Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-06@12:33:56 GMT

طرح تأمین مسکن کارگران نهایی شد

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۰۷۰۹۰

نماینده کارگران در شورای عالی کارگفت: ویرایش نهایی طرح تأمین مسکن کارگران در هفته گذشته انجام شده است و فکر می‌کنم در هفته آینده برای امضا اقدام خواهد شد. ناطقان: علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره طرح های عملیاتی برای خانه دار شدن کارگران گفت: در راستای جبران قدرت خرید کارگران، بحث تعاونی های مسکن و مصرف کارگری مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از ۳۰درصد هزینه های خانوار کارگری صرف هزینه های مسکن می شود . عملاً تکالیف مغفول مانده ای در زمینه مسکن کارگران داریم که می توانیم از آنها استفاده کنیم.


 وی ادامه داد: نهادهایی هستند که در زمینه مسکن کارگران مسئولیت دارند و به مسئولیت آنها پرداخته نشده است. به همین دلیل بحث مسکن کارگران در شورای عالی کار مورد توجه قرار گرفت.اولین موضوع از سوی کارگران پیرامون اصلاح ماده ۱۴۹ قانون کار و استفاده از ظرفیت های قانونی مطرح شد،اصلاح ماده ۱۴۹  و ۱۵۰ قانون کار در دستور کار شورا است و در جلسه آتی نهایی خواهد شد.

 خدایی بیان کرد: در بخش های دیگر بررسی های برای مسکن کارگران شده است که یکی از آنها تفاهم نامه ای با وزارت راه و شهرسازی و وزارت رفاه بوده است، تا به دو روش به بحث مسکن کارگران پرداخته شود. حدود ۱۰ طرح در حال بررسی است تا در دو روش به مسکن کارگران بپردازد. یکی طرح هایی است که به صورت زودبازده بتوانیم به مسکن برسیم.

 نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: ارائه تسهیلات، ارائه نرخ به قیمت منطقه ای،اعطای مجوز،استفاده از ظرفیت های شرکت هایی که ذیل سازمان تأمین اجتماعی دارند. تولید بیش از ۵۰درصد سیمان کشور در شرکت های زیرمجموعه شستا انجام می شود که این مجموعه ها متعلق به کارگران است.

 وی اظهار داشت:در شرکت های تولید میگرد و مصالح ساختمانی سهام عمده برای کارگران است. در نظر داریم که از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنیم. اما به طور خاص استفاده از ظرفیت های مسکن مهر که در دست تکمیل است به صورت اختصاص قسمت عمده به کارگران در محدوده ۵۰درصدی، استفاده از تسهیلاتی که دولت برای کارمندان در نظر گرفته است،استفاده از ظرفیت های بانک رفاه  به عنوان بانک ملکی، استفاده از ظرفیت های بانک توسعه تعاون مواردی است که در تهیه مسکن کارگران مورد استفاده قرار می گیرد.

 خدایی بیان کرد:  اولین بند تفاهم نامه وزارت مسکن و وزارت کار در دست انعقاد است. شناسایی کارگران فاقد مسکن است. که هنوز آماری تهیه نشده است. حدود ۱۳.۵ میلیون نفر کارگر رسمی داریم.

 نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه برآورد اولیه ما این است که در گام اول نیازمند ۱میلیون مسکن باشیم گفت:بر اساس قانون اساسی وظیفه تأمین مسکن کارگران بر عهده دولت است . گاهی شاید به سمت مسکن های استیجاری برویم که کارگران توانایی آن را داشته باشند. کارگران در حال حاضر برای تأمین مسکن فشار بسیاری را تحمل می کنند.

 یکی از طرح های محکم ما این است که با اصلاح آیین نامه ۱۴۹ به صورت ریشه ای مشکل مسکن کارگران را حل کنیم نه اینکه این طرح به پرداخت تسهیلات و ارائه مسکن به تعدادی ختم شود. تأمین مسکن برای کارگران در یک مقطع  تمام شدنی نیست.

وی با اشاره به ماده ۱۴۹ قانون کار گفت: در راستای ماده ۱۴۹ قانون کار بیان شده است که کارفرمایان مکلفند با تعاونی های مسکن و در صورت عدم وجود این تعاونی ها مستقیماً با کارگران فاقد مسکن جهت تامین خانه های شخصی مناسب همکاری لازم را بنمایند.

همچنین در تبصره این آیین نامه آمده است که نحوه و میزان همکاری و مشارکت کارگران ، کارفرمایان و دستگاه های دولتی و نوع کارگاه های بزرگ مشمول این ماده طبق آیین نامه ای خواهد بود که توسط وزارتین کار و امور اجتماعی و مسکن و شهرسازی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .

یعنی کارفرمایان در کارگاه های بزرگ حداقل برای ۳۰ درصد کارگران خود باید مسکن تعاونی سازمانی تأمین کنند. وزارت مسکن مکلف است نسبت به تأمین زمین  مورد نیاز تعاونی مکسن اقدام کند.  این آیین نامه برای سال ۷۰ است. سازمان تأمین اجتماعی در سال ۷۰ موظف بوده است که سالیانه ۵۰میلیارد ریال به مسکن کارگران اختصاص  دهد.اگر هر ساله این مبلغ رشد کرده بود حتماً عدد قابل توجهی می شد. شهرداری ها هم طبق آیین نامه نسبت به مسکن کارگران  تکلیف دارد.

وی گفت:در راستای این ماده قانونی همچنین کارفرمایان کارگاه های بزرگ مکلف به احداث خانه های سازمانی در جوار کارگاه و یا محل مناسب دیگر می باشند .

تبصره ۱- دولت موظف است با استفاده از تسهیلات بانکی و امکانات وزارت مسکن و شهرسازی ، شهرداری ها و سایر دستگاه های ذی ربط همکاری لازم را بنماید .

تبصره ۲- نحوه و میزان همکاری و مشارکت کارگران ، کارفرمایان و دستگاه های دولتی و نوع کارگاه های بزرگ مشمول این ماده طبق آیین نامه ای خواهد بود که توسط وزارتین کار و امور اجتماعی و مسکن و شهرسازی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .

خدایی با بیان اینکه بسیاری از تعاونی‌های مسکن کارگری هم اکنون فعالیت چشمگیری ندارند، افزود: بزرگترین تعاونی مسکن کارگران کشور از سال ۶۹ تاکنون تنها ۲۸ هزار واحد مسکونی احداث کرده است که با توجه به آمار و ارقام موجود کمتر از این به نظر می‌رسد که این میزان واحد مسکونی با توجه به جمعیت فعال کارگران بسیار ناچیز است.

 وی افزود:مسکن کارگران در حوزه دو معاونت متفاوت وزارت کار در حال بررسی است. ۱۰طرح در حال بحث و بررسی است .ویرایش نهایی  طرح«تامسکار» « تأمین مسکن کارگران»در هفته گذشته  انجام شده است  و فکر می کنم در هفته آینده برای امضا اقدام خواهد شد که این طرح در معاونت اجتماعی در دست کار است. پیشنهادات گروه کارگری در دو دسته قرار می گیرد: تعاونی های توزیع و مصرف با هدف تامین سبد غذایی ارزان برای کارگران و تعاونی های مسکن با هدف تامین مسکن ارزان و شایسته برای آنها.

* تأکید وزیر کار بر توانمندسازی تعاونی های مصرف و مسکن کارگری

شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون با اشاره به دستور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به معاونین و مشاورین این وزارتخانه مبنی بر توانمندسازی تعاونی‌های مصرف و مسکن کارگری با همکاری تشکل‌های کارگری و کارفرمایی برای دسترسی کارگران کشور به بخش کالاهای اساسی و مسکن ارزانقیمت، گفت: تجدیدنظر و اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴۹ قانون کار برای تعیین میزان مشارکت دولت، کارفرما و کارگران در دستور کار دولت قرار دارد. حدود ۵۰۰تعاونی فعال مسکن کارگری در کشو رداریم  و حدود۱۰۰۰ تعاونی فعال در حوزه مصرف  داریم. مدل های مختلفی در شورای عالی کار بررسی شد . در نهایت این نتیجه رسیدیم برای میزان مشارکت دولت، کارفرما و کارگران باید آیین نامه تبصره ۲ماده ۱۴۹ اصلاح شود و این در دستور کار است.

وی در ادامه گفت: با همکاری تشکل های عالی در تلاشیم با ارسال اصلاحیه به هیئت دولت، امیدواریم تا پایان سال به نتیجه مطلوب برسیم.در راستای این آیین نامه نحوه مشارت دولت،کارفرمایان و کارگران  تعیین می شود. بخش صدور پروانه در این آیین نامه به شهرداری ها ارتباط دارد. بحث تسهیلات بانکی نیز به عهده بانک ها است. بخشی از وظایف هم به عهده کارفرمایان،کارگران هستند . بخشی از کار نیز در حوزه امور فرهنگی، تعاون در حال بررسی است. بخشی دیگر نیز از سوی نماینده کارگران در حال بررسی است که در جلسه آتی شورای عالی کار مطرح می شود. منبع: ایسنا برچسب ها: تامین مسکن ، کارگران ، نهایی شدن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تامین مسکن کارگران نهایی شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۷۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساز کوک دانشگاه و صنعت برای تأمین امنیت غذایی/ هزار دانشجوی طرح پویشی به هلدینگ زر می‌روند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه جاری، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به همراه جمعی از مسوولان این دانشگاه از مجموعه صنعتی هلدینگ زر (گروه صنعتی و پژوهشی زرنام) در استان البرز بازدید کردند و ضمن امضاء تفاهم نامه همکاری، در جریان فرآیند تولید و محصولات مختلف این شرکت قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است

دانشگاه آزاد اسلامی با هدف تحقق دانشگاه نسل سوم و چهارم یا همان دانشگاه کارآفرین و نیز به منظور تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه طرح ها و برنامه های مختلفی را در دست اجرا دارد که یکی از این طرح‌ها، امضای تفاهم نامه های همکاری مشترک میان دانشگاه و بخش‌های مختلف صنعتی است.

گروه زر در حال حاضر بزرگترین صادرکننده ایرانی انواع ماکارونی است که در سکوی نخست صنعت ماکارونی ایران قرار گرفته و توانسته است با ایجاد فضای رقابتی در صنعت، به عنوان اولین تولیدکننده انواع ماکارونی و پاستا با آرد سِمولینا در ایران، نقش مهمی را در ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی به عهده بگیرد.

مدیران و کارکنان جوان این گروه در راستای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای خود و دستیابی ایران به جایگاهی شایسته‌تر در صنعت و تجارت غذا، پروژه احداث و راه‌ اندازی بزرگترین مجتمع کارخانجات فرآوری عمیق غلات کشور با ظرفیت ۴ میلیون تن در سال و قابلیت دسترسی به شبکه حمل و نقل ریلی را آغاز کرده‌اند که شامل مجموعه‌های تولیدی انواع نشاسته، آرد، گلوتن، نان صنعتی، قند مایع، ماکارونی، کیک، کلوچه، بیسکوئیت، شیرینی، شکلات، غذای کودک، غلات پرک‌ شده، کورن فلکس و خوراک دام همراه با سیلوهای بزرگ ذخیره‌ سازی است.

در بیانیه این هلدینگ بزرگ صنایع غذایی کشور آمده است:«شرکت زر ماکارون در زمینه‌ تولید و عرضه‌ انواع محصولات فرآوری شده غلات فعالیت می‌کند. ما معتقدیم امنیت غذایی حق تمامی انسان‌هاست. لذا همواره تلاش می‌کنیم تا با استفاده از نیروی انسانی متخصص و متعهد، تکنولوژی روز دنیا، استفاده از بهترین مواد اولیه، بسته بندی استاندارد محصولات و با تکیه بر پویایی سازمانی در کمترین زمان، غذایی با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در دسترس تمامی مصرف‌کنندگان از هر طبقه اجتماعی قرار دهیم. همچنین با توسعه دانش، رعایت قوانین و مقررات زیست محیطی و بهداشتی، حفظ و توسعه نیروی انسانی شایسته، افزایش تولید و تنوع محصولات در کنار توجه به رشد پایدار در بازارهای داخلی و خارجی علاوه بر تکریم مشتریان و کارکنان، موجبات رضایت سهامداران و سایر ذینفعان سازمان را فراهم آوریم».

از سوی دیگر با توجه به اینکه توجه به امنیت غذایی پایدار همواره به عنوان یکی از اصلی ترین اولویت های دانشگاه آزاد اسلامی عنوان شده و این دانشگاه گام های بزرگی در سراسر کشور و با بهره مندی از ظفیت این شبکه بزرگ دانشگاهی در راستای سلامت و امنیت غذایی برداشته است، امضای تفاهم نامه علمی پژوهشی و فناوری با گروه صنعتی پژوهشی زرنام نیز گامی دیگر در جهت ارتقای ضریب امنیت غذایی کشور از سوی این دانشگاه است چرا که رشد علمی، استفاده از روش های نو و به روزرسانی تولید محصولات در تحقق این مهم و رهایی کشور از وابستگی حائز اهمیت است.

حسین کلانتری خلیل آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به امضای دو تفاهم نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی و گروه صنعتی پژوهشی زر اظهار کرد: در واقع یک تفاهم نامه بین دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و هلدینگ صنعتی زرنام و یک تفاهم نامه نیز بین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و شرکت زرنام به امضا رسید.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه ای که به امضای دکتر طهرانچی رسید با توجه به توانایی های علمی که دانشگاه آزاد اسلامی دارد، مشارکت در برگزاری همایش ها و نشست های علمی، رویدادهایی که در حوزه های نوآوری و مهارتی صدرا، فن بازار و ایده پردازی است، ظرفیت های مشترک در راستای انتقال تجربیاتی که در حوزه صنعت و دانشگاه میتوان ارائه کرد، مشارکت در طرح پویش، همکاری متقابل در راستای پیشرفت های صنعتی شرکت زرنام (گروه پژوهشی صنعتی زر) و همکاری در کاربردی کردن پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری صورت خواهد گرفت.

کلینیک صنعت در دانشگاه آزاد کرج راه‌اندازی می‌شود

کلانتری به راه اندازی «کلینیک صنعت» به عنوان یکی از محورهای همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و گروه پژوهشی صنعتی زر اشاره و خاطرنشان کرد: این کلینیک در حوزه های مختلف از جمله مطالعات، بازاریابی، رفع موانع و مشکلات صنعت، تولید محصولات غذایی با هدف امنیت غذایی، تولید محصولات فراسودمند، چاپ و انتشار کتاب و مجلات و... میتواند فعالیت کند.

وی افزود: به احتمال زیاد دفتر کلینیک صنعت در داخل دانشگاه آزاد کرج راه اندازی خواهد شد چرا که اساتید در دانشگاه حضور دارند.

گروه صنعتی زرنام؛ عرصه ای برای دانشکدگان «کشاورزی، آب، غذا و فراسودمندها»

کلانتری تصریح کرد: طی تفاهم نامه ای که توسط دکتر طهرانچی به امضا رسید در موضوع «دانشکدگان» بیشتر ورود خواهد شد و دانشکدگان «کشاورزی، آب، غذا و فراسودمندها»، مرکز پژوهشی امنیت غذایی دانشگاه آزاد، کارگروه تخصصی فرآورده های غذایی فراسودمند و سلامت محور دانشگاه آزاد تهران و اصفهان وارد عمل می‌شوند.

انجام بالغ بر ۲ میلیاردتومان طرح‌های پژوهشی در سال جاری

وی ادامه داد: یک تفاهم نامه نیز بین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و شرکت زرنام در راستای "اجرایی کردن" تفاهم نامه قبلی به امضا رسید که انجام بالغ بر دومیلیاردتومان طرح‌های پژوهشی در سال جاری، راه اندازی زیرساخت های آزمایشگاهی و تحقیقاتی، ورود ۵۰۰ دانشجو به صنعت در راستای طرح پویش، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت تخصصی برای کارکنان شرکت زر، اجرای برنامه های حوزه کارآفرینی، فناورانه، شغل محور و محصول محور، اجرای برنامه های ترویجی آموزشی، همکاری در همایش، نمایشگاه ها و نشست های تخصصی، تجاری سازی نتایج پژوهش های انجام شده، توانمندسازی کارکنان شرکت و خانواده های آنان، شناسایی و مستندسازی دانش و تجارب مدیران و خبرگان شرکت مواردی است که در این تفاهم نامه قید شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج با اشاره به اینکه این تفاهمنامه برای مدت دو سال به امضا رسیده است که در صورت تمایل طرفین قابل تمدید نیز هست، اضافه کرد: در خصوص نحوه اجرایی کردن تفاهم نامه نیز دو نفر یکی از دانشگاه آزاد اسلامی و یک نفر هم از شرکت زرنام عهده دار این مسوولیت شده اند.

وی خاطرنشان کرد: به موجب این تفاهم نامه مقرر شده تا این بخش صنعتی نیازها را به ما اعلام کنند و دانشگاه فرآیند اجرایی کردن را به عهده بگیرد که بخش هزینه ها را صنعت به عهده خواهد گرفت.

کلانتری تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه را از اصلی ترین مزایای این قبیل تفاهم نامه ها دانست و گفت: با انجام این طرح ها مباحثی چون نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه بیشتر میشود و دانشجویان ما این امکان را پیدا میکنند که با فضای صنایع از نزدیک آشنا و از آن استفاده کنند ضمن اینکه طرح هایی همچون پویش و صدرا نیز قوی تر و غنی تر اجرا میشوند بر همین مبنا تعداد دانشجویان ما نیز افزایش پیدا میکند.

سالانه ۵۰۰ دانشجوی طرح پویشی وارد شرکت زرنام می‌شوند

وی با بیان اینکه به موجب این تفاهم نامه سالانه ۵۰۰ دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی در راستای طرح پویش وارد شرکت زر می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به اینکه این تفاهم نامه به مدت دو سال منعقد شده است در مجموع این امکان وجو دارد تا ۱۰۰۰ دانشجو وارد این طرح شوند.

انتهای پیام/

نرگس موذنیان کد خبر: 1229559 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی طرح پویش

دیگر خبرها

  • سهام سازمان تامین اجتماعی در بانک رفاه کارگران واگذار نشده است
  • تصمیم نهایی وزارت کار درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟
  • تعاونی‌های قم ۲۰ درصد طرح نهضت ملی را می‌سازند
  • تعاونی های قم ۲۰ درصد طرح نهضت ملی را می سازند
  • جامعه کارگری باید مورد تکریم و احترام قرار گیرد
  • ۶۰۰۰ حوزه برای برگزاری امتحانات نهایی آماده شده است
  • ساز کوک دانشگاه و صنعت برای تأمین امنیت غذایی/ هزار دانشجوی طرح پویشی به هلدینگ زر می‌روند
  • افزایش ۲ برابری ضمانت‌نامه‌های اعتباری و غیراعتباری صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک
  • در راستای جهش تولید؛ افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌ها
  • مدیران مناطق تصمیم گیر نهایی شهریه مدارس غیردولتی هستند