Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-26@16:21:12 GMT

◄ هدررفت منابع از جیب مردم

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۶۴۹۱

تین نیوز سعید قصابیان :

چند موسسه مالی - اعتباری به اعتماد مردم خیانت کردند و با سپرده‌های مردم آن کردند که نباید. کاسپین از همه نامدارتر. سپرده‌گذاران را به سودهای افسانه‌ای فریفتند بدون آنکه بتوانند از عهده عمل به آنها برآیند. تا جایی که از تعدیه اصل پول سپرده‌گذاران هم وا ماندند. مال باختگان به خیابان ریختند و تظاهرات به خیابان میرداماد هم کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایی که به آن مؤسسات مجوز فعالیت داده بود. عکس‌العمل دولت آن بود که چند ده هزار میلیارد تومان سپرده مشتریان مؤسسه را از محل سپرده‌های 80 میلیون ایرانی که در سیستم بانکی کشور به امانت گذاشته شده بود، به گردن گرفت. بخشش از کیسه خلیفه. وزیر و وکیل و بانک مرکزی شادمان مصاحبه کردند که مشکل سپرده‌گذاران حل شد.

صداها خوابید، متخلفان از تیررس اعتراضات دور شدند و کسی هم نپرسید که سرنوشت این تخلفات و متخلفان به کجا انجامید و آیا ضرر و زیان وارده، به سیستم بانکی بازگشت یا خیر؟

متخلفان نفس راحتی کشیدند، چون دریافتند که اگر سپرده‌گذارانِ مال باخته را سپر بلای خود کنند دولت تعهدات آنها را به گردن می‌گیرد.

خودروسازان هم به اعتماد مردم خیانت کردند. سرمایه ملی که به امانت نزدشان بود اگر نشود گفت میل اما قطعا در پای بی تدبیری و سوء مدیریت حیف کردند. ضرر هنگفت بالا آوردند و هنوز هم می‌آورند. بهانه کردند که اگر ادامه ندهیم کارگران بیکار می‌شوند و جاده مخصوص بند خواهد آمد (کارگران و کارکنانی که عده زیادی از آنها کار مفیدی انجام نمی‌دهند و مهمترین کارکردشان همین است که در این بزنگاه‌ها سپر بلا بشوند). دولت عقب‌نشینی کرد. به‌جای بازخواست از عملکرد 2 خودروساز انحصاری، برای بار چندم به آنها از محل سپرده‌های 80 میلیون ایرانی که در سیستم بانکی کشور به امانت گذاشته شده است، وام داد(1) تا باز هم چون گذشته در تنور بی‌کفایتی بسوزانندش. چیزی شبیه تجربه کاسپین. بخشش از کیسه خلیفه.

مدیران خودروساز نفس راحتی کشیدند، چون دریافتند که پاداش هدر دادن اموال عمومی، وام دولتی است و تداومِ تولید ضرر و تداوم انحصار.

سازمان خصوصی‌سازی هم به اعتماد مردم خیانت کرد و سرمایه ملی (کارخانجات دولتی) که به امانت نزدش بود در پای بی تدبیری و سوء مدیریت حیف کرد. واگذاری‌هایی که انجام دادند به هر چیزی شبیه بود جز خصوصی‌سازی. در نتیجه واگذاری‌های ناشیانه، نه تنها تولید رونق نگرفت بلکه به‌سمت تعطیلی رفت. از جمله هپکو. کارگرانِ بیکار و بی‌دستمزد اعتراض کردند و خط آهن را بستند. حالا دولت شعبه‌ای موقت از بانک ملی را در هپکو زده تا حقوق معوقه کارگران را از محل سپرده‌های 80 میلیون ایرانی که در سیستم بانکی کشور به امانت گذاشته شده است بپردازد. چیزی شبیه تجربه کاسپین. بخشش از کیسه خلیفه. حالا وزیر و وکیل و استاندار و رئیس سازمان خصوصی‌سازی کاسه و کوزه را بر سر بخش خصوصی می‌شکنند و شادمان مصاحبه می‌کنند که مشکل هپکو حل شد. هیچ‌کس به این فکر نمی‌کند که گیرم حقوق معوقه کارگران را دادید، با دستمزد ماه‌های آینده آنان چه می‌کنید؟ مگر هپکو سفارش دارد؟ مگر پروژه عمرانی در کشور در جریان است که نیاز به ماشین راه‌سازی باشد؟(2) در این وضعیت مگر فرقی می‌کند که مالک هپکو دولتی باشد یا خصوصی؟ لابد علاج کار این است که بانک ملی به پول پاشی در کارخانه‌ای که هیچ محصولی از آن بیرون نمی‌آید، ادامه بدهد.

مدیرانِ بی کفایت نفس راحتی کشیدند، چون دریافتند که هدر دادن اموال عمومی به‌راحتی توسط دولت و از کیسه سپرده‌گذاران سیستم بانکی کشور جبران می‌شود.

این بار کارگران آذرآب برخواسته‌اند. همان مطالباتی را دارند که کارگران هپکو داشتند. از همین حالا می‌توان عکس‌العمل دولت را حدس زد. چه خوب خواهد بود که دولت این بار سرعت به خرج بدهد و قبل از اینکه کارد به استخوان برسد و خط آهن بند بیاید و کار به درگیری و نیروی انتظامی بکشد شعبه بانک ملی را در آذرآب مستقر کند. چیزی شبیه تجربه هپکو. بخشش از کیسه خلیفه.

بخشش از کیسه خلیفه‌ای که قرار بود ولی نعمت دولت باشد و دولت از آن مالِ امانتی، برای سرمایه‌گذاری و رونق تولید استفاده کند و سودش را بریزد به جیب خلیفه. خلیفه‌ای که به‌نظر می‌آید مغبون است این روزها.

زیر نویس‌ها 1- مورد اخیر، وام 4 هزار میلیارد تومانی در سال جاری است که با وساطت وزیر صنعت به خودروسازان هبه شد. 2- روند تخصیص بودجه عمرانی در سال‌های اخیر ( حدود 60 هزار میلیارد تومان ) و مقایسه آن با یارانه پنهانی که دولت می‌پردازد ( حدود 900 هزار میلیارد تومان) می‌تواند پاسخ این سوال را به سادگی بدهد. سعید قصابیان وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: خصوصی سازی هپکو آذرآب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۶۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان

عبدالحمید حمزه‌پور  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان  افزود: برای آبرسانی به این شهرها و روستاها ۳۰ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار سرمایه گذاری شده است.

وی گفت: سال گذشته طرح آبرسانی به ۶ شهر و ۱۵۶ روستا در قالب ۶۶ طرح با سرمایه گذاری ۲۹ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال اجرایی شد که ۲۲۵ هزار و ۹۷۲ نفر از جمعیت این استان به آب پایدار دست یافتند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: در دولت سیزدهم نیز لوله‌گذاری خط انتقال به میزان ۵۸۰ کیلومتر، توسعه شبکه توزیع آب به طول ۵۴۴ کیلومتر و اصلاح شبکه آب به طول ۲۰۶ کیلومتر از محل طرح‌های عمرانی و محرومیت زدایی و جاری در استان انجام شد.

حمزه‌پور گفت: جهاد آبرسانی به شهرها و روستاهای به‌ویژه مناطق کم برخوردار و دارای تنش آبی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم و طرح‌های شاخص وزارت نیرو بوده که این مهم باعث افزایش رضایت‌مندی مردم شده است.

در حال حاضر سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب از منابع مختلف برای تامین آب آشامیدنی مردم هرمزگان تولید، انتقال و توزیع می‌شود؛ از این میزان ۴۰ درصد از طریق چاه‌ها، ۳۵ درصد از طریق آب شیرین‌کن‌ها و ۲۵ درصد نیز از محل منابع سدها و بخشی از چشمه‌ها تامین می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • انتقاد امام جمعه تبریز از عوارضی آزادراه سهند-تبریز
  • علیرضابیگی: دولت مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد
  • علیرضابیگی: دولت رئیسی ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرده
  • کشاورزان همچنان چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • شاخص بازگشت درآمد به اصفهان ۴ تا ۸ درصد است/سهم ۶ هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی
  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • عملیات آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون
  • ۳ هزار کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال آب لرستان نیازمند اصلاح و بهسازی است