Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@09:16:37 GMT

جانسون خواستار تمدید مهلت برگزیت شد

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۶۲۰۵

جانسون خواستار تمدید مهلت برگزیت شد

خبرگزاری میزان- در آخرین اقدام «بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا در نامه‌ای بدون امضا به پارلمان اروپا خواستار تمدید مهلت برگزیت شد. به رغم دستیابی جانسون و اتحادیه اروپا به توافق جدیدی درباره چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نمایندگان پارلمان بریتانیا به جای رای دادن به آن به تمدید زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ انتشار: 09:57 - 29 مهر 1398 - کد خبر: ۵۶۰۴۷۵

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، به نقل از روزنامه خراسان، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) نه تنها به مهمترین چالش داخلی بریتانیا تبدیل شده، بلکه اکنون برگزیت به معضلی جدی در روابط میان بریتانیا و اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

به رغم انتظارات، طی روز‌های اخیر بر پیچیدگی‌های برگزیت افزوده شده است؛ در آخرین اقدام «بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا در نامه‌ای بدون امضا به پارلمان اروپا خواستار تمدید مهلت برگزیت شد. به رغم دستیابی جانسون و اتحادیه اروپا به توافق جدیدی درباره چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نمایندگان پارلمان بریتانیا به جای رای دادن به آن به تمدید زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای دادند.

از نظر اکثر نمایندگان پارلمان بریتانیا، بیشتر مفاد توافق جدید همان چیزی است که در زمان نخست‌وزیری «ترزا می» به دست آمده بود و تغییر اصلی بر سر پیشنهاد‌های مربوط به ایرلند شمالی است.

در توافق جدید طرح پشتیبان ایرلند شمالی موسوم به «بک استاپ» حذف شده و به جای آن ترتیبات جدیدی برای تبادل کالا بین دو طرف در نظر گرفته شده است.

بر اساس این توافق، بریتانیا تا سال ۲۰۲۰ و شاید بیشتر از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت کرده و هزینه ۳۹میلیارد پوندی بابت حق جدایی از اتحادیه اروپا پرداخت می‌کند.

رهبران احزاب مخالف دولت جانسون، توافق جدید را بدتر از توافق «ترزا می» دانستند. این در حالی است که جانسون نخست وزیر بریتانیا درسخنانی این طرح را «فوق‌العاده» خواند و از نمایندگان مجلس بریتانیا خواست تا از توافق جدید حمایت کنند و به «فصل سخت و دردناک تاریخ بریتانیا» پایان دهند.

همچنین مایکل گوو معاون نخست وزیر بریتانیا نیز هشدار داد که مخالف پارلمان، شکاف در کشور را عمیق‌تر می‌کند. این در حالی است که از نظر بیشتر نمایندگان مجلس بریتانیا این توافق حق حاکمیت بریتانیا بر بخشی از سرزمین اش را (ایرلند شمالی) از بین می‌برد.

«نایجل فاراژ» رهبر حزب برگزیت (اصلی‌ترین حامی جدایی بریتانیا) دراین باره گفت: قرار نبود پس از سه سال به این جا برسیم. با این توافق سال‌ها طول می‌کشد که به تجارت آزاد دست یابیم، چون همچنان از سوی قوانین اتحادیه اروپا محاصره شده ایم و اختیارات از ما سلب شده است.

به رغم درخواست جانسون و حزبش، نمایندگان مجلس بریتانیا اصلاحیه پیشنهادی موسوم به اصلاحیه «لِتوین» برای به تعویق انداختن اجرای برگزیت را به رای گذاشتند که در نهایت به تصویب نمایندگان رسید.

براین اساس، جانسون نخست وزیر این کشور ملزم شد درباره برگزیت نامه‌ای به اتحادیه اروپا بنویسد که براساس آن زمان اجرای برگزیت سه ماه دیگر تمدید می‌شود.

«جانسون» در واکنش به تصویب این متمم در مجلس عوام بریتانیا گفت: برای تمدید مهلت، برگزیت با بروکسل وارد مذاکره نمی‌شود و تلاش می‌کند به هر نحو ممکن این کشور را در موعد مقرر یعنی ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج کند.

به رغم اعلام جانسون، در پی اقدام مجلس بریتانیا، وی نامه درخواست تمدید مهلت برای اجرای برگزیت را به پارلمان اروپا ارسال کرد، اما برای پافشاری بر مواضع خود که مخالف نظر پارلمان بریتانیاست نامه درخواست تمدید مهلت برگزیت را بدون امضا به پارلمان اروپا فرستاد.

جانسون در این نامه تقاضا کرده تا برگزیت به مدت سه ماه یعنی تا ۳۱ژانویه ۲۰۲۰ به تاخیر بیفتد. در پی ارسال این نامه «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا با انتشار پیامی در توئیتر تایید کرد که این نامه را دریافت کرده است و درباره آن با رهبران اتحادیه اروپا مشورت می‌کند.

با اقدام مجلس بریتانیا، احتمال برگزاری انتخابات سراسری بیش از پیش تقویت شده است. به نظر می‌رسد نمایندگان مخالف برگزیت که به دنبال برگزاری همه پرسی مجدد برگزیت هستند، اکنون قادر خواهند بود تا اجرای توافق برگزیت را به برگزاری دوباره همه پرسی درباره جدایی از اتحادیه اروپا موکول کنند؛ که در این صورت آینده مبهم تری در انتظار بریتانیاست.
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جانسون امریکا بریتانیا اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۶۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند

به گزارش جام جم آنلاین، از یکسو پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه قطعنامه‌ای را علیه کشورمان تصویب کرده که در آن، حمله پهپادی و موشکی بی‌سابقه ایران به اسرائیل در اوایل ماه جاری را محکوم کرده و خواستار اِعمال تحریم‌های بیشتر علیه نهادهای ایرانی شده است!

این قطعنامه هرچند الزام‌آور نیست اما به‌خوبی نشان می‌دهد کشورهای اروپایی می‌خواهند شکست خود را در جنگ‌هایی که به راه انداخته‌اند، از این طریق پنهان کنند.

این قطعنامه که با اکثریت آرا یعنی ۳۵۷ موافق و ۲۰ مخالف به تصویب رسیده، عملیات وعده صادق ایران به اسرائیل و همچنین حملات انجام شده توسط حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن را قبل و حین این تهاجم محکوم می‌کند و نقش تهران در آنچه بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه از طریق «شبکه‌ای از عوامل غیردولتی» می‌خواند را مذمت می‌کند.

این اتهام‌زنی‌ها درحالیست که به اذعان صاحبنظران غربی، حمله ایران به اسرائیل، عملا نظم نوینی را در منطقه شکل داده که براساس آن، گروه‌های نقاومت در محور تحولات قرار می‌گیرند.

این قطعنامه که در جلسه نهایی پیش از انتخابات آتی اروپا به تصویب رسید، تکرار تقاضای قبلی برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی شناخته‌شده اتحادیه اروپا را در خود دارد و همچنین خواستار اضافه شدن کل حزب‌الله به این فهرست شده است.

اما این فقط اروپایی‌ها نیستند که شکست خود در برابر تهران را با سیاست تحریم می‌پوشانند. ایالات متحده نیز  تحریم‌های بیشتری را علیه ایران صادر کرده که فروش پهپادها و کالاهای ایرانی از جمله استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

همزمان، بریتانیا نیز شش نام جدید مربوط به افراد و سازمان‌های بخش دفاعی جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

در بیانیه روز پنج شنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد جزئیات این تحریم‌های جدید آمده است: «ایالات متحده امروز تحریم‌هایی را علیه ۱۶ نهاد و ۸ فرد وضع می‌کند و همچنین پنج کشتی و یک هواپیما را به عنوان دارایی‌های مسدودشده شناسایی می‌کند که تجارت غیرقانونی و فروش هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در حمایت از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و توسعه و تدارکات پهپاد رژیم را تسهیل کرده است.»

وزارت خارجه بریتانیا هم می‌گوید شش نفر را در ارتباط با تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

کانادا هم همراه با دیگر بازندگان تحولات اخیر، به راهبرد تحریم علیه ایران پیوسته هرچند به گفته کارشناسان، حجم بالای تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان در سالهای قبل، اقتصاد ایران را در برابر این استراتژی واکسینه کرده است.

نکته جالب اینجاست که همزمان با قطعنامه پارلمان اروپا و تحریم‌های آمریکا، بریتانیا و کانادا، نرخ دلار در کشورمان کاهش پیدا کرد.

دیگر خبرها

  • صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • (ویدئو) رها کردن یک کبوتر در پارلمان اروپا جنجالی شد
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد
  •  تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا