Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@10:26:39 GMT

اعتماد سازی کلید حل بحران بین دولت و ملت لبنان

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۲۰۸۴

اعتماد سازی کلید حل بحران بین دولت و ملت لبنان

"حسام مطر" استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی لبنانی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اعلام این مطلب افزود: با توجه به گستردگی تظاهرات که بیانگر عمق بحران در لبنان و مشکلات مالی و اقتصادی مردم است، نمی توان گفت که تظاهرات در روزهای آینده پایان خواهد یافت؛ ممکن است به دلیل عدم حمایت از سوی احزاب و قدرت های سیاسی شدت تظاهرات فروکش کند اما پایان نمی یابد، زیرا مردم از عملکرد مسئولان ناامید شده اند و این تظاهرات بیانگر درد و رنج واقعی آنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد، مشکل این است که امروز بحران فقط اقتصادی و مالی نیست، بلکه سیاسی نیز است، به این معنی که بیشتر تظاهرکنندگان و یا همه آنان هیچ اعتمادی به دولت کنونی و یا اکثریت اعضای آن ندارند و بیشتر اعضای دولت از سال ها پیش موجب بروز بحران در کشور شده اند بنابر این چطور می توان به آنان اعتماد داشت؟

** اصلاحات اقتصادی مقدمه بهبود اوضاع 

وی در خصوص اصلاحات اقتصادی پیشنهادی "سعد حریری" نخست وزیر لبنان که روز گذشته به تصویب هیئت دولت رسید نیز گفت : این اصلاحات مقدمه خوبی است و به مثابه پیشرفت در بعضی مسائل به شمار می آید، اما مشکل اساسی بی اعتمادی مردم است به این معنی که دولت نتوانسته  اعتماد مردم را بدست آورد و این مشکلی است که باید حل شود.

مطر در مورد برخی درخواست ها مبنی بر استعفای دولت گفت: تحقق این خواسته اکنون مشکل است زیرا باید پرسید برای تشکیل دولت جدید چه کسانی پیشقدم خواهند شد و دولت جدید با حضور چه افرادی تشکیل خواهد شد؟

در شرایط کنونی باید یک راه حل میانه را در پیش گرفت، یعنی نه باقی ماندن دولت به شکل کنونی و نه تغییر و منحل کردن آن، بلکه  ایجاد تغییرات جزئی در کابینه از طریق  ورود برخی اشخاص شایسته

در این خصوص موضوع برگزاری انتخابات جدید پارلمانی مطرح شده است که این نیز به وقت زیادی نیاز دارد و این موضوع یعنی پرش به سمت نامعلوم. استعفای دولت در این وضعیت حساس یک ریسک است، بنابراین می توان گفت باید یک راه حل میانه را در پیش گرفت، یعنی نه باقی ماندن دولت به شکل کنونی و نه تغییر و منحل کردن آن بلکه می توان با ورود برخی اشخاص شایسته به کابینه، تغییر جزئی در دولت ایجاد کرد.

این تحلیلگر لبنانی در ادامه، در خصوص استعفای وزیران حزب نیروهای لبنانی به رهبری "سمیر جعجع" نیز گفت: در شرایط کنونی استعفاهای مشابه از سوی احزاب دیگر بعید به نظر می رسد، هر چند اختلاف نظر بین اعضای دولت وجود دارد اما همه منافع کشور را در حفظ دولت کنونی می دانند.

مواضع کنونی سمیر جعجع ناشی از تلاش او برای ناکام گذاشتن ریاست جمهوری میشل عون و حزب الله است که متحد اصلی او به شمار می آید؛ مواضع جعجع در این خصوص به عربستان سعودی نزدیک است زیرا ریاض ایجاد تنش در لبنان را به نفع خود می داند.

وی ادامه داد : "ولید جنبلاط" رهبر حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان نیز با سمیر جعجع در خصوص تضعیف جریان آزاد ملی به رهبری جبران باسیل وزیر خارجه کشور اتفاق نظر دارد، زیرا حضور او را موجب تضعیف حضور خود می داند اما تفاوت جعجع و جنبلاط این است که جنبلاط در داخل دولت کنونی منافعی دارد.

مطر در ارزیابی اقدام سریع عربستان در بیرون بردن اتباع خود از لبنان گفت: نقش عربستان در اوضاع کنونی لنبان را نمی توان نقش اساسی و مهم برشمرد زیرا تحولات اخیر ناشی از تحرکات خودجوش مردم است که بیانگر میزان نارضایتی آنان است اما هنگامی که چنین شرایطی در لبنان پیش می آید عربستان نیز به دنبال سرمایه گذاری در آن است و می کوشد نوعی هرج و مرج و تنش در کشور ایجاد کند تا از این طریق رئیس جمهوری لبنان و متحد او یعنی حزب الله را تضعیف کند حال آنکه راهکارهای عربستان در لبنان ضعیف است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استعفا لبنان تظاهرات اعتراضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۲۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است!

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از اسکای اسپورتس؛ آنتونی دیویدسون به عنوان راننده پیشین فرمول یک و کارشناس کنونی این مسابقات گفت: من واقعاً احساس می‌کنم که بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است. نمی‌دانم این آخر هفته چه اتفاقی رخ خواهد داد.

دیویدسون افزود: احساس می‌کنم رانندگان جدید به فرمول یک خواهند آمد و برخی رانندگان کنونی ممکن است بروند. این یک تغییر بسیار بزرگ در فرمول یک خواهد بود.

اخیراٌ مشخص شد فرناندو آلونسو قرارداد خود را با استون مارتین تمدید کرده است و نیکو هالکنبرگ در پایان این فصل هاس را ترک خواهد کرد. این راننده آلمانی چند روز با آئودی به توافق رسید. در ابتدای سال جاری نیز اعلام شد که لوئیس همیلتون از فصل آینده از مرسدس به فراری می‌رود.

دیگر خبرها

  • بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است!
  • خدمات هوشمند دولت برای واحد‌های صنفی با صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • واکنش علی ربیعی به حملات دولت به مرکز پژوهش های مجلس /نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!
  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند