Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک دکترای جامعه‌شناسی گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید در ارتباط اقوام ایرانی بکوشند، سطح توسعه فرهنگی مناطق قوم‌نشینی را ارتقا دهند.

دکتر مجتبی ترکارانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص نقش برگزاری جشنواره اقوام ایران‌زمین در همبستگی و ایجاد تعامل آنان با یکدیگر، اظهار کرد: برگزاری این جشنواره‌ها در صورتی که بتواند اقوام مختلف را گرد هم آورد و نمایندگان واقعی آنها را دور هم جمع کند در افزایش همبستگی ملی و شناخت و تفاهم اقوام از یکدیگرو بالا بردن مدارای اجتماعی موثر خواهد بود و اختلافات و سوءتفاهم برداشت‌های نادرستی که اقوام از هم دارند را تصحیح می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه جشنواره‌ها باید به گفتگوی بین اقوام بر سر پیدا کردن نقاط اشتراک اقوام با یکدیگر و نقطه اتصال آنها به صورت هویت ملی، گفتگو بر سر نقاط اختلاف و راه‌های کاهش آن و ارائه موضوعات مختلف اقوام مختلف بپردازد، افزود: مهم‌ترین آسیبی که اقوام را تهدید می‌کند خطر واگرایی از هویت ملی و نوعی تجزیه‌طلبی است و متاسفانه هر یک از اقوام فکر می‌کند که در طول تاریخ فارس‌ها حقوق این قوم را تضییع کرده و تنها با تجزیه‌طلبی است که می‌تواند خود را نجات دهد، آنها اگر بخواهد ذیل هویت ملی باشند باید زیردست و توسری‌خور باشد بنابراین باید با این نگرش‌های تجزیه‌طلبانه که ناشی از توسعه‌نیافتگی مناطق قومی و عقب نگه داشته شدن آنهاست به صورت علمی و مدنی مقابله کرد.

این دکترای جامعه‌شناسی بیان کرد: اگرچه معمولا کشورهای خارجی از این افکار واگرایانه سوءاستفاده می‌کنند ولی وظیفه حاکمان این است که زمینه‌های عینی و ذهنی نارضایتی اقوام ایرانی را اصلاح کنند.

ترکارانی عنوان کرد: دستگاه‌های فرهنگی باید در ارتباط اقوام ایرانی بکوشند، سطح توسعه فرهنگی مناطق قوم‌نشینی را ارتقاء دهند (متأسفانه الان استان‌های قومی دارای سطح توسعه‌ فرهنگی پایینی هستند)؛ در صورتی که مناطق قومی به لحاظ فرهنگی، مدنی و اقتصادی توسعه یابند سطح انسجام و همبستگی آنها بیشتر می شود.

وی با تاکید براینکه سمن‌ها می‌توانند به عنوان نماینده گروه‌های اجتماعی و اقوام رابطه مناسبی با هم برقرار کنند، خاطر نشان کرد: سمن‌ها به خاطر داشتن ریشه‌های اجتماعی می‌توانند در تاثیرگذاری بر فضای فکری و فرهنگی قوم‌نشین موثر باشد.

این دکترای جامعه‌شناسی اظهار کرد: هرچه در مناطق قوم‌نشین نهادهای مدنی و سمن‌ها قوی‌تر باشند امکان اینکه فعالان این مناطق به سمت حرکات خشن بروند کمتر می‌شود.

ترکارانی با بیان اینکه اقوام به عنوان نقاط اتصال بدنه یک سرزمین با کلیت یکپارچه است، تصریح کرد: اقوام ایرانی در طول تاریخ جز جدایی‌ناپذیر ایران بوده‌اند.

وی گفت: بنابراین این اقوام در صورتی که به هویت ملی ایران پایبند و متعهد باشند می‌توانند در تقویت ارزش‌های ملی ایرانی موثر باشند.

این دکترای جامعه‌شناسی ضرورت توجه به فرهنگ اقوام ایرانی، بالا بردن احساس تعلق اقوام به هویت ملی ایران، غنی شدن فرهنگ و هویت ایرانی، انسجام و یکپارچگی سرزمین ایران، زایش فرهنگی اقوام ایرانی را از عوامل موثر بر توجه به فرهنگ اقوام ایرانی و تاثیر آن در ترویج این فرهنگ دانست.

گفتنی است اولین جشنواره دانشجویی فرهنگی و هنری اقوام ایران زمین، اواخر آبان‌ماه امسال به همت مرکز تخصصی فرهنگ و ادبیات بومی جهاد دانشگاهی لرستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی توسعه فرهنگی جامعه شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۲۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در گچساران

سرهنگ ارسلان خادمیان گفت: با مشارکت یگان‌های انتظامی این شهرستان طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده و جرم خیز در سطح شهر با هماهنگی مرجع قضائی اجرا شد.    وی افزود: در اجرای این طرح ماموران ۱۰ نفر قاچاقچی و ۱۷ نفر معتاد و ۵ نفر از اراذل و اوباش را دستگیر و۲۵۱ دستگاه انواع خودرو و ۱۰ دستگاه موتورسیکلت توقیف کردند.   خادمیان تصریح کرد: در ادامه این طرح ۴۰ نفر به جرم سرقت و ۱۸۳ نفر به دلیل ارتکاب به جرایم مختلف دستگیر و ۲۷۵ مورد حکم جلب اجرا شد.   فرمانده انتظامی شهرستان گچساران با اشاره به اینکه متهمان پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند، خاطرنشان کرد: طرح‌های ارتقاء امنیت اجتماعی برابر قانون برای افزایش سطح امنیت و آرامش مردم شریف شهرستان گچساران همچنان ادامه دارد و تاکنون موفقیت‌های خوبی در این راستا داشته ایم وبا مخلان نظم و آرامش مردم برخورد جدی صورت می‌گیرد لذا شهروندان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک موضوع را به پلیس ۱۱۰اطلاع دهند. باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • آریایی‌ها چه کسانی بودند؟/ نگاهی عمیق به مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران
  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در گچساران
  • امام (ره) به ایران و ایرانی و اسلام هویت داد
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • راهیابی مستند «چنشتی ها» به جشنواره ملی اقوام ایرانی
  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود
  • پیوندهای قومی بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است
  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد