Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-19@10:35:20 GMT

چگونه باید با مرگ همسر کنار بیاییم؟

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۰۶۸۳

چگونه باید با مرگ همسر کنار بیاییم؟

شما به زمانی برای ماتم گرفتن و مویه کردن نیاز دارید که دردناک خواهد بود. اما در هر صورت مهم است که این مراحل را پشت سر بگذارید و به سلامت عبور کنید، چون زندگی شما هنوز ادامه دارد.
وقتی همسرتان از دنیا می‌رود، شما نه تنها باید با انسانی بسیار خاص در زندگی‌تان برای همیشه خداحافظی کنید بلکه مجبورید به گذشته، حال و آینده‌ی با هم بودن‌تان نیز بدرود بگویید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شما مجبورید با نقشه‌هایی که با هم کشیده بودید، تجربیات فراموش نشدنی، خاطرات به یادماندنی و لحظات بی‌نظیری که با هم داشتید خداحافظی کنید. کنار آمدن با همه‌ی این‌ها اصلا کار ساده‌ای نیست.

شما به زمانی برای ماتم گرفتن و مویه کردن نیاز دارید که دردناک خواهد بود. اما در هر صورت مهم است که این مراحل را پشت سر بگذارید و به سلامت عبور کنید، چون زندگی شما هنوز ادامه دارد.

مرگ همسر

چگونه می‌توانید با مرگ همسرتان کنار بیایید؟ چگونه می‌توانید از دنیا رفتن همسرتان، بهترین دوست‌تان، عشق‌تان و شریک و همرازتان را فراموش کنید؟ هر چند غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما این طور نیست.

هر کسی برخورد متفاوتی با مرگ یک عزیز دارد و به سبک خاص خودش ماتم می‌گیرد. اما واقعیت این است که نکات و رهنمون‌های خاصی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند با مرگ همسرتان به شیوه‌ای سالم‌تر کنار بیایید و آسیب کمتری ببینید.

چاره‌ای نیست، فراموش نکنید که شما باید این سوگ را بپذیرید و برایش سوگواری کنید. اگر به درستی ماتم نگیرید، ممکن است در آینده دچار مشکلاتی، چون فوبیا، حس ناامنی و عدم توانایی در سازگاری و مدارا و عوارض دیگر شوید.

عزا و ماتم   ماتم گرفتن یک واکنش فیزیکی و هیجانی نسبت به مرگ یک عزیز است. این واکنش، بسته به شخص، می‌تواند شدت و ضعف داشته باشد و مدت زمان آن نیز برای هر کسی متفاوت است. اما به هر حال این مدت زمان برای ماتم گرفتن ضروریست. یعنی شما باید به خودتان فرصت بدهید و درک کنید اتفاقی که برای‌تان افتاده، ساده نیست. ضمنا باید بپذیرید که با خودتان مهربان باشید.

یادتان باشد که عزا و ماتم هر چند تجربه‌ای بسیار سخت و تلخ است، اما لازم است؛ بنابراین باید درک کنید که درد و زخم شما الیتام خواهد یافت، فقط باید به خودتان زمان بدهید. پس مرگ همسرتان را بپذیرید، بابتش عزا و ماتم بگیرید و سپس خودتان را با زندگی جدید بدون همسر مرحوم‌تان وفق دهید.

کارشناسان می‌گویند اندوه و ماتم بعد از مرگ یک عزیز باید تقریبا ۱۸ ماه طول بکشد. اگر احساس اندوه و درد شما بعد از این مدت زمان همچنان باقیست، شاید نیاز دارید کمک حرفه‌ای دریافت کنید. البته فراموش نکنید که هر کسی متفاوت است.

از صحبت کردن در مورد همسرتان خودداری نکنید

شما باید به زندگی عادی خود ادامه بدهید و از چیزی که اتفاق افتاده عبور کنید و به این نتیجه برسید که حالا سرنوشت دیگری دارید. اما کسی که از دنیا رفته، زمانی تمام قلب‌تان، روز‌ها و ساعت‌های‌تان را پُر کرده بود؛ بنابراین همیشه بخشی از خاطرات شما خواهد بود. هرچند ماه‌های اول بعد از از دست دادن همسر خیلی دردناک است، اما باید تدریجا یاد همسر مرحوم‌تان را به خاطرات شخصی‌تان بسپارید.

شما باید در مورد هیجانات‌تان و همسری که دیگر در زندگی‌تان نیست حرف بزنید. از خاطرات خوب‌تان و ویژگی‌های خاص او بگویید و از تجربیاتی که با هم کسب کرده بودید. این کار به التیام دردتان کمک می‌کند.

مراقب سلامت جسم‌تان هم باشید

غم و غصه می‌تواند اثرات بسیار بدی بر جسم‌تان بگذارد. ممکن است اشتهای‌تان را از دست بدهید یا دچار اختلال در خواب شوید. البته در کلام آسان است، اما باید مراقب سلامتی خود باشید، ورزش را ادامه دهید و به اندازه کافی بخوابید.

آینده‌ی جدیدتان را که قرار است بدون همسرتان باشید، تجسم کنید

مرگ اجتناب ناپذیر است و کاری از دست شما برنمی‌آید؛ بنابراین تنها راهی که دارید این است که هر چه زودتر واقعیت را بپذیرید. اما همانطور که گفتیم، مشکلی که در کنار آمدن با مرگ همسر وجود دارد این است که همراه با مرگ همسرتان، رویا‌ها و آرزو‌های مشترک، نقشه‌هایی که برای سال‌های آینده‌ی با هم بودن‌تان کشیده بودید، همه و همه از بین رفته‌اند؛ و همین وادارتان می‌کند در مورد تمام مسائل مربوط به آینده دوباره فکر کنید و آینده را کاملا جور متفاوتی تصور نمایید؛ بنابراین برای اینکه بتوانید بر اندوه مرگ همسرتان غلبه کنید، باید بتوانید این آینده‌ی تازه را متصور شوید. مجبور نیستید تمام باقیمانده‌ی عمرتان را جور خاصی تجسم کنید. می‌توانید با هدف‌های کوچک شروع کرده و تدریجا خودتان را به سمت آینده پیش ببرید.

کم کم فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را از سر بگیرید

طی اولین ماه‌های سوگواری، حتی فکر انجام فعالیت‌هایی که زمانی عادت داشتید با همسرتان انجام دهید هم می‌تواند بینهایت ناراحت کننده باشد. علاوه بر این، اندوه و غصه‌ای که دل‌تان را پُر کرده نیز باعث می‌شود انجام این فعالیت‌ها واقعا سخت و نشدنی به نظر برسد. اما شما باید تدریجا فعالیت‌های‌تان را از سر بگیرید و احساس زنده بودن کنید. شما باید بتوانید دوباره لذت را تجربه کنید و با کار‌هایی که همیشه دوست داشتید، حال‌تان خوب شود و انرژی بگیرید.

این را نیز باید درک کنید که حسی که انجام این فعالیت‌ها به شما می‌دهند دیگر مانند گذشته نخواهد بود. اما یادتان باشد که شما باز هم می‌توانید لذت ببرید و احساس بهتری پیدا کنید. این حق شماست که دوباره از زندگی‌تان لذت ببرید.

علائم اینکه اندوه و ناراحتی‌تان بیش از اندازه پیچیده شده

از دست دادن همسر، تغییری اساسی در زندگی ایجاد می‌کند و هر چند سوگواری کردن پروسه‌ای طبیعی بعد از مرگ یک عزیز است، اما گاهی این اندوه و ماتم آنچنان ریشه دار می‌شود که در زندگی روزمره اختلال ایجاد شده و توانایی فرد برای زندگی کردن را سلب می‌کند. اگر علائم زیر را دارید و نمی‌توانید از مرحله‌ی سوگواری خارج شوید باید حتما به یک درمانگر یا مشاور مراجعه کنید و احتمالا تحت درمان قرار بگیرید:

احساس می‌کنید دیگر هدف و انگیزه‌ای برای زندگی ندارید
به سختی می‌توانید فعالیت‌های روزمره‌تان را انجام دهید
مدام احساس گناه می‌کنید یا خودتان را بابت مرگ همسرتان مقصر می‌دانید و سرزنش می‌کنید
آرزو می‌کنید کاش شما نیز همراه همسرتان مُرده بودید
تمایلی به ارتباط با دیگران ندارید
برای کمک گرفتن از مشاور تردید نداشته باشید
گاهی با وجود تمام تلاش‌هایی که می‌کنید تا با مرگ همسرتان کنار بیایید باز هم قادر به عبور از مرحله‌ی ماتم و سوگواری نیستید و نمی‌توانید به زندگی عادی برگردید. در چنین شرایطی، کمک گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید.


منبع:زندگی آنلاین

منبع: پارسینه

کلیدواژه: افسردگی مرگ مرگ همسر عزاداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۰۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) شوخی آقا رشید با همسر المیرا شریفی مقدم روی آنتن زنده!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: برترین ها

دیگر خبرها

  • (عکس‌) رونمایی همسر بیرانوند از خاص‌ترین لحظه سال ۱۴۰۲
  • (عکس) خاص‌ترین لحظه سال برای همسر بیرانوند
  • استوری همسر بیرانوند از خاص ترین لحظه سال 1402 در جزیره کیش (عکس)
  • (ویدیو) شوخی رشید با همسر مجریِ زنِ سرشناس روی آنتن زنده
  • چرا همسر «سروش صحت» همه را شوکه کرد؟
  • مقایسه همسر با دیگران چه مشکلاتی برای رابطه ایجاد می‌کند؟
  • شوخی رشید با همسر مجری زن سرشناس روی آنتن زنده + فیلم
  • (ویدئو) شوخی آقا رشید با همسر المیرا شریفی مقدم روی آنتن زنده!
  • بهرام رادان پدر شد
  • بهرام رادان پدر شد/ عکس