Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

 اکثر بازارها و کسب‌وکارها از نظام عرضه‌وتقاضا در قیمت‌گذاری خود استفاده می‌کنند و تعادل در این بازار می‌تواند ثبات قیمت و نوسانات منطقی و قابل پیش‌بینی به کاربران و تحلیل‌گران ارائه دهد. بازارهایی همچون بازارسرمایه که به صورت آنی ارزش سهام را با همین قانون عرضه‌وتقاضا و مولفه‌های دیگر که بیان آن در این مقاله نمی‌گنجد محاسبه و منتشر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بازارمسکن نیز از این قانون تبعیت کرده و هرچه تقاضا افزایش پیداکند قیمت‌ها نیز ، روند صعودی می‌گیرند. اما در بازار مسکن این دنباله روی قیمت و تاثیر میزان درخواست‌ها در نرخ املاک با مدت زمان بیشتری نسبت به بازارهای مالی واکنش نشان می‌دهد.

 

 به عنوان مثال هنگامی که سکونت در مناطقی همچون ستارخان با استقبال مواجه می‌شود بلافاصله قیمت خرید آپارتمان در ستارخان زیاد نمی‌شود.

 

از این رو سرعت در رصد میزان تقاضای واقعی و مقدار تولید مسکن که همان عرضه باشد اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند یکی از بهترین مشاورهای متولیان تصمیم‌گیری در بازار مسکن باشد. وزارت راه و شهرسازی نیز ابزارها و سازوکارهای مختلفی برای رصد بازار ایجاد کرده است. سامانه اطلاعات بازار مسکن(سابا) یکی از این ابزارهای کاربردی است که مدتی است ایجاد شده و تمام معاملات روی داده در بازار مسکن را مشاورین املاک از طریق کدرهگیری در این سامانه وارد می‌کنند تا سیاستگذاران و حتی کاربران عادی بتوانند معاملات رخ داده در این بازار را مشاهده کنند.

 

اما این سامانه درخواست متقاضیان ملک را نشان نمی‌دهد، و نمی‌توان میزان تقاضای خرید آپارتمان در شهرک غرب را از این سامانه متوجه شد. از این رو بستری لازم است تا بتوان میزان تقاضا را هم استخراج و بررسی‌کرد. سایت‌های مختلفی در حوزه املاک ایجاد شده‌اند و تاحدودی می‌توان با مراجعه به این سایت‌ها، میزان عرضه و تقاضای بازار از خرید و فروش را بررسی کرد و آماری از تعداد معاملات انجام شده بدست آورد. اما نمی‌توان به عنوان آمار عرضه و تقاضا آنها را محسوب کرد، چراکه صرفا خانه های موجود در این سایتها برای خرید و فروش یا رهن و اجاره بارگذاری می‌شود و صرفا ماموریت آنها ایجاد بستری برای انجام معاملات ملکی است. به همین دلیل تحلیل بازار مسکن از طریق سایت های مشاور املاک سخت است.

 

اما مجموعه‌ای با ماموریت و هدف بزرگتر که همانا کمک به تمام بخش‌های بازار مسکن است با عنوان کیلید فعالیت می‌کند. این سامانه علاوه بر اینکه به مشاورین املاک برای تسریع و تسهیل در معاملات ملکی کمک کند با استفاده از هوش‌مصنوعی تمام آمار معاملات را، پردازش و در قالب نمودار و جدول و حتی به صورت موردی منتشر می‌کند.

 

این اطلاعات در بخش اطلاعات بازارمسکن به طرق مختلف قابل دسترسی است. اما یکی از کاربردی‌ترین آنها، دریافت آمار از طریق جستجوی منطقه مورد نظر است. کیلید در این بخش توانسته کاربر را با راحت‌ترین روش‌ها راهنمایی کند . به عنوان مثال هنگامی‌ که کاربران واژه خرید آپارتمان در پاسداران را در این بخش وارد می‌کند، روند طی شده قیمت و تعداد معاملات در پاسداران نشان داده می‌شود و به بهترین شکل که همانا نمودار قیمت و تعداد معاملات باشد به کاربران دید بازی از آینده دور و نزدیک بازارمسکن در آن منطقه ارائه دهد.

 

این آمارتنها اطلاعات کاربردی کیلید نیست و یکی از مهم‌ترین بخش‌های کیلید، تخمین قیمت مسکن است. تخمینی که با درصد خطای بسیار پایین، همان مولفه‌هایی که نیروی انسانی برای برآورد قیمت یک ملک در نظر می‌گیرد را لحاظ کرده و با وارد کردن کدپستی ده‌رقمی به کاربران ارائه می‌دهد.

 

این محاسبات در فضای محاسباتی پیچیده، بابهره‌گیری از هوش‌مصنوعی رخ می‌دهد و ارزش افزوده‌های بسیاری برای کاربران و متقاضیان خرید یا اجاره ملک ارائه داده است. از طرف دیگر این تخمین قیمت، مالکان را از ارزش واقعی و بروز قیمت‌هایشان مطلع می‌کند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق و پروژه‌های دیگر را فراهم می‌کند.

 

علاوه بر این اطلاعات کیلید کاملا داده‌محور بوده و برای سیاست‌گذاران و فعالان بازار مسکن می‌تواند بهترین سامانه برای دریافت گزارشات آماری به شمار آید. علاوه بر این کیلید در مجله خبری خود اطلاعات بدست آمده از سامانه سابا، فعالیت‌های کاربران درکیلید و سایر اطلاعات بازارمسکن را تحلیل و در قالب گزارش‌هایی آماده و به انتشار می‌رساند. در نتیجه می‌توان گفت تمام نیاز‌های مسکنی در سامانه کیلید موجود است و می‌توان به عنوان مرجعی قابل استناد در بازار مسکن آنرا برشمرد.

 

 

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: قیمت بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۰۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین -یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مسئله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم دارد.

برهمین اساس، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش روزهای اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ خرید و فروش «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ خرید و فروش در «منطقه ۱۹» تهران را بررسی کنیم.

براساس آمار قیمت‌ها، برای خرید یک واحد ۷۸ متری در منطقه ۱۹ محله اسفندیاری - بوستان تهران، ۹ سال ساخت، نیازمند حداقل ۴ میلیارد و ۷۵۸ میلیون تومان است.

قیمت خرید واحدهای دیگر در منطقه ۱۹ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۹)‌ عمر ساختمان قیمت کل ساختمان (تومان)
اسفندیاری - بوستان ۱۳۹۳ ۴,۷۵۸,۰۰۰,۰۰۰
بهمن‌یار ۱۳۹۸ ۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
خانی‌آباد نو ۱۳۸۳ ۳,۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌خواه ۱۳۹۰ ۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
عبدل‌آباد ۱۴۰۳ ۵,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
نعمت‌آباد ۱۳۹۸ ۴,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
به گزارش مهر، اگر بگوییم مسکن برای مردم به رؤیا تبدیل شده است، بیراه نیست؛ افزایش قیمت مسکن همراه با رکود تورمی در بازار مسکن عواقب بدتری در پی خواهد داشت؛ افزایش قیمت مسکن در بازار، مانع بزرگی برای ازدواج و رشد جوانی جمعیت خواهد بود.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900902

دیگر خبرها

  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • مستاجران مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • یک میلیون و۶۰۰ هزار متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ودیعه مسکن
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!