Web Analytics Made Easy - Statcounter

«نشست امنیت دریایی» از امروز( دوشنبه) به مدت دو روز در منامه پایتخت بحرین برگزار می‌شود و هیات‌هایی از کشورهایی چون عربستان، امارات، کویت و عمان در آن شرکت می‌کنند.

وزارت خارجه بحرین اواخر تیر ماه در بیانیه‌ای تأکید کرد که این کشور آماده میزبانی نشست مربوط به امنیت کشتیرانی و هوانوردی با همکاری آمریکا و لهستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این بیانیه «هدف از این اقدام، ایفای نقش برای کمک به برقراری امنیت و ثبات خلیج فارس به دلیل خطراتی است که منطقه را تهدید می‌کند و خطری بزرگ برای دریانوردی و هوانوردی در خاورمیانه است».

در این بیانیه همچنین تأکید شده که این نشست «فرصتی برای رایزنی و تبادل دیدگاه کشورها درباره دستیابی به راهکارهایی جهت مقابله با خطرها و تضمین آزادی کشتیرانی در منطقه راهبردی خلیج فارس است».

قرار است در این نشست راه‌های برقراری امنیت دریایی در منطقه و جلوگیری از قاچاق سلاح مد نظر قرار بگیرند با این وجود «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا گفته بود، هدف اصلی این نشست عمدتا مقابله با «تهدید ایران» در خلیج فارس خواهد بود.

اخیرا آمریکا یک ائتلاف خودخوانده بین‌المللی برای حفاظت از کشتیرانی و به منظور حفاظت از کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها هنگام حرکت در آب‌های منطقه به خصوص عبور از تنگه هرمز تشکیل داده که با استقبال محدود چند کشور از جمله بحرین مواجه شد.

در مرداد ماه نیز نمایندگان آمریکا و چندین کشور اروپایی به دعوت بریتانیا نشستی در بحرین برای تشکیل ائتلافی به منظور «تامین امنیت دریانوردی» در خلیج فارس برگزار کرده بودند.

«برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، گفته بود که کنفرانس بحرین ادامه‌ ای بر کنفرانس ورشو است که با موضوع «صلح و امنیت در خارمیانه» بهمن ماه پارسال برگزار شد.

هم نشینی با صهیونیست ها

منابع رژیم صهیونیستی از حضور یک مقام بلندپایه این رژیم در نشست امنیتی بحرین در منامه خبر داده‌اند.

روزنامه «تایمز آو اسرائیل» نوشته که «دانا بنونیستی گبی» مدیر امنیت منطقه‌ای و مقابله با تروریسم وزارت امور خارجه اسرائیل در این نشست حاضر خواهد شد.

وزارت خارجه اسرائیل حضور هیاتی از این کشور در منامه را تکذیب نکرده است.

این بار اول نیست که هیاتی از رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی سفر می‌کند. اسرائیل با بیشتر کشورهای عربی رابطه دیپلماتیک ندارد، اما تماس‌هایی بین طرفین برقرار است و به خصوص این کشورها در باره آنچه تهدید ایران می‌خوانند، با صهیونیستها همکاری می‌کنند.

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از تماس‌های پشت پرده برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی منتشر شده و حتی گفته می‌شود که روابط امنیتی نزدیکی با یکدیگر برقرار کرده‌اند. در این میان، بحرین رویکردی علنی‌تر در پیش گرفته و از همین رو نیز میزبانی از «نشست اقتصادی فلسطین» که گام نخست رونمایی از طرح سازش موسوم به «معامله قرن» است، به این کشور سپرده شد.

تیر ماه گذشته همزمان با میزبانی منامه از نشست ضد فلسطینی مورد حمایت آمریکا، «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین در مصاحبه با چند رسانه صهیونیستی برای اولین بار به صراحت از تصمیم این کشور برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی سخن گفت.

وی در گفت‌وگو با پایگاه تایمز آو اسرائیل در مورد رژیم صهیونیستی گفت: معتقدیم که اسرائیل طرفی است که می‌ماند و ما می‌خواهیم روابط بهتری با آن داشته باشیم. می‌خواهیم با آن صلح کنیم».

تکرار تجربه شکست خورده ورشو

نشست منامه به میزبانی مشترک بحرین، آمریکا و لهستان برگزار می‌شود و در ادامه کنفرانس ورشو برگزار می‌شود.

کنفرانس ورشو فوریه (بهمن - اسفند) سال گذشته با محور ایران و خاورمیانه در پایتخت لهستان با حضور وزیر خارجه و معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی برگزار شد.

این کنفرانس به درخواست وزارت خارجه آمریکا طی اطلاعیه‌ای در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۱۹ اعلام شد. پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «فاکس نیوز» داشت، هدف از این کنفرانس را برقراری صلح، آزادی و امنیت در خاورمیانه اعلام کرد. به دلیل روابط خوب دولت کنونی لهستان با آمریکا، ورشو برای این اجلاس انتخاب شده ‌است.

برگزاری این کنفرانس دو روزه به پیشنهاد آمریکا صورت گرفت که واکنش تند جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و آن را تلاشی برای مقابله و دخالت در امور داخلی خود دانست.

چین و روسیه نماینده‌ای به این کنفرانس نفرستادند. بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا هم از حضور در سطح عالی در این کنفرانس سر باز زدند و مقام‌هایی در سطح پایین را به این نشست فرستادند.

در بیانیه مشترک آمریکا و لهستان درباره نشست ورشو نامی از ایران برده نشد، اما به مسایلی مانند حمایت از تروریسم، تولید موشک و خطرات حمایت از گروه‌هایی در خاور میانه اشاره شد که  همگی از اتهامات آمریکا علیه ایران به شمار می‌رود.

به رغم تلاش های گسترده واشنگتن برای برگزاری یک نشست فراگیر و ایجاد یک ائتلاف جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، شکست و ناکامی کنفرانس ورشو در بیانیه پایانی این کنفرانس مشخص شد.

تعداد و سطح پایین شرکت کنندگان که آنان نیز از همراهی با هر گونه تصمیم ضد ایرانی امتناع کردند، در فرجام این نشست از پیش شکست خورده، بیانیه پایانی آن را به سندی بی خاصیت تبدیل کرد؛ متن و نوشته ای که تنها از سوی دو کشور برگزارکننده صادر شد و فاقد هر گونه اعتبار و تصمیم بود.

کنفرانسی تحت عنوان صلح و امنیت در خاورمیانه چگونه می تواند موفق باشد، در حالی که بازیگران اصلی منطقه همچون ایران، ترکیه، لبنان، سوریه، عراق و فلسطین در آن حضور ندارند و کشورهای مهمی چون چین و روسیه و بسیاری از کشورهای مهم اروپایی و غیراروپایی در آن حضور نداشته و یا صرفا در سطح بسیار پائین و کمرنگی در آن شرکت دارند.

کارشناسان سیاسی و ناظران امور منطقه با اشاره به شکست کنفرانس ورشو و در پیش بودن نشست بحرین، پیش بینی می کنند که این نشست جدید هم به جبران شکست های آمریکا برابر ایران هیچ کمکی نمی کند.

این کارشناسان با بیان اینکه این دست از برنامه های آمریکا برای جبران شکست های خود به ویژه در سوریه و افغانستان است، گفتند که این تلاش ها به ویژه بعد از شکست طرح «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران کارساز نخواهد بود.

آمریکا ادعا می کند با برگزاری این کنفرانس ائتلاف ضدایرانی را منسجم می کند و کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی را گردهم می آورد. اما حقیقت این است که نشست بحرین برای حل مسائل خاورمیانه و به ویژه حوزه خلیج فارس برگزار نمی شود بلکه هدف اصلی آن تامین منافع ژئوپلیتیکی آمریکا است منافعی که بعید است با وجود حضور متغیر مهمی مانند ایران در منطقه کامیاب شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آل خلیفه ایران ائتلاف دریایی خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۶۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق

به گزارش تابناک، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مشاور امنیت ملی عراق در دیدارشان در روسیه بر سر روند اجرای توافقنامه امنیتی دو کشور توافق کردند.
 
علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ در این شهر روسیه حضور دارد، عصر دیروز (سه‌شنبه) چهارم اردیبهشت ماه با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
در این دیدار احمدیان و الاعرجی ضمن مرور روند اجرای توافق امنیتی ایران و عراق توافق کردند کمیته‌های فرعی و عالی‌ هر چه‌ زودتر تشکیل جلسه دهد.
 
الاعرجی با راهبردی خواندن روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران، بر اجرای مصوبه‌ پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای نظامی ائتلاف تأکید کرد.
 
مشاور امنیت ملی عراق، در این ملاقات از نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت منطقه و ایجاد صلح و ثبات در منطقه قدردانی کرد.
 
احمدیان در رأس هیأتی برای شرکت در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات عالیرتبه مسئول در امور امنیتی و نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ حضور دارد و در حاشیه این نشست‌ها نیز با تعدادی از همتایان خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات جاری در منطقه به رایزنی خواهد پرداخت.

دیگر خبرها

  • احمدیان در سن‌پترزبورگ چه می کند؟
  • صدور فرمان جنگ از ورشو!
  • دیدار و گفت‌وگوی احمدیان و دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • حضور فعال ایران در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ
  • آغاز به کار نشست عالی امنیتی با حضور احمدیان در سنت‌پترزبورگ
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقام‌های عالی امنیتی در سن‌پترزبورگ آغاز به کار کرد
  • عکسی از دبیر شورای عالی امنیت ایران در نشست امنیتی سن‌پترزبورگ
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه