Web Analytics Made Easy - Statcounter

علم رباتیک تا چند سال آینده به ۱۰ صنعت برتر جهان تبدیل می‌شود و لازم است تا ایران نیز همگام با سایر کشورهای پیشرو در این حوزه گام بردارد.

گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ حمیده آقاجانی – آن‌ها که متولد دهه ۶۰ هستند در میانه‌های راه نوجوانی کم کم با اسباب بازی آشنا شدند که نامش را آدم آهنی گذاشته بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
با باتری کار می‌کرد، کمی راه می‌رفت و صدا‌هایی هم از آن خارج می‌شد، جذابیت زیادی داشت و آن‌ها که در توان مالیشان بود حتما ربات داشتند. بزرگتر که شدند در مقاطع دبیرستان با واژه ربات و رباتیک بیشتر آشنا شدند، اما هنوز هم شرایط کار با آن برای همه فراهم نبود مگر اینکه پا به عرصه دانشگاه می‌گذاشتند و با تلفیق چند رشته همچون الکترونیک، کامپیوتر، مکانیک و هوش مصنوعی کار‌های کوچکی برای دلشان یا پایان‌نامه‌هایشان انجام می‌دادند.

اما حالا دیگر وضعیت متفاوت شده است؛ در بسیاری از مدارس کشور رباتیک تدریس می‌شود و نوجوانان و جوانان در کنار دانشجویان به لیگ‌های معتبر رباتیک داخلی و خارجی می‌روند و از ربات فوتبالیست تا ربات‌های امدادگر هر کدام کاری برای ارائه دارند.
در ایران کمتر از ۱۵ سال است که رباتیک به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه از سوی مراکز علمی و صنعتی نیز مورد حمایت قرار گرفته و در این میان به اذعان افراد توانمند و با استعدادی به این حوزه معرفی شده‌اند.

ربات‌ها به غیر از سرگرم کردن قرار چه کار‌هایی انجام دهند و لزوم وجود آن‌ها چیست؛ قطعا برای آسایش بیشتر زندگی بشر تولید می‌شود، زیرا به نوعی دستیار نیروی انسانی به حساب می‌آید، ما امروز شاهد آن هستیم که در بسیاری از حوزه‌ها حتی پزشکی و جراحی از ربات استفاده می‌شود و توانایی آن را دارد تا با دقت بالا و به کمک اپراتور دقیق‌ترین و حساس‌ترین عمل‌ها را انجام دهد.

از طرف دیگر دنیای امروز دنیای تحول است و هر روز شاهد اخبار جدیدی از توانمندی‌های مهندسان و محققان هستیم. رباتیک، هوش مصنوعی، نانو و کامپیوتر و علومی از این دست شاید جدید باشند، اما به قدری کارا هستند که به سرعت شناخته شده و جایگزین فناوری‌سنتی شده‌اند. ربات‌ها خصوصا اگر با هوش مصنوعی تلفیق شوند می‌توانند زندگی بهتر و راحت‌تری را برای صاحبانشان به ارمغان بیاورند.     صنعت امروز وابسته به رباتیک است
استفاده از رباتیک وجه‌های مختلفی دارد، برخی کاربرد‌های مختلفی دارد، برخی سرگرم کننده هستند و برخی دیگر کار‌های روزمره را انجام می‌دهند اخیرا هم برخی شرکت‌های بزرگ جهانی ربات‌های پستچی و محافظ به بازار عرضه کرده‌اند؛ اما شاید یکی از کاربردی‌ترین حوزه‌های مورد استفاده رباتیک صنایع باشند. صنایع با این رویکرد که بسیاری از کار‌های تکراری و خسته کننده که نیازمند دقت است را می‌توان به ربات‌ها سپرد وارد این عرصه شدند و استقبال خوبی هم از آن‌ها شده است.
کاربرد علم رباتیک در کشور‌ها باعث شده تا روند صنعتی شدن آن‌ها نیز سرعت بیشتری به خود بگیرد و ایران هنوز در این عرصه نوپا است و تقریبا بخش عمده‌ای از نیاز کشور در این حوزه توسط محصولات وارداتی رفع می‌شود، اما مسیر توسعه را در پیش گرفته و اقدامات موثری همچون برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری مسابقات داخلی و بین المللی، افزودن رشته‌هایی مثل مکاترونیک در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، ارائه پایان‌نامه‌های دانشجویی قوی در این حوزه و حتی ساخت ربات انسان نما با نام سورنا صورت گرفته است.

ربات انسان نمای سورنا حقیقتا مهمترین دستاورد محققان ایران است که در حوزه رباتیک انجام شده است. این ربات حاصل چندین سال تلاش نخبگان ایرانی در دانشگاه تهران است و امسال نسخه پیشرفته آن با نام سورنا ۴ رونمایی شد.     سورنا ۴ تجلی توان و اراده جوانان ایرانی
عقیل یوسفی‌کما رئیس مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران با گریزی به روند رو به رشد طراحی ربات انسان نمای سورنا در کشور، گفت: سورنا ۱ تنها به عنوان نمادی برای اعلام آغاز پروژه طراحی، ساخت و هوشمندسازی ربات انسان‌نما، در سال ۸۷ ارائه شد. سورنا۱ قابلیت تکلم متن‌های از پیش تعیین شده (در تمامی مراحل فعالیت) را نیز داشت.

این فعال حوزه فناوری در کشور با معرفی توانمندی‌های سورنا ۲، گفت: سورنا ۲ در راستای تکمیل و توسعه ربات انسان‌نمای سورنا ۱، مراحل طراحی و ساخت را در مرکز سیستم‌های پیشرفته دانشگاه تهران آغاز کرد. این ربات که در ابعاد و وزن مشابه انسان ساخته شده قادر است همانند یک انسان، ولی با سرعتی آهسته‌تر و با ترکیبی از حرکات دست، سر و پا گام بردارد. داشتن مجموعا ۲۲ درجه آزادی در بالاتنه و پایین‌تنه و گام برداشتن با حفظ تعادل از ویژگی‌های بارز این نسل از ربات سورنا محسوب می‌شد.

رئیس مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران در ادامه به طراحی سورنا ۳ اشاره کرد و ادامه داد: مانورپذیری، افزایش سرعت گام برداری، ارتقای هوشمندی و افزایش درجات آزادی از جمله مزایای نسل سوم ربات انسان نمای طراحی شده در داخل کشور بود.

وی با معرفی توانایی‌های سورنا ۴، گفت: این ربات ۱۷۰ سانتی متری و ۷۰ کیلوگرمی توانایی راه رفتن با سرعت ۷/. کیلومتر را دارد و می‌تواند درجا دور دور بزند. این ربات، توانایی حرکت آنلاین به جوانب را دارد و دنده عقب نیز حرکت می‌کند.

یوسفی ادامه داد: این ربات انسان نما می‌تواند روی سطوح ناهموار حرکت کند و تعادل خود را در صورت بروز اغتشاش بازیابی کند. از دیگر توانایی‌های سورنا ۴ می‌توان به توانایی شوت زدن، انجام حرکات متنوع دلخواه، چون دست دادن و ادای احترام و جابجایی و بلند کردن اشیاء اشاره کرد.

سورنا ۴ که نسخه در حال پیشرفت از طراحی و ساخت ربات انسان نما در کشور محسوب می‌شود توانایی تشخیص ۱۰۰ فرمان صوتی و توانایی‌های گفتاری و شنیداری را دارد. قابلیت پاسخ گویی به صورت تبدیل متن به گفتار، توانایی بینایی و قابلیت تشخیص ۱۰۰ شی مختلف از دیگر توانایی‌های این ربات است.  
مسابقات بین المللی عرصه تجربه آموزی 
از سوی دیگر برگزاری مسابقات داخلی و خارجی در حوزه رباتیک و کسب مدال‌های رنگارنگ نیز حکایت از آن دارد که نسل امروز به دنبال یافتن شگفتی‌ها است و دیگر درجا نمی‌زند بلکه تلاش می‌کند راه توسعه را به بهترین شکل ممکن هموار کرده و در راستای کشور‌های توسعه یافته قدم بردارد. یکی از این مسابقات بین المللیف رقابت‌های جهانی رباتیک فیرا است. بیست و چهارمین دوره رقابت‌های جهانی رباتیک فیرا، از تاریخ ۲۰ تا ۲۶ مردادماه ۹۸ و با حضور ۱۸۰۰ شرکت کننده در چهار دسته اصلی رقابت‌های فیرا و در قالب ۱۱ لیگ دانشجویی و ۸ لیگ دانش‌آموزی در دو بخش U۱۴ و U۱۹ از ۱۸ کشور از جمله آمریکا، آلمان، کره جنوبی، ترکیه، روسیه، مالزی، فلیپین، چین، هند، اندونزی، تایوان، کانادا، ایران و ... در شهر چانگووان کشور کره جنوبی برگزار شد.
در پایان رقابت‌های تیم‌ها در بخش‌های دانش‌آموزی و دانشجویی، تیم‌های ایرانی حاضر در مسابقات جهانی رباتیک فیرا ۲۰۱۹ در کشور کره جنوبی موفق به کسب ۱۴ مقام قهرمانی، ۸ مقام نایب قهرمانی و ۵ مقام سومی این رقابت‌ها شدند. ایران در این رقابت‌ها توانست رتبه ۲۷ جهانی را به دست آورد، همچنین میزبان این رقابت‌ها در سال ۲۰۲۰ باشد که این فرصت مناسبی برای تعامل و انتقال داده‌ها به شمار می‌رود.

از آنجا که ایران در این حوزه هنوز جان نگرفته باید برای قرار گرفتنش در مسیر درست اقدامات موثری از سوی دستگاه‌های مربوطه صورت بگیرد، لازم است تا برای حرکت سریع و رو به جلو سرمایه‌گذاری مناسبی انجام شود؛ همچنین دانشگاه و صنعت به یکدیگر نزدیک شوند و به نیرو‌های جوان و متخصص داخلی اعتماد شود تا به افق روشنی در این حوزه دست یابیم.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رباتیک ربات انسان نما مسابقات رباتیک ساخت ربات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۵۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران جزو چهار کشور نخست دنیا در حوزه سدسازی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما «علی اکبر محرابیان» در مراسم افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در جنوب شرق کشور سریلانکا که با حضور رؤسای جمهور ایران و سریلانکا برگزار شد، گفت: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی سد‌های بزرگ، ایران جزو ۴ کشور نخست دنیا در سد‌های درحال ساخت و نوآوری در سدسازی است و بر اساس اعلام کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی است.

وزیر نیرو افزود: در سال‌های گذشته ایران در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شده است بیش از ۹۵ درصد نیاز‌های خود را از داخل کشور تامین کند و هم اکنون بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صد‌ها تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در کشور ایران ساخته شده است.

محرابیان بیان کرد: با توجه به ظرفیت فنی و مهندسی کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب ایران توانسته است در سال‌های گذشته ۵۰ پروژه بزرگ آب و برق را در ۲۰ کشور جهان یا به اتمام برساند و یا در حال اجرا داشته باشد.

وی در همین رابطه اظهار داشت: به عنوان نمونه از جمله پروژه‌هایی که با توان مهندسان ایرانی در کشور تاجیکستان به بهره‌برداری رسیده است، می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده اشاره کرد و نیز در حال حاضر پروژه سد راغون که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی جهان در کشور تاجیکستان با ارتفاع ۳۳۵ متر و ظرفیت ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب است، توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی در حال ساخت است.

محرابیان در ارتباط با توان مهندسی ایران در صنعت برق نیز بیان کرد: در بخش برق بر اساس آمار‌های آژانس بین‌المللی انرژی ایران در حوزه تولید برق حرارتی جزو ۱۰ کشور اول جهان است و در بخش نیروگاه‌های برق آبی نیز به همت متخصصان داخلی، ایران جزو کشور‌های برتر جهان شناخته می‌شود.

وزیر نیرو در ادامه با تاکید بر اینکه می‌توان عرصه‌های فنی و اقتصادی را به عنوان انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشور‌ها و ملت‌ها قلمداد کرد، ادامه داد: در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها در عرصه بین‌الملل و همکاری آنها در حوزه‌های فنی و مهندسی می‌توانیم به توسعه صلح و دوستی در جهان دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در کشور سریلانکا گفت: امروز در کشور سریلانگا گرد هم آمده‌ایم تا یکی از دستاورد‌های مهم اقتصادی و فنی مشترک بین دو کشور را که با توان و تخصص مهندسان ایرانی اجرایی شد، به صورت رسمی به بهره برداری برسانیم.

محرابیان در همین خصوص گفت: طرح چند منظوره اوما اویا که توسط شرکت ایرانی فراب احداث شده است هم اکنون با همت متخصصان دو کشور و توجه ویژه دولتمردان کشور سریلانکا آماده بهره برداری است، یک پروژه پیچیده بود که از جمله اهداف احداث آن می‌توان به تولید ۱۲۰ مگاوات برق، احداث دو سد با کاربرد انتقال میان حوضه‌ای آب، تامین آب شرب بخشی از مردم و تامین آب برای ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: طی دوره ساخت این سد و نیروگاه برای بیش از ۱۷۰۰ نفر از مردم خوب و مهربان کشور سریلانکا به صورت مستقیم اشتغالزایی شد و در کنار آن در عملیات ساخت این پروژه رکورد‌های ویژه‌ای در زمینه حفر تونلها، نصب عمیق‌ترین نیروگاه برق آبی در عمق ۷۰۰ متری زمین و تعبیه شفت ۶۱۸ متری و نیز احداث تونل عمودی برای هدایت آب روی توربین‌ها اشاره کرد.

محرابیان افزود: هر کدام از این اقدامات اگر جزو نخستین‌ها در جهان نباشد، به طور قطع درعرصه فنی و اجرایی در زمره پروژه‌های عظیم و برجسته جهان قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از زحمات متخصصان ایرانی و سریلانکایی به منظور تحقق این عملیات پیچیده، اظهار داشت: اجرای موفق پروژه چند منظوره اومااویا می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا در سایر پروژه‌های مشابه دیگر باشد.

وزیر نیرو گفت: لازم می‌دانم از مواضع مثبت و به حق دولت سریلانکا درباره تهاجم رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی به غزه و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق تشکر و قدردانی ویژه کنم.

دیگر خبرها

  • در هیچ کجای جهان فجیع‌تر از جنایات تل‌آویو در غزه سراغ نداریم
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند
  • ایران جزو چهار کشور نخست دنیا در حوزه سدسازی است
  • تا یکشنبه آینده کجای ایران باران می بارد؟
  • رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • رئیس جمهور در دانشگاه لاهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد
  • رئیس جمهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد
  • رئیسی: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد
  • فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد