Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ اجتماعات شیعیان تورنتو از دهه 1960 میلادی به تدریج شکل گرفت. در سال 1979 جماعت شیعیان اثنی عشری تورنتو (ISIJ) مرکز اسلامی این شهر را در منطقه «ثورنهیل» تأسیس کرد. این جماعت در سال 1994  زمینی به مساحت 28 هکتار را در ریچموند هیل خریداری کرد تا آن را به یک مرکز چند منظوره تبدیل کند. اکنون مرکز اسلامی جعفری (Jaffari Islamic Centre) یکی از بزرگترین سازمان‌های خیریه ایالت تورنتو و آمریکای شمالی و از مراکز مهم فرهنگی و آموزشی مسلمانان کانادا به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این مرکز سه شعبه در این شهر و حومه آن دارد که عبارتند از شعب ثورنهیل، برمپتون و همیلتون.
در حال حاضر 2000 نفر عضو این مرکز هستند که در انتخابات هیئت مدیره آن حق رأی دارند. بیشتر اعضای این مرکز را خوجه‌های اثنی‌عشری تشکیل می‌دهند که از هندی‌تباران شرق آفریقا به شمار می‌روند.

ساختار مرکز جعفری
مرکز اسلامی جعفری تورنتو کانادا، یک مرکز چندمنظوره اسلامی دارای نمازخانه، مسجد، کتاب‌فروشی، کافه، سالن ورزشی مردانه و زنانه، سالن پذیرایی، کتابخانه و مدرسه اسلامی است.
1 ــ مسجد
مسجد این مرکز اسلامی  به نام «مسجد شاه خراسان» به صورت شبانه‌روزی باز است و همه افراد می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز از آن استفاده کنند. برگزاری نمازهای جمعه و مراسم ولادت و شهادت معصومین (ع) از مهمترین فعالیت‌های این مسجد است.. 
2 ــ نمازخانه
نمازخانه این مرکز که «سالن زینبیه» نام دارد برای نمازهای روزانه استفاده می‌شود. همچنین هر هفته‌ سخنرانی‌های دینی در آن انجام می‌شود.    
3  کتاب‌فروشی
این فروشگاه کتاب‌ها و منابع متنوعی را در موضوعات مختلف عرضه می‌کند.
4-    کافه سلام
در این کافه غذاهای مختلفی از انواع فست فود و غذاهای شرق آفریقا عرضه می‌شود. همچنین در آشپزخانه آن برای دانش‌آموزان مدرسه وابسته به این مرکز غذا تهیه می‌شود.
5-    سالن پذیرایی «مرحبا»
در این سالن مراسم مختلفی از جمله مراسم عروسی و همایش‌های گوناگون برگزار می‌شود.     سالانه به طور متوسط 40 مراسم عروسی در این سالن برگزار می‌شود.این سالن یک آشپزخانه مجهز به جدیدترین امکانات آشپزی دارد.
6-    کتابخانه و مرکز اسناد «ملا اصغر»
در این کتابخانه انواع کتاب‌ها، نسخ خطی و منابع چند رسانه‌ای پیرامون مکتب اهل بیت (ع) موجود است که برای دانشجویان، روزنامه نگاران، اساتید دانشگاه و محققان قابل استفاده است.
7- مدرسه اسلامی «الصادق»
مدرسه خصوصی الصادق در سال 1994 تاسیس شده و در آن 720 دانش‌آموز تا کلاس 12 به تحصیل می‌پردازند.
هدف از تاسیس این مدرسه آموزش اسلامی کودکان به شیوه آکادمیک با استفاده از سرفصل‌های درسی است که با اهداف وزارت آموزش ایالت اونتاریو همخوانی دارد. این مدرسه 30 کلاس و یک سالن ورزشی دارد.
8-    سالن ورزشی بانوان و آقایان
در این سالن انواع مسابقات ورزشی و برخی از سمینارها و کلاس‌ها برگزار می‌شود.
9-    غسالخانه
 در این غسالخانه اموات مسلمان به شیوه اسلامی غسل داده می‌شوند و در گورستان مخصوص مسلمانان به خاک سپرده می‌شوند.
 
سیاست‌ها و خط مشی
خط مشی جامعه شیعیان اثنی‌عشری تورنتو در جهت تقویت ارزش‌هایی همچون برابری، عدالت و مدارا قرار دارد.
این مجموعه ماموریت خود را تبلیغ آموزه‌های اسلام بر اساس قرآن، سنت پیامبر و سیره اهل بیت (ع) و نهادینه کردن ارزش‌های اسلامی می‌داند. چشم‌انداز مرکز شیعیان اثنی‌عشری تورنتو ایجاد جامعه‌ای مستحکم، قوی، باطراوت، متحد، تحصیلکرده و منسجم است.
در زمینه سیاسی، مسئولان این مرکز اعلام کرده‌اند که هیچ وابستگی سیاسی ندارند و تصمیات آنها بر اساس ارزش‌های اسلامی و فقه جعفری گرفته می‌شود.
مراسم و فعالیت‌ها
در طول سال مراسم دینی متنوعی از نمازهای روزانه گرفته تا رویدادهای سالانه در این مرکز برگزار می‌شود. این مرکز علاوه بر فعالیت‌های مختلف دینی، در زمینه برگزاری برنامه‌های خاص جوانان، انتشار نشریات دوره‌ای، برگزاری مراسم ازدواج، مراسم کفن و دفن و نیز برنامه‌های متنوع بین ادیانی فعال است. فعالیت‌های دینی این مرکز به شرح زیر است:
 برگزاری سه نوبت نماز
 برگزاری نماز در مناسبت‌های خاص مانند نماز میت و عید فطر و قربان
 برگزاری برنامه‌های هفتگی شامل برنامه‌های خاص شب‌های جمعه و نمازهای جمعه که شامل سخنرانی و نماز است.
 وعظ و خطابه در گرامیداشت مناسبت‌های اسلامی مانند میلاد یا وفات پیامبر (ص) و اهل بیت (ع).    
برگزاری برنامه‌های خاص در طی ماه رمضان که شامل برگزاری جلسات قرآن، نماز و افطارهای گروهی در طول این ماه است. همچنین مراسم‌های خاص محرم و صفر نیز برگزار می‌شود.
مراسم سخنرانی ویژه بانوان به ویژه در ماه‌های محرم و صفر
کلاس‌های آموزشی هفتگی برای کودکان، جوانان و بزرگسالان و نیز سمینارها و کارگاه‌های آموزشی اسلامی
ارائه منابع اسلامی از طریق کتابخانه و مرکز منابع اسلامی که شامل انواع کتب اسلامی، منابع دیداری - شنیداری و برپایی نمایشگاه درباره تمدن اسلامی می‌شود. این کتابخانه در طول سال میزبان مراسم دینی مختلف از جمله نمایشگاه قرآن و نیز فروش کتاب‌ها، سی دی‌ها و لباس‌های اسلامی نیز هست.
میزبانی علمای اسلامی از سراسر جهان در طول سال به ویژه ایام محرم و صفر که به سخنرانی و امامت نمازهای جماعت می‌پردازند.
فعالیت‌های اجتماعی و بین ادیانی
این مرکز همچنین با نهادهای غیر اسلامی نیز تعامل سازنده‌ای دارد. میزبانی از دانش‌آموزان و دانشجویان غیر مسلمان برای آشنایی با اسلام و همچنین پذیرایی از موسسات و نهادهایی همچون پلیس محلی برای آشنا کردن آنها با اسلام از جمله این تعاملات است.   علاوه بر این گردهمایی‌های مشترکی با همسایگان و دوستان غیرمسلمان برای تبادلات فرهنگی برگزار می‌شود. برپایی مراسم مشترک مانند برگزاری سالانه افطار با حضور پیروان ادیان مختلف و حضور غیر‌مسلمانان در جشن میلاد پیامبر (ص)‌ از دیگر فعالیت‌های بین ادیانی این مرکز است.
 جمع‌آوری کمک‌های مالی که هم صرف مسلمانان نیازمند می‌شود (مانند کمپین رمضان علیه گرسنگی) و هم برای غیر‌مسلمانان هزینه می‌شود (مانند کمک به بیمارستان مکنزی وان) از دیگر فعالیت‌های اجتماعی این مرکز است.

 ترجمه و تنظیم از محسن حدادی انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا مرکز جعفری تورنتو سازمان خیریه کانادا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۵۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

در دیدار «محمدحسن حبیب ‌الله‌زاده»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با خانم «زهرا زومروت سلجوق»، مدیرکل سازمان آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی پیرامون توسعه همکاری‌ها میان ایران با این سازمان گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

 به گزارش ایسنا ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با اشاره به اهمیت استفاده از نتایج تحقیقات این مرکز و تبادل و انتقال تجربیات کشورهای اسلامی در حوزه‌های مربوطه، خواستار افزایش همکاری‌ها و بهره‌ مندی بیشتر کشورمان از خدمات این نهاد سازمان همکاری اسلامی شد .

 وی همچنین بررسی امکان تعریف پروژه‌های مشترک با سازمان آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی و نیز مشارکت در پروژه‌های آن مرکز را از دیگر زمینه‌های افزایش همکاری‌ها دانست.

خانم زهرا سلجوق، مدیرکل سازمان آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی نیز با برشمردن برخی از زمینه‌های کاری آن مرکز در حوزه‌های مختلف، برای افزایش همکاری‌ها با کشورمان در زمینه‌های مورد نیاز، اعلام آمادگی کرد .

وی با اشاره به برخی از پروژه‌های مرکز آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی، حوزه‌های فعالیت این سازمان را شامل طیف وسیعی از فعالیت‌ها با درخواست کشورهای عضو دانست و با اشاره به تجارب ارزشمند کشورمان در برخی از حوزه‌های فعالیت این مرکز بین المللی، آمادگی این نهاد برای  ارتقای همکاری و مناسبات کشورمان را اعلام کرد .

براساس این گزارش، مرکز آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی یکی از نهادهای تخصصی وابسته به سازمان همکاری اسلامی (OIC) است که بر اساس مصوبه هشتمین نشست وزرای امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی (طرابلس) تاسیس و از اول ژوئن ۱۹۷۸ فعالیت خود را در آنکارا آغاز کرد.

 مهمترین وظایف این نهاد جمع آوری، پردازش و انتشار آمار و اطلاعات اقتصادی - اجتماعی برای استفاده کشورهای عضو، مطالعه و ارزیابی تحولات اقتصادی و اجتماعی در کشورهای عضو به منظور ارتقای همکاری میان کشورهای اسلامی و نیز سازماندهی برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای کشورهای عضو و اهداف کلی سازمان همکاری اسلامی  است .

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • برگزاری گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز
  • برگزاری مراسم جشن تكليف دانش آموزان دختر در شهر نسر  
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی است
  • پیشرفت جامعه اسلامی در گرو سلامت و نشاط خانواده‌ها
  • موضوع نشاط در برنامه‌های دهه کرامت لحاظ شود
  • برنامه‌های دهه کرامت در ورامین تشریح شد
  • ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی