Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخن این است که امروز جایگاه ایران و تشیع در جهان و منطقه خاورمیانه چگونه تعریف می شود؟ مقالات بسیاری در طی یک سال اخیر در رسانه های جهان نوشته شده و می شود و نیز اظهارنظرهای افراد مطلع اعم از تحلیلگران، سیاستمداران و سیاست‌سازان جهان، همگی بر این نکته تأکید دارد که ایران به مرکز ثقل تشیع تبدیل شده و در شرایط کاملاً قدرتمندی در خاورمیانه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این شرایط، نه آنچنان که باید، برای مدیران و مسئولان لایه های میانی و اداری کشور روشن است و نه برای نخبگان و اقشار مردم! مسئله این است که به دلائل شرایط درونی ایران، تلقی از اقتدار ایران، احتمالا در درون کشور چندان احساس و درک نمی شود.

این درک نکردن شرایط جدید ایران در جهان، موجب بی اعتنایی به اصول و مسئولیت هایی است که موجب غفلت یا گم کردن «نقشه راه» است. جای تاسف است اگر امروز به دلایل مختلف از جمله فشار تحریم ها و عدم ساماندهی اقتصادی و...، در لایه هایی از جامعه ایران، نوعی بی اعتنایی و بی تفاوتی را نسبت به شرایط جدید ایران در خاورمیانه و « ژئوپلتیک تشیع » شاهد باشیم؛ از سویی ببینیم که انواع مختلف «ستیز» در درون ایران ترغیب و تشویق می شود. این بیدارباش نخبگان و چهره های مرجع اجتماعی را می طلبد که هر نوع تفکر «ستیز» با کشورهای منطقه به هر بهانه ای، خصوصا رگه های «عرب ستیزی» و «سُنی ستیزی» و «شیعه ستیزی» از جمله خطراتی ست که به انسجام اجتماعی داخل ایران و به جایگاه ایران در جهان و منطقه آسیب می زند.

اینک طی یک دهه گذشته، راهپیمایی اربعین، «گرانیگاه وحدت» جوامع، اقوام و گروه های مختلف از کشورهای منطقه شده است. این است که نخبگان و مراجع اجتماعی ایران، وظیفه  دارند این گرانیگاه وحدت و دوستی و انسجام ملت های مسلمان و غیرمسلمان، شیعه و سنی، ایرانی و عرب را با تمام توان حفظ کنند و در میان عموم مردم از این ظرفیت دوستی برای گسترش وحدت و انسجام ملی بهره بگیرند که محور پیام فراگیر آن در قلب «انسان» گره خورده است که: «حُب الحسین یَجمعُنا»

این پرونده با محوریت یادداشت های چهره های فرهنگی و دانشگاهی در گروه نخبگان خبرآنلاین شکل گرفته است. یادداشت ها و مقالاتی که خواسته اند«نقشه راه» و مفهوم « ژئوپلتیک تشیع» را ترسیم کنند. این یادداشت ها، عموما محورهایی همچون: وحدت و دوستی، انسجام عمومی، تمدن سازی، دیپلماسی عمومی تشیع و نیز تحلیل فرصت راهپیمایی اربعین را دنبال می کنند.

ما از همه بزرگوارانی که نام و متن یادداشت های گرامی شان را در زیر ملاحظه می کنید، سپاسگزاریم که در ترویج و تبیین «اربعین» در رسانه، ما و مخاطبان را یاری کرده اند. اینک نگاه ۱۸ چهره فرهنگی و دانشگاهی درباره تحلیل « اربعین و راهپیمایی اربعین» که در گروه نخبگان خبرآنلاین منتشر شده اند، با عناوین و موضوعات زیر تقدیم می شود:

محسن الویری، استادتمام و دکترای رشته تاریخ و تمدن از دانشگاه تهران نوشت: ظرفیت‌های تمدنی اربعین برای ایران و عراق

محمد مسجدجامعی، استادتمام و عضو هیئت علمی دانشگاه وزارت خارجه نوشت: ایران و ژئوپولتیک تشیع

رسول جعفریان، استادتمام و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نوشت: منشأ اربعین امام‌حسین (ع)

غلامرضا فدایی، استادتمام و دکترای کتابداری و اطلاع رسانی و استاد دانشگاه تهران نوشت: راهپیمایی، فرهنگ سازی و معرفت آفرینی و نیز اربعین، مُخلصان دینی و مجاهدان اقتصادی

سیدیحیی یثربی، استادتمام و دکترای فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی نوشت: «اربعین» و نقش متفکران و هنرمندان

محسن غرویان، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی: الگوی یک وحدت اسلامی و انسانی بزرگ

رضا پورحسین، دکترای روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس نوشت: روان شناختی راهپیمایی اربعین

محسن اسماعیلی، دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس نوشت: اسرار اربعین

محسن پاک آیین، سفیر اسبق ایران در آذربایجان نوشت: راهپیمایی اربعین، سیاست خارجی و دیپلماسی وحدت

هادی انصاری، عضو فرهنگستان علوم پزشکی نوشت: دعوتی تاریخی و ندایی جهانی و نیز اربعین و شرایط ظهور امام زمان(عج)

علی اکبر اشعری، رئیس اسبق کتابخانه ملی ایران نوشت: حرکت اربعین و همگرایی ملت‌های مسلمان

نصراله تاجیک، سفیر اسبق ایران در اردن نوشت: ظرفیت اربعین برای توسعه سیاست خارجه ایران

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهرتهران نوشت: ارتباط اربعین با گذشته ایرانیان

جواد محدثی، محقق و مولف کتب دینی نوشت: تحلیل محتوای زیارت اربعین

محمود اسعدی، دکترای مدیریت رسانه از دانشکاه تهران نوشت: عزت و عزیمت ایرانی

محمدرضا زائری، دکترای ادیان از دانشگاه فرانسوی بیروت نوشت: راهی برای سنی و شیعه، سنتی و مدرن

حسین بشیر، دکترای جامعه‌شناسی ارتباطات بین‌الملل از دانشگاه لیستر نوشت: برای زائران اربعین

حسین شیخ الاسلام، معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نوشت: وحدت و مقاومت اقوام

حسن ختام این مجموعه، یادی کنیم  از سیدشهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی که بیدارباش می داد نخبگان و چهره های فرهنگی را و نوشت: « .... ما همچنان چشم به راه روزگاری نو هستیم. اکنون که جهان و جهانیان مرده اند، آیا وقت آن نرسیده است که مسیحای موعود سر رسد؟ و یحی الارضَ بعد مَوتِها... . »

                       به هواداری ات ای پاک نسیم سحری      شور و آشفتگی گرد بیابان دارم

                       شمع سوزانم و روشن بود از آغازم         که من سوخته، سامان چه به پایان دارم*

* ابیاتی از غزل استاد شفیعی کدکنی

/6262

کد خبر 1312060

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: تشیع راهپیمایی اربعین اربعین اربعین و راهپیمایی اربعین سید مرتضی آوینی اربعین پیاده روی اربعین شیعه سیاست خارجی دیپلماسی عاشورا امام حسین ع اربعین پیاده روی اربعین سوریه ترکیه کردهای سوریه دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا باشگاه پرسپولیس کربلا باشگاه استقلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۵۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی

سیدابراهیم رئیسی که بعد از ظهر امروز - سه‌شنبه - به وقت محلی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به پاکستان به شهر کراچی مرکز ایالت سند سفر کرده است، در حضور «محمدکامران خان تسوری» استاندار و «سید مراد علیشاه» سروزیر ایالت پنجاب، جمعی از نمایندگان مجلس ایالتی و مقامات محلی و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه کراچی، مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه را از پرفسور «خالد عراقی» رئیس این دانشگاه دریافت کرد.

پرفسور عراقی در این مراسم تصریح کرد: این مدرک دکترای افتخاری نظر به سوابق تحصیلی و مدارج علمی رئیس جمهور در زمینه فقه و حقوق و نیز سابقه فعالیت طولانی دکتر رئیسی در حوزه قضایی به ایشان اعطا می‌شود.

دانشگاه کراچی به عنوان بزرگترین دانشگاه پاکستان قدمتی ۷۳ ساله دارد و یکی از مهمترین و معتبرترین دانشگاه‌های منطقه است که دانشجویان ایرانی زیادی نیز در آن مشغول تحصیل هستند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • بررسی ادعاها درباره مدرک دکترای افتخاری رئیسی
  • روایت عشق و فلسفه در شبکه چهار
  • برگزاری نخستین نشست سلامت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • اعطای دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی + عکس
  • اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیس جمهور
  • اعطای دکترای افتخاری به رییسی
  • عطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
  • اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
  • ارائه ۴۳ بسته سرمایه‌گذاری بخش گردشگری لرستان به سرمایه‌گذاران