Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ تشخیص درست رنگ دود به شما کمک می‌کند متوجه شوید مشکل خودرو چیست و کدام قسمت خودرو نیاز به تعمیر دارد.

دودهای حاصل از موتور خودرو یکی از مهم‌ترین مسائل در ایجاد آلودگی هوا است، رانندگان باید با رسیدگی و سرویس‌های به موقع همیشه خودروی خود را در حالت ایده‌آل نگه دارند، این مورد نه تنها باعث کمک به پاکیزه ماندن هوای شهر می‌شود بلکه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ تعمیرات، وقت، سوخت و همچنین افزایش شتاب خودرو خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش عصر ایران دودهای خروجی از اگزوز معمولاً به رنگ مشکی، آبی یا سفید است. تشخیص درست رنگ دود به شما کمک می‌کند متوجه شوید مشکل خودرو چیست و کدام قسمت خودرو نیاز به تعمیر دارد.

دود سفید: خارج شدن دود سفید در لحظات اولیه روشن کردن خودرو یا دقایق ابتدایی در زمستان یکی از اتفاقات شایع است که بر اثر بالا بودن میزان بخار آب رخ می‌دهد.

بخار آب یکی از تولیدات احتراق موتور است که همیشه در دود اگزوز وجود دارد اما مقدار آن اگر بالا رود باعث سفید شدن رنگ دود می‌شود. این مساله اگر پس از روشن شدن خودرو اتفاق بیفتد و زود رفع شود هیچ نگرانی را ایجاد نمی‌کند اما در صورتی که این دود سفید ادامه داشت باید قانع شویم که مشکلی در سیستم خودرو بوجود آمده است.

خرابی واشر سرسیلندر، عدم یکپارچه بودن بلوک سیلندر یا حل شدن واسکازین در روند احتراق می‌تواند از دلایل خروج دود سفید در طولانی مدت باشد.

دود سیاه: در لحظات اولیه روشن شدن خودرو، دود سیاه می‌تواند از تولیدات احتراق باشد و در صورتی که با گرم شدن موتور رفع شود نگرانی خاصی را ایجاد نمی‌کند اما در صورت ادامه پیدا کردن باید مطمئن شوید که یا سوخت اضافی وارد سیلندرها می‌شود یا اینکه به دلیل نبود کافی هوا یا عدم کارکرد سیستم جرقه زنی، سوخت به خوبی نمی‌سوزد چرا که دود سیاه عموما تولید احتراق ناقص است.

درصورت کاربراتوری بودن اتومبیل، به احتمال زیاد ساسات خودرو مشکل پیدا کرده و درصورت انژکتوری بودن احتمال خرابی انژکتور نیز وجود دارد. درصورتی که سیستم جرقه زنی دچار مشکل شده باشد باید شمع‌ها و وایرها را بررسی کنید. اگر مدت زیادی است که فیلتر هوای خود را تعویض نکرده‌اید اقدام به نو کردن آن کنید.

دود آبی یا خاکستری: می‌تواند نشانه نشتی روغن در مجموعه احتراق باشد. گرم کردن خودرو در حالت سکون می‌تواند باعث حل شدن بخشی از روغن در بنزین به دلیل متفاوت بودن مقدار ویسکوزیته باشد.

درصورتی که سوپاپ‌های خودرو خوردگی داشته باشد و یا رینگ پیستون‌ها مشکل داشته باشند، روغن ممکن است وارد پروسه احتراق شده و باعث آبی شدن دود شود.

درصورتی از اگزوز دود آبی یا خاکستری خارج می‌شود و درعین حال خودرو روغن کم می‌کند قطعا همراه با بنزین مقداری روغن نیز سوخته می‌شود و علاوه بر افزایش استهلاک، میزان آلایندگی‌ها از قدرت و توان موتور نیز کم می‌شود و باید در اولین فرصت به چک کردن رینگ‌ها و سوپاپ‌ها اقدام کرد.

دود‌هاي خروجي خودرو از نظر راننده خودرو مي توانند بسيار مهم باشند و هشداري براي تعويض قطعات مصرفي، كه در صورت بي توجهی مي‌توانند تعميرات سنگين‌تري را به دنبال داشته باشند. و امروزه با توجه به وجود تجهیزاتی همچون دستگاه تست پنج گاز سرنخ‌هایی را به ما می‌دهد که با استفاده از آن می‌توان دریافت که چه اتفاقاتی هم اکنون در محفظه احتراق در حال رخ دادن است.

با اندازه‌گیری دقیق مقادیر پنج گاز مهم که محصول احتراق است می‌توانیم هم به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم و هم به دردهای خودرو برسیم.
کم شدن شتاب خودرو، روغن سوزی، خام سوزی، سوختن واشر سرسیلندر و ورود آب به محفظه احتراق، نامنظم بودن جرقه و... از جمله ایراداتی هستند که می‌توان با یک اسکن کامل از دود اگزوز شناسایی و درمان شوند.
همچنین با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان با مشاهده مقادیر به دست آمده توسط سنسورها و به دست گرفتن نبض آن‌ها بسیاری از ایرادات خودرو را یافت.

برچسب ها: دود اگزوز

منبع: خرداد

کلیدواژه: دود اگزوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۸۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط ۴ برادر

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، ماجرای این جنایت وحشتناک که به اختلافات قدیمی و ریشه دار ملکی در منطقه کورده و پیچ ساغروان گره خورده است، هنگامی رمز گشایی شد که چند فیلم از صحنه درگیری هولناک حاشیه بزرگراه در اختیار مقام قضایی قرارگرفت که توسط شهروندان فیلمبرداری شده بود.

از سوی دیگر نیز تصاویری از صحنه جنایت ضمیمه پرونده جنایی شد که توسط راننده پژو (مقتول) به ثبت رسیده بود. در همین حال دوشنبه گذشته با دستور قاضی دکتر صادق صفری (بازپرس ویژه قتل عمد) ۵ متهم این پرونده به محل وقوع جنایت در نزدیکی پیچ ساغروان هدایت شدند و مقابل دوربین قوه قضاییه به تشریح زوایای جدیدی از این جنایت تکان دهنده پرداختند.

آن‌ها که با مشاهده اسناد و مدارک انکار ناپذیر چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشتند به داستان سرایی‌های گذشته پایان دادند و هر کدام چاقویی را به دست گرفتند که روز حادثه خونبار، آن را در اختیار داشتند. لحظاتی بعد ۳ چاقو از روی کاپوت خودرو برداشته شد و  یکی از متهمان نیز چماقی را به دست گرفت که آن روز با آن ضرباتی را بر پیکر راننده پژو (مقتول) فرود آورده بود. گزارش روزنامه خراسان حاکی است امنیت کامل در محل واکاوی قضایی این پرونده جنایی برقرار بود و متهمان در فضایی آرام چنان جزئیات وقوع قتل در حاشیه بزرگراه آسیایی را بازگو کردند که دیگر جای سوالی هم برای وکلای مدافع باقی نماند!

 در همین حال برخی از متهمان، دخالت‌های غیرکارشناسی برخی از افراد و نیرو‌های محلی برای ایجاد صلح و سازش در میان آن‌ها را از دلایل اصلی شدت اختلافات دانستند و مدعی بودند که اگر به شیوه قانونی برای حل اختلافات ملکی ادامه می‌دادند این جنایت وحشتناک رخ نمی‌داد.

بنابرگزارش روزنامه خراسان، درمیان متهمان این پرونده یکی از افراد سرشناس و پرنفوذی نیز وجود دارد که در یکی از قوای سه گانه کشور مشغول کاربود! در این شرایط، بررسی‌های قضایی و کنکاش‌های تخصصی قاضی صفری درباره چگونگی وقوع این حادثه دلخراش نشان داد تعدادی از اهالی یکی از روستا‌های منطقه گلمکان از مدت‌ها قبل درگیری‌های زیادی به خاطر اختلافات ملکی داشتند تا این که روز چهاردهم فروردین، ۴ برادر و فرد دیگری به نام علیرضا در حالی که سوار بر دو دستگاه خودروی سمند بودند به تعقیب جوان پژو سواری به نام «قاسم-د» پرداختند تا بار دیگر از او زهر چشم بگیرند. «قاسم» نیز که متوجه تعقیب آن‌ها شده بود برسرعت پژو افزود تا از چنگ آن‌ها بگریزد، ولی هنگامی که وارد بزرگراه آسیایی شد و  پدال گاز را فشرد ناگهان راننده سمند از پشت سر به او رسید و با یک حرکت وحشتناک، کنترل فرمان را از دست جوان پژو سوار خارج کرد.

خودرو پژو که به آن سوی جاده منحرف شده بودپس از برخورد با جزیره میانی بزرگراه (آیلند) واژگون شد و پس از غلتیدن کف آسفالت در حاشیه جاده افتاد. در این هنگام راننده پژو که می‌دانست در چه مخمصه ترسناکی قرارگرفته است خود را از درون خودرو بیرون کشید و با پای پیاده پا به فرارگذاشت، اما در این لحظه سمند دیگر تعقیب کنندگان از راه رسید و او را در حال فرار نقش بر زمین کردند. در یک چشم بر هم زدن ناگهان ۴ برادر چشم آبی به همراه یکی دیگر از اهالی که او را فردی شرور معرفی می‌کردند، از خودرو بیرون پریدند و با چماق و چاقو به جان راننده پژو افتادند. آن‌ها با ضربات متعدد چاقو و چوب، جوان ۳۲ ساله را هدف گرفتند و بی رحمانه تیغه چاقو را بر نقاط مختلف پیکر خون آلود وی وارد کردند.

بنابرگزارش روزنامه خراسان، در حالی که برخی از اهالی محل و رهگذران از این صحنه دلهره آور فیلم می‌گرفتند، برادران چشم آبی، پیکر خون آلود «قاسم-د» را رها کردند و از صحنه حادثه گریختند. طولی نکشید که پیکر نیمه جان راننده ۳۲ ساله پژو به بیمارستان  انتقال یافت، اما او بر اثر عوارض ناشی از اصابت چوب و چاقو جان سپرد. این گونه بود که قاضی شعبه ۲۰۸ دادسرای عمومی وانقلاب  وارد عمل شد و به تحقیق در این باره پرداخت. با لورفتن ماجرای قتل در پی اختلاف ملکی، گروهی تخصصی از کارآگاهان به سرپرستی سروان عظیمی مقدم (افسر جنایی آگاهی) رصد‌های اطلاعاتی را برای دستگیری متهمان آغاز کردند و بعد از  بازداشت دو تن از متهمان، بقیه افراد مرتبط با این پرونده جنایی که حلقه محاصره را تنگ‌تر می‌دیدند، خود را تسلیم قانون کردند و درحالی به تشریح زوایای مختلف این جنایت هولناک پرداختند که قاضی دکتر صفری، فیلم‌هایی از صحنه جنایت را برای آنان به نمایش گذاشت. از سوی دیگر نیز راننده پژو (مقتول) با نصب دوربین روی داشبورد خودرو و یقه پیراهنش، صحنه‌هایی از قتل خود را به تصویر کشیده بود که همه این اسناد محکمه پسند، ضمیمه پرونده شد و بررسی‌های قضایی در این باره ادامه یافت.

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس | قطر و مصر هم ضمانت کردند؛ پایان جنگ نزدیک است؟
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه
  • سرخ و سفید و دوست‌داشتنی
  • جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط ۴ برادر
  • فتوایی که درباره اگزوز خودرو صادر شد!
  • ضرغامی: هر دولتی بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است / آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است + فیلم
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا میدهد
  • کشف ۴۰ تن روغن خوراکی قاچاق و دستگیری یک متخلف در زاهدان