Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@17:18:19 GMT

دلایل علمی تاثیر گریه بر سلامتی

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۰۹۲۹۷

دلایل علمی تاثیر گریه بر سلامتی

خبرگزاری آریا - اگرچه بسیاری از افراد اشک ریختن را نشانه ضعف می دانند، اما گریه کردن نسبت به آنچه فکر می‌کنیم، مزایای بیشتری برای سلامتی دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا از باشگاه خبرنگاران جوان، افکار عمومی جامعه همواره به گونه ای است که اغلب مردم، گریه را نشانه ضعف می‌دانند اما مطالعات محققان نشان می‌دهد که گریه کردن نسبت به آنچه فکر می‌کنیم، مزایای بیشتری برای سلامتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه به برخی از فواید این حالت روحی بر سلامتی اشاره می‌کنیم.
کاهش استرس
یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که گریه کردن می‌تواند به آرامش افراد در زمان استرس کمک کند. تاثیر گریه بر سلامتی به صورت آنی و فوری نیست و ممکن است شروع ایجاد حالت آرامش در بدن چند دقیقه به طول بینجامد.
به گفته محققان، گریه کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) را فعال می‌کند و فعال شدن آن موجب آرامش مغز می‌شود.
تنظیم فشارخون
فشار خون بالا می‌تواند منجر به چندین مشکل جدی برای سلامتی مانند سکته مغزی و قلبی، نارسایی قلبی، زوال عقل و حتی نارسایی کلیه شود. اما بر طبق چندین مطالعه، گریه نه تنها فشار خون را پایین می‌آورد و آن را کنترل می‌کند، بلکه همچنین یک گریه شدید می‌تواند نبض را هم تنظیم کند.
جلوگیری از تجمع سموم
اشک‌هایی که هنگام گریه از چشمان شما جاری می‌شوند، می‌توانند زوائد و سمومی مانند دود و گرد و غبار را از چشم‌ها پاک کنند.
این دفع سموم به کاهش سطح کورتیزول در بدن کمک می‌کند و در نتیجه حالت خفیف تری از التهاب و استرس را ایجاد می‌کند؛ بنابراین چندان تعجب آور نیست که ما اغلب احساس می‌کنیم که بعد از کریه کردن اندکی سبک تر شده ایم.
افزایش تمرکز
اگر اخیراً احساس اضطراب و تحریک پذیری می‌کنید، باید بدانید که پاسخ قطعی برای دلیل بروز این حالت در شما وجود ندارد.
نوسانات روحی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهند. یکی از این دلایل تجمع منگنز در بدن است.
وقتی گریه می‌کنیم، منگنز اضافی به همراه اشک‌ها از بدن خارج می‌شوند. این امر تجمع این ماده را در بدن کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود احساس آرامش و تمرکز بیشتری کنید.
کاهش احساس درد
وقتی دچار درد جسمی می‌شویم، این درد اغلب به طور غیر ارادی با چند قطره اشک از بین می‌روند. در واقع اشک ریختن به نوعی یک راهکار بدن برای کاهش احساس درد است.
تحقیقات نشان داده است که علاوه بر تسکین دهنده بودن، اشک ریختن‌های عاطفی، موجب آزادشدن هورمون های اکسی توسین و اندورفین می شود.
این مواد شیمیایی باعث می‌شوند افراد احساس خوبی داشته باشند و همچنین درد جسمی و عاطفی را کمتر احساس کنند.
کمک به خواب آسوده تر
یافته‌های محققان نشان داده است که گریه می تواند به نوزادان برای داشتن خواب بهتر کمک کند. اینکه گریه همین اثر را بر بزرگسالان دارد یا خیر در دست تحقیق است اما آنچه بدیهی است، اثرات مفید آن در بهبود شرایط روحی، تسکین درد و ایجاد آرامش برای داشتن خوابی بهتر و راحت‌تر است.
مبارزه با باکتری ها
گریه به از بین بردن باکتری ها کمک می کند و چشمها را تمیز نگه می دارد. اشک حاوی ماده ای به نام لیزوزیم است.
این آنزیم در آب دهان هم وجود دارد و می تواند با شکستن دیواره برخی باکتری ها آنها را نابود کند.
طبق نتایج تحقیقات محققان مشخص شده است که لیزوزیم خواص آنتی میکروبی قوی دارد و می تواند در کاهش ریسک ابتلا به سیاه زخم هم موثر باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۹۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

به گزارش "ورزش سه"، رئال مادرید در شرایطی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسیده بود که مسیر قهرمانی اش در لالیگا هموار بود و توانست با رکورد 100 امتیاز و 121 گل زده بالاتر از بارسای پپ گواردیولا قهرمان شود اما در لیگ قهرمانان بخت یار کهکشانی ها نبود. 

بعد از شکست 2-1 در مونیخ، رئال در بازی برگشت در برنابئو 2-1 برنده شد ولی در ضربات پنالتی ستاره هایی چون راموس، رونالدو و کاکا ضرباتشان را خراب کردند تا بایرن به فینال برود. مورینیو بعد از آن بازی از ناراحتی گریه کرده بود.

آقای خاص در مصاحبه با آمازون پرایم و در مورد آن بازی گفت: «ما در آن مقطع بهترین تیم اروپا بودیم. فاتح لالیگا شده بودیم و رکورد بیشترین امتیار و رکورد گلزنی را شکسته بودیم و معتقدم در صورت رسیدن به فینال لیگ قهرمانان، قهرمان می شدیم. شکست مقابل بایرن در ضربات پنالتی بدترین شب دوران مربیگری‌ام بود.»

مورینیو ادامه داد: «بعد از شکست مقابل بایرن مونیخ در حال رانندگی به سمت خانه‌، داشتم گریه می‌کردم و این تنها باری بود که این کار را کردم. کمی بعد ژرژ مندس (مدیر برنامه‌ها) زنگ زد و به من گفت، یک لطفی به من کن و برو به خانه کریستیانو چون او حالش خیلی بد است. من هم در جواب به مندس گفتم، من هم حال خوشی ندارم، اما به خودم گفتم که خودت را جمع و جور کن، گریه بس است و برو به خانه کریستیانو. ما پس از آن شکست نابود شده بودیم.»

رئال مادرید و بایرن حالا در یک نیمه نهایی دیگر سه شنبه شب به مصاف هم خواهند رفت و مثل همیشه این یک بازی کلاسیک جذاب در فوتبال اروپا خواهد بود.

دیگر خبرها

  • گریه سردار رادان در میان حامیان برخورد با بی‌حجاب‌ها
  • مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ +عکس
  • ببینید | گریه شدید سردار رادان در اجتماع مردم قم
  • راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!
  • مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • دلایل بروز زانودرد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟