Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@11:53:53 GMT

ردپای اربعین از قزوین تا کربلا

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۰۵۴۷۷

ردپای اربعین از قزوین تا کربلا

به راستی واقعه عاشورا در کربلا چه درس عظیم و فاخری از خود برجا گذاشته که هرساله در مراسم چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) میلیون‌ها انسان رهسپار کربلا می‌شوند و هرساله بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

امسال بیش از ۴۳ هزار و ۷۵۰ قزوینی برای زیارت سید الشهدا عازم کربلا شده‌اند و صدها نفر دیگر نیز  برای خدمات رسانی به زائران در مسیر قزوین، نجف و کربلا ایستگاه صلواتی برپا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهضت قیام حسین در برابر ظلم آنچنان آتشی در دل‌ها برافروخته که نه فقط در کربلا، بلکه در استان قزوین نیز عاشقان و محبان خود را به پیاده‌روی اربعین، عزاداری و نوحه‌خوانی واداشته تا جایی که گویا تمام شهر به ردپای اربعین حسینی مزین شده است.

کارشناسان مسائل مذهبی معتقدند که حرکت عظیم زائران داخلی و خارجی در اربعین حسینی نه فقط یک عمل عبادی، بلکه به یک اقدام سیاسی و اجتماعی تبدیل شده و به همه جهانیان ثابت کرده که پرچم حسین هنوز در کربلا برافراشته است.

علت شوق زیارت اربعین و احکام ضروری برای جاماندگان این رخداد عبادی و سیاسی

مدیر حوزه‌های علمیه استان قزوین روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اینکه چرا زیارت اربعین حسینی در طول تاریخ از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هرساله بر مشتاقان آن افزوده می شود، از ۲ بعد تاریخی و دینی قابل بررسی است.

حجت الاسلام محمدتقی سبحانی نیا افزود: در بین متون تاریخی ، اولین زائر اربعین حسینی (ع) جابر بن عبدالله انصاری است که به همراه عطیه به کربلا رسید و پس از غسل با آب فرات توانست سید الشهدا را زیارت کند، بنابراین ورود جابر صحابه بزرگ پیامبر اسلام (ص) به کربلا در اربعین به این معنا است که راه را برای زائران حسینی باز کرده و به مومنان بگوید که با زیارت پرشورشان پرچم عاشورا را در کربلا برافراشته خواهند داشت.

وی همچنین گفت: اما مسئله دیگری که باعث می‌شود تا به سمت زیارت اربعین برویم و آن را یک وظیفه دینی بدانیم، به خاطر فرمایشات امام حسن عسگری، امام محمد باقر و امام جعفر صادق (ع) که در خصوص فصیلت زیارت سید الشهدا (ع) در روز اربعین روایت متعددی به جا مانده است؛ به عنوان مثال امام حسن عسگری (ع) می‌فرماید که زیارت سید الشهدا (ع) در روز اربعین به عنوان یکی از پنج صفات مهم مومن شمرده می‌شود.

سبحانی نیا تصریح کرد: در روایات دیگری از این امامان بزرگوار آمده که اگر کسی برای زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین حرکت کند، خداوند تمام گناهانش را می بخشد و رزی و روزی او را افزایش می‌دهد که نمونه‌هایی از این روایات در متون و کتاب‌های اسلامی بسیار دیده می‌شود.

این کارشناس مسائل مذهبی رخداد اربعین را دارای ویژگی عبادی، اجتماعی و سیاسی دانست و تشریح کرد: در جامعه امروز ما زیارت اربعین تنها یک عمل عبادی به شمار نمی رود، بلکه این اقدام از جنبه سیاسی و اجتماعی نیز دارای اهمیت فراوانی است و به نوعی می‌توان گفت که مانور منظم و با اقتدار شیعیان در جهان اسلام به شمار می رود.

سبحانی نیا اضافه کرد: اربعین امروز توانسته بین ۲ ملت ایران و عراق و حتی سایر ملل و اقوام اهل سنت و شیعه، محبت، مودت و یکپارگی ایجاد کند که این فواید بی شمار سبب شده تا دشمنان اسلام از این رخداد بزرگ ترسیده و برای ضربه زدن به آن برنامه ریزی کنند که نمونه واقعی آن حضور داعش به سرکردگی تفکر وهابیت و آل سعود در منطقه بود.

مدیر حوزه‌های علمیه استان قزوین با بیان اینکه زائران اربعین سعادت بزرگی نصیبشان شده و اجر و پاداش بزرگی دریافت می‌کنند، اظهار داشت: البته کسب توفیقا زیارت سید الشهدا (ع) برای آنهایی که از این فرصت محروم هستند، همچنان میسر است و اگر مومنی نیت واقعی کند که قصد داشته به زیارت سید الشهدا (ع) برود، اما شرایط زندگی به او اجازه نداده، خداوند برای او نیز صواب زائر اربعین لحاظ خواهد کرد.

سبحانی نیا در خصوص آداب و احکام روز اربعین برای جاماندگان این زیارت بزرگ خاطرنشان کرد: برای مومنی که از این سفر پر خیر و برکت جا مانده، مستحب است که در این روز زیر آسمان قرار بگیرد و پس از قرارگیری در جهت بارگاه سید الشهدا و سلام فرستادن به خواندن زیارت اربعین اقدام کند.

وی یادآور شد: خواندن زیارت اربعین در این روز فصیلت‌های بسیاری دارد که توصیه می شود مومنان جامانده از اربعین به ان آهتمام داشته تا انشالله خداوند نیز شافع آنها شود و زیارت سید الشهدا را قبول کند.

افزایش ۲ برابری زائران اربعین از استان قزوین

مدیرکل حج و زیارت استان قزوین نیز با بیان اینکه تعداد زائران اربعین حسینی به نسبت سال گذشته با افزایش ۲ برابری همراه بوده است، اظهار داشت: از ابتدای زمان ثبت نام زائران اربعین حسینی در سامانه سماح تا به امروز ۴۳ هزار و ۷۵۰ شهروند استان برای زیارت عتبات عالیات در ایام اربعین ثبت نام کرده‌اند که این رقم در سال گذشته حدود ۱۹ هزار نفر بود.

محمد رضا یوسفی افزود: اگرچه هرساله به تعداد زائران و محبان حسین (ع) افزوده می‌شود، اما حذف روادید برای عزیمت به عراق یکی از عوامل مهم در افزایش تعداد زائران قزوینی بود.

افزایش ۳۰ درصدی ایستگاه‌های خدمات رسانی به زائران اربعین

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: امسال بیش از ۸۵ ایستگاه خدمات رسانی (موکب) از سوی قزوینی ها به زائران اربعین خدمات رسانی کردند که این رقم نسبت به سال گذشته معادل ۶۵ ایستگاه با افزایش ۳۰ درصدی همراه بود.

سعید خورشیدی افزود: این ایستگاه‌ها در ۳۶ نقطه به زائران اربعین خدمات رسانی می کنند و علاوه بر استقرار در نجف و کربلا و مسیر پیاده روی اربعین با توجه به معبر بودن قزوین در داخل استان نیز مستقر هستند.

وی تشریح کرد: پخت و توزیع نان، آب معدنی، پذیرای با هندوانه، توزیع غذای سرد و گرم، اسکان به زنان و مردان، توزیع چای، شربت، محصولات فرهنگی ( کتیبه نویسی، پیشانی بند، تسبیح و سجاده) و دیگر موارد تنها بخشی از خدمات خادمان قزوین در ایستگاه‌های خدمات رسانی اربعین است.

خورشیدی خاطرنشان کرد: کمک‌های خیران در برپایی این ایستگاه‌های خدمات رسانی نشان داده که هرساله با افزایش تعداد کمک‌های مردمی و همچنین میزان خدمات به زائران اربعین با رشد چندبرابری همراه هستیم.

۲۶ هیات مذهبی در ۱۸ مسجد قزوین روز اربعین مراسم عزاداری برگزار می کنند

عضو شورای هیات‌های مذهبی استان قزوین روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: هرساله با فرارسیدن اربعین حسینی و برپایی مراسم عزاداری سید سالار شهیدان در قزوین، هیات های مذهبی نیز به اجرای برنامه‌های نوحی‌خوانی و پخش نذورات اقدام می‌کنند در تمام شهر نوای اربعین زمزمه شود.

محمود کاتبی افزود: امروز ۲۶ هیات عزاداری در ۱۸ مسجد شهر قزوین با برپایی مراسم نوحه خوانی و همچنین راه اندازی ایستگاه‌های صلواتی میزبان شهروندان هستند که در این میان برخی از مراسم‌ها در منزل شخصی افراد مانند سید بحرینی در خیابان ملک آباد برگزار می‌شود.

کاتبی در خصوص پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در قزوین نیز گفت: برنامه ای تحت عنوان جاماندگان اربعین حسینی (ع) در قزوین برگزار می شود که  محبان امام حسین (ع) ساعت ۹ صبح از مقابل امامزاده اسماعیل (ع) تا تپه نور الشهدا واقع در باراجین حرکت پیاده روی می‌کنند.

این مسئول همچنین به حرکت هشت هیات عزاداری در روز اربعین به صورت دستجات پیاده روی تا امامزاده حسین اشاره کرد و گفت: این حرکت مردمی از محل هیات‌ها شروع شده و به سوی امامزاده سلطان سید محمد و امامزاده حسین (ع) ختم می‌شود که قرار در پایان شب نیز در محل بقعه متبرکه امامزاده حسین (ع) از محبان اهل بیت با شام غریبان پذیرایی شود.

کاروان پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در استان قزوین

معاون فرهنگی و هنری مقاومت بسیج سپاه ناحیه امام حسن مجتبی (ع) به خبرنگار ایرنا گفت: برنامه جاماندگام اربعین حسینی (ع) به عنوان یکی از مهمترین برنامه های سپاه قزوین در روز اربعین است که با همکاری حوزه‌های مقاومت بسیج و سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین برگزار می‌شود.

سید جواد خسروی افزود: برگزاری کاروان جاماندگان اربعین در قزوین با حرکت از خیابان پیغمبریه به سمت خیابان نادری، از خیابان نادری به میدان سرداران و از آن مسیر به سمت خیابان شهید بابایی تا فلکه جانبازان و جاده نورالشهدای شهرستان قزوین ادامه دارد.

وی در مورد برنامه جاماندگان اربعین در تپه نورالشهدا نیز تشریح کرد:  این مراسم نیز با اقامه نماز ظهر و عصر روز اربعین در تپه نورالشهدا به امامت حجت الاسلام قابل امام جمعه موقت قزوین و با قرائت زیارت اربعین توسط حاج محمد غلامی از مداحان استان پایان می‌یابد.

خسروی یادآور شد: در همایش بزرگ پیاده روی کاروان جاماندگان اربعین شهر قزوین، برای نخستین بار در سال جاری متولیان فرهنگی شهر قزوین از جمله شهرداری، سازمان زیباسازی، سازمان فرهنگی و ورزشی، شورای اسلامی شهر و کمیسیسون فرهنگی و اجتماعی شهر قزوین، سپاه ناحیه امام حسن مجتبی (ع) شهر قزوین و حوزه مقاومت بسیج مهدیه، بسیج هنرمندان، بسیج سازندگی، گردان امام علی (ع) شهر قزوین و امامزاده اسماعیل (ع) در سال جاری در برگزاری همایش بزرگ پیاده روی کاروان جاماندگان اربعین مشارکت داشتند.

این مسئول در خصوص پیاده روی جاماندگان اربعین در دیگر شهرستان‌های استان نیز خاطرنشن کرد: در شهرستان آبیک نیز محبان اهل بیت امروز از پارک شهید رجایی تا آمادگاه نیروی زمینی ارتش پیاده روی می کنند.

مراسم اربعین حسینی به همان میزان که مورد استقبال محبان اهل بیت و عاشقان سید سالار شهیدان اباعبدالله الحسین در استان قزوین قرار گرفته است، با شور و حال چندین برابری در خارج از مرزهای کشورمان برگزار و زائران قزوینی در این زیارت عظیم رهسپار شدند.

اعزام ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و سواری برای بازگشت زائران اربعین

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قزوین از اعزام  ۲۰۰ دستگاه اتوبوس پایانه‌های مسافربری قزوین برای انتقال و جابجایی زائران اربعین حسینی تا مرز مهران خبر داد و گفت: به دلیل موج بازگشت زائران اربعین حسینی از اماکن مقدس کشور عراق و برای رفاه حال آنان تمامی ظرفیت ناوگان اتوبوسی قزوین از شب گذشته به صورت ۱۰۰ درصدی به شهر مرزی مهران اعزام شده است.

جواد حق‌لطفی همچنین به اعزام ۳۰ راهدار از استان قزوین برای برقراری نظم ترافیکی به پایانه برکت شهر ایلام اشاره کرد و گفت: با انجمن‌های سواری و مینی‌بوس‌های قزوین برای استفاده از ظرفیت آنان در مواقع ضروری بازگشت زائران اربعین حسینی هماهنگی شده تا به منظور رفاه حال زائران اقدامات لازم را انجام دهند.

این مسئول به آماده باش ۱۰۰ درصد نیروهای راهداری قزوین تا روز یکشنبه ۲۸ مهمرماه سال جاری پرداخت و خاطرنشان کرد: با توجه به حجم عظیم بازگشت زائران اربعین حسینی از کربلای معلی به کشورمان و سپس تردد از مسیرهای جنوبی استان قزوین، تمام نیروهای راهداری به صورت آماده باش ۱۰۰ درصد آماده به خدمت هستند.

استقرار ۱۷ گشت پلیس قزوین برای بازگشت زائران اربعین

رییس پلیس راه استان قزوین در خصوص اقدامات انجام شده برای روز اربعین گفت: با توجه به زمان بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور و ورود آنان از شهرهای ایلام و کرمانشاه به این استان، با اعزام ۶ تیم گشتی، تعداد تیم‌های استقرار یافته در جاده‌های جنوبی استان برای ایجاد نظم و امنیت ترافیکی به ۱۷ تیم افزایش یافته است.

سرهنگ نصرالله بیگلری افزود: ۵۰ دستگاه دوربین هوشمند ثابت و ۳۶ دستگاه دوربین کنترل سرعت دستی تا روز یکشنبه بیست و هشتم مهرماه در جاده‌های استان قزوین مستقر هستند و به صورت آنلاین تردد خودروها را ثبت می‌کنند.

این مسئول راهور اظهار داشت: تردد روزانه  ۲ هزار دستگاه اتوبوس از جاده‌های استان در زمان اعزام به سفر اربعین از مهمترین نشانه‌های افزایش تردد خودرو از این محورهای ارتباطی بود که لازم است رانندگان حین بازگشت از مراسم اربعین نسبت به رعایت نکات ایمنی اهتمام داشته باشند.

تمام دستگاه‌های اجرایی استان طبق اظهارات مسئولان تا ۲ روز پس از اربعین حسینی (ع) خدمات رسانی به زائران را در دستور کار خویش دارند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موکب اربعین کربلای معلی استان قزوین زائران اربعین اربعین ۹۸ مراسم جاماندگان اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۵۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به خانه خدا بعد از ۹ سال | جزئیات عمره ۱۴۰۳

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: سفر حج تمتع شاید برای خیلی از مسلمانان آرزو باشد؛ کسانی که به دلایل مختلف نمی‌توانند در ما ه ذیحجه عرفات و مشعر را درک کنند اما آرزو دارند مسافرخانه خدا باشند و در شهر پیامبر مضجع رسول خدا و ائمه بقیع را زیارت کنند؛ آنها دل به سفر عمره می‌بندند. چند سالی بود که شرایط برای سفر عمره هم فراهم نمی‌شد تا این که سرانجام خبر خوشی که خیلی ها در انتظارش بودند؛ اعلام شد ومراسم بدرقه نخستین کاروان‌های ایرانی عمره مفرده پس از ۹سال وقفه با حضور مسئولان حج و زیارت، سفیر عربستان و جمعی از مسئولان هواپیمایی و شهر فرودگاهی در ترمینال سلام فرودگاه امام‌خمینی(ره) برگزار شد.

ایمان شمسایی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت

رعایت اولویت در اعزام کاروان‌ها
ایمان شمسایی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت، درباره اولویت اعزام به عمره می‌گوید: «در فراخوانی که سازمان حج و زیارت برای ثبت‌نام زائران اعلام کرده بود، بیش از ۴۲هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند که قرار بود طبق برنامه و زمان‌بندی اعزام این افراد صورت گیرد. در برنامه‌ریزی اولیه زمان اعزام ۲۸آذرماه اعلام شده بود که با فرارسیدن این زمان، امکان اعزام فراهم نشد. زمان بعدی اعزام زائران ۱۳دی‌ماه بود که در این زمان هم به‌دلیل مواضع آن‌موقع کشور عربستان شرایط اعزام زائران حج فراهم نشد. در این مدت رایزنی‌های زیادی صورت گرفت؛ اما متأسفانه شرایط اعزام زائران به عربستان باز هم فراهم نشد. وقتی رایزنی‌ها نتیجه نداد، سازمان حج و زیارت از افرادی که ثبت‌نام کرده و پول واریز کرده بودند خواست تا زمان قطعی‌شدن زمان اعزام کاروان‌ها، پول واریزی خود را بازپس بگیرند. البته فیش ثبت‌نام آنها همچنان معتبر بود و اولویت‌بندی آنها براساس زمان ثبت‌نام در اعزام‌های آینده برقرار بود. درنهایت پول واریزی همه به آنها بازگردانده شد و در این مدت رایزنی‌ها همچنان ادامه داشت تا اینکه با تلاش‌های بی‌وقفه مسئولان سازمان حج و زیارت، موافقت‌های اولیه و نهایی با مقامات عربستان حاصل شد و تصمیم بر این شد که امسال اعزام کاروان‌های زائران عمره آغاز شود.»

اعزام ۵۷۰۰زائر به خانه خدا
توافق‌های اخیر بین مسئولان کشور و مقامات عربستانی برای اعزام زائران ایرانی به سفر معنوی عمره زمانی صورت گرفت که زمان زیادی برای اعزام زائران نمانده بود. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به زمان کمی که امسال داشتیم خواستیم به‌نوعی استارت کار زده شود و نخستین کاروان‌های زائران ایرانی در فرصت محدود پیش رو به این سفر معنوی اعزام شوند. جمع‌بندی ما براساس شرایط فعلی این شد که حدود ۵۷۰۰نفر از ثبت‌نام‌کنندگان را براساس اولویت زمانی ثبت‌نام به این سفر اعزام کنیم. به همه استان‌ها هم اعلام کردیم براساس لیست ثبت‌نام‌ها، به افرادی که در اولویت، از نظر زمان ثبت‌نام، قرار دارند اعلام کنند که امکان سفر برای آنها فراهم است. اگر کسی به هر دلیلی امکان سفرعمره در این مقطع زمانی را نداشت، به نفر بعدی در لیست اطلاع داده شود و به این طریق لیست نهایی ۵۷۰۰نفر آماده شد که نخستین گروه از کاروان‌ها امروز (دوشنبه سوم اردیبهشت) به مدینه منوره اعزام شدند.»

- امسال با تلاش دست‌اندرکاران حج و زیارت و سایر مسئولان، سفرهای عمره پس از وقفه‌ای ۹ساله ازسرگیری شد و نخستین گروه عمره‌گزاران در قالب ۲کاروان ۸۵نفره (۱۷۰نفر) رهسپار مدینه منوره شدند. این گروه از زائران از استان‌های کرمانشاه و کردستان با پروازهای هواپیمایی ایران‌ایر رهسپار سرزمین وحی می‌شوند و به‌مدت ۵روز در مدینه منوره و ۵روز در مکه مکرمه اقامت خواهند داشت و ضمن زیارت حرم پیامبر اکرم(ص) و ائمه بقیع اعمال و مناسک عمره مفرده را انجام خواهند داد

- پروازهای عمره در ماه شوال با ۴۴پرواز رفت‌وبرگشت از ۱۱فرودگاه کشور انجام می‌شود. در این پروازها بیش از ۵هزار زائر به سرزمین وحی اعزام خواهند شد و این عملیات در ۲۳اردیبهشت‌ماه پایان خواهد یافت. عملیات انتقال زائران حج تمتع۱۴۰۳ هم از ۲۴اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد

کد خبر 846665 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها فرهنگ حج حج - عید قربان حج - سازمان حج و زیارت فرهنگ - میراث فرهنگی حج - عمره دین

دیگر خبرها

  • میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع ۵۷ سال است
  • حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند
  • زائران بیت الله الحرام با شناخت و معرفت به زیارت خانه خدا بروند
  • ۱۰۵۵ قزوینی به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند
  • اعزام زائران حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی
  • پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه
  • استقرار ۱۲ پایگاه اورژانس در مسیر زائران اربعین در شلمچه
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • سفر به خانه خدا بعد از ۹ سال | جزئیات عمره ۱۴۰۳