرد.

یکی از ویژگی‌های معمول سلول‌های سرطانی، تغییر در تعداد کپی از کروموزوم‌ یا ژن‌هایی است که در ژنوم وجود دارند. این پدیده، با نام "تغییر تعداد کپی‌ها" (CNAs) شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است سلول‌های یک تومور، حامل تنوع بسیاری از تغییر تعداد کپی‌ها باشند. تومورهایی که تنوع تعداد کپی در آنها بالاست، معمولا بسیار تهاجمی تر هستند و اغلب حتی پس از درمان، تغییر شکل می‌دهند.

پژوهشگران "موسسه کارولینسکا" (KI) در سوئد برای حل این مشکل، یک روش ژنومی خاص ابداع کرده‌اند. این روش موسوم به "کات‌سک" (CUTseq) می‌تواند میزان و نوع تنوع تعداد کپی را در بسیاری از بخش‌های متفاوت ژنوم یک تومور مورد بررسی قرار دهد. کات‌سک نسبت به فناوری‌های کنونی، هزینه بسیار کمتری دارد.

کات‌سک، کار خود را با بررسی DNA استخراج شده از بافت‌هایی انجام می‌دهد که طی آزمایش بافت‌برداری جمع‌آوری شده‌اند و معمولا برای تشخیص سرطان، زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرند.

"نیکلا کروستو" (Nicola Crosetto)، از پژوهشگران این پروژه گفت: انتظار ما این است که کات‌سک بتواند کاربردهای سودمندی در تشخیص سرطان داشته باشد. توالی تومور در مراحل تشخیص سرطان و شناسایی بیماران مبتلا به تومورهای ناهمگون که به درمان تهاجمی نیاز دارند، بسیار مهم است. من باور دارم که روش ما می‌تواند نقش مهمی در این میان داشته باشد.

به گفته پژوهشگران این پروژه، کاربردهای کات‌سک فقط به تشخیص سرطان، محدود نمی‌شود. "مگدا بینکو" (Magda Bienko)، از پژوهشگران این پروژه گفت: شاید بتوان کات‌سک را به عنوان پلتفرمی برای شناسایی سلول و بررسی ثبات ژنوم در بانک‌های زیستی به کار گرفت.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سوئد سرطان درمان سوئد پژوهشگران تومور سرطانی کروموزوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۴۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف پنج دستگاه خودرو سرقتی از مخفیگاه باند سارقان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ فرمانده انتظامی شهرستان فلاورجان گفت: در پی وقوع چند فقر سرقت خودرو در این شهرستان بررسی موضوع برای شناسایی و دستگیری عامل این سرقت‌ها در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.
هادیان افزود: با بررسی‌های میدانی و کار دقیق اطلاعاتی ماموران انتظامی در کلانتری ۱۱ و پلیس آگاهی این فرماندهی در نهایت هویت ۲ عامل اصلی این سرقت‌ها شناسایی و از مخفیگاه این باند پنج دستگاه خودرو مسروقه کشف شد ومتهمان به مراجع قضایی تحویل شدند.

دیگر خبرها

  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • هشدار به برگزار کنندگان لایوهای غیر اخلاقی در اینستاگرام | پلیس: ۱۷۶۵ پیج مجرمانه شناسایی شد
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • مزاحمت ناموسی موجب قتل در شهرستان مهاباد شد
  • دستگیری ۷ نفر اراذل و اوباش در منطقه رواسان تبریز
  • مردم ۷۰ درصد هزینه‌های آزمایشگاهی را از جیب پرداخت می‌کنند
  • کشف پنج دستگاه خودرو سرقتی از مخفیگاه باند سارقان
  • تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد