Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان حوزه دولت گروه سیاسی، معصومه جعفری؛ با روی کار آمدن قانون جوانگرایی و رفتن سرپرست اداره کل امور مرزی به بهارستان، حسین قاسمی که یکی از مدیران جوان وزارت کشور است، از سوی وزیر کشور به این سمت، منصوب و پشت میز خدمت امور مرزی نشست. او که پس از پیگیری‌های بسیار، بالاخره به باشگاه خبرنگاران جوان برای گفت‌گویی کوتاه آمد و در بدو ورود به خبرنگاران گفت که چندین سال پیش قصد آمدن به این خبرگزاری را داشته اما برای خدمت‌رسانی بیشتر تصمیم گرفته تا به وزارت کشور را برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که اکنون به عنوان مدیرکل امور مرزی در وزارت کشور مشغول به کار است، معتقد است که اکنون دغدغه‌ای برای مسائل زیرساختی در مرزهای چهارگانه کشور نداریم.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای قاسمی در ابتدا کمی درباره فعالیت‌های خود در حوزه مرزی وزارت کشور بگویید.

آقای قاسمی: ورود من به وزارت کشور به عنوان کارشناس اداره کل اداره مرز بود. از سال ۸۵ تا سال ۹۳ در اداره کل مرز وزارت کشور سلسله مراتب ارتقا را طی کردم؛ سال۹۳ آقای دکتر ذوالفقاری بنده را به عنوان مشاوره مدیر حوزه خود منصوب کردند و بنده در سال ۹۶ به عنوان مشاور مدیر حوزه معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور منصوب شدم.

همچنین خرداد سال ۹۶ بود که با حکم وزیر کشور به عنوان مدیرکل امور انتظامی و توسعه نظم عمومی منصوب و خرداد ۹۷ به عنوان مدیر کل امور مرزی مسئولیت گرفتم. بنده همزمان سرپرست اداره هدفمندی پدافند غیر عامل بودنم که تقریباً اوایل ماه امسال، آقای جهانیان به عنوان مدیرکل امور انتظامی و نظامی وزارت کشور منصوب شدند و من به اداره کل امور مرزی و پدافند غیر عامل آمدم.

حمایت ۱۲۴ میلیارد تومانی دولت از مرزهای‌چهارگانه ایران

باشگاه خبرنگارا جوان: با توجه به اینکه در آستانه اربعین حسینی هستیم، وضعیت امنیت مرز‌های کشورمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آقای قاسمی: وضعیت مرز‌ها در مجموع خوب است؛ زائران تا سال قبل از سه مرز مهران، چذابه و شلمچه تردد می‌کردند، اما با پیگیری‌های که از سه سال قبل انجام شد، توانستیم مرز خسروی که یکی از مرز‌های قدیمی ایران و عراق است را امسال برای تردد زائران اضافه کنیم تا بخشی از آنها از این مرز تردد کنند؛ همچنین امنیت این مرز با همکاری و هماهنگی بین تمامی دستگاه‌های حوزه امنیتی، انتظامی و قضایی تامین می‌شود.

سال ۹۴ بنابر بر مصوبه هیئت وزیران و توصیه حضرت آقا نسبت به واگذاری مسئولیت‌های مراسم اربعین به وزارت کشور، ستاد مرکزی اربعین تشکیل شد؛ متاسفانه زیرساخت مرزها در آن سال‌ها محدود بود، اما اکنون در بحث احداث راه‌ها، آسفالت، ایجاد پل، ابنیه، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و اقامتگاه‌ها روند صعودی داشتیم و به حد نصاب خوبی رسیده‌ایم؛ یعنی اکنون دغدغه مسائل زیرساختی را نداریم.

افزون بر این امسال نسبت به سال قبل ۴۰ هکتار سطح زمین برای پارکینگ‌ها افزوده شده، همچنین سرویس‌های بهداشتی و احداث کنارگذر غربی برای شکستن بار ترافیکی در شهر ایلام به مرز مهران انجام شده است. از دیگر اقدامات صورت گرفته می‌توان به آسفالت راه‌ها، دو بانده کردن جاده‌ها، ایجاد روشنایی و سایه بان، نصب علائم راهنمایی و رانندگی اشاره کرد؛ همچنین با پیگیری‌های دولت، امسال حدود ۱۲۴ میلیارد تومان اعتبار زیرساختی به سه استان کرمانشاه، خوزستان و ایلام واگذار شد که کمک بزرگی برای ترمیم زیرساخت‌ها بود.

تامین امنیت شهروندان، مسئله مهم برای حاکمیت

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا مرز خسروی در ساعاتی مشخص برای تردد زوار باز است؟

آقای قاسمی: مهمترین مسئله‌ای که برای یک حاکمیت مهم است، تامین امنیت شهروندان است؛ در واقع مشکل اصلی مرز خسروی، در استان دیاله عراق و در داخل خاک عراق است. این منطقه خاستگاه گروهک‌های تکفیری و تروریستی بوده؛ به همین منظور مسئله امنیت مهمترین بحثی است که در تردد از مرز خسروی در پیاده‌روی اربعین به آن اشاره می‌شود.

هماهنگی‌های بسیار خوبی با دولت عراق برای تردد زائران از مرز خسروی انجام شده، اما برای پیشگیری از وقوع اتفاقات تلخ، بنا به پیشنهاد طرف عراقی، تردد در مرز خسروی از ساعت ۶ صبح تا ۵ بعد از ظهر امکان امکان ‌پذیر است، افزون بر این تنها مرزی که در آن شب خوابی برای زائرین ایرانی وجود دارد، مرز خسروی است.

امسال در ستاد مرکزی اربعین نمایش خروج استان‌ها از مرز‌های چهارگانه انجام می‌شود. ۱۲ استان اعم از استن‌های تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، لرستان، ایلام و خراسان شمالی از مرز مهران، همچنین آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، همدان، کردستان و کرمانشاه از مرز خسروی، افزون بر این خراسان جنوبی، اصفهان، یزد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری از مرز چزابه و خراسان رضوی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان از شلمچه خارج می‌شوند.

حمایت از مرزنشینان با تشکیل بازارچه‌های مرزی

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای قاسمی، کمی درباره بازارچه‌های مرزی کشور بگویید. چند بازارچه مرزی در کشور وجود دارد و کدامیک از آن‌ها هم اکنون فعال هستند؟

آقای قاسمی: حدود ۴۰ بازارچه در ۱۵ استان مرزی در کشور وجود دارد. فلسفه تشکیل بازارچه مرزی، به قانون ساماندهی مبادلات مرزی بر‌می‌گردد که طبق مصوبه سال ۷۸  قید شده که بازارچه نقطه‌ای محصور در نقاط صفر مرزی برای تبادل تجاری اقتصادی بین دو کشور هم مرز است. اکنون حدود ۵۰ درصد از ۴۰ بازارچه مرزی موجود فعال هستند که در سه ماه اول سال ۹۸ بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت، حدود۵۶۰ میلیون دلار صادرات و ۶۶ میلیون دلار واردات از این بازارچه‌ها انجام شده است.

متولی اصلی تصمیمات اقتصادی در حوزه بازارچه، وزارت صنعت_ معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت است که هر سال در کتاب قوانین و مقررات و واردات، کالا‌هایی که باید از بازارچه‌ها مرزی صادر و وارد شود را مشخص  می‌کند؛ همچنین نرخ کالا‌ها به استناد همین کتاب تعیین می‌شود؛ افزون بر این از لحاظ ساختاری در ماده ۱۲ قانون ساماندهی مبادلات مرزی کارگروهی با مسئولیت سازمان توسعه تجارت و عضویت گمرک برخی دستگاه‌های دیگر پیش بینی شده که سیاست‌گذاری‌های اقلام و کالا‌هایی که بایستی از بازارچه صادر و یا وارد شود انجام می‌شود.

مسئولیت تاسیس بازارچه‌ها، با وزارت کشور است؛ همچنین ملاحظات سیاسی و امنیتی در نقطه پیشنهاد تاسیس بازارچه توسط وزارت کشور انجام می‌شود؛ نکته‌ای که درباره بازارچه‌ها نباید فراموش شود این است که بازارچه یک امر دو طرفه است؛ یعنی ایران و عراق اگر بخواهند بازارچه‌ای را فعال کنند، باید دولت مرکزی عراق با فعالیت بازارچه و تاسیس آن موافقت کند؛ همچنین از سوی گمرک، سازمان توسعه تجارت باید تعرفه‌های دقیق کالا مشخص شود و دو کشور بپذیرند که چه کالا‌هایی از این مسیر وارد بازارچه مرزی شودد؛ افزون بر این درآمد‌های حاصل از این بازارچه باید تعیین شود.

ایران اکنون حدود ۴۰ بازارچه مرزی دارد که طبق آمار ۲۰ بازارچه مرزی با کشور‌های عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان شکل گرفته است؛ همچنین این قانون برای حمایت از مرزنشینان تشکیل شده در تا آن‌ها در قالب تعاونی‌های مرزنشینی در این بازارچه‌ها فعالیت کنند و سود حاصل از این محل به حساب تعاونی واریز و به مرزنشینان داده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: تاکنون چه اقداماتی برای بازگشایی بازارچه مرزی سومار انجام شده است؟

آقای قاسمی: مرز سومار هنوز رسمی نشده و به تازگی دولت مصوب کرده که به عنوان مرز شناخته شود، همچنین هنوز پایانه‌ای در آنجا صورت نگرفته و تردد انجام نمی‌شود، البته بازارچه مرزی سومار فعال است و بسته شدن این بازارچه به دلیل وجود اقلام غیر قانونی نبوده بلکه بر اثر برخی ناهماهنگی‌ها و اختلافات داخلی و سیستم مدیریتی عراق بوده است.

اکنون پیگیری‌ها از سوی وزارت خارجه در حال انجام است؛ البته حدود یک ماه پیش دولت با پیشنهاد وزارت کشور مرز زمینی سومار را بصورت رسمی مصوب کرد تا با مراجعه دستگاه‌های منطقه و تشکیل سالن پایانه تجاری و پایانه مرزی ایجاد شود این مرز رونق پیدا کند تا پس از آن تا فرآیند تجارت، تردد و ترانزیت به صورت رسمی در کنار بازارچه مرزی انجام شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی وزارت کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۵۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه رئیس پلیس پایتخت به ماموران در طرح نور

رئیس پلیس پایتخت طرح نور را شاه‌بیت ماموریت‌های پلیس توصیف کرد و به ماموران و کارکنان حاضر در این طرح توصیه کرد که صعه صدر خود را بالا برده و تلاش کنند که بهتر از قبل ماموریت خود را به انجام برسانند.

به گزارش ایسنا، سردار عباسعلی محمدیان در جلسه هدایت سیاسی که با حضور رئیس سازمان عقیدتی سیاسی فراجا و جمعی از فرماندهان و کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برگزار شد، با قدردانی از اقدامات ماموران پلیس پایتخت در برقراری نظم و امنیت شهروندان، به ابعاد مختلف این ماموریت‌ها اشاره کرد و گفت: خوشحالم که اقدامات پیشگیرانه پلیس در کلانشهر تهران نتیجه داده و امنیت را برای شهروندان به ارمغان آورده است.

وی با اشاره به برخی از ماموریت‌های پلیس پایتخت در برقراری نظم و آرامش شهروندان خصوصا در مراسم و گردهمایی‌هایی چون ۲۲ بهمن، دهه فجر، انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان و ... گفت:‌ به لطف خدا، با وجود همه تهدیدات و خرابکاری‌هایی که از سوی دشمن قابل تصور بود، همکارانم در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ مقتدرانه ماموریت‌های خود را انجام داده و باعث سربلندی پلیس در نگاه مردم شدند.

وی به ماموریت‌های محوله پلیس در ایام نوروز امسال نیز اشاره کرد و گفت:‌ با توجه به افزایش حضور شهروندان برای خرید های نوروزی در بازارهای شهر تهران، خوشبختانه تلاش همکارانم در برخورد با سارقان نتیجه داده و شاهد کاهش ۱۲ درصدی سرقت در این روزها بودیم.

افزایش ۲۰ درصدی کشفیات موادمخدر از ابتدای سال جاری در پایتخت
محمدیان به افزایش ۲۰ درصدی کشفیات موادمخدر از ابتدای سال جاری تا کنون نیز اشاره کرد و گفت:‌ پلیس مبارزه با موادمخدر شبانه روز در پی شناسایی و دستگیری قاچاقچیان و توزیع کنندگان موادمخدر در شهر تهران است و خوشبختانه موفقیت های چشمگیری در زمینه کاهش توزیع موادمخدر و افزایش کشفیات داشته‌ایم.

وی به افزایش احساس امنیت در شب‌های ماه مبارک رمضان، عید سعید فطر و تجمع بزرگ قرآنی در شهر تهران نیز اشاره کرد و گفت:‌ حضور پلیس در این ایام و خصوصا شب‌های قدر، باعث شد شهروندان با آرامش و احساس امنیت کامل به مراسم مذهبی و دینی خود برسند.

رئیس پلیس پایتخت، با اشاره به اجرای طرح نور که از ۲۵ فروردین ماه در حوزه عفاف و حجاب و برخورد با کشف حجاب آغاز شده است، گفت: همه ماموریت‌های محوله در تهران بزرگ از اهمیت ویژه برخوردار است اما شاه بیت این ماموریت ها، طرح نور است. این طرح پس فرمایش مقام معظم رهبری در دستورکار پلیس قرار گرفت و تاکنون این ماموریت با موفقیت همراه بوده و علیرغم تلاش دشمنان بسیاری از شهروندان و نخبگان از این طرح حمایت کرده‌اند.

وی با توصیه به ماموران و کارکنان حاضر در این طرح، خطاب به آنان گفت:‌ صعه صدر خود را بالا ببرید و تلاش کنید که بهتر از قبل ماموریت به انجام برسد و همواره به خاطر داشته باشید که خدا همراه ماست.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حرف زدن درباره کمبود دارو مهم‌تر است یا پوشش کارکنان داروخانه؟/وقتی وزارت بهداشت به جای تامین دارو به چیزهای دیگری فکر می‌کند! (فیلم)
  • مصوبات شورای ساماندهی مبادلات مرزی آذربایجان غربی اجرایی شود
  • توصیه رئیس پلیس پایتخت به ماموران در طرح نور
  • غرب می‌خواهد هویت زنانه را از بین ببرد
  • تلگراف: حزب‌الله با حمایت ایران امنیت را از اسرائیل گرفته است
  • باید از ماشین‌آلات معدنی تولید داخل حمایت شود
  • تمهیدات لازم برای حل و فصل مشکلات مرزهای ایران و عراق در اربعین
  • رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا: ۲۶۵۰۰ خودرو در انبارهای غیررسمی پیدا کردیم / مسئولان از خودروهای شوتی حمایت می‌کنند
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • حملات توپخانه‌ای ارتش عربستان به سوی شهروندان یمنی | ۱۰ یمنی زخمی‌ شدند