Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@07:53:54 GMT

لایروبی رودخانه مهاباد آغاز شد

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۸۳۶۲

لایروبی رودخانه مهاباد آغاز شد

کامران فاتح روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: لایروبی و تخلیه در ۲ مسیر از این رودخانه با توجه به نزدیک شدن به فصل بارش‌ و جلوگیری از سیلاب‌های احتمالی شروع شد.

وی با بیان اینکه ساماندهی و لایروبی تمام مسیر رودخانه به تنهایی در توان شهرداری نیست، اضافه کرد: هم‌اکنون این نهاد با تمام تجهیزات و ماشین‌آلات خود در مسیرهای ضلع غربی پل حکمت و مسیر میدان نماز به سمت پل شهید «علی‌پنجه» در حال لایروبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: با توجه به فرصت اندک و نزدیک شدن به فصل بارش‌ها از سایر ارگان‌های شهرستان و حتی استان برای تداوم عملیات لایروبی و تسریع در آن درخواست کمک و اعزام ماشین‌آلات شده است.

شهردار مهاباد با اشاره به شناسایی نقاط بحرانی مسیر رودخانه این شهرستان، بیان کرد: لایروبی و ساماندهی مسیر نقاط بحرانی و حادثه‌ساز در اولویت کاری قرار دارد و این روند تا قبل از تمام شدن فصل عمرانی ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا تصرف غیرقانونی و بدون مجوز بستر رودخانه مهاباد باعث کاهش عرض آن شده و در زمان بارندگی‌های شدید که نیاز به تخلیه آب فراوان از سد مهاباد وجود دارد، احتمال سرریز شدن آن و نفوذ به مناطق مسکونی سطح شهر بسیار زیاد است.

اجرای طرح‌های عمرانی مختلف، تعریض خیابان‌ها و فضاهای سبز، واحدهای مسکونی متعدد، بوستان‌ها و حتی واحدهای تجاری بزرگ در حاشیه و حریم رودخانه مهاباد موجب شده تا گلوگاه‌های آن هر روز تنگ‌تر از میزان تعیین شده باشد به طوری که در برخی نقاط عرض رودخانه به کمتر از ۱۰ متر رسیده است.

رودخانه مهاباد طبق دبی ۲۵ ساله باید ظرفیت عبور ۳۷۶ مترمکعب آب در ثانیه را داشته باشد که هم‌اکنون این مقدار به ۸۰ مترمکعب و نزدیک به یک پنجم کاهش یافته است.
آخرین رهاسازی آب با حجم زیاد در سال ۱۳۹۵ و با حجم ۱۱۶ مترمکعب اتفاق افتاد که طی آن در برخی نقاط آب وارد معابر و خیابان‌ها و حتی بوستان‌ها شد و مشکلاتی را در سطح شهر در مسیر رودخانه ایجاد کرد.
امسال سه میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی استان برای لایروبی رودخانه مهاباد اختصاص یافته‌ است.

رودخانه مهاباد از مناطق کوهستانی غرب این شهرستان سرچشمه می‌گیرد و سپس وارد دریاچه سد مهاباد می‌شود؛ این رودخانه در ادامه مسیر خود از میان مناطق مسکونی شهر مهاباد عبور می‌کند و پس از گذشتن از روستاهای «دارلک»، «خورخوره»، «گردیعقوب» و «داشخانه» و نیز آبیاری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی سر راه خود از طریق کانال‌هایی به جنوب دریاچه ارومیه می‌ریزد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تعیین حریم رودخانه مهاباد لایروبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۸۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودک ۲ ساله غرق شده در رودخانه‌ مهاباد نجات یافت

به گزارش «تابناک»، حمید محبوبی شامگاه جمعه در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عصر روز جمعه در جاده مهاباد به سردشت غرق شدن یک کودک ۲ ساله در روستای گردشیلان به هلال احمر گزارش شد.

وی افزود: نجاتگران هلال‌احمر پایگاه امداد و نجات کله کاوی مهاباد بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.

محبوبی ادامه داد: در این حادثه کودک ۲ ساله مغروق بعد از انجام اقدمات پیش بیمارستانی، ساکشن و اکسیژن تراپی به مرکز درمانی انتقال داده شد.

گفتنی است، روز گذشته ۲ نفر دیگر در رودخانه نازلو ارومیه غرق شده‌اند که جنازه یکی از آنها پیدا شده و امدادگران در حال جست‌جو فرد غرق شده دیگری هستند.

دیگر خبرها

  • نجات کودک ۲ ساله غرق‌شده در رودخانه
  • نجات کودک دو ساله غرق شده در رودخانه‌ مهاباد
  • کودک ۲ ساله غرق‌شده در رودخانه مهاباد نجات یافت
  • کودک ۲ ساله غرق شده در رودخانه‌ مهاباد نجات یافت
  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد
  • نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود
  • تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است+فیلم
  • تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است
  • افزایش ۴ برابر لایروبی رودخانه‌های مازندران