Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@08:43:50 GMT

حقوق بین‌الملل مدرن زاییده نیاز بشری است

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۸۷۷۸

حقوق بین‌الملل مدرن زاییده نیاز بشری است

«حمیدرضا علومی یزدی» امروز در نشست خبری کنفرانس بین المللی یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل درباره اهداف برگزاری این همایش اظهارداشت: موضوع یک جانبه گرایی در مقابل چندجانبه گرایی در حقوق بین الملل و روابط بین الملل امر جدیدی نیست و ادبیاتی است که از سال های گذشته در نوشته های حقوقدانان و متخصصان روابط بین الملل تجلی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این نشست که در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، افزود: هر یک از این دو دیدگاه طرفداران و مخالفانی دارد؛ آنچه امروز اهمیت توجه به یک جانبه گرایی در محدوده حقوق بین الملل را به طور خاص بیشتر می کند رفتارهای دولت ها و قدرت هایی است که زمانی پیشگام چندجانبه گرایی بودند و چند جانبه گرایی را به عنوان تنها راهکار حل مسائل بین المللی ترویج می کردند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: امروزه اقدامات یک جانبه از سوی این قدرت ها ترویج و تبلیغ می شود، حتی سعی می کنند برای یکجانبه گرایی تئوری سازی کرده و مبنای نظری ایجاد کنند.
علومی یزدی همچنین اظهارداشت: در حالی که در چارچوب حقوق بین الملل، اصولاً حقوق بین الملل مدرن و حقوق بین الملل مبتنی بر معاهدات و عرف، ‌ زاییده نیاز بشری و چندجانبه گرایی و تعامل فراگیر بین همه ملت ها و دولت هاست.
وی گفت: اهداف حقوق بین الملل در جامعه امروز ما در دنیا بدون توجه به همه فعالان و ذی نفعان حقوق بین الملل قابل دسترسی نیست. همه دولتها در چارچوب قلمرو حاکمیتی خود میتوانند تصمیمات یک جانبه بگیرند و به سایر ذی نفعان حقوق بین الملل در این تصمیم ها توجه نکنند.
معاون حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: زمانی که محدوده اعمال این تصمیمات و اثرگذاری این سیاست ها به فراسوی مرزها کشانده می شود و سایر فعالان حقوق بین الملل را در بر می گیرد، تقریباً در همه ادبیات حقوقی موجود در دنیا تعمیم تصمیم ها، سیاست ها و قوانین یک کشور به کشورها و سازمان های دیگر بدون در نظر گرفتن منافع و رضایت آنها امری پسندیده ای تلقی نمی شود.
علومی یزدی یادآور شد: همایش بین المللی یک جانبه گرایی و حقوق بین الملل فردا در چهار نشست تخصصی، موضوع یک جانبه گرایی و همه جانبه گرایی از منظر حقوق و روابط بین الملل را به بحث می گذارد.
وی افزود: در این چهار نشست سعی شده با تنوع بین سخنرانان، ملیت ها و تخصص ها، بدون هیچ گونه پیش داوری، یک جانبه گرایی و چندجانبه گرایی در بوته نقد و بررسی علمی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا،  کنفرانس بین المللی «یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل»  به همت مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران و دانشگاه علامه طباطبایی فردا با سخنرانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افتتاح می شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۸۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دبیرکل سازمان عفو بین الملل گفت آمریکا با استفاده از حق وتوی خود مانع متهم شدن رژیم صهیونیستی بر سر جنایت های غزه می شود.

«اَگنِس کالامارد» دبیرکل سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه اعلام کرد: آمریکا مانع متهم شدن اسرائیل به نقض حقوق بشر در غزه می شود.

اَگنِس کالامارد با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر در جهان گفت: به ویژه در شش ماه گذشته آمریکا از مقامات اسرائیلی در برابر نظارت بر ارتکاب نقض متعدد حقوق بشر در غزه، حفاظت کرده است.

دبیرکل سازمان عفو بین الملل گفت آمریکا با استفاده از وتوی آتش بس ضروری در غزه، جایگاه شورای امنیت سازمان ملل را بی معنا کرده است.

آمریکا تاکنون ۳ بار قطعنامه های شورای امنیت درباره جنگ غزه را وتو کرده است.

کد خبر 6087951

دیگر خبرها

  • کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم
  • غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد
  • پاکستان رویکرد حقوق بشری مغرضانه آمریکا را زیر سوال برد
  • طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به رواندا قانون شد
  • پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تائید کرد
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • نظم جهانی در آستانه فروپاشی است
  • عفو بین‌الملل: گور‌های دسته جمعی در غزه نیازمند تحقیقات مستقل است
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد