Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی روزهای پر کار فردوس در خراسان جنوبی به ویژه فردوس سپری می شود که این روزها به دلیل قیمت کمی که دلالان پسته را از کشاورز خریداری می‌کنند پسته در فردوس خندان نیست زیرا دسترنج کشاورزان نصیب دست دلال می‌شود. ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، در اقتصاد امروز از پسته به‌عنوان طلای سبز نام می‌برند چراکه باارزش غذایی بالا هم مصرف بسیار خوب داخلی وهم ارزش مناسب صادراتی و درنتیجه ارزآوری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پسته از جمله محصولاتی است که سود سرشاری را نصیب کشاورزان و البته دلالان این عرصه کرده است، هم‌زمان با مهرماه و از 10 روز گذشته برداشت این محصول در برخی از شهرستان های استان از جمله فردوس آغاز شده است.

زمانی که تلألو پرتوهای خورشید مهرماه، نفس‌های گرما را به شماره انداخته است، کار برداشت محصول آغاز می‌شود، تغییر رنگ از سبز به گلی، نشان از زمان برداشت را دارد و جوانه‌های لبخند سبز خستگی یک سال تلاش و بی‌خوابی شبانه را از تن کشاورز بیرون می‌کند.

پسته یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی محسوب می شود از این جهت توجه مسئولان به باغ های پسته استان ضرورتی بیش از پیش است چرا که پسته از جمله درختانی است که در خاک شور و حتی با استفاده از آب شور توانایی رشد دارد و این منطقه بهترین مکان برای رشد این محصول را دارد اما این روزها پسته در فردوس خندان نیست.

با وجود مقامتی که این محصول در استان دارد اما درگیر و دار مشکلات است که با توجه و حمایت بیشتر می‌تواند محصول خوبی در توسعه صادرات باشد و این روزها بهره برداران فردوسی در حال برداشت پسته خندان از 4 هزار و 650 هکتار از مزارع زیر کشت این محصول هستند.

گرچه امسال بهره برداران فردوسی معتقد هستند پسته در این شهرستان افزایش دارد و روزهای خوب وپر کاری را برای بهره برداران رقم زده است اما در این میان برخی از بهره برداران از قیمت موجود ناراضی هستند.

200 تن پسته از مزارع بادرود نظنز برداشت می‌شود241 تن پسته در بازار آتی معامله شد123 میلیارد تومان پسته در بورس کالا معامله شد

غلامی یکی از پسته کاران فردوسی با بیان اینکه خدا را شاکریم پسته امسال پسته ای سالم و پر بار است و روزهای پر کاری را برای باغداران شهرستان فراهم کرده است افزود: اما امسال قیمت پسته نسبت به سال های قبل کمتر است.

وی افزود: امسال از هر هکتار بالای 5 تن پسته برداشت می شود و از عملکرد محصول باغات راضی هستیم اما بازار فروش تعریفی ندارد و با این قیمت ها برای کشاورز سود زیادی ندارد.

وی از صادرات پسته به کشورهای عربی و اروپایی خبر داد و گفت: پسته امسال نسبت به سال های گذشته از آفت کمتری نیز برخوردار است.

پسته کار دیگری هم از اوضاع دلال بازی در خرید پسته گلایه مند بود و به این نکته اشاره کرد که با توجه به افزایش هزینه های کاشت و داشت پسته به ویژه هزینه آبیاری و کوددهی انتظار است محصول تولیدی ما دستخوش دلال بازی نشود و پسته را از ما به قیمت واقعی خریداری کنند و حداقل صندوق حمایت از بخش کشاورزی وارد کار شود.

رئیس جهاد کشاورزی فردوس هم در گفت وگو با خبرنگار تسنیم از فعالیت 5 ترمینال ضبط پسته در این شهرستان خبر داد و گفت: در ایام برداشت پسته در فردوس روزهای پر کاری برای 5 ترمینال ضبط پسته در این شهرستان است که این فعالیت زمینه اشتغال خوبی را فراهم می کند.

سلیمانی افزود: امسال پیش بینی می شود از 4 هزار و 650 هکتار سطح زیر کشت پسته در فردوس 2 هزار و 700 تن از باغات این شهرستان برداشت و چیزی حدود 240 میلیارد تومان عاید بهره برداران شود.

وی به پسته کاران توصیه کرد به دلیل اینکه درحال حاضر قیمت خرید چندان مناسب نیست کشاورزان پسته خود را برداشت کرده و پوست کنی و نگهداری کنند تا در زمان مناسب تری بتوانند به فروش برسانند.

سلیمانی اظهار داشت: متاسفانه در سال جاری بر اثر بارندگی‌های بی‌موقع تولید پسته حدود 30 درصد کاهش یافته و پوکی محصول را در پی داشته است.

انتهای پیام/ش

R41348/P/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۵۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور

محمد خزایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم شهرستان کنگاور ۱۵ هزار هکتار است، گفت : با توجه به بارش‌های مناسبی که در سال زراعی جاری داشته‌ایم عملکرد مناسبی را از مزارع شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال زراعی جاری تولید گندم از مرز ۶۱ هزار تن عبور کند که در صورت تحقق این امر این میزان تولید گندم در شهرستان در چند سال اخیر کم سابقه خواهد بود.

او به کشاورزان توصیه کرد؛ جهت رسیدن به این هدف با مشورت کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی نسبت به سمپاشی با سن گندم و زنگ زرد گندم اقدام نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور افزود: کمیته برداشت محصولات کشاورزی در وقت مناسب تشکیل شده و تمهیدات لازم در خصوص برداشت غلات انجام خواهد شد.

خزایی از کشاورزان شهرستان خواست مراقب حوادث احتمالی بویژه آتش سوزی در سطح مزارع و مراتع شهرستان باشند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار
  • برداشت گل محمدی از گلستان‌های کاشان + تصاویر
  • افتتاح ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در زرند
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • تویسرکان پیشتاز کشت کلزا در استان همدان
  • دستگیری 10 خرده فروش مواد مخدر در شهرستان فردوس
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور