Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:07:22 GMT

تالاب‌های کشور منطقه نمونه گردشگری می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۹۵۹۱

تالاب‌های کشور منطقه نمونه گردشگری می‌شود

علی ارواحی روز سه شنبه در جلسه تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور اردبیل افزود: یک خواست و اراده اجتماعی برای حفاظت از تالاب‌ها در جامعه وجود دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بیش از گذشته تالاب ها مورد صیانت و حفاظت قرار بگیرد.
وی اظهارداشت : یکی از اصول مهم مدیریت در سازمان محیط زیست حفاظت از تالاب‌هااست که در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته و قانون حفاظت از محیط زیست در مجلس به تصویب رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ارواحی با بیان اینکه حفاظت از تالاب نیازمند مشارکت همگانی است افزود:برای حفاظت از تالاب ها به دور از منافع بخشی تسهیم منافع باید بیشتر مد نظر قرار بگیرد تا بتوان تعادل را در حفاظت از تالاب‌ها و بهره‌برداری خردمندانه را تامین کرد.
مدیر طرح حفاظت و احیای  تالاب های کشور گفت: منافع اقتصادی تالاب ها باید مورد شناسایی قرار گرفته و به جامعه محلی معرفی شده و بهره برداری بهینه هم از آن صورت پذیرد .

وی با تاکید به اینکه تهدیدهای موجود در تالاب‌ها باید به فرصت تبدیل و در فرایند کوتاه مدت طرح جامع را برای آنها تدوین کرد و گفت: در ایران ۱۴۱ تالاب دارای ارزش اکولوژیکی با وسعت بیش از سه میلیون هکتار شناسایی شده که از این تعداد ۲۵ تالاب ثبت شده در سایت کنوانسیون رامسر با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارای ارزش جهانی و چهار سایت نیز ذخیره‌گاه زیست‌کره زمین هستند.

 او با اشاره به تنوع خوب تالاب‌های کشور بیان کرد: در مجموع تالاب‌های جهان در ۴۲ نوع تیپ طبقه‌بندی شدند که از این تعداد ۴۱ نوع آن در ایران وجود دارد که تالاب‌های کشورمان از این لحاظ منحصر به فرد هستند.

ارواحی درباره عوامل تهدیدکننده تالاب‌های کشور گفت: تهدید تالاب‌ها تنها مربوط به کمبود منابع آبی در فصل‌های مختلف نیست و سایر عواملی چون فشار الگوی‌های معیشتی به تالاب، ورود آلایندگی به آب تالاب، تغییر اقلیم و بهره‌برداری ناپایدار از تالاب نیز به عنوان تهدیدات مهم تالاب‌ محسوب می‌شوند که تمامی آنها نیازمند داشتن برنامه‌ریزی منطقه‌ای برای حوزه تالابی است.

مدیرطرح حفاظت و احیای تالاب‌ها همچنین با اشاره به برنامه‌های اولویت‌دار سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: تعیین حقابه‌های زیست محیطی که مطالعات آن به اتمام رسیده جزو مطالبات اصلی این سازمان از وزارت نیرو است تا با توجه به اهمیت موضوع انتظار می‌رود برای تثبیت شرایط تالاب‌ها به آنها اختصاص یابد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست تالاب اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۹۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم

سید محمدرضا بهشتی پور مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: بر اساس قوانین و ضوابط زیست محیطی، چیدن گونه‌های گیاهی از جمله ریواس و گیاهان دارویی در مناطق حفاظت شده ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود. 

وی در ادامه افزود: متأسفانه حضور بدون مجوز مردم در منطقه حفاظت شده پلنگ دره، موجب اختلال در امنیت منطقه و انجام وظایف محیط بانان، ریختن زباله و آلودگی زیست محیطی و روشن کردن آتش و افزایش احتمال آتش سوزی در منطقه شده است. 

وی در پایان تصریح کرد: از کانال‌های خبری و تبلیغاتی در فضای مجازی خواهشمندیم به هیچ عنوان با انتشار فیلم‌ها و تصاویر از ریواس چینی در منطقه پلنگ دره، مردم را نسبت به انجام این عمل غیرقانونی تشویق و ترغیب نکنند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان