Web Analytics Made Easy - Statcounter

متاسفانه «روزی روزگاری هالیوود» آخرین ساخته این کارگردان ، بلاهت و فقدان درک عمق و معنایی را که وطنی‌ها به آثار او نسبت داده‌اند را زیر سئوال می‌برد. ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم- ایمان هادی

«کوئِنتین جِروم تارانتینو» محبوب‌ترین کارگردان سینمای هالیوود در میان منتقدان و سینما دوستان ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او یکی از فیلمسازانی است که  اعتباش در رسانه‌های سینمایی داخلی صرفا به دلیل همان فضای حاکم در نشریات سینمایی طی سه دهه اخیر است، که هر آنچه را سینمایی‌نویسان غربی بلغور کردند در نشریات فارسی داخلی نشخوار شد.

«تارانتینو» برخلاف حباب محبوبیتی که برایش در ایران ساخته شده، به هیچ عنوان فیلمساز افسانه‌ای نیست. نخستین اثر سینمایی او به هیچ عنوان شباهت به سینما ندارد، «سگ‌های انباری» بیشتر یک صحنه تئاتر است و ماحصل اثر تئاتر- سینماست. 

پالپ فیلکشن که منتقدان وطنی شیفته‌وار و بدون داشتن حد سواد متوسط نقد، آنرا سعی می‌کنند وحی آسمانی در سینما جلوه دهند، اگر داستانش را خطی کنیم، یک «هیچ» تمام عیار است و دریافت نخل طلای کن به این دلیل بود که فرانسوی‌های دریافت ساختارشکنی از این فیلم را داشتند که البته فیلم‌های فاجعه‌باری مثل بیل را بکش، ضد مرگ، حرامزاده‌های لعنتی، جنگوی زنجیر گسسته، هشت نفرت انگیز و حتی اثر اخیر او «روزی روزگاری در هالیوود» اثبات کردند که او فیلمساز نیست، کلاژ ساز است.

در واقع کلاژهای BMOVIE های سال‌های اخیر را در کنار هم قرار می‌دهد و با آپدیت‌ آن‌ها و کمی ژست ساختار شکنی، آثارش را آوانگارد معرفی می‌کند و به علت شلوغ‌بازی رسانه‌ای حول او چند سالی است که این رویه مبتذل سوپر پروپاگاندایی را دنبال می‌کند.

متاسفانه «روزی روزگاری هالیوود» آخرین ساخته این کارگردان، بلاهت و فقدان درک عمق و معنایی را که وطنی‌ها به آثار او نسبت داده‌اند را زیر سئوال می‌برد. منتقدان خارجی صد البته باید هم از تارانتینو لذت ببرند، چرا که مستقل از هر گونه کنار هم قرار دادن کلاژهای سینمایی مختلف کنار، تارانتینو، هر آنچه در فرهنگ آمریکایی، برای مخاطبان سینما {رویای آمریکایی} در آن سرزمین اشتیاق برانگیز است را کنار هم قرار می‌دهد.

خنده‌دارترین نقطه سیاهی که در کارنامه روشنفکران  فاقد ‌سواد و روشنفکرنماهای مدعی، در مکتوبات سینمایی‌‌شان می‌توان پیدا کرد این است که از این کلاژهای سینمایی در کنار هم قرار داده شده، تفاسیر فلسفی کشف می‌کنند و در نشریات لبریز از بلاهت و بی‌سوادی، یک فیلمساز سطحی و معمولی را در اندازه یک اندیشمند پست مدرن تقدیس می‌کنند.

به همین علت سیاه‌های سینمایی‌‌شان در قالب مجلات، هیچ مخاطبی ندارد. کاری که رسانه‌های سینمایی مکتوب سینمایی در این کشور با تارانیتنو می‌کنند، شبیه همان رفتار ژورنالیستی‌ است که سال‌ها در قبال مسعود کیمیایی داشتند. روشنفکری جعلی در این کشور متاسفانه همه چیز را به تابو تبدیل می‌کند. اگر تارانتینو را نقد کنید، از منظر این جریان ایستا و مرداب گونه بی‌سواد تلقی خواهید شد، اگر خطی درباره کارگردان اسکاری منتشر کنید در لیست فاندامنتالیست‌ها قرار خواهید گرفت.  

«روزی روزگاری هالیوود» آخرین ساخته پر از بلاهت تارانتینو، فیلم نازل و بسیار ضعیفی است  تا آنجا که با همان کلاژهای کلاسیک تکرار شونده در آثار فیلمساز در گذشته هیچ نسبتی ندارد، یعنی با عبارت جعلی مکشوفه توسط سینمایی نویسان وطنی «سینمای تارانتینویی» هیچ نسبتی ندارد. دوربین کارگردان به مثابه ماشین زمان عمل می‌کند و بیشتر از آنکه مخاطب لذت ببرد، کارگردان لذت می‌برد از نوستالوژی بازی بصری با یک دوران خاص و دلتنگی فردی برای بازیگران درجه دوم سریال‌های تلویزیون تازه کشف شده آن دوران.

در سی دقیقه ابتدایی فیلم هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و فقط ما شاهد یک چشم‌چرانی از دهه شصت میلادی هستیم که کارگردان امروز برای آن ابراز دلتنگی می‌کند. «روزی روزگاری هالیوود» یک آگهی ترحیم برای یکی از مهمترین حاشیه‌های هالیوود، در ماه‌های پایانی دهه 60 میلادی است که کوئنتین تارانتینو  تلاش می‌کند،  عشق ورزی خود را  به آن دوران به نمایش بگذارد.  

نیمه ابتدایی چنان کسالت آور است که این عشق و علاقه فردی تارانتینو به یک نمایش عالی و استثنایی از آن دوران تبدیل نمی‌شود. این نوستالوژی متعلق به یک فرقه خاص در جهان است که به دهه‌های شصت و هفتاد به صورت نوستالوژیک می‌نگرند و خوش گذرانی‌های ساختگی شارون تیت همسر متوفی رومن پولانسکی، سبب لذت بردن از آخرین ساخته تارانتینو نمی‌‌شود.

پارتی سینمایی که «استیو مک‌کوئین» در یک سوی آن ایستاده و با حسرت به رابطه عاشقانه شارون تیت و رومن پولانسکی می‌نگرد، چقدر این برش از تاریخ می‌تواند، برای مخاطب امروز غرق در شبکه‌های اجتماعی جذاب باشد؟! مخاطبی که شیفتگی به استیو مک کوئین{سینمای کلاسیک} را نمی‌شناسد و قهرمان  امروز او کریس پرات و رابرت داونی جونیور است، این تماشاگر امروزی مفهوم از «استیو مک کوئین» بودن، در پس زمینه ذهنی خود ندارد و این  غوطه‌وری در ماه‌های پایانی دهه شصت برای کدام دسته از مخاطبان می‌تواند نوستالوژی  بسازد.

مسئله اول فیلم، روایتگری از شکست خورده‌های حاشیه هالیوود است، «کلیف بوث»  بدلکاری که به دنبال یک کار ساده، برای گذران زندگی‌اش می‌گردد و تنها تفریح مهم زندگی‌اش این است که سگ خود را یک نفس لیس بزند و بعد غذای سگ را آماده کند و با مختصری شام نیز در مقابل تلویزیون قرار گیرد و مشغول تماشا شو های شبانه شود. تارانتینو به معنی واقعی می‌خواهد از سرگشته‌‎های هالیوودی، قهرمان تاریخی بسازد و مسیر تاریخ را با بلاهت توام با زرنگی‌ تغییر ‌دهد.

سرگشته‌های سینمایی مثل ریک دالتون (لئوناردو دی کاپریو) و کلیف بوث (براد پیت) الگوبرداری شده از تفاله‌های تاریخی «آلدو رین» (بازهم براد پیت) و هانس لاندا (کریستوفر والتز) نمی‌توانند یک انشعاب  انحرافی جذاب توام با نمایشی مطلوب  و دلپذیر خلق کنند.

سرگشته‌هایی در حاشیه تولیدات شبانه دهه شصت،  بی‌مقدارتر از گنگسترهای سگ‌های انباری، فرومایه‌تر از وینسنت (جان تراولتا) و جولز(ساموئل جکسون)  پالپ فیکشن؛ و این مقدار بلاهت‌آفرینی حیرت‌انگیز است، احمق فرض کردن مخاطب در هر کجای جهان اندازه‌ مشخص و معینی دارد!

اما پنبه این هوچیگر سینمایی را می‌توان با الگو‌های روایی و داستانی و عبارت احمقانه سینمایی نویسان وطنی، «سینمای تارانتینویی»{سینمای پاپ کورنی} زد. با پارامترهای پاپ کورنی تارانتینویی، در هشت نفرت‌انگیز هر بیست دقیقه یک اتفاق جذاب در فیلم رخ می‌دهد، اما متاسفانه در «روزی روزگاری در هالیوود» مخاطب دائما در حال گردش و تماشاست، آیا آن صحنه‌ای که شارون تیت فیلم خودش را در سینما می‌بینید، جذابیتی دارد؟ یا "سریال در فیلم" دی‌کاپریو دارای ارزشی سینمایی است؟ نباید فریب خورد، هر مستندنگاری، سینمانیست، هر اتوبیوگرافی ساختگی با کمی انحراف در تاریخ، سینما نخواهد شد.

«شارون تیت» که از منظری نمایشی، سمبل تراژدی است ،خط سیر دراماتیک ابلهانه‌ای دارد و با مخاطبی که پس زمینه تاریخی‌اش را می‌داند، در مقابل چشمان او، شارون، قداست {آمریکایی} قربانی شدنش را از دست می‌دهد و تبدیل به کاریکاتور می‌شود. شارون حتی قبل از ورود چارلی منسون، در همان صحنه مهمانی خاص، کاریکاتوریزه می‌شود. در واقع شخصیت‌ها از ساختار ابلهانه تارانتینویی عبور می‌کنند و رقت‌انگیز و کاریکاتوری می‌شوند. کاریکاتورهای تارانتینو در ساخته رقت‌‎انگیزش، با بزک "نوستالوژی دهه شصت، مثل همان غذای سگ بدمزه‌ای هستند که کلیف بوث در مقابل حیوان خانگی‌اش می‌گذارد  و سگ در خوردن آن تردید دارد، ارزش سینمایی «روزی روزگاری هالیوود» از همان غذای سگ، بدمزه‌تر است.

 مقاربت نمایشی میان دو این مولفه، یعنی کاریکاتورهای هالیوودی و نوستالوژی دهه شصت، تبدیل به یک فیلم تارانتینویی نمی‌شود. در واقع میان عناصر برگزیده این نمایش، نوعی گزندگی و دوری وجود دارد. طراحی  و تولید عکس‌های متنوع از دهه شصت میلادی، امتیازی محسوب نمی‌شود. این عکس‌های لعنتی را حتی در فیلم  اخیر جورج کلونی هم دیده‌ایم، بیش از یک میلیارد بار هم دیده‌ایم. موسیقی متن فیلم، ویژگی تارانتینویی ندارد و کارگردانی از خلق سکانس‌های تارانتینویی به مستندنمایی تارانتینویی تبدیل شده و مخاطب سینمای امروز که نمی‌تواند سینما را بدون کلاژهای آلوده او تصور کند، از کدامیک از  این عناصر دم دستی باید لذت ببرد؟!

آمریکایی‌ها عاشق فرهنگ عامه‌‌شان هستند، نوستالوژی بازی توام با عِرق و عشق عمیقی به سینما دارند و افرادی مثل تارانتینو، از دریچه رویدادهای سینمایی تاریخ را دنبال می‌کنند اما عشاق واقعی سینما در ایران باید  تاریخ دهه شصت میلادی را در حد فاصل دو فیلم مهم "زابریسکی پوینت" (میکل‌آنجلو آنتونیونی)  و دیترویت (کاترین بیگلو) جستجو کنند، در دهه شصت فرهنگ عامه دچار اعواجاجاتی سیاسی – اجتماعی بود که  برخی از پردازش‌ها فراتر از سینما می‌توانست حداقل فیلم را مهمتر جلوه دهد و لذتی را برای مخاطب بی‌نوای این فیلم بسازد. در این فیلم آنچه مخاطب را آزار می دهد مثل همان چیزهایی است که ریک دالتون را در مقابل آن دخترک به اشک وا می‌دارد، جای اهم و مهم تغییر کرده است.  

محو شدن تدریجی بازیگر شوء‌ها شبانه، محو شدن ریک دالتون‌ها (دی کاپریو) و رابطه او  با دستیارش کلیف بوث (برد پیت) حوصله سر بر است، چون فاقد زیباشناسی نمایشی است.  ریک مردی است که از تغییر  و از جزر و مد در اطرافش بخصوص از نظر شغلی ترسیده ، اما این اضطرار چه معنای عام نمایشی پیدا می‌کند.

ماروین شوارتز (آل پاچینو)، در ابتدای فیلم  به ریک می گوید، او اکنون به طور رسمی از قهرمان بازی همیشگی وارد بازی شده است. این جمله قوت قلب ایجاد می‌‌‌کند که دست کم بازی شبیه لعنتی‌های بی‌آبرو {بهترین کلاژ تارانتیتو در طول فعالیتش} را خواهیم دید. اما همانطور که اشاره شد، یک ساعت ابتدایی فیلم، جز یک دغدغه شخصی، شاهد نمایش متوسطی هم نیستیم. البته در مورد این دیالوگ آل پاچینو لازم به ذکر است که اشاره کنیم او نخستین فیلم سینمایی خودش را در سال 1969 ، در فیلمی به نام "من  و ناتالی" بازی کرد.  یعنی خود آل سال 1969 وارد بازی شد.

ریک با این واقعیت که به جای قهرمان بودن به نقش های بد تنزل یافته افسون زده و خراب است. ریک آنچه در افق آینده شغلی خود، می‌‎بیند را دوست ندارد.او  در« سی الو داریو» در خانه‌ای  درست در کنار  دست رومن پولانسکی و همسر بازیگرش شارون تیت زندگی می‌کند. آنچه در آگوست سال 1969 در آن خانه اتفاق خواهد افتاد، ویران کننده است. مکانی که پیروان چارلز مانسون به طور وحشتناکی شارون تیت باردار و چهار نفر دیگر را کشتند. اما استاد تارانتینو در معبد سینمایی خویش، وسترن وار،  یک داستان واقعی را آویزان می‌کند  تا سرانجام ریک دالتون درجه 2 محبوب خودش را به  تاریخ سرنوشت ساز این قتل‌ها گره بزند. در شب هشتم آگوست 1969 ، در ساعات اولیه صبح 9 اوت 1969 خون به پا شد  و اعضای فرقه منسون قدم به قدم خود را به سمت هالیوود هیلز رساندند.

اما در نسخه تارانتینو، آن‌ها  به آدرس اشتباهی می‌روند. همان انشعاب انحرافی که در لعنتی‌های بی‌آبرو، خلق کرد و هیتلر در میان شعله‌های یک سینما در آتش خشم شوسانا (ملانی لارنت) سوخت. سوختن هیتلر یک پیامد نمایشی بسیار خنده دارو جالب توجه داشت. اگر هیتلر و گوبلز در فیلم تارانیتنو در آتش سوختند، یهودی‌های خشمگینی که از آتش خشم هیتلر مصون ماندند، با وارونه شدن تاریخ، حالا دنیا باید در آتش خشم یهودی‌ها بسوزد و همانطور که در فیلم می‌بینیم از فردای مرگ هیتلر، یهودیان اروپایی پوست از سر دنیا می‌کندند؛ کما اینکه در شرایط کنونی، صهیونیست‌ها همین کار می‌کنند. اشاره به این موضوع که خشونت در ژن یهودیان اروپا ریشه دارد، پیام بسیار مهمی است. «لعنتی‌های بی‌آبرو» با تمام بلاهت سازنده‌اش از جابجایی عناصر تاریخی و مسیر واقعی، با اتکا به قوه جذاب تخیل در سینما، دست مخاطب را خالی نمی‌گذارد. اما در پایان فیلم بیهوده طولانی‌اش، آشنایی شارون تیت با ریک دالتون نمی‌تواند یک پایان منطقی و دل انگیز باشد.

ریک دالتون در مسیر تباهی است، الکل بیشتری می نوشد و لباس‌ها راحتی عجیب و غریب می‌پوشد  و در مقابل هیپی‌ها طغیان می کند، او از رانندگی هم محروم شده  و در مسیر انزوا قرار دارد، یک نقطه عطف زیبا در زندگی ریک دالتون وجود ندارد و در مسیر داستانی که تارانتینو در مقابلش گذاشته است، ما با مستندنمایی با دغدغه‌های فردی شخصیتی مواجه هستیم که به صورت عام جنبه نمایشی  پیدا نمی‌کند.

آنچه که ریک دالتون را واقعاً عصبانی است، عدم انطباق واقعیت با خواست اوست که  برخلاف میل پیش می‌رود. اما او مانند اکثر افراد میانسال یا مسنس است که از عدم توفیقات فردی،  واقعاً عصبانی هستند، او این احساسات به عنوان یک الگو روی اغلب شخصیت‌های فیلم به عنوان یک رفتار تعریف می‌کند.  

اما مسئله مهمی که در فیلم عملا ماست مالی می‌شود این است که فرقه چارلز منسون گروهی شیطان پرست بودند اما در فیلم هیپی‌هایی تلاش‌گرند.

چارلز مانسون و اعضای شستشوی مغزی خانواده مانسون از نظر فنی هیپی نبودند، این مسئله‌‎‌‌ای است که بسیاری از منتقدان آمریکا خلط نمایشی آنان را اساسا اشتباه برشمردند که از قضا این نقد به فیلم وارد است. گروه چارلز منسون  «گرگ‌های قاتل» هیپی‌ها نبودند، هیپی‌ها بر خلاف ظاهرشان، کاراکترهایی ترسویی بودند که یکی از مانیفست‌های اصلی آنان اعتراض علیه جنگ و برقراری صلح در جامعه آمریکا بود.

 متاسفانه در فضای فرهنگی داخل ایران، این مشکل فقر آگاهی تاریخی، نه تنها در میان منتقدان سینما، بلکه در میان اغلب مدعیان رایج است. هیپی‌ها بر خلاف آرایش و ظاهر خشن، در موهای خود گل می‌گذاشتند، تنها رفتار آلترناتیو جمعی که از خود بروز می‌دادند این بود که  برهنه در وداستاک می رقصیدند. فهم تارانتینو مثل سینمایی‌نویسان داخلی، سینمایی است و به همین علت تصویر هیپی‌ها، با رفتارشناسی چارلز منسون و فرقه‌اش ترکیب شده است. هیپی‌ها اغلب کسانی بودند که حتی به قانون حمل سلاح در آمریکا معترض بودند. این عقیده انحراف و خلطی است که در تاریخ آمریکا هم قابل بررسی است. با این که منسون قاتل شارون تیت رسما شیطان پرست بود، اما حرکت او بعدا طی انحرافی‌ به هیپی‌ها نسبت داده شد و یکی از یکی از هیپی‌های سرشناس «کِن وسترفیلد» در واکنش به تحریفات در نیویورک تایمز در سال 197 درباره تأثیر قتل های مانسون از  حرکت هیپی نوشت: "اکثر آمریکایی ها همیشه در انتهای رنگین کمان به دنبال گلدان طلا هستند. هیپی فکر می کند نکته مهم رنگین کمان است. مهم نیست که در پایان یک گلدان طلا وجود دارد یا خیر. و احتمالاً چنین نیست. " در مانیفست‌ اصلی گروه‌های هیپی، تغییرات اجتماعی در آمریکا مسئله اصلی بود. اما به طور کلی، اکثر هیپی ها به جز کسانی که از تغییرات اجتماعی می ترسیدند ، تهدیدی خطرناک برای هیچ کس نبودند.

هنگامی که اعضای آن گروه در آن شب اوت در خانه ریک حاضر می شوند ، براد پیت سرانجام آن سیگار آغشته به اسید را  می‌کشد و تحت تأثیر فریبنده آن است ، فوراً  گروه منسون را تشخیص می دهد. اتصالات کابویی او، دوباره فعال می شود و او به بیرحمانه ترین راه های غیر قابل تصور حمله گروه منسون را دفع می‌کند.

درباره پایان فیلم باید خاطرنشان کرد ، خشونت در این صحنه برای خندادندن تماشاگر  استفاده می‌شود. ایده اصلی تارانتینو تبدیل تراژدی به خشونت خوشمزه است. تارانتینو را مطبوعات آمریکایی به دلیل خوشمزه کردن خشونت تحویل می‌گیرند و گرنه هر ملنگی می‌تواند نام دیوانه‌بازی بی‌حد و حصرتصویری خود را سینما بگذارد.

با این حساب وقتی مخاطب  فیلم «روزی روزگاری در هالیوود  از تارانتینو را تماشا می‌کند، این احساس به او  دست خواهد که  تاریخ چند سانتیمتر ضخامت  پیدا می‌کند اما در عوض،  نازک شدن بخشی از سرگرمی سازی را به همراه دارد. این مهمترین الگویی که تارانتینو از فیلمسازان ایرانی در مواجه با تاریخ و سینمای آموخته است. در اغلب آثار نمایشی ایرانی، تاریخ چند سانتیمتری افزایش پیدا می‌کند و از مدار سرگرمی خارج می‌شود، هیچ مخاطب ایدئولوژیک و غیرایدئولوژیکی نیست که سرگرمی را اضافه و کم یکی دو سانتیمتر.

اما با دیدن این فیلم باید به حال بازیگرانی نظیر براد پیت تاسف خورد. براد پیت در این فیلم یک توده خمیری بی‌شکل است، گاهی شبیه ارواح خبیثه و گاهی فرشته نجات. براد پیت تهدید بزرگی برای خراب شدن چنین فیلمی است و برای تهی  شدن فیلم از هر معنایی نیاز به لبخند اوست، از آن بدتر زمانی که براد پیت «بروس لی» را در بدنه ماشین می‌کوبد، شلختگی ابزورد نمود بیشتری پیدا می‌کند. آخرین ساخته تارانتینو، بیشتر از آنکه اثری هالیوودی باشد، به نمایش‌های خنثی سینمای ایران و فرانسه شباهت دارد. به هر حال اگر هالیوودی نتوانستند سینمای ایران و فرانسه را شبیه خودشان کنند، روزی خواهد رسید که در برابر سینمای غیر قابل تحرک ایران و فرانسه {به لحاظ فرم و ساختار} زانو خواهند زد.

انتهای پیام/

R1439/P/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط سینمای جهان هالیوود

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینمای جهان هالیوود سینمای جهان هالیوود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۷۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از زحمات فراجای استان همدان در قالب اجرای طرح نور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ نماینده‌ ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در این مراسم گفت: یکی از بهترین ابواب روزی باب علم است و بابت آن باید خدا را شکر کنیم، به ابواب روزی چه مادی و چه معنوی دقت کنیم مسیر درست را انتخاب کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی موثقی افزود: متأسفانه در جامعه علم با میزان سودآوری و درآمد ارزشگذاری می‌شود، حتی منزلت‌های اجتماعی علما با میزان دارایی سنجیده می‌شود، نظام باید می‌توانست تعلیم و تربیت را طوری پیش ببرد که ارزشگذاری‌ها درست انجام شود.

او تأکید کرد: علت موفقیت بزرگان علم گذشته این بود که به علم نگاه ابزاری نداشتند، یکی از کار‌های حوزه‌ی علمیه این است که بتواند به طلبه این نگاه را القا کند خدا در صراط مستقیم است و پیغمبر اسلام هم در صراط مستقیم است و باهم تطابق کامل دارند، اما سایر انبیا و انسان‌ها تطابقشان درجه بندی دارد.

امام جمعه همدان گفت: گاهی کسی که در مسیر است عملش مانند کسی است که در صراط است پس فضیلت اهل صراط بر اهل سبیل به علم است.

دیگر خبرها

  • روزی که شوروی پشت مزدوران را در ایران خالی کرد / پاسخ بختیار به ادعای رضا پهلوی / تصاویر رنگی آلمان‌ها از نبرد استالین گراد / گرامافونی که ایرانی‌ها ۱۲۰۰ سال پیش ساختند / آبادان در بیش از یک قرن پیش
  • هجدهمین یادواره شهدای روستای جعفر آباد رفسنجان
  • پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • روزی به فرزندانم می‌گویم کنار کروس بازی کردم
  • از خورشید فرار نکنید/ ۴ فایده نور طبیعی که نمی‌دانستید
  • نامگذاری روزی به نام یک شهر برای اولین بار در شیراز انجام شد
  • «روزی روزگاری در آمریکا» + فیلم
  • تجلیل از زحمات فراجای استان همدان در قالب اجرای طرح نور
  • روزی برای قدردانی از سربازان عرصه تولید در تاکستان+ فیلم