Web Analytics Made Easy - Statcounter

دارنده مدال نخل آکادمیک فرانسه با تأکید بر ضرورت فعالیت بین رشته‌ای ریاضی با سایر علوم از جمله زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی، اقتصاد، علوم کامپیوتر، مدیریت و ... گفت: هم‌اکنون رشته‌های علمی در کشور به مثابه جزایر مجزا از هم عمل می‌کنند.

دکتر سیامک یاسمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اما اکنون چندین دهه از فعالیت‌های موثر بین رشته‌ای در کشورهای پیشرفته گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله می‌توان به دوره کوتاه مدتی در سال 2005 در دانشگاه برکلی اشاره کرد.

وی افزود: این دوره توسط دو محقق به نام‌های «اشتورمفلس» و «پچر» برگزار شد. در ابتدا چهار گروه مختلف از دانشجویان رشته‌های جبر، علوم کامپیوتر، زیست‌شناسی و آمار بطور جداگانه روی مسائل تخصصی تهیه شده کار کردند و در قسمت دوم ارتباط این مسائل توسط دو برگزارکننده در جلسه مشترکی به محققان رشته‌های مختلف اعلان شد.

دارنده مدال نخل آکادمیک فرانسه گفت: با توجه به نتایج قابل توجه این دوره، همه فعالیت‌های آن در کتابی با عنوان جبر آماری و محاسبات زیستی توسط انتشارات کمبریج به چاپ رسید.

دکتر یاسمی خاطرنشان کرد: استفاده از علوم ریاضی در مباحث کاربردی هم توسط مراکز بنام بین‌المللی در حال انجام است. از جمله می‌توان به کنفرانس جبر کاربردی و علوم داده‌ها که قرار است در موسسه ماکس پلانکف لاپزیک-آلمان برگزار شود، اشاره کرد.

وی یادآور شد: خیام نیشابوری از نخستین ریاضی‌دانانی بود که علم جبر را آغاز کرد و از این‌رو کشور ایران همواره در این شاخه فعالیت گسترده‌ای به انجام می‌رسانده است. هم‌اکنون هم متخصصین خوبی در زمینه جبر در کشور فعالیت دارند. اما متأسفانه فعالیت‌ها حول و حوش مسائلی است که از نظر بین‌المللی جزو مسائل پر اهمیت نیست و از طرف دیگر در زمینه کاربرد این رشته نیز فعالیت محسوسی مشاهده نمی‌شود.

دارنده مدال نخل آکادمیک فرانسه با اشاره به وجود نظریه اعداد در دنیای ریاضی خاطرنشان کرد: تاکنون شماری از افراد (حدود 8 نفر) در جبر جابجایی در دانشکده شفلد تحصیل کردند و به ایران بازگشتند در جبر جابجایی بخش‌های زیادی هندسه جبری با یک تفکر وجود دارد.

دکتر یاسمی با بیان این‌که امروزه اکثر بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های کامپیوتری در مرکز پژوهشی خود از علم ریاضی و بالاخص جبر و ترکیبات استفاده می‌کنند، یادآور شد: متأسفانه در کشور به علم ریاضی اهمیت چندانی داده نمی‌شود و باید مسئولان مراکز علمی چاره‌ای برای این کار بیابند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ریاضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۵۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود

محمد فرامرزی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به شعارهای جدید وزیر علوم مبنی بر اشتغال‌پذیری است، اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها نمی‌توانند رشته‌ای را راه اندازی کنند مگر اینکه پیوست اشتغال پذیری داشته باشند.

وی ادامه داد: به عبارتی هیچ رشته‌ای بدون تضمین شغلی نباید دایر شود و دانشگاه‌ها موظف هستند ک پیوست اشتغالپذیری دریافت کنند و دانشگاه اصفهان هم این موضوع را پیگیری می‌کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: در حوزه پژوهش و فناوری به تازگی وزارت علوم بسته مهارت‌آموزی و اشتغال را به دانشگاه‌ها معرفی کرده است که شامل ۱۵ واحد درسی، کاربینی، کارآموزی، کارورزی، مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی که دانشگاه موظف هستند در برنامه درسی با هدف بالا بردن مهارت‌ها قرار دهد.

وی افزود: در آذرماه سال گذشته در استان اصفهان کارگروهی به نام «پیاده سازی آمایش و طرح تحول آموزش عالی» شکل گرفت که متشکل از روؤسای دانشگاه‌ها بود و در دور اول راه‌اندازی سامانه‌ای رشته‌های تحصیلی، رشته‌هایی که سه سال پذیرش آنها کمتر از ۶۰ درصد ظرفیت اعلام شده در تحصیلات تکمیلی داشته باشند و رشته‌های کارشناسی که کمتر از ۴۰ درصد پذیرش داشته باشند توسط وزارتخانه تغییر پذیرش دادند.

فرامرزی با بیان اینکه در استان اصفهان نزدیک ۲۸ درصد رشته‌های کارشناسی ارشد موجودیت دارند، گفت: حدود ۲۷ رشته در سال ۱۴۰۳ حذف شده است. در دکتری ۱۰ درصد رشته ها تحقق پذیرش خوردند و ۲۸ درصد رشته در کارشناسی ارشد و ۳۰۰ کد رشته در کارشناسی دانشجو ندارد و استقبالی از سمت جامعه نمی‌شود و این توقف پذیرش یا کاهش ظرفیت از همه گروه‌ها بوده و گروه علوم انسانی بیشتر است.

کد خبر 6093318

دیگر خبرها

  • اطلاعیه برگزاری آزمون مجدد از داوطلبان شهرستان زیرکوه (از استان خراسان جنوبی)
  • برگزاری مجدد آزمون در این شهر
  • آزمون مجدد برای کنکوری‌های «زیرکوه» ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود
  • ابتدای سال دچار شوک بودجه‌ای شدیم/ والیبال و بسکتبال امید مدال نبودند
  • در آغاز سال دچار شوک بودجه‌ای شدیم/ والیبال و بسکتبال امید مدال نبودند
  • یک مربی زن، رییس یک رشته پر مدال المپیکی شد!
  • جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است