Web Analytics Made Easy - Statcounter

پوکی استخوان که به عنوان "بیماری خاموش" نیز شناخته می‌شود، عبارت است از شکنندگی و سست‌شدن بافت استخوان‌ها و کاهش حجم توده استخوانی که در صورت ابتلا به آن احتمال شکستن استخوان‌ها افزایش می‌یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پوکی استخوان به دلایل مختلف در افراد ایجاد می شود؛ اصلی‌ترین دلیل این عارضه، کمبود کلسیم و ویتامین D کافی در رژیم غذایی روزانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین احتمال بروز پوکی استخوان با افزایش سن در افراد بیشتر می‌شود، به گونه‌ای که پس از ۳۰ سالگی به ازای هر ۱۰ سال، به تدریج علائم کاهش توده استخوانی افزایش می‌یابد. این بیماری در زنان چهار برابر بیشتر از مردان بروز پیدا می‌کند

از سوی دیگر مبتلایان به بیماری‌های هورمونی، پرکاری تیروئید، مشکلات غدد جنسی، بیماری‌های مزمن کبدی، آرتریت، دیابت نوع یک و کم‌کاری یا پرکاری غدد فوق کلیوی بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به آن قرار دارند. همچنین مواردی نظیر مصرف طولانی‌مدت داروی "کورتون"، استعمال دخانیات، مصرف داروهای استروئیدی، هورمونی، داروهای رقیق‌کننده خون و ضد افسردگی، نداشتن تحرک کافی، ورزش‌نکردن، افزایش وزن، مصرف الکل، نوشیدن بیش از حد قهوه و یائسگی زودرس نیز از عوامل تشدیدکننده پوکی استخوان محسوب می‌شود.

پیشرفت این بیماری ممکن است فرد را با شرایطی مواجه کند که با عطسه‌کردن و یا سرفه، قسمتی از استخوان‌های وی آسیب ببیند و بشکند؛ بیشترین خطرات شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان در ستون فقرات، استخوان لگن و مچ‌ها دیده می‌شود. از دیگر عوارض دیگر این بیماری، می‌توان به تغییر شکل ستون فقرات اشاره کرد که موجب انحنای پشت یا قوز درآوردن افراد می شود. کوتاه‌شدن قد نیز می‌تواند عارضه دیگری از این بیماری به حساب آید.

در حال حاضر این بیماری به اندازه‌ای شایع و فراگیر است که سازمان بهداشت جهانی (WHO)، با هدف بالا بردن سطح آگاهی جهان در رابطه با شیوه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان آن، ۲۰ اکتبر هر سال را به عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری کرده است. این بیماری در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان و پیشگیری است، اما از آنجایی که در مراحل اولیه آن هیچ‌گونه علائمی دیده نمی‌شود، معمولا فرد زمانی به وجود بیماری در بدن خود پی می‌برد که بسیار دیر شده باشد.

با این حال می‌توان با داشتن تغذیه مناسب و رژیم روزانه حاوی املاح، پروتئین‌ها و ویتامین‌های کافی و همچنین گنجاندن منابع اصلی کلسیم شامل غذاهای دریایی، ماهی‌های آزاد، ساردین، شیر، ماست، پنیر، سویا، تخم‌مرغ، آب‌پرتقال، قارچ و سبزیجات دارای برگ سبز نظیر اسفناج در غذاهای روزانه و نیز داشتن حداقل ۱۰ دقیقه پیاده‌روی، از بروز و پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری کرد. در مرحله پیشرفته بیماری که به کمک "دانسیتومتری" یا سنجش تراکم استخوان تشخیص داده می‌شود، فرد مبتلا به درمان‌های پزشکی مانند مصرف قرص‌های ویتامین D، مکمل‌های پزشکی و داروهایی نظیر "کلسی‌تونین"، "رالوکسیفن" و "بایفوسفونیت‌" نیاز دارد.

 آزمایش سنجش تراکم استخوانی تنها چند دقیقه طول می‌کشد، معمولا بدون درد است و احتیاج به آمادگی قبلی ندارد؛ این سنجش به پزشک کمک می‌کند تا استحکام استخوان را بسنجد و شدت پوکی استخوان را مشخص کند.

کد خبر 393771

منبع: ایمنا

کلیدواژه: پوکی استخوان روز جهانی پوکی استخوان شکستگی استخوان رژیم غذایی روش های درمان علائم بیماری افزایش سن کمبود ویتامین D تراکم استخوان ها شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۴۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند

به گزارش خبرگزاری مهر، مصرف سیگار باعث بروز سرطان‌های ریه، معده، روده، کبد، لوزالمعده، حنجره، مثانه و…، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های ریوی، دیابت و کبد چرب می‌شود.

سیگار همچنین خطر ابتلاء به سل، بیماری‌های چشمی و مشکلات سیستم ایمنی از جمله آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد.

به طور متوسط مصرف کنندگان سیگار ۱۴ سال زندگی خود را کوتاه‌تر می‌کنند.

سالانه بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

بیش از یک میلیون نفر از افراد غیرسیگاری بر اثر قرار گرفتن در معرض دود جان خود را ازدست می‌دهند.

دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از ۷۰۰۰ هزار ماده شیمیایی است که سمّیت بیش از ۴۰۰ نوع آن و سرطان‌زایی بیش از ۷۰ نوع این مواد شیمیایی به اثبات رسیده است.

این محصولات حاوی مقادیر زیادی نیکوتین هستند.

مواد معطر این دستگاه‌ها سرطان زا و به شدت خطرناک است.

کد خبر 6096974 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • مسدودی چند رشته قنات در تفت از پیامد‌های بارش‌های بهاری
  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • این ویتامین را بخورید و این ورزش را انجام دهید؛ پوکی استخوان نمی‌گیرید
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌های شهرستان خوسف
  • کدام کشورها در سال ۲۰۲۴ بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان را دارند؟ (+ اینفوگرافی)
  • کدام کشورها بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان را دارند؟ + اینفوگرافیک