Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@22:49:46 GMT

تلون شعر در «کاغذپران»

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۹۹۹۵

تلون شعر در «کاغذپران»

به گزارش ایرنا، مجموعه شعر «کاغذپران» در ۱۱۴ صفحه با شمارگان یکهزار به قیمت ۲۳ هزار تومان توسط انتشارات شانی در سال جاری به بازار نشر آمده است. 

در مقدمه کتاب مجموعه شعر «کاغذپران» به قلم محمدکاظم کاظمی آمده است: ".. امروز بسیار شاعران داریم که به یک شیوه داستان می زنند. آن هم غالباً به شیوه عاشقانه و یا مذهبی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که بخش عمده‌ای از آثار معاصر آن ما و به ویژه هم نسلان مرتضی طوسی در یکی از این شیوه‌ها خلاصه می شود. ولی من مجموعه حاضر را کتابی متنوع می بینم در ساحات گوناگون معنایی، و از این رو می‌تواند دوستداران همه این معانی را به کار آید. در اینجا هم شعر عاشقانه می‌شود یافت هم شعر مذهبی و هم شعر اجتماعی.

این تنوع در حوزه قالب و وزن شعر هم خود را نشان می‌دهد. در این دفتر هم غزل می‌شود یافت، هم مسمط، هم مثنوی و آن هم در وزن های متنوع و گاه بلندتر از معمول. این خود می‌تواند زمینه ای شود برای تجربه اندوزی بیشتر و طبیعتاً شاعر در نهایت مدار اصلی شعر خودش را خواهد یافت، ولی این تجربه ها برای یافتن آن مدار ضروری است.

اما از نظر رویکرد کلی به عناصر محیط، باید شاعران را دو دسته بدانیم، یکی دسته ای که در فضاهای عام تصویر ها و عناصر رایج در شعر امروز نفس می کشند، دیگر دسته‌ای که به فضاهای خاص، چشمدیدهای عینی و فردی می گرایند.

مرتضی طوسی آشکارا در حوزه دوم موفق تر است. یعنی آنگاه که از تجربه های زندگی و چشمدید های عینی می گوید. هم از این روی شعرهای عاشقانه و اجتماعی او قوی تر است. در شعر مذهبی این رویه بسیار مقدور و میسور نیست و هم از این روی مرتضی طوسی ناچار غالباً مضامین دیگران را بازگو می‌کند و فضای کلی شعرش به شکلی محسوس به کهنگی می گراید.
در مقابل به نظر من می رسد که به همین دلیل، شاعر در دایره شعر اجتماعی و حتی عاشقانه از شعر مذهبی قوی‌تر است. چون اینجا شعرش مبتنی بر زیست شاعرانه اوست. به واقع در کنار آن تنوع های ممدوح، شاعر ما یک تنوع دیگر هم دارد و آن نوعی راهپیمایی میان استراتژی های مختلف شاعری است. از سویی گاهی نشانه هایی از تعلق به سنت شعری هم در زبان و هم در مضامین و تصاویر شعر او دیده می‌شود و از سویی تلاش برای رهایی از این قید و بندها در بعضی شعرهای دیگر.

من این کتاب را به چشم یک تلاش خوب و تجربه ارزشمند برای انتخاب شیوه بهینه می‌بینم و باورمندم که شاعر جوان و پرتوان ما می تواند شعرش را به مدار اصلی و نهایی خودش برساند. من خوش دارم در این مدار او تجربه های زندگی و چشمدیدهای عینی را بیشتر به کار گیرد، ولی نه تنها زندگی خویش. این گفتنی است که در این دفتر «من شخصی» شاعر بیشتر از حد انتظار حضور دارد و حضور دیگر انسان های اجتماعی در شعرها کمرنگ تر است.

بسیاری از شعرها بر مدار من می چرخد و این البته عیبی ندارد، اگر بتواند این «من» آیینه اجتماع نیز باشد. این نیز گفتنی است که در بعضی موارد خرده هایی فنی هم بر شعرها می شود گرفت که البته برای من در مقابل اندازه تجربه ها و احساسات شاعر چندان قابل توجه نیست. شاعر در مسیر کمال نهایی، کارش را از این جهت نیز صیق خواهد داد. به نظرم این تعیین مسیر کلی است که اهمیت بسیار دارد و من به پیمودن آن به وسیله شاعر جوان پر تلاش ما سخت باور مندم.

این که شاعری از غربی ترین نواحی نواحی قلمرو زبان فارسی نام کتابش را از اصطلاحات حوزه شرقی زبان فارسی بر گرفته است، به نظرم حامل پیامی نیک است از همدلی و داد و ستد بیشتر میان اهالی این وطن بزرگ فرهنگی".

مجموعه شعر «کاغذ پران» مرتضی طوسی پیش از این برگزیده جشنواره ادبی نیاوران در سال ۱۳۹۷ و جشنواره شمس و مولانا در سال جاری شده است

مرتضی طوسی، متولد ۱۳۶۸، از شاعران خوش ذوق و آینده دار تبریز است. 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا تبریز شعر و ادب فارسی ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۹۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاوران رئیس فدراسیون والیبال معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فدراسیون والیبال، در راستای سیاست کلان و جدید فدراسیون مبنی بر چابک‌سازی تشکیلات اداری همراه با تخصص‌گرایی و استفاده از افراد مختصص با توجه به حوزه اختیارات و وظایف تعیین شده و به منظور بالا بردن راندمان فعالیت‌ها، سید میلاد تقوی رییس فدراسیون والیبال طی احکامی جداگانه امیر طلوع‌کیان، مرتضی افجه‌ای، مریم حسابی و حرمت اصغری را به سمت مشاوران اجرایی خود منصوب کرد.

بر این اساس امیر طلوع‌کیان به عنوان مشاور مسابقات و مقررات بین‌المللی فدراسیون والیبال، مرتضی افجه‌ای به عنوان مشاور فن‌آوری و اطلاعات فدراسیون والیبال، مریم حسابی به عنوان مشاور روابط بین‌الملل رئیس فدراسیون والیبال و دکتر حرمت اصغری به عنوان مشاور امور مدیریت منابع انسانی فدراسیون والیبال منصوب شدند.

کد خبر 6092250 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • تشییع و خاکسپاری پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان
  • مشاوران رئیس فدراسیون والیبال معرفی شدند
  • دو برادر در بازی‌های سرنوشت‌ساز استقلال و پرسپولیس
  • پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان خاکسپاری شد
  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت