Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از برنامه‌ریزی به‌منظور احیای 3 رشته منسوخ‌شده صنایع‌دستی استان در روستاهای راز و جرگلان و اسفراین با هدف توسعه و رونق آنها خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،علی عابدی با اشاره به برنامه‌های پیش رو در راستای تعریف دوره‌های آموزشی با هدف احیای رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، از برنامه‌ریزی به‌منظور احیای سه رشته ابریشم‌بافی، نمدمالی و رودوزی‌های سنتی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عابدی افزود: با توجه به شهرت روستای روئین اسفراین با عنوان دهکده نساجی سنتی ایران و سابقه تولید ابریشم‌بافی از سوی فعالان صنایع‌دستی این روستا، احیای رشته ابریشم‌بافی را در روستای روئین دنبال می‌کنیم.

او عنوان کرد: همچنین احیای رشته‌های ابریشم‌بافی، نمدمالی و رودوزی‌های سنتی در تعدادی از روستاهای شهرستان راز و جرگلان در برنامه‌های معاونت صنایع‌دستی استان قرار دارد.

او اظهار داشت: تاکنون 15 رشته منسوخ صنایع‌دستی خراسان شمالی ازجمله چادرشب بافی، چوخه، مسگری، آیینه‌کاری، جاجیم‌بافی، حجاری روی سنگ، زیورآلات سنتی و... احیا شده است و هنرمندانی از استان مشغول فعالیت در این رشته‌ها هستند.

عابدی با اشاره به تعداد 61 رشته فعال صنایع‌دستی در استان، گفت: حفظ هنرهای سنتی و احیای صنایع‌دستی در مرحله اول به روش استاد و شاگردی، و در مرحله بعد با ارائه آموزش‌های مستمر انجام می‌شود.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی  تصریح کرد: آموزش مستمر، پرداخت تسهیلات و حمایت به‌منظور فرصت‌یابی حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های مختلف، 3 راهکار مهم برای حفظ و بقای هنرهای سنتی است.

بیشتر بخوانید: راه اندازی پروژه تفریحی زیپ لاین در اقامتگاه بوم گردی بجنورد اختصاص قریب به 22 میلیارد ریال اعتبار به‌منظور مرمت آثار تاریخی خراسان شمالی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خراسان شمالی صنایع دستی گردشگری گردشگری و صنایع دستی نساجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۰۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرستان‌ها متناسب با نیازهای بومی خراسان شمالی نیرو تربیت کنند

استاندار خراسان شمالی با اشاره به فعالیت ۹۲ هنرستان در استان گفت: این مجموعه‌ها متناسب با نیاز استان، نیرو تربیت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، محمد رضا حسین‌نژاد امروز _ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در آئین افتتاح نمایشگاه معرفی مشاغل اظهار کرد: تقویت هنرستان‌ها متناسب با زیست بوم استان ضروری است تا علم و مهارت جوانان در مسیر توسعه استان قرار گیرد.

وی وجود ۹۲ هنرستان در خراسان شمالی با ۱۴ هزار دانش‌آموز را مورد توجه قرار داد و افزود: تولید با دستان توانمند کسانی امکان پذیر خواهد بود که دانش لازم را داشته باشند و دولت هم در بخش تجهیزات به افراد دارای مهارت کمک خواهد کرد.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه استان در بخش‌های تولید فرش و پرورش اسب پتانسیل‌های قابل توجهی دارد، خاطرنشان کرد: تربیت و پرورش نیروهای غنی و اثرگذار در تولید توسط هنرستان‌ها و هنرجویان اجرایی شود.

حسین‌نژاد با تاکید بر اینکه متناسب با نیاز استان باید هنرجو تربیت شود، گفت: هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها باید متناسب با نیازها، نیروی انسانی را تربیت کنند.

وی افزود: با تاکید در جلسات شورای آموزش و پرورش استان و سفر رئیس‌جمهور و تصویب ایجاد هشت هنرستان، در مسیر عملیاتی شدن جهش تولید گام‌های مؤثری را خواهیم برداشت.

کد خبر 747499

دیگر خبرها

  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان
  • هنرستان‌ها متناسب با نیازهای بومی خراسان شمالی نیرو تربیت کنند
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت