پرترههای سنگی از فرهنگ ارامنه پرده برمیدارد
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۰۶۶۱
در آغاز قرن هفدهم میلادی اصفهان میزبان تعداد بی شماری از ارامنهای شد که شاه عباس کبیر، ایشان را به اجبار به پایتخت صفوی کوچاند. پس از آن مجدداً گروهی از ارامنه به قسمتهای غربی وجنوب غربی اصفهان مهاجرت کرده و زندگی خویش را در مناطق سرد و کوهستانی غرب اصفهان از سر گرفتند.
به گزارش خبرنگار ایمنا، طی این دوران بیش از سی روستا کاملاً ارمنی نشین در منطقه فریدن به وجود آمدند که در حال حاضر تنها یک روستا از این تعداد باقی مانده است و ساکنین مابقی آنها به شهرهای بزرگ ایران مهاجرت کردهاند و نیز در شماری از این روستاها تعدادی خانواده ارمنی هنوز زندگی میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این توضیحی است که در ابتدای نمایشگاه عکس پرترههای سنگی به چشم میخورد، نمایشگاهی که پیکرههای سنگی منقوش بر روی سنگهای قبور را به تصویر میکشد که بیش از بیست حجار زبده ارمنی طی سیصد سال گذشته با ذوق وهنر بومیشان بر سنگها نقش زدهاند.
امیر جمشیدی عکاس این نمایشگاه به خبرنگار ایمنا میگوید: از همه قشرها از جمله تجار، صنعتگر، کشاورز و... در میان ارامنهای که مهاجرت داده شدند، وجود داشت. کشاورزان که بیشتر در محیطهای روستایی بودند، نمیتوانستند با فضای شهری اصفهان کنار بیایند به همین دلیل مهاجرت دیگری به طرف شهرکرد و مناطق غرب وجنوب غربی اصفهان توسط آنها صورت میگیرد و از سال ۱۹۴۵ به بعد بر اساس مجوزی که دولت به آنها داده بود میتوانستند به ارمنستان برگردند وتعداد بسیاری از آنها بازگشتند وبرخی از آنها نیز در شهرهای بزرگی چون اصفهان ساکن شدند.
وی ادامه میدهد: آثاری از جمله کندههای زیر زمینی که برای ذخیره غلات و احشام از آنها استفاده میکردند و قبرستانهایی نیز از آنها باقی مانده است که نقشها و نوشته هایی را روی آنها حک میکردند.
این هنرمند عکاس میافزاید: این نقشهای روی قبور اغلب درمورد مسند، وضعیت دینی، موقعیت اجتماعی، خانوادگی وحتی جنسیت بودند و به طور نمادین فرد متوفی را روی سنگها حجاری میکردند.
جمشیدی با اشاره به یکی از آثار خود میگوید: برای مثال در این تصویر بیلی که در کنار فرد حکاکی شده است میخواسته این پیام را برساند که این فرد میراب روستا بوده که در اینجا دفن شده است و یا وسایلی که در این سنگ در کنار این بانو حکاکی شدهاند نشان از این دارد که این بانو فردی خانه دار و کدبانو بوده است، همچنین تصویر اشارهای به موقعیت اجتماعی و جنسیتی نیز دارد.
وی به تابلویی در بخش دیگر گالری اشاره میکند و ادامه میدهد: در برخی از این حکاکیها میتوان سنبلهای دینی از جمله فرشتگان وهمچنین گل وگیاه که نشان زیبایی شناسی هستند را نیز مشاهده کرد.
این هنرمند میگوید: گاهی اوقات به دلیل موقعیت اجتماعی که فرد داشته است پس از مرگ هویتهای جعلی وجدیدی به او میدادند واین امر به واسطه پولی که آنها داشتند و منجر میشد حجاری خوبی روی قبرآن ها حک شود، بود. برای مثال این حکاکی عصایی را نشان میدهد که مخصوص اسقف است حال آن که اسقفها در روستا زندگی نمیکردند و در اصفهان سکونت داشتند همچنین قلیانی که روی قبر این فرد حکاکی شده است نشان از کدخدا بودن او دارد.
جمشیدی با بیان اینکه از نمایشگاه استقبال خوبی شده است خاطرنشان کرد: این نمایشگاه عکس فصل تابستان در تهران برگزار و اکنون برای بار دوم در اصفهان برگزار میشود و تا جمعه سوم آبان ماه در محل گالری کلیسا وانک نیز ادامه خواهد داشت.
کد خبر 394092منبع: ایمنا
کلیدواژه: نمایشگاه عکس نمایشگاه عکاسی کلیسای وانک شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۰۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خواننده لرستانی پس از چند سال غیبت به صحنه برمیگردد
کنسرت سامان علی پور و گروه آوای پارسیان، همزمان با بیست سالگی تاسیس این گروه، اوایل خرداد سال جاری در تالار وحدت روی صحنه میرود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سامان علی پور خواننده و آهنگساز موسیقی کشورمان جمعه 4 خرداد 1403 از ساعت 21 و 30 دقیقه در تالار وحدت روی صحنه میرود.
علی پور که برگزاری کنسرتهای بسیاری در نقاط مختلف کشور را در کارنامه دارد، پس از مدتی دوری از صحنه، با همراهی گروه آوای پارسیان و با اجرای قطعاتی از موسیقی مناطق زاگرس نشین به صحنه باز میگردد. برگزاری این کنسرت با بیست سالگیِ تاسیس گروه آوای پارسیان همراه شده است.
آواز خواننده معروف لرستان در تالار وحدت
در کنسرت پیش رو «دی بلال»، ساز و آواز با تکنوازی قیچک، «مریم»، ساز و آواز با همراهی تار و نی و آهنگ «عاموزا» در دستگاه شور اجرا میشوند. همچنین قطعهی «شیرین شیرین» در دستگاه همایون نواخته و خوانده میشود.
بخش دیگری از این کنسرت در آواز اصفهان اجرا میشود که قطعات این بخش عبارتند از؛ «بوی دینم»، «نازارم»، ساز و آواز با تکنوازی قانون و آهنگ «کژال.»
در این کنسرت قطعات «سه پا»، «دوپا» و ساز و آواز با تکنوازی کمانچه در دستگاه ماهور نواخته و خوانده میشود.
همنوازان گروه آوای پارسیان را مسعود سرلک – نی، بهرام آذرشب – تار، جمشاد خاکپور – ویولا، شیما شاه حسینی – دف، افشین هنرور – تنبک، علی رضوی – گیتار، سارا کریمی – قانون، مهدی سلیمی – گیتارباس، محمدجمشید پویا – کمانچه، لیدا ارغوانی فرد - قیچک باس، مروارید حسینی – سنتور، امیرحسین بلوری – سرنا، شقایق نجاتی – ویلنسل و فاطمه جاهدی – تنبک؛ تشکیل میدهند. این کنسرت به تهیه کنندگی موسسه فروغ فلق برگزار میشود.
کنسرت سامان علی پور و گروه آوای پارسیان جمعه 4 خرداد 1403 از ساعت 21 و 30 دقیقه در تالار وحدت برگزار میشود. علاقهمندان به موسیقی مناطق زاگرس نشین میتوانند بلیتهای این کنسرت را از طریق سایت ایران کنسرت تهیه کنند.
انتهای پیام/