Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخشودگی ۸ هزار میلیارد تومانی ۲۰۰ هزار مودی، دولت و تصمیم گیران، صادرات را در اولویت قرار دهند، رفع مشکل ترخیص ۱۱۰۰ دستگاه خودروی پروانه شده در گمرک، کاهش نرخ رسمی یورو و پوند، پیشتازی بانک ملی ایران در فروش اموال مازاد برخی از اخبار اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز ۲۹ مهرماه به شرح زیر است:

ظرفیت صادراتی در بخش رقابت پذیر تولید در کشورمان، خیلی کم است

«حمید زادبوم» شب گذشته (یکشنبه 28 مهرماه) در برنامه گفگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره وضعیت صادرات کشورمان با بیان اینکه ساختار اقتصادی کشورمان، صادرات محور نبوده است، گفت: تولید صادرات محور در کشورمان هنوز بحث جدیدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به تغییرات نرخ ارز در سال گذشته از آنجا که این تغییرات، برنامه ریزی شده نبود و در فرآیند زمان، اتفاق نیفتاده بود، شوکی را به صادرکننده‌ها و واردکننده‌ها و شرایط ویژه قیمتی را نیز به مواد اولیه و تامین آن وارد کرد.

 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه ظرفیت صادراتی در بخش رقابت پذیر تولید در کشورمان، خیلی کم است، ادامه داد: از برنامه سوم توسعه جمهوری اسلامی ایران، صادرات، محور اصلی بوده و هدف گذاری شده است.

 

۲۰۰ هزار مودی از بخشودگی ۸ هزار میلیارد تومانی برخوردار شدند

«امیدعلی پارسا» شب گذشته (یکشنبه 28 مهرماه) در تحریریه بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ هزار مودی بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات خود را پرداخت کردند، گفت: از حدود ۸ هزار میلیارد تومان بخشودگی برخوردار شدند.

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه این سازمان مرداد ماه سال جاری با همگرایی و اجماع هر سه قوه، بخشنامه مهمی را برای حمایت از تولید، مقابله با فرار مالیاتی و فساد اداری صادر کرد، افزود: بر اساس این بخشنامه، همه جرائم مالیاتی قابل بخشش مودیان با پرداخت اصل بدهی مالیاتی تا پایان مهر، بخشیده می‌شود. توقع و انتظار ما این بود با اطلاع رسانی که انجام دادیم، استقبال بیشتری شود.

 

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش ها، با توجه به اینکه بسیاری از مودیان، پرداخت بدهی مالیاتی خود را به روز‌های آخر مهلت تعیین شده موکول کردند، گفت: احتمالا فردا و پس فردا ترافیک سنگینی داریم از این رو از مودیان می خواهیم در مهلت باقیمانده، پرداخت بدهی‌های مالیاتی خود را به بعد از ظهر موکول نکنند و آن را اوایل صبح، انجام دهند.

 

برای رقابت با دنیا باید هم وزن آن‌ها شویم

«بهرام شکوری» شب گذشته (یکشنبه 28 مهرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره وضعیت صادرات در کشورمان با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی، ابزاری برای توسعه صادرات است، اما این توسعه صادرات اتفاق نیفتاد، گفت: در سال ۱۳۹۷ در بخش‌های مختلف، رشد منفی داشتیم از جمله در صنعت حدود منفی ۶ درصد و در کشاورزی هم منفی بود و این به سیاست گذاری‌های دولت در سال ۹۷ بر می‌گردد.

 

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه متاسفانه دولت، نرخ دستوری ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را برای دلار تعیین کرد، افزود: این موضوع اثرش را گذاشت و اجازه نداد تولیدکنندگان بتوانند از آثار مثبت افزایش قیمت ارز برای توسعه صادرات استفاده کنند.

 

شکوری با اشاره به اینکه با آمدن آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی، رشد مثبتی در برخی بخش‌ها ایجاد شد، گفت: ما به عنوان تولیدکننده و صادرکننده از دولت می‌خواهیم موانع، ایجاد نکند، اما بستر را آماده کند.

 

دولت و تصمیم گیران، صادرات را در اولویت قرار دهند

«علی محمد شریعتی مقدم» شب گذشته (یکشنبه 28 مهرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره صادرات کشورمان با بیان اینکه به علت نیاز کمتر بخش کشاورزی به ارز، این بخش از نوسانات ارز آسیب کمتری دید، گفت: بیشترین آسیب این بخش از تغییرات مکرر دستورالعمل ها، بخشنامه‌ها و مقررات بود.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ برای صادرات، برنامه ریزی نداشتیم، ادامه داد: در ۱۰۰ سال گذشته هیچ وقت برنامه ریزی برای توسعه صادرات نداشتیم و باید از فرصت ها، بهتر استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به ویژه در ۲ سال اخیر بیشترین نوسان را در دستورالعمل‌ها به ویژه در بخش کشاورزی داشتیم، گفت: از یک طرف تولید محصولات کشاورزی با امنیت غذایی گره خورده و از طرف دیگر بیشترین مزیت صادراتی ما در بخش کشاورزی است.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت ایران یکی از بازیگران عرصه اقتصادی است، افزود: بخش تصمیم گیر در سطح کلان‌تر و راهبردی باید به موضوع صادرات، توجه جدی‌تر داشته باشد.

 

رفع مشکل ترخیص ۱۱۰۰ دستگاه خودروی پروانه شده در گمرک

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، درباره این که دلیل عدم تمدید زمان برای ترخیص ۱۱۰۰ خودروی مانده در گمرک که گفته می‌شود فرآیند ترخیص را طی کرده اند، چیست، توضیح داد: زمان مصوبه دولت برای ترخیص خودرو‌ها در ۱۶ تیرماه به پایان رسید و باید مرجع ذی صلاح درخواست تمدید را ارائه کند که این مسئولیت به عهده گمرک و یا وزارت اقتصاد نیست بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که باید موضوع را در دولت مطرح و مجوز آن را دریافت کند و در نهایت به گمرک ابلاغ کند تا ما در این رابطه اقدام کنیم.

ارونقی با بیان این که مشکلی متوجه گمرک درباره عدم خروج خودرو‌های پروانه شده نبوده است، ادامه داد: زمانی که دولت در دی ماه سال گذشته، مصوبه‌ای برای ترخیص خودرو‌های دپو شده داشت و بار دیگر تمدید شد، تعداد ۷۵۰۰ خودرو ترخیص و نزدیک به ۱۱۰۰ دستگاه دیگر حتی پروانه دریافت کردند، اما با توجه به این که زمان به پایان رسید، برخی فرآیند‌های دیگر را انجام نداده بودند، ولی اکنون تمام مشکلات آن‌ها برطرف شده و آماده ترخیص هستند، با این حال، چون زمان مصوبه تمام شد، این خودرو‌ها در گمرک ماندند.

 

سکه بهار آزادی طرح جدید ۳ میلیون و ۹۵۷ تومان/نرخ رسمی یورو و پوند کاهش یافت

هر گرم طلای 18 عیار امروز (دوشنبه 29 مهرماه) 403 هزار و 700 تومان قیمت گذاری شده است و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1490 دلار معامله می شود. سکه بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 957 تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 20 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 220 هزار تومان و سکه گرمی 810 هزار تومان برای امروز قیمت گذاری شده است.

 

همچنین امروز (دوشنبه 29 مهرماه) دلار 11 هزار و 380 تومان، یورو 12 هزار و 800 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 900 تومان، درهم امارات 3110 تومان، لیر ترکیه 2010 تومان، یوان چین 1630 تومان، دلار کانادا 8730 تومان و دلار استرالیا 7850 تومان معامله می شود.

 

هر گرم طلای 18 عیار روز گذشته (یکشنبه 28 مهرماه) 404 هزار و 900 تومان و هر انس طلا 1490 دلار ارزشگذاری شده بود. همچنین روز گذشته سکه بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 966 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 964 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 26 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 225 هزار تومان، سکه گرمی 838 هزار تومان بود.

 

روز گذشته (28 مهرماه) در بازار آزاد دلار 11 هزار و 395 تومان، یورو 12 هزار و 595 تومان، پوند 14 هزار و 735 تومان، درهم امارات 3159 تومان، دلار استرالیا 7835 تومان، دلار کانادا 8743 تومان، لیر ترکیه 1960 تومان معامله می شد.

 

پیشتازی بانک ملی ایران در فروش اموال مازاد

گزارش اهم عملکرد و دستاوردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی حاکی از این است که بانک ملی ایران در سال جاری پیشتاز فروش اموال مازاد بوده است. بر اساس جدول منتشر شده توسط این وزارتخانه از مجموع بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال اموال مازاد واگذار شده توسط ۱۲ بانک، بیشترین سهم به بانک ملی ایران مربوط بوده است.

سهم بانک ملی ایران از این میزان واگذاری طی دوره زمانی شروع سال تا مرداد ماه در قالب املاک و سهام، ۱۷ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال محاسبه شده است. این جدول نشان می دهد ۱۱ هزار و ۲۸۸ میلیارد ریال از اموال بانک ملی ایران در قالب سهام و مابقی در قالب املاک واگذار شده است.

سهم بانک ملی ایران از اموال مازاد واگذار شده بانک های مورد اشاره در گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی بیش از ۴۲ درصد است. پیش از این رییس مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود که بانک ملی ایران از بانک هایی بوده که در واگذاری اموال و دارایی های خود نسبت به سایر بانک‌ها بهتر عمل کرده است.

 

دادوستد ۵۸۷ میلیارد سهمی بورس در ۱۳۶ روز معاملاتی

از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۱۳۶ روز معاملاتی تعداد ۵۸۷ میلیارد و ۸۷۶ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۹۷۶ هزار و ۵ میلیارد ریال در ۵۰ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۴۴۳ دفعه در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفته است.

 

همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت ۴۰۵میلیارد و ۴۰۳میلیون سهم به ارزش ۱۰۱۸هزار و ۴۶۱میلیارد ریال در ۲۴میلیون و ۱۲۴هزار و ۲۲۴نوبت در بازار اول؛ ۱۷۱میلیارد و ۴۶۷میلیون سهم به ارزش ۷۸۴هزار و ۹۶۶میلیارد ریال در ۲۵میلیون و ۷۰۸هزار و ۱۷۴نوبت در بازار دوم؛ ۵۸میلیون و ۶۰۰هزار برگه به ارزش ۵۶هزار و ۷۵۹میلیارد ریال در ۱۴هزار و ۹۷۰نوبت در بازار بدهی، ۱۳۴میلیون و ۶۱۰هزار قرارداد به ارزش ۹۵۳میلیارد ریال در ۵۵هزار و ۹۲۸نوبت در بازار مشتقه و ۱۰میلیارد و ۸۱۴میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۱۱۴هزار و ۸۶۷میلیارد ریال در ۳۶۳هزار و ۱۴۷نوبت مورد معامله قرار گرفته است./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین زائران اربعین حسینی پیاده روی اربعین اربعین ۹۸ نماز جمعه حب الحسین یجمعنا مرز بین المللی شلمچه منطقه آزاد اروند اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۰۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، غلامحسین تیموری گفت: مبادلات این مدت محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت.
وی بیان کرد: از مجموع مبادلات مرزی محصولات بخش کشاورزی واردات ۳۹ هزار و ۲۲۵ تن کالا‌های شامل برنج، موز و کنجد و بیش‌از ۴۴ هزار و ۱۹۸ تن صادرات محصولات کشاورزی عمدتا شامل انواع خرما، گوجه فرنگی، هندوانه و سیب درختی و سایر خشکبار است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان ترانزیت محصولات کشاورزی در یک ماه اول امسال که از مرز‌های رسمی انجام شده را هزار و ۱۱۶ تن اعلام کرد.
وی گفت: سیمای کشاورزی سیستان و بلوچستان بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی است وباغبانی، زراعت و شیلات مهمترین ظرفیت‌ها برای توسعه صادرات بخش کشاورزی این استان بشمار می‌رود.
تیموری بیان کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل دسترسی به بازار‌های افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور داراست.
وی ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان در زمینه تولید محصولات باغی بویژه گرمسیری و استوایی بی‌نظیر است و تنها نقطه در کشور است که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.

دیگر خبرها

  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • خبر خوش بانک جهانی برای ایران
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • قیمت دلار و یورو امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳