Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@00:00:46 GMT

هدف مکتب حسینی، اصلاح معیار دینداری جامعه

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۶۸۳۱

هدف مکتب حسینی، اصلاح معیار دینداری جامعه

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری مدیر مسئول ماهنامه خیمه و پژوهشگر فرهنگی، بعدازظهر روز گذشته، ۲۸ مهرماه در نشست «نه به ظالم در مکتب حسینی» که دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به تعبیر جاماندگان اربعین عنوان کرد: گاهی این تعبیر به کار می‌رود که ما جا مانده هستیم، در واقعیت فرهنگ دینی ما جا ماندن وجود ندارد؛ فرقی نمی‌کند که در چه مکانی و در چه زمانی حضور داریم، اما اینکه باور و عقیده ما حسینی هست یا نه اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



زائری با تأکید بر اهمیت و جایگاه سرزمین مقدس کربلا ادامه داد: البته مکان شرف و فضلیت خود را دارد، زمان و مکان قراردادهای ما هستند و ما آن را تعیین کرده‌ایم، در صورتی که در عالم حقیقت زمان و مکان وجود ندارد، ممکن است کسی آن طرف دنیا زندگی کند اما به حرم امام رضا(ع) نزدیک‌تر از من و شما باشد.

بیان قرآن در اصالت آخرت

وی افزود: در تشریح حادثه کربلا ما تنها به افراد حاضر در شب و روز عاشورا اشاره می‌کنیم، اما خیلی‌ها در کربلا نبودند اما با دل‌های خود امام را همراهی کردند؛ قرآن وقتی از زمان قیامت سخن می‌گوید با فعل ماضی حرف می‌زند و این درست است، چرا که از همان ابتدا دنیا نبوده و آخرت اصالت داشته است، ما باید خود را جلو ببریم و از آن زاویه به موضوع نگاه کنیم.

زائری اظهار کرد: امام حسین(ع) خود فرمود: «کسانی در میدان نبرد با ما هستند که هنوز به دنیا نیامده‌اند»، دین آمده تا شاخص‌های ذهنی ما را به هم بزند، ما گمان می‌کنیم هرکس که ریشه بلند دارد و سجده و رکوع طولانی‌تری انجام می‌دهد، مومن‌تر است، اما این طور نیست، مهم حال و درون انسان است. دین آمده تا این نگاه را به ما معرفی کند، تا دیگر معیار شخصیت‌ها و افراد نباشد.

وی اضافه کرد: امام زمان(ع) یک حقیقت است و ما منتظر این حقیقت هستیم، این مسئله که امام زمان(ع) به چه وسیله‌ای می‌آید و یا با لباس عربی و عبا ظهور می‌کند یا به‌گونه‌ دیگری می‌آید، اهمیت ندارد، درحال حاضر و با پیشرفت دانش وقتی می‌گویند مردم ظهور امام زمان(ع) را بر روی دیوارهای خانه و یا کف دست خود مشاهده می‌کنند، برای همه قابل فهم است.

شناخت حق و ثبات قوانین خلقت

زائری عنوان کرد: ما بنده و عبد اشخاص و افراد نیستیم، هرکسی اشتباه کند به او گوشزد می‌کنیم مبنای شناخت ما حق است نه انسان‌ها. وقتی انسان‌ها شاخص باشند، ما می‌گوییم چرا این فرد این کار را کرد؟ در حالی که اصل موضوع یک حقیقت است. عالم ما عالم باطن و معناست و قوانین نظام خلقت ثابت است، دعا قرار است برکت خدا را به حرکت ما بدهد، قرار نیست هیچ تغییری در مسیر و قوانین ثابت ایجاد کند.

وی افزود: در نظام خلقت قانون هم این است که اگر به  ظلم کردی، ظلم به تو برمی‌گردد، فرقی نمی‌کند ظالم حزب‌اللهی باشد یا نباشد. این قوانین ثابت با تغییر قیافه‌ها عوض نمی‌شود، پاک بودن و لقمه حلال در هر جای دنیا هم که باشد اثر خود را دارد و هرکس به آنچه از خوب و بد می‌دانسته عمل کند، نتیجه کار خود را می‌بیند.

مدیرمسئول ماهنامه خیمه ادامه داد: ما در فرهنگ دینی خود لفظ امر به معروف و نهی از منکر را به کار می‌بریم و می‌گویم معروف، چون معروف عرف جامعه است، قرآن هم از ما می‌پرسد به آنچه فهمیدی عمل کرد یا نه؟

وی بیان کرد: ایرانیان شیعه شدند چون شیفته نور بودند، آنان می‌گفتند فکر، رفتار و گفتار باید نیک باشد، ایرانیان نور را با این تقسیم‌بندی سه‌گانه گمشده خود می‌دانستند، به یک بار مکتبی را شناختند که همه ابعاد نوری زندگی را با جزئیات معرفی کرد.

بدی ظلم به ظالم وابسته نیست

زائری عنوان کرد: ظلم ذاتا بد است نه اینکه چون یزید آن را انجام داده بد شده است، تصمیم صحیح در طول زندگی و آینده ما اثرگذار است و عکس آن تصمیم غلط زندگی را از بین می‌برد، اینجا اگر حق را شناختی مسائل حل می‌شود، در زمان ظهور نیز همه مردم عالم امام حسین(ع) را می‌شناسند، امروز هم می‌بینید که در سراسر جهان پرچم امام حسین(ع) بلند است و به همین دلیل امام زمان(عج) خود را فرزند امام حسین(ع) معرفی می‌کند، خدا می‌خواهد مظلومیت امام حسین(ع) همه جا شناخته شود، چرا که در این مکتب اصالت با مخالفت علیه ظلم است.

این پژوهشگر فرهنگی اظهار کرد: باید ببینیم در ادوار مختلف تاریخ چه گذشته است، در طول تاریخ یک جریان به نام انقلاب اسلامی با تمام انتقاداتی که به آن داریم، بعد از قرن‌ها مقابل استکبار ایستاده و این عدالت طلبی یک فضیلت درونی بوده و این فضیلت درونی حق و عدل است، اگر فردای روز اربعین من آنگونه نشان دادم که تا قبل از اربعین نیز بودم، معلوم است اصالت نداشته‌ام.

زائری ضمن اشاره به تبلیغ مکتب حسینی در جهان گفت: وقتی از یک حقیقت مطلع می‌شویم آن را نشر می‌دهیم، در این زمینه دانشجوی ما یک وظیفه فردی دارد که این وظیفه او با سایر افراد جامعه تفاوتی ندارد، اما دانشجو یک وظیفه صنفی متفاوت دارد و اگر کسی در حوزه تخصص خود وقت نگذارد و کار نکند، این جا ظلمی مرتکب شده است.

وی با تشریح وظیفه انسان در مقابل دیدن ظلم و ظالم ادامه داد: گاهی در تعیین مصداق ظلم اشتباه می‌شود، هرکس برداشت خود را ظلم می‌پندارند، برای حل این مشکل جوامع قانون حقوقی برای تعیین مصداق ظلم قرار می‌دهند، در این چارچوب قانونی من به اندازه توان خود مسئول هستم، این معیار قانونی هم وظیفه ما را مشخص می‌کند و هم از هرج و مرج در جامعه پیشگیری می‌کند.

عدالتخواهی و ظلم ستیزی با اصلاح سیستمی

زائری با بیان اینکه اساسا مناسک شیعه می‌تواند با آفت دچار شود و همواره باید نسبت به آفت‌پذیری ارزش‌ها نگرانی داشت، گفت: اصل جریان عدالت‌خواه از افتخارات دانشگاه است، اما اینکه واقعیت نظام‌های سطح جامعه ما را چه کسی باید پیگیری کند، نیازمند بحث است. دیدن این ظلم‌ها طغیان ایجاد می‌کند، برای حل این مسئله باید سیستم اصلاح شود.

وی ادامه داد: وجود تراکم فرد محوری در کشور ما و آمدن پادشاهان مختلف در طول زمان ما را به فردمحوری عادت داده است، ما نیاموختیم چگونه با یکدیگر کار کنیم و این موضوع محیط اجتماعی ما را به هم می‌زند و رابطه ‌ها را به جدایی می‌کشاند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف مکتب حسینی ظلم و ظالم حجت الاسلام زائری امام حسین قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۶۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرخ و سفید و دوست‌داشتنی

  پیوند مویی
آن‌طور که بالا و پایین کردن منابع مختلف به من فهماند، از روز ازل مو برای ایرانیان بسیار مهم بوده است. در ایران باستان، داشتن موی‌ مشکی مجعد چه در خانم‌ها و چه در آقایون نشانه‌‌ آراستگی به شمار می‌رفته و موی صاف را یک جور شلختگی می‌دانستند. در قرن‌های بعد، بنا بر آنچه شعرای فارسی‌زبان برای ما به جا گذاشته‌اند، نشانه‌‌ زیبایی زن ایرانی داشتن موی مجعد مشکی وابروهای پرپشت کمانی شکل بوده است اما قسمت عجیب وجالب این علایق که خودش را درعکس‌های دوران قاجار به خوبی نشان می‌دهد، محبوبیت سبیل وموی صورت برای خانم‌هاست. همچنین در دوره‌های مختلف پیوند ابروهای پرپشت و کمانی شکل معشوق، دین و دنیایی از عاشق می‌برده. ‌

طلای سیاه
این معیاری که می‌خواهم درچند خط آینده برای‌تان بگویم، ازهمان‌هایی است که گفتنش دردوران ما با این حجم ازهزینه برای صاف کردن دندان‌ها و سفید کردن‌شان، مسخره به نظر می‌‌آید. شنیده‌‌اید که می‌گویند فلانی، دندان طلاست؟ در ژاپن خبری از روکش طلا نبوده بلکه ماجرا چیز دیگری است. جانم برای‌تان بگوید که در این کشور، رسمی به نام « اوهاگورو» وجود داشته است که بنا بر آن دندان‌های‌شان را سیاه می‌کردند تا زیباتر به نظر برسند‌. از آنجا‌که مسأله‌‌ دندان برای‌شان خیلی اهمیت داشته، یک معیار عجیب دیگر هم برای خود قرار داده بودند. آنها اعتقاد داشتند کج و کوله بودن دندان‌های‌شان، آنهارا جوان‌تر و زیباتر نشان می‌دهد‌‌ اما این‌که چرا چنین تصوری داشتند؟ ا... اعلم. 

گردن دراز
هروقت بیش ازحد در کاری دخالت می‌کردیم، خانواده تشر می‌زدند که‌«مبادا گردن‌درازی کنی!» حال می‌خواهم به شما بگویم که درجهان ما زنانی هستند که به گردن‌درازی‌های خود می‌بالند!دهکده‌ای درتایلند هست که زنانش گردن‌درازی می‌کنند، البته نه به صورت کنایه‌ای بلکه با روش سنتی و سختی گردن خود را دراز می‌کنند. ساکنان این دهکده از نسل آوارگان برمه‌ای هستندکه بعد از جنگ به تایلند پناه برده‌اند. در این سنت برمه‌ای، زنان از۹سالگی یک حلقه‌‌ برنجی به دورگردن خود می‌اندازند وتا وقت ازدواج، هر سال یک حلقه به آن اضافه می‌کنند. آنها معتقدند که با این کار از خود در برابر یورش پلنگ‌ها محافظت می‌کنند و حتی برخلاف آنچه در تصور عامه است، آنها از این روش برای کاهش جذابیت زنانه‌‌ خود استفاده می‌کنند تا در امان بمانند. البته درسال‌های اخیر،همین موضوع سبب جذب توریست شده است. 

پنج برعکس!
نمی‌دانم اولین بار چه کسی شکل قلب تپنده سینه آدمیزاد را شبیه به عدد پنج برعکس ترسیم کرد و بعد هم آن قدر آن را رواج داد که امکان ندارد کسی بعد ازشنیدن کلمه‌‌ «قلب» تصوری جدای ازاین داشته باشد.(اگر تصوری جز این دارد، به ما ربطی ندارد!)این علاقه به شکل‌های قلبی و وسایل قلبی شکل، آن‌قدر شدت پیدا کرد که پایش به اتاق‌های جراحی کره باز شد. زنان کره‌ای با به جان خریدن درد و رنج‌های زیاد و هزینه‌های سنگین، تن به قلبی شکل شدن چهره‌های خود دادند. گمان آنها بر این بود که با تغییر چهره به شکل قلبی، زیباتر خواهند شد. 

ماه‌پیشونی!
در دوران رنسانس و دردل اروپای از نو متولد شده، استفاده ازلوازم آرایشی شدت پیدا کرده بود و زنان بر صورت‌های خود نقاشی می‌کشیدند. یکی از معیار‌های جالب وعجیب آن زمان داشتن پیشانی بلندبوده است‌؛ زنان برای داشتن این معیار،موهای جلوی سر خود را می‌تراشیدند تا پیشانی‌شان بلند‌تر به نظر برسد.البته ازاین هم فراترمی‌رفتند و برای زیبا شدن صرفا به تراشیدن موی جلوی سر بسنده نمی‌کردند، بلکه گمان می‌کردند با کندن مژه‌های‌شان چهره‌هایی دلربا خواهند داشت پس خودشان راازداشتن مژه هم محروم می‌کردند و آنها را می‌کندند.همین معیار را با زمان حال مقایسه کنید! تفاوت درسلیقه و معیارزیبایی زمین تا آسمان است. 

خال‌خالی
خال ازآن ویژگی‌هایی است که زیبا بودن یا نبودنش حتی در زمان حال هم نسبی و سلیقه‌ای است. بعضی معتقدند که داشتن خال، زیباست و بعضی هم از این دکتر پوست به آن دکتر پوست راه می‌افتند تا هرچه خال روی بدن‌شان دارند را محو کنند. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید در قرن ۱۸میلادی و در کشور انگلستان، زنان برای زیباتر شدن روی صورت خود خال می‌گذاشتند. قضیه‌ آنجایی جالب‌تر می‌شود که می‌فهمیم این خال‌ها هر کدام یک معنایی داشته‌اند. مثلا خال بر گونه‌‌ راست، نشان‌دهنده‌‌ تأهل آن خانم بوده است و خال بالای لب، نشان از مجرد بودن. حال شما بگویید که به نظرتان، خال زیباست یا نه؟

دیگر خبرها

  • ایثارگران اسوه عزت و پایداری انقلاب هستند
  • سرخ و سفید و دوست‌داشتنی
  • نهج‌البلاغه| راهکار اصلاح رابطه با خدا
  • راه جلب عنایت امام زمان (عج)
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • زمان ارائه خدمات درمانی به زوار حسینی در مرز شلمچه اعلام شد
  • جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع)
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)
  • اولین فرمانده گردان شهید استان کهگیلویه و بویراحمد را بشناسید